Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No kai omaa rasvaprosenttia nyt silmämääräisesti voi arvioida. Esim. jos painat 80kg ja rasvaprosentti olisi noin 25%, niin tuostahan on helppo nyt laskea rasvaton massa.
Tuosta kaloreiden lisäämisestä: jos nyt paino pysyy samoissa lukemissa niin lisäile vaikka n. 100kcal päivittäiseen määrään ja seuraa 1-2viikkoa tilannetta.
Mä oon tosi surkea arvioimaan omaa rasvaprosenttia. Esim. tiedän kyllä että olen lähemmäs 10% kuin vaikka 20%. Mutta turha kysyä "oletko 12 vai 14%?" :D

Joo, toi 100 kcalia n. 1-2 vkon välein kuulostaa hyvältä ja toteutettavalta keinolta, kun paino ei nouse :)

Mitenkäs muute, kun olis tarkoitus maanantaina pääsiäisen kunniaksi huijata eli olisi tarkoitus syödä esim. lampaan yrttimarinoitua filettä, mämmiä kerman kera, pashaa, suklaata, muutama alkoholiannos ja kaikkea muuta pikkukivaa tuttavien kera :) Niin miten tämä pitäisi huomioida painon seurannassa? Pitäisikö antaa aikaa vaikka vkon verran painon tasaantua normikalorien mukaan ja sitten vasta alkaa seuraamaan uudestaan. Sen tiedän, että kalorit menee yli ja sillä on oma efektinsä, kuten painon äkillinen nousu ruuan massan takia, sekä lisääntynyt glykogeenivarastot

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jostakin on sellainen muistikuva, että kaloreita laskiessa ja nostaessa tulisi tehdä aina kerralla riittävän suuri askel, ettei aineenvaihdunta sitä saisi heti kompensoitua tjsp. Voi olla, että olen nähnyt unta, mutta aivan, kuin olisi ollut 5-10% kerrallaan.

Jostakin on sellainen muistikuva, että kaloreita laskiessa ja nostaessa tulisi tehdä aina kerralla riittävän suuri askel, ettei aineenvaihdunta sitä saisi heti kompensoitua tjsp. Voi olla, että olen nähnyt unta, mutta aivan, kuin olisi ollut 5-10% kerrallaan.

Jos en ihan väärin muista niin Markku Tikka joskus sanoi, että muutosten tulisi olla juurikin tuota 5-10% luokkaa sen hetkisestä energiamäärästä.

Ennyt tiedä kuuluuko tää tännä mut laitetaan silti. Eli kertookaas expertit mielipiteenne mihin suuntaan jatkaa. Elikkäs takana suurehko painonpudotus (nykyiseen painoon yli 20kg alimpaan liki 30) jossa lähtöpaino oli 103 ja nykyään noin 74. Mutta entiedä mihinsuuntaan jatkaa. Vaikka kehonpaino on matala rasvaprosentti on suht korkea ja sen arviomista hankaloittaa löysä iho varsinkin keskivartalossa ja käsissä. Mitä tässä tilanteessa? Diettiä vai massaa? Ikä nyt 16 ja pituutta karvan vajaa 175 eikä lisää kuulemma tule. Tässä on kokoajan ns sekaisin että kumpaan suuntaan niin kertokaa toki mielipiteenne
Kun on ollut aiemmin painon kanssa hieman ongelmia niin ehkä kannattaisi sijoittaa siihen että jonkun ammattilaisen kanssa katsoisi tuon ruokapuolen kondikseen ja päivittäisi sitä säännöllisesti?
Mutta nuori ikä ja kuvissa kunto oli sellainen mitä todella moni kaljamaha kadehtii niin hyvä siitä tulee, keep on!

Zone-sarja -42%
Kun on ollut aiemmin painon kanssa hieman ongelmia niin ehkä kannattaisi sijoittaa siihen että jonkun ammattilaisen kanssa katsoisi tuon ruokapuolen kondikseen ja päivittäisi sitä säännöllisesti?
Mutta nuori ikä ja kuvissa kunto oli sellainen mitä todella moni kaljamaha kadehtii niin hyvä siitä tulee, keep on!
Hei kiitos! Jos rahatilanne olis hiukan parempi niin jonkun ammattilaisen olisin jo palkannut aikaa sitten. Toisaalta valmennussuhteenhan ei välttämättä tarvitse muutamaa kuukautta pidempi olla että sais selvennyksen että miten tästä eteenpäin.
Aika näyttää, toisaalta tässä tilanteessa se valmentaja voisi ollakkin todella hyödyllinen.

Hei kiitos! Jos rahatilanne olis hiukan parempi niin jonkun ammattilaisen olisin jo palkannut aikaa sitten. Toisaalta valmennussuhteenhan ei välttämättä tarvitse muutamaa kuukautta pidempi olla että sais selvennyksen että miten tästä eteenpäin.
Aika näyttää, toisaalta tässä tilanteessa se valmentaja voisi ollakkin todella hyödyllinen.
Joillain saleilla kuuluu mm. ruokaohjelma hintaan mutta jos sellaista ei ole niin saa niitä ostettua ihan kertaluonteisesti myös, kunhan ei ole mikään joojoo tyyppi joka vaan vetää jotain paperille vaan ihan oikeasti miettii hetken mikä olisi parasta juuri sinulle ja sillä hetkellä.
Saa täältäkin ohjeita monelta ja hyviä ohjeita saakin mutta toisaalta niissäkin on mielipiteitä ja netin kautta viisaskin voi antaa huonon ohjeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paras maapähkinävoi?
Siis millätavalla paras?

Itse käyttänyt Lidlin vita dorin maapähkinävoita suolaa siinä on 100 g:ssa 0,80 grammaa, kaurapuuron sekaan yleensä pistän, eipä itse puuroon tuu sitten suolaa lisättyä vaikka ei nyt 100 grammaa kuitenkaan tuu kiskottua, ehkä about ruokalusikallinen maapähkinävoita.

Siis millätavalla paras?

Itse käyttänyt Lidlin vita dorin maapähkinävoita suolaa siinä on 100 g:ssa 0,80 grammaa, kaurapuuron sekaan yleensä pistän, eipä itse puuroon tuu sitten suolaa lisättyä vaikka ei nyt 100 grammaa kuitenkaan tuu kiskottua, ehkä about ruokalusikallinen maapähkinävoita.

Hyvä huomio, tarkennetaan: terveellisestä päästä olevat pähkinävoit kiinnostaa.

Moro. Ajattelin kokeilla tässä pientä välidieettiä ja tiputella vähän rasvoja tässä bulkin välissä. Bulkilla kalorit on pyörinyt siinä 4000kcal päivässä. Painoa on 90kg.
Ajattelin tiputtaa dieetillä kalorit 2700, koska suhteellisen lyhyt aika kuitenkin tarkoitus olla (n.3kk). Joten miten kannattaisi jaotella makrot, olen ajattelut että protskua 180g/pvä, rasvaa 90g/pvä ja hiilarista loput. Meneekö aivan metsään jos lähden tällein kokeilemaan?

500 g maapähkinöitä
Suolaa

Tavara kippoon ja sauvasekotinta perään. Se on siinä. Maku ja kilohinta pilkasen eri kun kaupan tuotteissa. Netissä paljon ohjeita lisää.

Edit, paahtamalla pähkinät uunissa saa lisämakua.

Tämäkin hyvä, ei tullut mieleenkään.

Helposti myös maustettavissa jos tahtoo.

En nyt viitsi omaa topikkia tälle avata, mutta tekisi mieli löytää uusia makuvaihtoehtoja proteiinipatukoista. Kaikki keinotekoiset makeutusaineet (myös stevia) ovat yököttäviä ja joskus saa aikaan vieläpä ripulin (myös stevia). Patukoista melkein ainoat vaihtoehdot ovat Fastin Luxus ja Rox -patukat. Aina välillä tulee käytyä läpi marketeissa muiden patukoiden ravintosisältöjä, mutta järestään niissä on joko aivan liian vähän proteiinia ja/tai makeutusainetta. Olisiko kenelläkään muulla tärppejä tähän?

Miten pitäisi lähteä liikkeelle jos haluaa laihduttaa? Tavoitteena päästä manboobseista eroon.. Perustietoa: M20, 193cm/95kg, peruskunto ja liikkuminen olematonta. "Huonoina" päivinä askeleita kertyy 800, tänään tullut 7200 askelta kun lähdin 30min kävely-juoksulenkille. Olen koko nuoruusikäni eli varmaan viimeiset 5 vuotta syönyt mitä haluan, ainoa miten olen miettinyt syömistä on että kannattaako ottaa toista pullapalaa tai kolmatta keksiä tms. Näytän ihan normaalilta, mutta kun vaatetta vähennetään niin pömppömaha siinä esillä on. Lihaksia mulla ei ole nimeksikään ainakaan omasta mielestäni, intin kuntotesteistä sain koko joukkoeen toiseksi huonoimmat tulokset joka kategoriasta.. Intissä katsottiin vyötärön ympärysmitta, en muista enää mikä se numero oli itsellä mutta reippaasti punaisen puolella oltiin. Olisiko ollut 102 vai 92.
Mietin itse, että laihduttaisin sen verran että manboobsit lähtee. Sen jälkeen keskittyisi peruskunnon hankintaan. Intin jälkeen painoin 89kg vaa'alla, mutta ihan samanlaiset tissit mulla oli kuin aiemmin. Jos netin laskureihin on luottamista, rasvaprosenttini on 19,23% ja kuulemma ideaali olisi 15% eli painoa pitäisi pudottaa 15 kg pois. (?)

Minkälaista dieettiä tässä pitäisi lähteä noudattamaan? Syön tällä hetkellä jota kuinkin näin:
Aamupalaksi puuroa 4 dl vettä ja 2 dl hiutaleita, jotain lidlin 0,89€ tai 1,75€ maksavaa jogurttia jonkun verran (maustamattomat = hyi helvetti) ja sekaan jotain tropiikin hedelmiä pussista, määrää en tiedä. Päivästä riippuen lisään aamupalaan kaksi taikaruis paahtoleipää, joiden päällä kinkkua ja flora kultaa. Juomana sinistä maitoa 2-3dl ja kahvia (keitän 3 vettä & 3 kahvia)johon laitan tilkan punaista maitoa.
Jos lusmuilen kotona, lounasta ei välttämättä ole kun syön aamupalan 10-13 välillä ja siinä tapauksessa ennen kuin on päivällinen, syön yleensä vaan omenan ja kaksileipää kun en paremmasta tiedä. Jos olen töissä jossa istun niin ruokana on joku 300-400g valmisruokalaatikko (kuten maksa- ja lihaperunasoselaatikko) jossa 300 - 450 kaloria yleenä, lisänä 2 palaa ruisleipää joissa flora kultaa + kinkkua. Juotavana vettä. Ei lähde nälkä.
Päivällisenä on jotain perusruokaa mitä täällä kotona tarjotaan eli tyyliin spagettia ja nakkikastiketta, pastaa ja tonnikalakastiketta, kanaa ja riisiä ja tuon tommoista ruokaa
Iltapalaksi syön yleensä 2 paahtoleipää, 2 ruisleipää, lasi maitoa, mysliä x määrä ja lisäksi omena/banaani.

Olen tapoihin orientoitunut ihminen. Puuroa varmaan syöty poikkeuksetta viimeisen kahden vuoden aikana keskimäärin 6 päivää viikossa. Juon vettä reilusti, määriä en tiedä mutta päivä alkaa vedenjuonnilla ja yleensä myös loppuu siihen.

Katsoin, että näin ihan vasta-alkajalle tämä ei olisi niin pelottava dieetti: http://www.tuukkaheikkinen.fi/?p=881

Onko ehdotuksia? Kiitän jo etukäteen.

Viimeksi muokattu:
Miten pitäisi lähteä liikkeelle jos haluaa laihduttaa? Tavoitteena päästä manboobseista eroon.. Perustietoa: M20, 193cm/95kg, peruskunto ja liikkuminen olematonta. "Huonoina" päivinä askeleita kertyy 800, tänään tullut 7200 askelta kun lähdin 30min kävely-juoksulenkille. Olen koko nuoruusikäni eli varmaan viimeiset 5 vuotta syönyt mitä haluan, ainoa miten olen miettinyt syömistä on että kannattaako ottaa toista pullapalaa tai kolmatta keksiä tms. Näytän ihan normaalilta, mutta kun vaatetta vähennetään niin pömppömaha siinä esillä on. Lihaksia mulla ei ole nimeksikään ainakaan omasta mielestäni, intin kuntotesteistä sain koko joukkoeen toiseksi huonoimmat tulokset joka kategoriasta.. Intissä katsottiin vyötärön ympärysmitta, en muista enää mikä se numero oli itsellä mutta reippaasti punaisen puolella oltiin. Olisiko ollut 102 vai 92.
Mietin itse, että laihduttaisin sen verran että manboobsit lähtee. Sen jälkeen keskittyisi peruskunnon hankintaan. Intin jälkeen painoin 89kg vaa'alla, mutta ihan samanlaiset tissit mulla oli kuin aiemmin. Jos netin laskureihin on luottamista, rasvaprosenttini on 19,23% ja kuulemma ideaali olisi 15% eli painoa pitäisi pudottaa 15 kg pois. (?)

Minkälaista dieettiä tässä pitäisi lähteä noudattamaan? Syön tällä hetkellä jota kuinkin näin:
Aamupalaksi puuroa 4 dl vettä ja 2 dl hiutaleita, jotain lidlin 0,89€ tai 1,75€ maksavaa jogurttia jonkun verran (maustamattomat = hyi helvetti) ja sekaan jotain tropiikin hedelmiä pussista, määrää en tiedä. Päivästä riippuen lisään aamupalaan kaksi taikaruis paahtoleipää, joiden päällä kinkkua ja flora kultaa. Juomana sinistä maitoa 2-3dl ja kahvia (keitän 3 vettä & 3 kahvia)johon laitan tilkan punaista maitoa.
Jos lusmuilen kotona, lounasta ei välttämättä ole kun syön aamupalan 10-13 välillä ja siinä tapauksessa ennen kuin on päivällinen, syön yleensä vaan omenan ja kaksileipää kun en paremmasta tiedä. Jos olen töissä jossa istun niin ruokana on joku 300-400g valmisruokalaatikko (kuten maksa- ja lihaperunasoselaatikko) jossa 300 - 450 kaloria yleenä, lisänä 2 palaa ruisleipää joissa flora kultaa + kinkkua. Juotavana vettä. Ei lähde nälkä.
Päivällisenä on jotain perusruokaa mitä täällä kotona tarjotaan eli tyyliin spagettia ja nakkikastiketta, pastaa ja tonnikalakastiketta, kanaa ja riisiä ja tuon tommoista ruokaa
Iltapalaksi syön yleensä 2 paahtoleipää, 2 ruisleipää, lasi maitoa, mysliä x määrä ja lisäksi omena/banaani.

Olen tapoihin orientoitunut ihminen. Puuroa varmaan syöty poikkeuksetta viimeisen kahden vuoden aikana keskimäärin 6 päivää viikossa. Juon vettä reilusti, määriä en tiedä mutta päivä alkaa vedenjuonnilla ja yleensä myös loppuu siihen.

Katsoin, että näin ihan vasta-alkajalle tämä ei olisi niin pelottava dieetti: http://www.tuukkaheikkinen.fi/?p=881

Onko ehdotuksia? Kiitän jo etukäteen.
Kuvauksen perusteella olet "laihaläski". Tarkoittaa sitä että mitat on normaalit, mutta rasvaprosentti hyvin korkealla. Parhaiten pääset liikkeelle siten, että lisäät proteiineja ruokavalioosi reilusti ja alat vain treenaamaan lihaskuntoa.

Edit: Minusta turha alkaa miettimään dieettejä ollenkaan jos liikkuminen on ollut mitätöntä tähän asti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom