Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Joo on vuosien kokemus macrojen laskemisesta ja pakko se on taas siihen lähtee vaikka se ei muutakkaan mitään, vahvistaa vain juurikin tuon minkä tiedän jo todeksi.
Itse huomannut ettei mulla diettauksesta tule mitään ilman kalorien/makrojen listausta, on niin helkutin helppo arvioida väärin kun vetää jotain saksanpähkinöitä tai oliiviöljyä lorauttaa ruoanlaitossa, laskematta ja ajatellen että "no ei tässä paljoo oo". Kun kaiken punnitsee, voi yllättyä.. Oon mennyt siihen että punnitsen jopa nuo oliivi/rypsiöljyt mitä laitan ruoanlaitossa, salaatitkin. Myfitnesspal apilla olen jaksanut laskea kaloreita, ilman tuollaista appia tuskin jaksaisin. Sekin on nopeutunut hirveästi kun appiin tottuu. Tulee makrotkin kätevästi, helppo valikoida ruokia IIFYM-tyylillä

Toinen mitä diettauksessa huomannut että mulla ei vaan paino putoa ilman selkeää päivittäistä näläntunnetta. Kaloreita vaan alemmas jos ei paino putoa, kunnes alkaa putoamaan. Veemäistähän se on... yksi taktiikka mitä käyttänyt, että reenin ympärillä syö paremmin, paastoaa sitten illalla ja nälkäisenä nukkumaan, saan kyllä unta ja nukkuessa se nälkä ei vituta/mieliteot jää tekemättä. Kivaahan se diettaus ei ole, ja aina myös ylimääräinen stressitekijä päivässä, kun ei pelaa ns. täydellä pakalla jaksamisen osalta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkä kanssa syödä kidneypapuja jotta aminohappokoostomus olisi kohdillaan?
Nyky käsityksen mukaan ei tarvitse samalla aterialla saada kaikkia aminohappoja vaan riittää, että niitä päivän mittaan saa ja niistä koostuu tarvittava määrä ja tarvittavia aminohappoja.

Mikäli haet vegaanista ateriaa niin ehkä varmin olisi joku tofu tai nyhtökaura. Mikäli olet ihan Wholefood plantbased menolla niin täysjyvä tuote lienee se paras optio. Mikäli sitten kasvissyöjä niin varmaan itse valitsisin siihen kananmunasta tai maitotuotteesta vaihtoehdon.

mites hiilihydraattien kierrätys voimailijalle? paljon pitäis olla plussalla että palautuu kovasta treenimäärästä? mites hiilarien rytmitys treenin ympärillä? kuinka kauan pitäis venaa ruuan jälkeen että kannattaa lähteä salille. ite tottunu aamupalaksi vetää puuroa ja ruisleipää tarvisko tohon jotain proteiini pitoista mukaan esim kananmunia? sitten vielä proteiinin imeytymisestä paljon keho vastaanottaa kerralla protskua? kannattaiskohan tohon aterioiden väliin vetää välipaloja vaikka rahka+ananas kombo jos tarvis kaloreita saada lisää ja protskua tasaisemmin?

Paljonko kalorit kun haluaisi tehostaa rasvanpolttoa. 22v 178/87.5kg. 5-6 kovaa salitreeniä vkoon (+3 aerobista Viikkoo reenin lopuksi) ja kevyt konttorityö Jossa kulutusta ei hirveesti tuu (tällähetkellä lomautettuna!!). Tarkoitus olisi sellasta tasasta varmaa rasvanpolttoa ilman kiirettä mut siten kuitenkin että tuloksia näkyis mahdollisimman pian.

"tehostaa rasvan polttoa" sanot, eli rasvaa lähtee jo nyt hiljalleen? Ja jos kysyt, että paljonko kalorit, niin ilmeisesti lasket nykyisetkin? Vähennä siitä (yllätys!).

Hei. Olen saanut päätökseen 4vk.n ketodieetin ja nyt olis aika nostaa kalorit plussalle. Mitat 190/83/ n. 12% rasvat. Ketolla syöty 2200kcal/pv. Päivittäinen kulutus n. 2700 +treenit 300-500?
Syön 5 ateriaa päivässä. Yhteismakrot ovat P188. H278. R82. 2671KCAL+Palkkari 148kcal=2919kcal. Miltä makrot näyttää, sekä pitäisikö teidän mielestänne hiilareita lisätä vähitellen keton jälkeen?
Kehon aineenvaihdunnan ei luulisi menevän sekaisin noin lyhyellä dieetillä.

Hei. Olen saanut päätökseen 4vk.n ketodieetin ja nyt olis aika nostaa kalorit plussalle. Mitat 190/83/ n. 12% rasvat. Ketolla syöty 2200kcal/pv. Päivittäinen kulutus n. 2700 +treenit 300-500?
Syön 5 ateriaa päivässä. Yhteismakrot ovat P188. H278. R82. 2671KCAL+Palkkari 148kcal=2919kcal. Miltä makrot näyttää, sekä pitäisikö teidän mielestänne hiilareita lisätä vähitellen keton jälkeen?
Kehon aineenvaihdunnan ei luulisi menevän sekaisin noin lyhyellä dieetillä.
Toki jos on ketoillu niin hiilarit on ollu varmaan alle 100gramman. Niin äkkiseltään lähes 300grammaan lisäys kuulostaa aika isolta.

Lähtisin nostamaan hiljalleen - ei liian hiljalleen mutta 20-50grammaa hiilaria parin kolmen päivän sykleissä vaikka sinne 200grammaan ja katella esim viikko ja sitten mennä tuohon 278grammaan. Näin mä tekisin.

Eli, dietin lopetukseksesta 50grammaa
Siitä 2-3 pv vaikka toiset 50grammaa. Mulla ei ole mitään tieteellistä pohjaa näille määrille mutta kuulostais suhteellisen järkevältä. Minimoidaan esim. se, että vatsa ei reagoi liian voimakkaasti jos vetäsisit yhtäkkiä 150g kaurahiutaleita.

Toivottavasti ei tullu liian epäselvä vastaus.

edit. Vastaavasti rasvaa voi vähän vähentää kun hiilaria syyään se 200grammaa/pv.

Noppee kysymys...
vetänyt nyt pari viikkoa vähärasvaista dieettiä tavoitteena minimirasvat.
syönyt nyt noin 50r 200+hh 200p makroilla.
noin 2100kaloria päivässä.
eilen vähän ”lipsahti” ja tuli tintattua sellainen leppoisaa 4900kaloria...

lähinnä kysymys kuuluu ”mitä sitten?”
eli jos jatkan noilla suht reippailla miknus kaloreilla, niin onko tuollaisesta yhdestä lipsahduksesta kuinka pitkä haitta?

lähinnä kysymys kuuluu ”mitä sitten?”
eli jos jatkan noilla suht reippailla miknus kaloreilla, niin onko tuollaisesta yhdestä lipsahduksesta kuinka pitkä haitta?

Voit laskea vaikka viikolta keskiarvokalorit. Jos normipäivinä vetänyt 2100 kcal ja olet ollut laskennallisesti vaikka -500 kcal ja sitten repäiset yhtenä päivänä pyöreät kolme tonnia ylimääräistä, niin sehän nollaa tuon viikon painonpudotuksen. Eihän se nyt ihan noin yksinkertaista matematiikkaa aina ihmisen kohdalla ole, kun pitää ottaa ruoan imeytyminen, energian muuttuminen lämmöksi ruoansulatuksessa yms, mutta vähän suuntaa antaa.

Eli jatkat vaan dieettiä, jos haluat painoa pudotella, mutta ei kannata hirveän tiuhaan tuollaisia mättöjä välttämättä ottaa tai touhu on aika hidasta.

Moro!
Yritin nyt semituloksetta googlailla asiaa, joten ajattelin kysäistä täältä. Millaista rasvan saannin ylärajaa pitäisitte päivään?
Kaikkialla puhutaan, että esim gramma per painokilo rasvaa ja 2 grammaa per painokilo protskua ja loput hiilarista. Ongelmana tässä on se, että päivittäin menee about 4000 kcal. Tuon määrän imurointi ilman, että rasvan määrä on jossain 120-140 gramman välillä on vähän säätämistä.
Punttia tulee siis neljästi viikkoon ja brassijujutsua/lukkopainia 6-8 treeniä viikkoon, siitä tuo kulutus.

Toki laadullakin on väliä, mutta veikkaisin jonkun Phelpsin tai vastaavan vetäneen myös melkoisia rasvamääriä, kun kuulemma vedellyt parhaimmillaan 10k kcal päivään.

Moro!
Yritin nyt semituloksetta googlailla asiaa, joten ajattelin kysäistä täältä. Millaista rasvan saannin ylärajaa pitäisitte päivään?
Kaikkialla puhutaan, että esim gramma per painokilo rasvaa ja 2 grammaa per painokilo protskua ja loput hiilarista. Ongelmana tässä on se, että päivittäin menee about 4000 kcal. Tuon määrän imurointi ilman, että rasvan määrä on jossain 120-140 gramman välillä on vähän säätämistä.
Punttia tulee siis neljästi viikkoon ja brassijujutsua/lukkopainia 6-8 treeniä viikkoon, siitä tuo kulutus.

Toki laadullakin on väliä, mutta veikkaisin jonkun Phelpsin tai vastaavan vetäneen myös melkoisia rasvamääriä, kun kuulemma vedellyt parhaimmillaan 10k kcal päivään.

Screenshot_2020-05-19 Macronutrient Intake for Mass Gains - Q A.png

Moi! Onko kokemuksia evolver whey proteiinista? Halpaa olis ainaki verkkokaupassa? Löytyykö vielä halvempaa jostain? Mikä vielä imeytyisi yms😀

Moro!

Ei sitä rasvaa tarvii varta vasten vältellä. Tyydyttyneiden ja tyydyttämättömien rasvojen erokin taitaa olla aika olematon kun kalorit normalisoidaan. Ja jos syö isompia määriä ruokaa(etenkin yli kulutuksen) niin se laadun merkitys pienenee. En ite seuraa kuin kaloreita ja proteiinia, loput sit tulee mitä tulee. Minä kun syön 2500 niin johan siellä se 120g rasvaa tulee ihan itsestään. Ja olen vaan salimake enkä minkään alan ammattilainen, näihin johtopäätöksiin olen vaan päätynyt. Voisi kuvitella että tapellessa hyötyisi hiilareista enemmän mutta nää on makuasioita enemmän ku mitään muuta.

Ei sitä rasvaa tarvii varta vasten vältellä. Tyydyttyneiden ja tyydyttämättömien rasvojen erokin taitaa olla aika olematon kun kalorit normalisoidaan. Ja jos syö isompia määriä ruokaa(etenkin yli kulutuksen) niin se laadun merkitys pienenee. En ite seuraa kuin kaloreita ja proteiinia, loput sit tulee mitä tulee. Minä kun syön 2500 niin johan siellä se 120g rasvaa tulee ihan itsestään. Ja olen vaan salimake enkä minkään alan ammattilainen, näihin johtopäätöksiin olen vaan päätynyt. Voisi kuvitella että tapellessa hyötyisi hiilareista enemmän mutta nää on makuasioita enemmän ku mitään muuta.

No juu. Tosin tuleehan tossa silti heittämällä 300-400 grammaa hiilaria päivään.

View: https://www.youtube.com/watch?v=LCyECbA3pUw

Tuli katsottua tämä video. Tuossa 2min kohdalla käydään läpi esimerkkejä kuinka paljon enemmän prosessoimattomien ruokien syöminen lisää kehon kalorien kulutusta vs prosessudut ruoat. Jokin tutkimuskin mihin tuossa viitataan, johon en vielä jaksanut paneutua. Voidaanko oikeasti saada jopa satojen kalorien ero kulutukseen päivässä, valitsemalla mahdollisimman prosessoimattomia ruokia prosessoitujen tilalle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom