Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syön melko terveellisesti, mutta olen laiska kokki ja erityisesti salaatti/kasvisosastolla en jaksa panostaa. Normisti oon hoitanut vihreän syömisen kuntoon työpaikkalounaalla, jossa salaattipöydästä tulee otettua aina kunnon annos. Nyt etätöiden vuoksi en ole jaksanut matkustaa lounastamaan kaupungille, ja kotona kokkaillessa tosiaan tuo salaattipuoli ontuu. Käytännössä ostan kaupasta minitomaatteja ja kurkkua, joskus välillä salaattia pussissa, mutta ei noista tule lähellekään sellainen vihannescocktail, kuin mihin on tottunut lounailla normaalisti.

Monet tuntuu suosivan pakastevihanneksia. Mutta eikö niissä ole samaa ongelmaa kuin valmisruoissa, eli ovat kulkeneet tehdas/pakkausprosessin läpi, kylpeneet lisäaineissa ja pakastaminen vienyt vielä loputkin mehut?

Onko pakkislaisilla ehdottaa sellaista laiskan kokin helppoa keinoa saada tarpeellinen määrä vihanneksia (ml. juureksia) päivittäin? :)
Tähänhän ei ole mitään suoraa oikeaa vastausta, mutta itse syön ruuan kanssa juuri noita miniluumutomaatteja ja kurkkua enkä hirveästi muita vihanneksia. Hedelmiä syömällä saa myös hyvin vitamiineja, esim. smoothiet. Smoothieen on myös helppo sekoittaa proteiinijauhe.
 
Kasviksien ja heldelmien syönnistä sen verran että noita heldemäsoseita löytyy bonne merkiltä ja nykyään myös rainbow merkiltä todella edullisesti. Nuo rainbowin tuotteet taitaa maksaa alle 1.5 e 500 g ja ovat 100 %hedelmää.
 
Lisäravinteiden valmistusmaa tai -maanosa, merkkaako kellekään mitään?

Mulla on varastossa Optimum Nutritionin kreatiinijauhetta. Siinä oli aiemmin kai raaka-aineena Creapure (saksalaista tuotantoa), mutta nyt niillä on vaihtunut tuo ja purkin kyljestä on poistettu valmistusmaatiedotkin. Netissä liikkuu jotain juttua/huhua, että Kiinasta tulis nykyään raaka-aineet tai en tiedä onko niillä jopa tehdaskin siellä...? Ravinnon kanssa olisin mielellään hyvin tarkka valmistusmaan ja laadun osalta. Osaako joku arvella, miten näihin kannattaisi suhtautua - jos laatukontrolli pettää tai se on olematon, niin kuka tietää, mitä epäpuhtauksia/myrkkyjä noissa voi olla?

Ja joo, eikös lääkkeiden raaka-aineetkin tule Kiinasta pitkälti, mutta toisaalta olettaisin lääketeollisuudessa olevan kertaluokkaa paremmat laatukontrollit verrattuna urheilulisäravinnebisnekseen. :unsure:
 
Lisäravinteiden valmistusmaa tai -maanosa, merkkaako kellekään mitään?

Mulla on varastossa Optimum Nutritionin kreatiinijauhetta. Siinä oli aiemmin kai raaka-aineena Creapure (saksalaista tuotantoa), mutta nyt niillä on vaihtunut tuo ja purkin kyljestä on poistettu valmistusmaatiedotkin. Netissä liikkuu jotain juttua/huhua, että Kiinasta tulis nykyään raaka-aineet tai en tiedä onko niillä jopa tehdaskin siellä...? Ravinnon kanssa olisin mielellään hyvin tarkka valmistusmaan ja laadun osalta. Osaako joku arvella, miten näihin kannattaisi suhtautua - jos laatukontrolli pettää tai se on olematon, niin kuka tietää, mitä epäpuhtauksia/myrkkyjä noissa voi olla?

Ja joo, eikös lääkkeiden raaka-aineetkin tule Kiinasta pitkälti, mutta toisaalta olettaisin lääketeollisuudessa olevan kertaluokkaa paremmat laatukontrollit verrattuna urheilulisäravinnebisnekseen. :unsure:
Lisäravinnebisnes on sellanen bisnes että valmistusmaa on pienin murhe. Aika hyvin voi kuitenkin nykyään luottaa siihen että jos sitä(mitä tahansa elintarviketta) saa ruokakaupasta niin se on oikein käytettynä vaaratonta eikä sisällä mitään epäpuhtauksia jotka ei sinne sekaan kuulu. Kreatiini on vielä sellainen aine että en tiedä miten sen pystyy edes ryssimään.
 
Mikä nykyään katsotaan suomalaiseksi lisäravinnefirmaksi? Riittääkö se, että postiosoite on Suomessa? Kun eikös viime vuosina kaikki tuotanto ole siirretty halvempiin maihin?
Mun silmissä Tehdas suomessa. Koskee niin vitamiineja kuin muitakin.
 
Mun silmissä Tehdas suomessa. Koskee niin vitamiineja kuin muitakin.

Samoilla linjoilla tässä, mutta mitkä sellaisia firmoja on? Voitko heittää muutaman esimerkin? Myös vitamiinit kiinnostaa, kun niissäkin on tullut vastaan pelkästään ulkomaisia valmistajia, vaikka ihan kotimaisista ruokakaupoista olen niitä ostanut.
 
Samoilla linjoilla tässä, mutta mitkä sellaisia firmoja on? Voitko heittää muutaman esimerkin? Myös vitamiinit kiinnostaa, kun niissäkin on tullut vastaan aika usein ulkomaisia valmistajia, vaikka ihan kotimaisista ruokakaupoista olen niitä ostanut.
Ihan suomalaisista apteekeista vitamiinit. Lidlin sportyfeel oli ainakin joku aika sitten suomessa valmistettu. Myöskin leader tais olla kanssa. valion proteiinit. Puhdistamo hera.

Verman (minisun), orionin multivita devisol. Ainakin siinä käsityksessä olen, että suomalainen/suomessa valmistettu.

Ruottalaisia sitten starnutrition(ainakin ollut). Kannattaa viel varmistaa putelin kyljestä. mulla voi olla vanhehtunutta tietoa. :)
 
Ihan suomalaisista apteekeista vitamiinit. Lidlin sportyfeel oli ainakin joku aika sitten suomessa valmistettu. Myöskin leader tais olla kanssa. valion proteiinit. Puhdistamo hera.

Verman (minisun), orionin multivita devisol. Ainakin siinä käsityksessä olen, että suomalainen/suomessa valmistettu.

Ruottalaisia sitten starnutrition(ainakin ollut). Kannattaa viel varmistaa putelin kyljestä. mulla voi olla vanhehtunutta tietoa. :)

Kiitos! Näistä kaikki kuitenkin varmasti importtaa raaka-aineita muualta maailmasta, mutta se oletus laadusta perustuu ilmeisesti siihen, että suomalaisella tehtaalla tehdään tarkkaa laatukontrollia vastaanotettujen raaka-aineiden osalta? Jos näin ei ole, niin silloinhan sillä ei oo merkitystä, että pakataanko lopputuote Suomessa vai vaikkapa Virossa?
 
Kiitos! Näistä kaikki kuitenkin varmasti importtaa raaka-aineita muualta maailmasta, mutta se oletus laadusta perustuu ilmeisesti siihen, että suomalaisella tehtaalla tehdään tarkkaa laatukontrollia vastaanotettujen raaka-aineiden osalta? Jos näin ei ole, niin silloinhan sillä ei oo merkitystä, että pakataanko lopputuote Suomessa vai vaikkapa Virossa?
Kyllä oletus on tuo, että laatu ja puhtauskontrolli on. Apteekkituotteissa oletus on vielä suurempi. Ja kyllä skandimaat/pohjoismaat + viro varmasti tietävät mitä tekevät. Jenkki heroista on löytyny vaikka mitä epäpuhtauksia. Änäri pelaajat ei uskalla käyttää jenkki lisäravinteita kuulemma.
 
Kyllä oletus on tuo, että laatu ja puhtauskontrolli on. Apteekkituotteissa oletus on vielä suurempi. Ja kyllä skandimaat/pohjoismaat + viro varmasti tietävät mitä tekevät. Jenkki heroista on löytyny vaikka mitä epäpuhtauksia. Änäri pelaajat ei uskalla käyttää jenkki lisäravinteita kuulemma.

Aloin tuota miettiä enemmän - miten jenkkilässä voi käydä noin, kun eikö siellä pitäisi olla maksimaaliset pelotteet firmoilla lawsuittien uhkaamana varmistaa, että tavara on laadukasta? Onko havaitut puutteet koskeneet pääosin jotain pikkupuljuja, vai onko siellä isoilla toimijoilla ollut myös tapauksia?
 
Aloin tuota miettiä enemmän - miten jenkkilässä voi käydä noin, kun eikö siellä pitäisi olla maksimaaliset pelotteet firmoilla lawsuittien uhkaamana varmistaa, että tavara on laadukasta? Onko havaitut puutteet koskeneet pääosin jotain pikkupuljuja, vai onko siellä isoilla toimijoilla ollut myös tapauksia?

Tuolla on jotain nopeesti katottuna. En pääse johonkin 411 high risk listaan käsiks. Yleensä kai noi ainakin ''dietti'' valmisteet jotka niitä sisältää.

 
Saattaa olla vähän huvittava kysymys, mutta tosissaan kysyn, että kertooko se jos isolla hädällä ei tarvi joka päivä käydä että saako tarpeeksi ravintoa, kun ennen on tarvinnut käydä joka päivä ja nyt kun aloittanut treenaamaan nii ei ole tarvinnut, mietin vain että tulee tarpeeksi energiaa päivässä.
 
Saattaa olla vähän huvittava kysymys, mutta tosissaan kysyn, että kertooko se jos isolla hädällä ei tarvi joka päivä käydä että saako tarpeeksi ravintoa, kun ennen on tarvinnut käydä joka päivä ja nyt kun aloittanut treenaamaan nii ei ole tarvinnut, mietin vain että tulee tarpeeksi energiaa päivässä.
Ihmisillä on ''erivauhtiset'' ruoansulatukset. Voi vaihdella aika paljonki. Tuohon että onko se merkki ettei ravintoa tulis tarpeeks.. en osaa sanoa.:) Sori, ei vastannu sun kysymykseen suoraan. :)
 
Saattaa olla vähän huvittava kysymys, mutta tosissaan kysyn, että kertooko se jos isolla hädällä ei tarvi joka päivä käydä että saako tarpeeksi ravintoa, kun ennen on tarvinnut käydä joka päivä ja nyt kun aloittanut treenaamaan nii ei ole tarvinnut, mietin vain että tulee tarpeeksi energiaa päivässä.
Kuulostaa se vähän oudolta jos kokonaisen päivän voi skipata. Nimimerkistä oletan mieheksi mutta en tiedä onko tässä sukupuolien välillä eroa. Vaikka nyt syön todella vähän niin kyllä kerran päivään ainakin on käytävä, reilut plussakalorit niin ainakin kolme tai neljä. Jonkin verran vaikuttaa ruuan volyymi, jos syö paljon esim. perunaa ja kasviksia niin onhan siinä tavaraa prosessoitavaksi vaikka energiaa/ravinteita ei paljoa jää talteen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom