Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Glykogeenin varastoiminen joo melko vaikeaa treenin aikana mutta intra hh:n idea on käsittääkseni antaa energiaa suoraan verenkierrossa olevasta glukoosista. Saa korjata jos olen aivan kujalla.
Intra itsessään ei ole energianlähde vaan se pistää vauhtia siihen että ne kropassa olevat ravinteet menee oikeaan paikkaan, ehkä ollaan samalla kujalla mutta eri nimisellä? Samalla pitää verensokeria tasaisena jos on arka sen vaihtelulle. Yhden intrahiilariannoksen energiamäärä on kumminkin aika olematon, saman verran hengittää sisään kun kävelee pizzapaikan ohi. Ja enemmän ei ole parempi.

Koskaan en kyllä oo samana päivänä koittanut ''tankata'', ehkä onnistuu jos syö tarpeeksi aikaisin ja käy illemmalla treenaamassa. Parhaiten kuitenkin on toiminut kun syö edellisenä päivänä (ylimääräiset) hiilarinsa niin on jo aamulla latsipumppi kun laittaa kenkiä jalkaan. Jos on plussakaloreilla ja syö joka päivä yhtä paljon niin lienee ihan sama että missä järjestyksessä syö ja treenaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko kaloreita pitäisi 195cm 98kg miehen syödä päivässä jos tavoitteena on pudottaa rasvoja. Inbody mittauksen mukaan peruskulutus tekemättä mitään on noin 2200 kaloria.
 
Paljonko kaloreita pitäisi 195cm 98kg miehen syödä päivässä jos tavoitteena on pudottaa rasvoja. Inbody mittauksen mukaan peruskulutus tekemättä mitään on noin 2200 kaloria.
Mahdoton sanoa, pitäisi ensin tietää paljonko tällä hetkellä syöt ja miten paino käyttäytyy tämän hetkisillä kaloreilla. Siitä sitten helpompi lähteä tiputtamaan niitä ja kokeilla miten paino lähtee tippumaan.
 
Täysin tietämätön ihmettelee, että kuinka paljon kulutuksen seurannassa kannattaa kiinnittää huomiota rasvoissa tyydyttyneiden ja hiilareissa sokereiden osuuden vähentämiseen vai voiko noita ylipäätään ryhmitellä kaikkia "huonoksi".
 
Täysin tietämätön ihmettelee, että kuinka paljon kulutuksen seurannassa kannattaa kiinnittää huomiota rasvoissa tyydyttyneiden ja hiilareissa sokereiden osuuden vähentämiseen vai voiko noita ylipäätään ryhmitellä kaikkia "huonoksi".
Jos mittarina on vaan energiamäärä niin ei mitään väliä, muista terveysvaikutuksista voikin sitten väitellä loputtomiin.
 
Täysin tietämätön ihmettelee, että kuinka paljon kulutuksen seurannassa kannattaa kiinnittää huomiota rasvoissa tyydyttyneiden ja hiilareissa sokereiden osuuden vähentämiseen vai voiko noita ylipäätään ryhmitellä kaikkia "huonoksi".
1/3 tyydyttynyttä 2/3 tyydyttmätöntä on virallinen ohjeistus. SOkerin saantisuositus oli muistaakseni noin 10% kokonais energiasta max. Nää on virallisten suositusten mukaset ohjeet. Mä en sinällään nää nuissa mitään vikaa.
 
No kun ei se leipä ja muukaan kiinteä maistu herättyään. Keitetty kananmuna tuntuu olevan ainut helppo suupala joka ei ole sheikkeriin laitettavissa. Siksi juuri olen tykästynyt noihin MP:n kaurajauhoihin kun voi sen puuron vetää juomalla. Juuri tilasin 10kg lisää tota tavaraa 😅
Pakko tähän kommentoida sen verran että ite en oo ollu koskaa mikää himo puuron ystävä ,varsinkaa aamusin. Mut koska mulla vatsa niistä tykkää ja hyvin pitää nälkää niin oon jo pari vuotta tehny nii et ajan blenderillä pikahiutaleet jauhoks ja näin ne on mukava juoda. Varsinki kun heittää vähän kyytipojaks wheytä :D
 
oon jo pari vuotta tehny nii et ajan blenderillä pikahiutaleet jauhoks ja näin ne on mukava juoda. Varsinki kun heittää vähän kyytipojaks wheytä :D
Täytyy sanoa, että minä ihmettelin tätä keskustelua lukiessa, että eikö kukaan tee smoothieta? Jotain 8 v. aamupala ollut; n. desi kaurahiutaleita, omena/päärynä (satun tykkäämään), marjoja mitä sattuu olemaan, oliiviöljyä ja vaniljaheraa. Kaikki tehosekoittimeen ja perään vielä 3 dl vettä niin koostumus on juuri itselle sopiva. Toki, joku kaipaa sitä kiinteä muonaa mutta minulla ei vain mene alas. Näin saan aamulla helposti 400-500 kcal, juomalla hyvänmakuisen pirtelön. :)

e. Maistatin aamupalajuomaa miehellä joskus, niin hän on siitä lähtien tehnyt omansa, omilla sisällöillään - mutta siis vuosia jo. Selvästi toimi myös hänelle. :)

Illalla sitten iltapuuro ihan puurona ja lautaselle maitoa.
 
Täytyy sanoa, että minä ihmettelin tätä keskustelua lukiessa, että eikö kukaan tee smoothieta? Jotain 8 v. aamupala ollut; n. desi kaurahiutaleita, omena/päärynä (satun tykkäämään), marjoja mitä sattuu olemaan, oliiviöljyä ja vaniljaheraa. Kaikki tehosekoittimeen ja perään vielä 3 dl vettä niin koostumus on juuri itselle sopiva. Toki, joku kaipaa sitä kiinteä muonaa mutta minulla ei vain mene alas. Näin saan aamulla helposti 400-500 kcal, juomalla hyvänmakuisen pirtelön. :)

e. Maistatin aamupalajuomaa miehellä joskus, niin hän on siitä lähtien tehnyt omansa, omilla sisällöillään - mutta siis vuosia jo. Selvästi toimi myös hänelle. :)

Illalla sitten iltapuuro ihan puurona ja lautaselle maitoa.

Smoothien ongelma on melu, ei aamulla jaksa kuunnella eikä halua herättää muksuja
 
Smoothien ongelma on melu, ei aamulla jaksa kuunnella eikä halua herättää muksuja
Tein vuosia tuon jo edellisenä iltana valmiiksi Fitnesstukun isoon kannelliseen shakeriin. Illalla kaikki valmiiksi, aamulla nopea ravistus ja avot. Toimi myös autossa, jos oli aamulla työreissun vuoksi pidempi ajomatka; suoraan jääkaapista mukaan ja nautitaan ajaessa.

Nykyisin teen aamuisin mutta ei siis mikään ongelma edellisenä iltana teko.
 
Smoothien ongelma on melu, ei aamulla jaksa kuunnella eikä halua herättää muksuja
Tämä. Lisäksi meidän blenderi on niin iso että sen putsaaminen puolen litran smoothien takia tuntuu rasittavalta. Ostin projektin alussa sellasen annosblenderin jonka kannuosa toimii samalla juomamukina mutta se meni hajalle muutaman kerran käytön jälkeen. Nyt tosiaan tykästynyt noihin kaurajauhoihin. Pari scooppia niitä, scooppi prodea ja sheikkerissä ravistus niin hyvin on maistunut.
 
Miksiköhän Sallisen soijarouheessa on muka paljon vähemmän kuitua kuin muissa soijarouheissa?
riippunee sisällyksestä. Jos vertailtavat tuotteet sisältävät samat ainesosat keskenään esim. soija / soijapapu, niin ei se soijapapu muuksi muutu siellä toisessa pussissa, vaikka ravintosisältö olisi eri?
 
Tämmöinen tuli mieleen. Tullut jo useamman vuoden ajan valmistettua kerralla kanat ja riisit jääkaappiin 4-5 vuorokaudeksi eteenpäin. En ole aina ihan heti edes ollut jääkaappiin heti valmistuksen jälkeen laittamassa vaan antanut tunnin pari jäähtyä ennen jääkaapitusta.

En ollut edes ajatellut tuohon liittyviä riskejä, ennenkuin sattumalta tuli luettua Bacillus cereus -bakteereista. Nyt kun ajattelen, niin varmaan joskus ollut jotain satunnaista lyösempää ulostetta varsinkin tuona 5. päivänä ruoanlaitosta, mutta ei sen tarkemmin kiinnitettyä huomiota.

Varmaan ihan kannattava siirtyä laittamaan ruoat heti valmistuksen jälkeen suoraan jääkaappiin ja ehkä max 3 vuorokaudeksi kerrallaan?

Toinen juttu vielä riisien pesu, kun ei ole sitäkään tullut harrastettua ja Arseeni siihen liittyen. Lähinnä alkanut nämäkin asiat tulla mieleen, kun meinaa selittämättömästi olla maksa-arvot hiukan koholla aina enempi ja vähempi.
 
Tämmöinen tuli mieleen. Tullut jo useamman vuoden ajan valmistettua kerralla kanat ja riisit jääkaappiin 4-5 vuorokaudeksi eteenpäin. En ole aina ihan heti edes ollut jääkaappiin heti valmistuksen jälkeen laittamassa vaan antanut tunnin pari jäähtyä ennen jääkaapitusta.

En ollut edes ajatellut tuohon liittyviä riskejä, ennenkuin sattumalta tuli luettua Bacillus cereus -bakteereista. Nyt kun ajattelen, niin varmaan joskus ollut jotain satunnaista lyösempää ulostetta varsinkin tuona 5. päivänä ruoanlaitosta, mutta ei sen tarkemmin kiinnitettyä huomiota.

Varmaan ihan kannattava siirtyä laittamaan ruoat heti valmistuksen jälkeen suoraan jääkaappiin ja ehkä max 3 vuorokaudeksi kerrallaan?

Toinen juttu vielä riisien pesu, kun ei ole sitäkään tullut harrastettua ja Arseeni siihen liittyen. Lähinnä alkanut nämäkin asiat tulla mieleen, kun meinaa selittämättömästi olla maksa-arvot hiukan koholla aina enempi ja vähempi.
Tuo ruoan jäähdytys nopeasti vaikuttaa ratkaisevasti säilyvyyteen. Itse laitan usein valmiin ruoan esimerkiksi kattilassa kylmään veteen altaaseen. Lisäksi nykyään tulee riisit keittämisen jälkeen huuhdeltua kylmällä vedellä pari kertaa niin jäähtyvät siinä samalla.
 
En muutenkaan söisi 5 päivää vanhaa ruokaa, luulisi että siinä on jo ravinteitakin kadonnut rutkasti matkalla.

Toisaalta riisiä ja vaikka pastaa syödään niin paljon maailmassa, että mikäli eivät kestäisi 5 päivän säilytystä, eivät sairastumiset jäisi ihan satunnaistapauksiksi.
 
Itse tulee usein tehtyä sunnuntaina illalla seuraavan viikon ma-pe työlounaat. Nopea jäähdytys ja mahdollisimman ilmatiivis pakkaus nii ei oo ollu mitää ongelmia:unsure:
 
Itse olisin huolissani ravinteiden tuhoutumisesta. En ole tosin löytänyt mitään järkevää tutkimusta tästä ja perustan tietoni vain siihen, että viisammat ovat sanoneet että ravinteita katoaa päivä päivältä.
 
Itse olisin huolissani ravinteiden tuhoutumisesta. En ole tosin löytänyt mitään järkevää tutkimusta tästä ja perustan tietoni vain siihen, että viisammat ovat sanoneet että ravinteita katoaa päivä päivältä.
Olisi kiva itsekkin tietää että millasta hävikki on prosenttuaalisesti. Onko käytönnön väliä. Tuleeko kenties ruoasta kaloritonta kun tarpeeksi kauan seisottaa :LOL:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom