Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kysytääs vähän rasvoista että millä tavalla noi kannattaa ottaa? Kun en rasvaista ruokaa kauheasti syö niin jää turhan alhaiseksi kun pt laski että kun olen 188/88 niin rasvaa pitäs olla 85g päivässä riittäisikö jos täydennän rasvan saantia vaikka snapsilla tai kahdella oliiviöljyä?

kysytääs vähän rasvoista että millä tavalla noi kannattaa ottaa? Kun en rasvaista ruokaa kauheasti syö niin jää turhan alhaiseksi kun pt laski että kun olen 188/88 niin rasvaa pitäs olla 85g päivässä riittäisikö jos täydennän rasvan saantia vaikka snapsilla tai kahdella oliiviöljyä?

Joka ruokaan nykäiset hiukan oliivi- tai rypsiöljyä päälle. Sitten kourallinen pähkinöitä jollain välipalalla ja jos syöt puuroa niin sekaan vaikka pellavasiemenrouhetta. Tuolla pääsee jo alkuun.

Joka ruokaan nykäiset hiukan oliivi- tai rypsiöljyä päälle. Sitten kourallinen pähkinöitä jollain välipalalla ja jos syöt puuroa niin sekaan vaikka pellavasiemenrouhetta. Tuolla pääsee jo alkuun.

Puuro ei oikeen itselle uppoa kun harvoin ja pähkinöitä menee kyllä päivässä puolikas pussi tai kokonainen cashew siis välillä niin kiire niin siksi pitänyt pähkinät koska saa proteiiniä.

Puuro ei oikeen itselle uppoa kun harvoin

No juu voihan tuota rouhetta lisätä jogurttiin tai rahkaankin ja kokonaisia siemeniä heittää vaikka salaatin sekaan. Ja toki sitä öljyä voi juoda erikseenkin, jos niin tykkää tehdä. Itse yleensä lorautan lounaan ja päivällisen joukkoon arviolta 10 g öljyä ja se menee seassa mukavasti maistumatta juuri miltään. Sitten kun itse tykkää vielä syödä leipää ja laittaa muutaman juustosiivun päälle, niin on äkkiä rasvat kasassa.

No juu voihan tuota rouhetta lisätä jogurttiin tai rahkaankin ja kokonaisia siemeniä heittää vaikka salaatin sekaan. Ja toki sitä öljyä voi juoda erikseenkin, jos niin tykkää tehdä. Itse yleensä lorautan lounaan ja päivällisen joukkoon arviolta 10 g öljyä ja se menee seassa mukavasti maistumatta juuri miltään. Sitten kun itse tykkää vielä syödä leipää ja laittaa muutaman juustosiivun päälle, niin on äkkiä rasvat kasassa.

Nyt oon heittäny 0,4dl oliivi öljyä veteen ja kiskassu alas kun välillä ei ehdi panostaa kun lapsen perässä juoksee

Nyt oon heittäny 0,4dl oliivi öljyä veteen ja kiskassu alas kun välillä ei ehdi panostaa kun lapsen perässä juoksee
Miks ei voi niille aterioille vaan jotain lisätä. Vaikka avokadoa(tuntumalla) tai sitä öljyä sekaan. En ymmärrä mikä ihme saa jengin vetää öljyä lasista erikseen

Miks ei voi niille aterioille vaan jotain lisätä. Vaikka avokadoa(tuntumalla) tai sitä öljyä sekaan. En ymmärrä mikä ihme saa jengin vetää öljyä lasista erikseen

Avokaadoa en pysty syömään ensinnäkään. No kyllä mä kotona teen noin mutta töissä sit taas mikro sen näkönen et huhhuh välillä. Mut siis en ole mitään sulkenu pois ja noi siemenethän tulee salaattiin asap itselle

Moikka!

Selailin tuossa muutaman sivun verran ketjuja, muttei osunut oikein sopivaa silmiin niin päätin tehdä uuden. Jos ketju oli olemassa, niin pahoittelen. Ja sori ehkä tyhmät kysymykset.

Eli aloittelin muutamia viikkoja sitten saliharjoittelua. Salilla käyn 2 kertaa viikossa, mikä on nykyisellä aikataulullani oikeastaan maksimi määrä. Olen tällä hetkellä 180 cm pitkä ja painoa n. 75 kiloa. Tavoitteeni on kiinteyttää itseäni, ja siitä eteenpäin kasvattaa jonkin verran voimatasoa ja lihasmassaa. Sen suurempia bodybuilding tavoitteita ei ole, mutta kunhan nyt vähän edes miehistyisi tämä kroppa. Olen 31-vuotias.

Saliohjelma minulla on, tällä hetkellä PT suunnitteli minulle kaksijaksoisen ohjelman, joka tuntuu sopivalta. En kuitenkaan oikein pääse jyvälle tähän ruokailupolitiikkaan.

Jos tavoitteeni on kiinteytyä ja sitten kasvattaa lihasmassaa, tulee minun ilmeisesti tähdätä plussakaloreihin. Olen kuitenkin aina ollut huono syömään, ja vaatii suuria ponnisteluja saada ruokarytmiä toimimaan. Mitä helppoja ja hyviä kalorinsaanti vinkkejä teillä olisi jakaa minulle? Tai muita hyväksi havaittuja tapoja ruokavalion saamiseen fiksummaksi. Haluaisin mahdollisimman normaalia ruokavaliota noudattaa, ilman hirveitä määriä lisäravinteita. Herajauhe varmaan tulee yhdeksi lisäksi kuitenkin tähän.

Kananmunia? Kaurapuuroa? Raejuustoa? Mistä helpot hyvät kalorit ja hyvät helpot proteiinit?

Ja jos treenaan 2 kertaa viikossa, tuleeko minun syödä plussakaloreita joka päivä, vai vain treenien päälle?

Onko satunnainen mättöruoka pahasta?

EDIT. Ja heti kun ketju oli pystyssä nii huomasin tuolla tuon aloittelijoiden osuuden. :|

Moikka!

Selailin tuossa muutaman sivun verran ketjuja, muttei osunut oikein sopivaa silmiin niin päätin tehdä uuden. Jos ketju oli olemassa, niin pahoittelen. Ja sori ehkä tyhmät kysymykset.

Eli aloittelin muutamia viikkoja sitten saliharjoittelua. Salilla käyn 2 kertaa viikossa, mikä on nykyisellä aikataulullani oikeastaan maksimi määrä. Olen tällä hetkellä 180 cm pitkä ja painoa n. 75 kiloa. Tavoitteeni on kiinteyttää itseäni, ja siitä eteenpäin kasvattaa jonkin verran voimatasoa ja lihasmassaa. Sen suurempia bodybuilding tavoitteita ei ole, mutta kunhan nyt vähän edes miehistyisi tämä kroppa. Olen 31-vuotias.

Saliohjelma minulla on, tällä hetkellä PT suunnitteli minulle kaksijaksoisen ohjelman, joka tuntuu sopivalta. En kuitenkaan oikein pääse jyvälle tähän ruokailupolitiikkaan.

Jos tavoitteeni on kiinteytyä ja sitten kasvattaa lihasmassaa, tulee minun ilmeisesti tähdätä plussakaloreihin. Olen kuitenkin aina ollut huono syömään, ja vaatii suuria ponnisteluja saada ruokarytmiä toimimaan. Mitä helppoja ja hyviä kalorinsaanti vinkkejä teillä olisi jakaa minulle? Tai muita hyväksi havaittuja tapoja ruokavalion saamiseen fiksummaksi. Haluaisin mahdollisimman normaalia ruokavaliota noudattaa, ilman hirveitä määriä lisäravinteita. Herajauhe varmaan tulee yhdeksi lisäksi kuitenkin tähän.

Kananmunia? Kaurapuuroa? Raejuustoa? Mistä helpot hyvät kalorit ja hyvät helpot proteiinit?

Ja jos treenaan 2 kertaa viikossa, tuleeko minun syödä plussakaloreita joka päivä, vai vain treenien päälle?

Onko satunnainen mättöruoka pahasta?
:|

Blenderiin kaurahiutaleita, hedelmää, maitoa jne.

Protskua 1.6-2g per paino kilo. Rasvaa noin 1g/painokilo. HIiilaria tarpeen mukaan. 4g/painokilko ihan ookoo alotus. Lisää jos ei nouse -RIisi, kaurahiutale jne. Paskaruoka on sillontällön täysin ookoo. Treeni päivinä noin 300-500kcal plussalla ja lepopäivinä snadisti vähemmän.

pro 120-160g kana,kala, liha, maito (hera) kananmuna
hh 300g kaurahiutale, riisi, pastan, maito, hedelmät, rehut. (pizza:))
r 70-75g oliiviöljy, rypsiöljy kananmuna..jne

Siinä jotain mietteitä.

Olen jo vuosia vedellyt joka aamu d vitamiinia, sinkkiä ja kalaöljyä, ja iltaisin sinkkiä + magnesiumia. Paljonko oikeesti esim. sinkkiä ja magnesiumia urheilevan miehen on hyvä saada päivittäin? Noi apteekkipurkkien saantisuositukset on aina niin alakanttiin, etten niistä välitä. Kysymykselläni siis haen takaa sitä, että syömällä "normaalisti" päivittäin, niin eikös sillä saa jo sinkit kasaan? Syön paljon kanaa, syön n. joka toinen aamu kaurapuuroa ja juustoa syön päivittäin leivän päällä. Noiden sinkkimääristä en osaa sanoa, mutta ymmärtääkseni ihan hyviä sinkkilähteitä. Magnesiumia vissiin saa vihreistä salaateista. Jotenki sitä on alkanu miettimään, että tuleeko tässä ihan turhaa aamusta ja illasta toiseen vedeltyä noita vitamiinilisiä? D vitamiini on ihmiselle tärkein vitamiini ja sen takia syön sitäkin lisänä, mutta ymmärtääkseni kalaöljyssä sitä on aika runsaasti. Maitoa en juurikaan juo ja kalaa syön harvemmin (ellei tonnikalaa lasketa, jota syön pari kolme kertaa viikossa purkista) ja sen takia syön d vitamiinia lisänä.

Mitä ajatuksia?

Dvitamiinia auringosta kesäsin. En ainakaa mitää 125uq(mikrogrammaa) ottais kesällä, edes suomessa. Sinkkiä saapi jos täysjyväviljaa ja lihaa syö. Suomessa tuskin kamalasti vitamiininpuutosta on.

Kalaöljyissä ei yleensä ole vitamiineista kuin evitamiinia säilöntäaineena. Kalanmaksaöljyssä saattaa olla muutakin kuten avitamiini ja dvitamiinia.(a-vitamiini on muuten sitten oikeesti myrkyllistä isompina annoksia)

Turvallisen haitattoman saannin yläraja (dvitamiini)

• 0–6 kk iässä 25 μg/vrk***
  • 6–12 kk iässä 35 μg/vrk***
  • 1-10-vuotiaat lapset 50 mikrog ja aikuiset 100 mikrog vuorokaudessa***
*Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
**Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014
***Euroopan elintarviketurvallisuusviraston EFSA (European Food Safety Authority)
****päivitetty suositus 20.9.2018 VRN

Suomalaiset saavat sinkkiä keskimäärin: naiset 10,0 mg/vrk (1,5 mg/MJ) ja miehet 13,6 mg/vrk (1,5 mg/MJ). Suomalaisten kolme tärkeintä sinkin lähdettä ovat viljat, liha ja maito.[19][30][5]

Suosituksiin verrattuna sinkkiä saadaan ravinnosta riittävästi. Kun myös ravintoainevalmisteista saatava sinkki otetaan huomioon, muutamalla prosentilla väestöstä saanti kuitenkin ylittää suurimman hyväksyttävän päiväsaannin, joka on aikuiselle 25 mg/vrk.[32]

Sinkki – Wikipedia

Viimeksi muokattu:
onkos tuo hmb aivan turha tuote vai hyödyllinen?
Tuota Examinen artikkeliakaan ei olla vähään aikaan päivitetty. Mitä olen alan tietäjiä viime aikoina seurannut, niin tuntuvat olevan sitä mieltä, että terveelle urheilijalle HMB:stä ei todennäköisesti ole hyötyä.

Lisäksi tavara on aika kallista verrattuna ihan toimiviinkin ravintolisiin. #saveyourmoney

Pitkästä aikaa tännekki vähä kiriootella kysymystä.

Eli mitä ne pienen pienet veteen liukenemattomat valkoiset hiput ovat mitkä tosiaan aina jäävät lasin/pullon pohjalle lillumaan? Mutant bcaa:sta jää niitä pullon pohjalle ja melkein kaikista mun käyttämistä tehonlisääjistä.

Itellä on pientä hiilari ongelmaa. Proteiinia ja rasvoja tulee hyvään malliin syötyä, mutta hiilarit tuntuu jäävän aika alhaiseksi. Mikä ois semmonen hyvä hiilari lähde mitä on hyvä lisätä ruokavalioon?
Päivän ruoka koostuu käytännössä aina näistä:
Aamiainen
Kaurapuuro, raejuusto, marjat

Lounas/päivällinen
täysjyväpasta/tummariisi, kana, kasvikset, pastakastiketta/tomaattimurskaa

Välipala
proteiinirahkaa/ruisleipää, levite, juusto, leikkele

iltapala
marjoja, ruisleipää, levite, juusto, leikkele

hiilaria tulee noin 130-170 gramma päivään ja tarvittis saada jonkin suosituksen mukaan vähän yli 200 grammaan. Mitä tuommoiseen ruokavalioon ois hyvä lisätä?

Itellä on pientä hiilari ongelmaa. Proteiinia ja rasvoja tulee hyvään malliin syötyä, mutta hiilarit tuntuu jäävän aika alhaiseksi. Mikä ois semmonen hyvä hiilari lähde mitä on hyvä lisätä ruokavalioon?
Päivän ruoka koostuu käytännössä aina näistä:
Aamiainen
Kaurapuuro, raejuusto, marjat

Lounas/päivällinen
täysjyväpasta/tummariisi, kana, kasvikset, pastakastiketta/tomaattimurskaa

Välipala
proteiinirahkaa/ruisleipää, levite, juusto, leikkele

iltapala
marjoja, ruisleipää, levite, juusto, leikkele

hiilaria tulee noin 130-170 gramma päivään ja tarvittis saada jonkin suosituksen mukaan vähän yli 200 grammaan. Mitä tuommoiseen ruokavalioon ois hyvä lisätä?

Lisää vaan puuron/riisin määrää kun ei kovin iso nosto ole? Toki iltapallalle vois kans ottaa puuro satsin jolla sais helpommi hiilaria kun ruikkarilla. Jos ruikakkari on ehoton iltapalalle nii voihan sen ottaa puuron kylykeen. Millasia määriä nyt menee noita raaka-aineita?

Lisää vaan puuron/riisin määrää kun ei kovin iso nosto ole? Toki iltapallalle vois kans ottaa puuro satsin jolla sais helpommi hiilaria kun ruikkarilla. Jos ruikakkari on ehoton iltapalalle nii voihan sen ottaa puuron kylykeen. Millasia määriä nyt menee noita raaka-aineita?
Puuroa menee se 40-50 grammaa hiutaleita, raejuusto ja marjat molempia 100 g
Lounasta ja päivällistä menee 500-700 g per annos
ruisleipää menee 2-4 palaa päivässä ja iltaisin marjoja sinne 200 gramman hujakoille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom