Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Magnesiumin lisääminen aamuvitamiinien iloiseen joukkoon on luultavasti auttanut kun kaksi jalkapäivää mennyt ilman pahempaa kramppaamista.

Seuraava kyssäri sitten kun oon taistellut välillä tuon aamupalapuuron kanssa. Eli onko tuo kaupoissa myytävä, leivontaan suositeltu kaurajauho (esim Myllärin) samaa tavaraa kuin vaikka Fitnesstukulla myynnissä oleva kaurajauho jota mainostetaan sillä että se sekoittuu hyvin sheikkerissä? Luistanut nyt ikävästi aamupaloista välillä kun ei maistu kiinteä ruoka aamusta niin mietin että jos sitten kaurajauho-protskujauho-pähkinävoi pirtelö menisi helpommin alas ruokahaluttomina päivinä.
Ite jauhoin kaurahiutaleet tehosekoittimella, tekee vaikka edellisenä päivänä jääkaappiin pirtelöt niin pehmiää ihan hyvin sekaan. En tiedä sekoittuuko nuo tukun jauhot sen paremmin, mutta syytä olisi kun kilohinta on moninkertainen. Jos syöminen on väkinäistä ja ruuan sulattaminen hidasta niin treenaa sitten pelkän aamukahvin voimalla. Jos viitsii maksaa niin treenin aikana juomaveden sekaan hiilari/BCAA/EAA kun treenaa tyhjällä vatsalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite jauhoin kaurahiutaleet tehosekoittimella, tekee vaikka edellisenä päivänä jääkaappiin pirtelöt niin pehmiää ihan hyvin sekaan. En tiedä sekoittuuko nuo tukun jauhot sen paremmin, mutta syytä olisi kun kilohinta on moninkertainen. Jos syöminen on väkinäistä ja ruuan sulattaminen hidasta niin treenaa sitten pelkän aamukahvin voimalla. Jos viitsii maksaa niin treenin aikana juomaveden sekaan hiilari/BCAA/EAA kun treenaa tyhjällä vatsalla.

En kahvia käytä mutta noita jauhepurnukoita on yleisestä "et tarvitse vielä tässä vaiheessa mitään pulvereita kun oot vasta puoli vuotta treenannut!"-asenteesta huolimatta kertynyt. Eli pwo tulee otettua ennen treeniä (kofeiiniversio väsypäiville ja pirteille päiville non-stimulanttia), treenin aikana menee BCAA juomaveden seassa ja treenin jälkeen 30g sekä proteiinijauhetta että maltoa kun en kumminkaan saa syötyä vähintään pariin tuntiin treenien päälle. Ennen treeniä kyllä pakotan itseni syömään vähintään tuntia ennen koska tyhjällä mahalla ei vain saa hyviä treenejä aikaiseksi.

Ehkä minä vaan ostan tuota kaupan kaurajauhoa ja katson että mitä siinä shakerissa tulee. Ei tuo kumminkaan ole kuin parin euron paukku jos ei toimikaan ja käyttää loput vaikka sitten normaaliin leivontaan 😅 Kattoo sitten tulevaisuudessa Fitnesstukun tilaukseen noita toisia. Ei nuo kumminkaan pahasti kukkaroa kurita.
 
Kaurahiutaleet menee hyvin sheikkerissä kun antaa liueta 10+ min. Itse vedän usein 2dl kaurahiutaleita+ heraa mönjänä sheikkeristä. Blenderillä kun vetää niin vielä parempi.
 
Kaurahiutaleet maidolla. Mun perus ruoka lapsesta asti. Hotkasee pariin minuuttiin. Tullut syötyä joka päivä ehkä 25 vuotta putkeen. Parhaimpina päivinä 3 x päivässä. Maailman nopein ja terveellisin ateria. Löytyy kuitua, protskua, hiilareita sekä kivennäisaineita yllättävän hyvin.
 
Kaurahiutaleet menee hyvin sheikkerissä kun antaa liueta 10+ min. Itse vedän usein 2dl kaurahiutaleita+ heraa mönjänä sheikkeristä. Blenderillä kun vetää niin vielä parempi.

Tuli testattua ihan sheikkaamalla niinään veden kanssa ja ihan käypänen huttu se oli. Sattumia toki mukana jotta saa sheikkiä ihan pureskella nauttiessa mutta paljon vähemmän häiritsevää mitä oletin. Laitoin herat ja pähkinävoit mukaan niin sai vähän rasvojakin aamuun.
 

Liitteet

  • aamupala.png
    aamupala.png
    14,6 KB · Katsottu: 58
Tuli testattua ihan sheikkaamalla niinään veden kanssa ja ihan käypänen huttu se oli. Sattumia toki mukana jotta saa sheikkiä ihan pureskella nauttiessa mutta paljon vähemmän häiritsevää mitä oletin. Laitoin herat ja pähkinävoit mukaan niin sai vähän rasvojakin aamuun.
En ole itse kyllä pähkinävoita sheikkeriin ikinä laittanut ja voisin kuvitella sen vaikuttavan. Usein kyllä teen maapähkinä-hera-kaura-banaani-mustikka-juomaa blenderissä ja siinä kauraa ei kyllä huomaa yhtään.

Olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että kaurajauhot ja instat oatsit on rahastusta verrattuna peruskaurahiutaleisiin.
 
Kaikki allaoleva on hifistelyä, tiedän ettei ole suuria merkityksiä mutta haluan uskoa että on koska pystyy vaikuttamaan :)
Onko nyt viimeaikoina tullut tai onko mitään ihan oikeaa tietoa hiilareiden ajoituksesta?
Nyt kun koittanut mennä tosi matalilla hiilareilla ja jos nyt saisi takaisin salille itsensä niin miettinyt olisko ne hiilarit järkevin vetää intrassa vai perinteisesti salin jälkeisessä ruuassa?
 
Kaikki allaoleva on hifistelyä, tiedän ettei ole suuria merkityksiä mutta haluan uskoa että on koska pystyy vaikuttamaan :)
Onko nyt viimeaikoina tullut tai onko mitään ihan oikeaa tietoa hiilareiden ajoituksesta?
Nyt kun koittanut mennä tosi matalilla hiilareilla ja jos nyt saisi takaisin salille itsensä niin miettinyt olisko ne hiilarit järkevin vetää intrassa vai perinteisesti salin jälkeisessä ruuassa?
Mun käsityksen mukaan ennen treeniä ois absoluuttisesti paras vaihtoehto. Mutta treenin ympärillä nyt ylipäänsä. Itse otan puolet pre workout 30-60 min ennen salille selviytymistä ja loput treenin aikana. Iltapalassa kans hyvä ottaa jos tuntuu että vaikuttaa yöuniin positiivisesti.
 
Mun käsityksen mukaan ennen treeniä ois absoluuttisesti paras vaihtoehto. Mutta treenin ympärillä nyt ylipäänsä. Itse otan puolet pre workout 30-60 min ennen salille selviytymistä ja loput treenin aikana. Iltapalassa kans hyvä ottaa jos tuntuu että vaikuttaa yöuniin positiivisesti.
Näin olen kanssa itse käsittänyt.
Kuten sanoin niin ei taida kukaan tietää millainen merkitys näiden ajoituksella on ja muuttujia miljoona mutta jos on kerran mahdollisuus optimoidan parhaan tiedon mukaan niin miksi ei tekisi niin.
Mulla keho sopeutuu kaikkiin muutoksiin äärimmäisen nopeasti ja en huomaa esim. iltapalan vaikutusta uniin eroa että onko hiilaria vai ei.
Tällä hetkellä treenit tosiaan ihan tauolla mutta iltapalalla ei ole hiilaria ollenkaan.
 
Näin olen kanssa itse käsittänyt.
Kuten sanoin niin ei taida kukaan tietää millainen merkitys näiden ajoituksella on ja muuttujia miljoona mutta jos on kerran mahdollisuus optimoidan parhaan tiedon mukaan niin miksi ei tekisi niin.
Mulla keho sopeutuu kaikkiin muutoksiin äärimmäisen nopeasti ja en huomaa esim. iltapalan vaikutusta uniin eroa että onko hiilaria vai ei.
Tällä hetkellä treenit tosiaan ihan tauolla mutta iltapalalla ei ole hiilaria ollenkaan.
Tieteestä en tiedä mutta ainakin Meadows kehottaa syömään hiilarit treenin ympärillä ja niitä aletaan karsimaan aterioista jotka on kauimpana treenistä. Tyhjällä vatsalla aamulla treenatessa intra on ihan kokeilemisen arvoista. Jos on kovin herkkä verensokerin heilahteluille niin intra voi auttaa pitämään sen tasaisena vaikka olisi syönyt ennen treeniä. Vähillä hiilareilla treenaaminen on kuitenkin aina enemmän tai vähemmän perseestä varsinkin vajeessa, reilulla plussalla ei välttämättä ole juuri mitään merkitystä kehityksen kannalta kun ravinteita on aina saatavilla.
 
Tieteestä en tiedä mutta ainakin Meadows kehottaa syömään hiilarit treenin ympärillä ja niitä aletaan karsimaan aterioista jotka on kauimpana treenistä. Tyhjällä vatsalla aamulla treenatessa intra on ihan kokeilemisen arvoista. Jos on kovin herkkä verensokerin heilahteluille niin intra voi auttaa pitämään sen tasaisena vaikka olisi syönyt ennen treeniä. Vähillä hiilareilla treenaaminen on kuitenkin aina enemmän tai vähemmän perseestä varsinkin vajeessa, reilulla plussalla ei välttämättä ole juuri mitään merkitystä kehityksen kannalta kun ravinteita on aina saatavilla.
Tätä minäkin muistelin, itsellä verensokeri aikasta vakaa niin voi syödä miten huvittaa tai olla syömättä.
Olenko käsittänyt väärin että hiilarilla intrassa on jokin insu vaikutuskin kun muuten sokerien saanti vähäistä?
 
Tätä minäkin muistelin, itsellä verensokeri aikasta vakaa niin voi syödä miten huvittaa tai olla syömättä.
Olenko käsittänyt väärin että hiilarilla intrassa on jokin insu vaikutuskin kun muuten sokerien saanti vähäistä?
Jaa-a. Tiedän vaan että kun on tapana treenata tyhjällä vatsalla heti aamusta niin intra auttaa palautumista ja pitäisi sen hieman piristääkin. Lähinnä domssit tuntuu rauhoittuvan aika paljon.
 
Kaikki allaoleva on hifistelyä, tiedän ettei ole suuria merkityksiä mutta haluan uskoa että on koska pystyy vaikuttamaan :)
Onko nyt viimeaikoina tullut tai onko mitään ihan oikeaa tietoa hiilareiden ajoituksesta?
Nyt kun koittanut mennä tosi matalilla hiilareilla ja jos nyt saisi takaisin salille itsensä niin miettinyt olisko ne hiilarit järkevin vetää intrassa vai perinteisesti salin jälkeisessä ruuassa?
Treenin ympärille ehdottomasti. Treenitehot ovat surkeat ilman polttoainetta. Sekä palautuminen vaatii hiilareita treenin jälkeen.
 
Kuinka paljon kyse placebosta? Itse olen nyt vuoden treenannut tyhjällä mahalla (kaikkea muuta kuin voimannostoa kylläkin) syömättä aamupäivällä ja joskun vielä useamman tunnin syömättömyyttä päälle, enkä ole huomannut mitään eroa suorituksissa tai palautumisessa.
 
Kaikki allaoleva on hifistelyä, tiedän ettei ole suuria merkityksiä mutta haluan uskoa että on koska pystyy vaikuttamaan :)
Onko nyt viimeaikoina tullut tai onko mitään ihan oikeaa tietoa hiilareiden ajoituksesta?
Nyt kun koittanut mennä tosi matalilla hiilareilla ja jos nyt saisi takaisin salille itsensä niin miettinyt olisko ne hiilarit järkevin vetää intrassa vai perinteisesti salin jälkeisessä ruuassa?
Ennen, aikana, jälkeen. Lyhyesti sanottuna parantaa treenitehoja ja palautumista huomattavasti kun hiilarit ajoittaa tälle alueelle mikäli treenataan kovaa. Siis oikeasti kovaa.
Kokonaismäärä tietysti edelleen tärkein päivän aikana mutta ajoittamalla voidaan saada minun mielestäni huomattavasti enemmän tehoa treeniin ja myös palauduttua paremmin.

Tuossa alla pari linkkiä jos kiinnostaa tarkemmin.

 
En ole itse kyllä pähkinävoita sheikkeriin ikinä laittanut ja voisin kuvitella sen vaikuttavan. Usein kyllä teen maapähkinä-hera-kaura-banaani-mustikka-juomaa blenderissä ja siinä kauraa ei kyllä huomaa yhtään.

Olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että kaurajauhot ja instat oatsit on rahastusta verrattuna peruskaurahiutaleisiin.

Pähkinävoi oli loppu joten nyt tein pelkillä kaurahiutaleilla, heralla ja vedellä. Ja tässä ei oo sattumia samalla tavalla kuin aikaisemmin. Eli pähkinävoi oli syyllinen juoman "klimppaantumiseen". Näin tätä kelpaa hörppiä 😊
 
Mistäköhän löytyisi ruoka-aineiden aminohappokoostumustietoja?
Tieto jolla ei tee mitään🙂 Merkitystä vain jos söisi yhtä ruokalajia. Kokonaisuus ratkaisee ja ihminen on sekasyöjä. Toki itsekin aminohappoja tutkin ennen uteliaisuuttani. Huomasin että perus proteiinipitoisesta välipalasta saa saman verran aminoita kuin kalliista jauheista. "lisätty aminohappoja" on vain myyntikikka.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom