Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, olen 135kiloinen mies, tiedän että painostani noin 10kg on nestettä ja se johtuu käyttämistäni lääkkeistä, ihan reseptilääkkeitä, jotka kerää nestettä sekä aas-aineita, joihin mulla kuitenkin on ai:t, joten en ota kovin älyttömiä laihdutustavoitetta.
Riittääkö jos päivässä syö neljä ateriaa, ei mitään muuta. Aamu ja Iltapalalla olisi kaurapuuroa, rasvoja reilun voisilmän muodossa, juomana 4dl proteiinijuomaa. kun taas ruoka 2 ja 3 on normaalia itse tehtyä kotiruokaa, joissa on pyritty kuitenkin isompaan proteiinimäärään.

Jos joka aterialla saa 500kcal, on saanti yhteensä 2000kcal/vrk, riittääkö se salitreeniin tyylillä 3 salipäivää, lepopäivä ja alusta, eli kolmejakoisella ohjelmalla ajelen, lisäksi olisi tarkoitus harrastaa aerobista liikuntaa aluksi hieman vähemmän lopuksi enemmän, kuitenkin maksimissaan kolme kertaa tunti viikossa, aluksi kolme kertaa puoli tuntia päivässä. Olen huonokuntoinen läski, otanko liikaa treenejä jos teen näin, vai otanko liikaa aerobisia kun teen näin, kesällä olisi tarkoitus kerran viikossa pelata jalkapalloakin sen pari tuntia (mahdollisesti, jos pääsen vielä puulaakijoukkueeseen, kun en oo 15 vuoteen pelannut).

Niin, onko tuo 2000kcal isolle miehelle liian vähän, en mielelläni vähentäisi harjoitusten määrää, mutta kaloreitahan voi lisätä esim. vaikka 2500kcal/vrk.

En nyt muista olenko tätä tässä threadissa jo aiemmin kysynyt joten voi olla että olen, anteeksi siis jos tulee toistoa, voi toki olla että olen vain aikonut kysyä mutta en kuitenkaan ole kysynyt, itse en muista.

Onko 2000kcal riittävästi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
15-20g NaCl/ pv :eek: ?!? Haloo !
Älä ainakaan jatka tolla tsydeemillä ..... munuaises sanoo poks !
https://www.evira.fi/files/attachments/fi/vrn/2.jula_terveyshaitat.pdf

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
Kyllä monet bodarit vaikuttaa vetävän useita kymmeniä grammoja päivässä tai sitten muistan väärin. Eikö treenaus nosta suolantarvetta

Itsellä menee sulamon mukaan 7-9g suolaa per päivä ja ruokavaliossa oli suositus käyttä 3g jodioitua merisuolaa treenijuomassa. Kun oli pari kuukautta käyttänyt suolaa ja teki yhden jumpan ilman sitä niin jalkatreenin jälkeen kun nousi portaat kämpille niin meinasi etureidet krampata ihan kävelystä/seisomisesta. Eikö suolalla joku vaikutus tähän ole? Magnesiumia menee myös mutta se on oksidia koska joskus ostin halpaa (imeytyykö ollenkaan?). Välillä jauhemaista magnesiumsitraattia.

Hei, olen 135kiloinen mies, tiedän että painostani noin 10kg on nestettä ja se johtuu käyttämistäni lääkkeistä, ihan reseptilääkkeitä, jotka kerää nestettä sekä aas-aineita, joihin mulla kuitenkin on ai:t, joten en ota kovin älyttömiä laihdutustavoitetta.
Riittääkö jos päivässä syö neljä ateriaa, ei mitään muuta. Aamu ja Iltapalalla olisi kaurapuuroa, rasvoja reilun voisilmän muodossa, juomana 4dl proteiinijuomaa. kun taas ruoka 2 ja 3 on normaalia itse tehtyä kotiruokaa, joissa on pyritty kuitenkin isompaan proteiinimäärään.

Jos joka aterialla saa 500kcal, on saanti yhteensä 2000kcal/vrk, riittääkö se salitreeniin tyylillä 3 salipäivää, lepopäivä ja alusta, eli kolmejakoisella ohjelmalla ajelen, lisäksi olisi tarkoitus harrastaa aerobista liikuntaa aluksi hieman vähemmän lopuksi enemmän, kuitenkin maksimissaan kolme kertaa tunti viikossa, aluksi kolme kertaa puoli tuntia päivässä. Olen huonokuntoinen läski, otanko liikaa treenejä jos teen näin, vai otanko liikaa aerobisia kun teen näin, kesällä olisi tarkoitus kerran viikossa pelata jalkapalloakin sen pari tuntia (mahdollisesti, jos pääsen vielä puulaakijoukkueeseen, kun en oo 15 vuoteen pelannut).

Niin, onko tuo 2000kcal isolle miehelle liian vähän, en mielelläni vähentäisi harjoitusten määrää, mutta kaloreitahan voi lisätä esim. vaikka 2500kcal/vrk.

En nyt muista olenko tätä tässä threadissa jo aiemmin kysynyt joten voi olla että olen, anteeksi siis jos tulee toistoa, voi toki olla että olen vain aikonut kysyä mutta en kuitenkaan ole kysynyt, itse en muista.

Ei kukaan voi tietää onko joku kalorimäärä absoluuttisen oikea jollekin toiselle ihmiselle. Syö x määrä kaloreita pari viikkoa ja katso miten paino käyttäytyy. joku 2000-2500 on varmaan hyvä lähtökohta jos ei ole raskasta fyysistä työtä. Ei sillä ole niin merkitystä syötkö 2 ateriaa vai 8 ateriaa vaan mitä syöt ja miten paljon. Jos on jatkuvasti nälkä, vituttaa, eikä jaksa treenata 2000 kaloria syödessä niin se on liian vähän. Jos paino ei putoa niin se on liian paljon. Paljon täälläkin puhutaan siitä että vanhat toimettomat naiset dieettaa paria tonnia syömällä mutta jos ei kroppa kuluta sen enempää niin sitten ei kuluta.

Sitä en tiedä miten nuo lääkkeet vaikuttaa

Mitä sun juttuja on lukenut niin vaikuttaa sille että haluat tuloksia nyt etkä huomenna, se ei vaan toimi laihduttaessa mun kokemuksen perusteella. Ruokavalion pitää olla semmonen että sitä pystyy noudattamaan lipsumatta, ei siinä auta joku 2 viikon mehu tai röökipaasto mitään jos on reilusti läskiä pudotettavana. Kyllä minuakin vituttaa etten ole päässyt mihinkään 1kg/viikko vauhtiin vaikka laskee syömiset tarkkaan mutta se on hidasta touhua ja kokonaisuudessaan painoa on lähtenyt hyvin.

Ymmärrän kyllä ettei fläsä lähde viikossa, se olis mulla parin vuoden projekti, jos lähtee 25kg, niin hyvä, jos ei ni sit ei. Elämänmuutoshan se on. mulla on vielä 10kg ylimääräistä nestettä, joka kyllä lähtee sut nopeaan, kun otan diureetit ja kompressiosukat käyttöön. Muutenkin elän nyt kohtuu kurinalaista elämää, kun oon alkanu tuolla salilla käymään, joten uskon pystyväni hitaaseen painonpudotukseen. uskon pystyväni pitämään, ellen jopa lisäämään voimatasoja ja lihasmassaa lääkkeillä, mutta se ei kuulu tänne osioon. Olen tehnyt elämässäni aiemminkin yhden vielä kertaluokkaa vaativamman elämäntapamuutoksen, kun lopetin kovien huumeiden i.v käytön, silloin olin aluksi ekat 3 ja puol vuotta ilman kännykkää maalla rauhottumassa, oli pakko hylätä kaikki sosiaaliset suhteet suurinpirtein ja erakoiduinkin jollakin tasolla, nyt olen alkanut saamaan taas ystäviä, hitaasti tosin tämän ikässenä ihmissuhteet syvenee mutta mihin tässä on kiire.

Jotta saavutan haluamani tulokset joudun valitettavasti turvautumaan lääkkeiden käyttöön bodaushommissa, en halua elellä matalilla testoilla(psyykelääkkeeni ja korvaushoitolääkkeeni molemmat laskee testotasoja) mutta otan niiden kanssa iisisti ts. en vedä mitään megamääriä.

Jos tuntuu etten palaudu tarpeeksi nopeasti otan 4 jakoisen ohjelman käyttöön ja lisään lepopäiviä salilta, kun aerobinen kunto on noussut sille tasolle, että voin kuntopyörällä veivata tunnin kohtuullista nopeutta, ei silloin enää ole tavoitteena aerobisen kunnon nosto vaan kalorien kulutus.

Opettelen pikkuhiljaa asioita ja opettelen myös kuuntelemaan kroppaani, Harmi kun osa-aikaeläkkeellä, asumismenojen jölkeen jää 480€ rahaa ja ne kaikki menee aikalailla tähän projektiin, niin ei pysty harrastamaan oikeen mitään muuta. Ei sen puoleen ei kai sitä tarvi muuta harrastaakkaan. Tosin olisi mukava tehdä yhdet jalustakaiuttimet edellisten tilalle ja ehkä itse juotella vahvistinkin kasaan, jos en itse juottele ostan kiinalaisen d-luokan halvan vahvistimen e-baysta ja ohjelmalähde on läppäri ja Flacit.
Olis tossa ollu kattelussa hyvät dayton audion elementit ja jakosuodintakin oon jo vähän mallaillu, noh nyt meni ot:ksi.

Toivottavasti alan laihtumaan pikkuhiljaa, ihan ensin katson mitä syön nyt ja alan pitämään syöntipäiväkirjaa, pidän sitä pari vkoa ja katson missä mennään ja mitä joutuu radikaaleimmin muuttamaan.

Zone-sarja -42%
Googleta "calorie calculator" ja laita statsit laskuriin, niin saat kohtuuhyvän arvion siitä mikä päivittäinen kulutuksesi on. Sitä on sitten helppo rukata kun rupeaa seuraamaan vaakaa. 2000 kaloria kuulostaa tosiaan hieman liian pieneltä noin isolle miehelle.

Ja koska edessä on pitkä projekti, suosittelisin myös pitämään silloin tällöin hieman pidempiäkin breikkejä (vaikka pari viikkoa) dieetistä, jolloin söisit ns. maintenance-kaloreilla. Sen lisäksi, että tämä on henkisesti hyvä juttu, niin siitä on tutkimusnäyttöä että painonpudotus voi jopa edistyä paremmin tällä tavalla kuin jos jatkaisi yhtämittaisesti miinuskaloreilla (kuulostaa humpuukilta, mutta totta se on).

Oon iteki huomannu että syöntipäiväkirja on todella kätevä juttu. Varsinkin nykyään kun sellaisen saa luuriin ja ateriat saa naputeltua nopeasti vaikka etukäteen jokaiselle päivälle.

Tsemppiä urakkaan!

Runsaalla liikunnalla ja isolle miehelle 2000 kalorista ei enää hirveästi pysty järkevästi kaloreita pudottelemaan. Varsinkin, kun pudotettavaa on paljon ja pitkälle aikaa. Samoin jos liikunta on jo tapissa, sitäkään ei kauheena pysty enää lisäämään kulutuksen lisäämiseksi...

Ylempänä mainitut tauot dietistä voivat olla paikallaan. Lyhyemmät tai jopa vähän pidemmät, jolloin yrität saada aineenvaihduntaa kiihtymään ja kaloreita ylöspäin, jolloin kun siirrytään taas miinuksille on enemmän pelivaraa kaloreissa ja kroppa vastaa miinuksiin hyvin.

Unohda diureetit.

Ja puntari käyttöön ruokailussa. Esim voisilmässä puurossa voi olla valtava ero kaloreissa, kun summissa lätkii lautaselle. Ja treenit järkeviksi niin kyllä sieltä palautuu.

Viimeksi muokattu:

Eli meinasit treenata 5-6x / vk salilla ja siihen päälle aerobista 2-3x vk? Ja saada homman toimimaan 2000kcal määrällä. Mitä tulee kysymykseesi niin kyllä kaloreita on mielestäni liian vähän kokosi ja treenimääräsi huomioiden. Lähde alkuun hieman isommalla määrällä liikkeelle esim. lepopäivät 2200kcal ja treenipäivät 2500kcal ja tiputtele parin viikon jälkeen, jos tahti on liian hidas.

Joo, mulla on käytössä ruoka-ainevaaka.
Pitää kokeilla tuota 2500kcal treenipäivinä ja 2200 lepopäivinä.
Mulla on kuitenkin sen verran vararavintoa, että jotenkin se kroppa on saatava sitä polttamaan, siihen kun keksis oikotien niin vois olla rikas mies. :)

Joo, mulla on käytössä ruoka-ainevaaka.
Pitää kokeilla tuota 2500kcal treenipäivinä ja 2200 lepopäivinä.
Mulla on kuitenkin sen verran vararavintoa, että jotenkin se kroppa on saatava sitä polttamaan, siihen kun keksis oikotien niin vois olla rikas mies. :)
Jos ylipainoa on reilusti niin parin viikon jälkeen säädät kaloreita niin, että painonpudotustahti on lähellä 1% kehonpainosta / vk. Esim 1kg per viikko kohdallasi. Ja muista sitten pitää säännöllisesti kevyempiä viikkoja, jos tosiaan meinaat treenata noin paljon.

Jos ylipainoa on reilusti niin parin viikon jälkeen säädät kaloreita niin, että painonpudotustahti on lähellä 1% kehonpainosta / vk. Esim 1kg per viikko kohdallasi. Ja muista sitten pitää säännöllisesti kevyempiä viikkoja, jos tosiaan meinaat treenata noin paljon.
Tässä taas se oletus että kilo per viikko olisi jotenkin helppo saavuttaa samalla kun kaverit puhuu että 2200 ja 2500 on rajat joiden alle EI saa mennä.

Ekat 2kk meni 2200-2600kcal/pv ja paino tippui noin pari kiloa per kk

Seuraavat 2kk 2000-2500kcal ja painoa lähti 3.5kg

Seuraava 1kk 2500-2800kcal painoa tuli takaisin 0.6kg

Seuraava 2kk 1900-2400kcal lähti 3.7kg

Vajaa 1kk 2800-3100kcal painoa takaisin 0.4kg

Lähtö bmi oli 40 eli aika reilusti sitä fläsää oli, ja nyt on yhteensä lähtenyt 20kg.

Tuon takia vituttaa lukea viestejä miten 2000kcal on liian vähän jos painoa on paljon kun ei se välttämättä vaan ole liian vähän. Mielelläni menisin jonkun sellaisen valmennukseen joka saisi kilon per viikko lähtemään mutta ei minulla ole rahaa mihinkään 50-100e/kk maksaa valmennuksesta. Ruokavalion olen jo ostanut pt:ltä eikä se paino sen nopeampaa sillä lähde, ja sitäkin säädettiin viikottain sen mukaan miten tippuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kukaan ole sanonut, että 2200 ja 2500 olisi rajat joiden alle ei saa mennä.. En ainakaan itse. Mutta nimimerkki jopas_jotakin on 135kg mies, joka ajattelee treenaavansa 7-9 krt viikossa, kyllä siinä on varaa syödäkkin pitkälti yli 2000kcal ja pudottaa painoa. Tunnut ottavan nyt jotenkin turhan henkilökohtaisesti nämä ohjeet, joita täällä porukalle annetaan. Ei ollut ensimmäinen kerta kun tulet "mussuttamaan" näistä ohjeista korkeampien kaloreiden suhteen. Mutta tsemppiä sinulle joka tapauksessa painonpudotukseesi, hienosti olet saanut painoa tiputettua. Ihmettelen vain, että miksi olet noin tiuhaan tahtiin omia kaloreitasi säätänyt? Eikö olisi ollut helpompi pitää ne alusta asti keskimäärin jossain 2200 kohdilla?

Viikottain? Aikamoista hätäilyä. Ettei nyt vaan olisi ihan ammattitaidotonta valmennusta ollut..
Tuli sanottua väärin, viikottain raportointi mutta muutoksia oli vain muutaman kerran usean viikon välein. Kerro toki toimivampi tapa niin minäpä kokeilen

Mussutan siksi että olen tehnyt tätä hommaa vuoden ja joka paikassa kerrotaan miten saatan syödä liian vähän (ei täällä mutta muitakin keskustelu/yhteisöpalveluja on). Sitten kun nostan kaloreita niin ei lähde lainkaan painoa. Se on ollut vain ajan tuhlausta eikä aineenvaihdunta ole merkittävästi kiihtynyt mistään tankkauksista.

Nuo kalorierot tuli siitä kun aloin opettelemaan koko treenitouhua ja syömistä niin ostin urheilukellon missä sykemittaus kertoi treenien kulutukseksi 500-800. Söin sitten usein treenipäivänä sen mitä kello arvioi kulutukseksi ylimääräistä normaaliin tasoon verrattuna. Tällä hetkellä en kyttää kellosta kulutuksia vaan salipäivänä syön 200kcal enemmän.

Viimeksi muokattu:
Ok, no sitten. Mitä tuota listaasi katselen, niin ihan hyvillä ruokamäärillähän sinäkin olet dieettiä saanut läpi vietyä. Paljonko sinä treenaat/liikut ja millainen on muuten päivän aktiivisuustaso? Koska aktiivisuuskertoimen ja rasvattoman massan perusteellahan nuo ruokamäärät suurin piirtein aloittaessa kohdilleen arvioidaan ja muutetaan parin viikon jälkeen jos tarvetta ilmenee.
Käytänpä itseäni vielä esimerkkinä: rasvaton massa n.65kg antaa peruskulutukseksi cunninghamin kaavalla 1930kcal. Tämä kerrotaan aktiivisuuskertoimella (omalla kohdallani jotain 1,7-1.8) niin saadaan ylläpitokalorit 3281 - 3474kcal/vrk. Tästä kun lähdetään dieetille eli sellainen 20% ylläpitokaloreista pois niin aikalailla ne kalorit asettuu sinne 2700kcal paikkeille. Treenipäiville vähän enemmän ja lepopäiville vähän vähemmän. Tietenkin jos rasvaton massa sekä aktiivisuustaso matalampi niin kaloritkin ovat pienemmät ja päinvastoin.
Edittiä vielä sen verran, että aktivisuuskerroin kannattaa dieetillä yrittää saada sinne johonkin 1,6 tai sen paremmalle puolelle. Saa syödä enemmän ja aineenvaihdunta toimii paremmin, joka on dieetillä suht oleellista:)

Viimeksi muokattu:
Moro! Sellasta kyselisin että mistähän johtuu ns "bulkilla" kokoajan aivan armoton nälkä, vaikka paino nousee ja ruuat on suht hyvistä lähteistä? Eli nyt viimeiset pariviikkoa paino on noussut melkeen pari kiloa kun ns normikalorien päälle on melkeen pakko syödä ylimäärästä kun vatsa huutaa. Lieneekö tää hyvä merkki? Paino 75 pituus 174cm ikää 15. Takana jo aiemmin räväkkä painonpudotus mutta plussilla oon ollu jo viimiset pari kk. Normi kalorit oli noin 3500 prodet 170 rasvat 70 loput hiilaria?

Moro! Sellasta kyselisin että mistähän johtuu ns "bulkilla" kokoajan aivan armoton nälkä, vaikka paino nousee ja ruuat on suht hyvistä lähteistä? Eli nyt viimeiset pariviikkoa paino on noussut melkeen pari kiloa kun ns normikalorien päälle on melkeen pakko syödä ylimäärästä kun vatsa huutaa. Lieneekö tää hyvä merkki? Paino 75 pituus 174cm ikää 15. Takana jo aiemmin räväkkä painonpudotus mutta plussilla oon ollu jo viimiset pari kk. Normi kalorit oli noin 3500 prodet 170 rasvat 70 loput hiilaria?
Noh tuossa iässä on vaan hyvä jos ruoka maistuu kuhan ei kerää kauheasti ylimääräistä kroppaan. Jos nälkä on voit kokeilla ravintoaineita jotka on vähä kalorisia. Esim peruna on itselläni sellanen joka täyttää hyvin mutta ei sisällä kauheasti kaloreita. Voit myös omata luonnostaan nopean ja hyvän aineen vaihdunnan niin kaikki menee vaan nopeasti läpi ja nälkä jyllää kaiken aikaa. Itsekki olin tuossa iässä jatkuvasti jääkaapilla mutta nyt pari kymppisenä on ruokahalu rauhoittunut paljon vaikka treenaankin paljo enemmän. Makro jakauma sinulla näyttäisi iha hyvältä. Toki plussa kaudella ei välttämättä tarvitse noin paljon prodea syödä.

Nyt kaipaisi suht koht aloittelija apua lean bulkkiin! Tarkoituksena kasvattaa siis lihaa kireässä kunnossa ja niin ettei rasvaprosentti nousisi lähes tulkoon olleenkaan. (Rasva% 7-8% nyt) Kysymykseni siis on paljonko suosittelette nostattamaan painoa viikko/kuukausi kohtaisesti, että rasvalta välttyisi? Ikää on siis 17 ja salitreeniä takana noin 6kk, mutta tulokset eivät ole vielää kovinkaan hyvät liian vähäisen syömisen vuoksi...

Nyt kaipaisi suht koht aloittelija apua lean bulkkiin! Tarkoituksena kasvattaa siis lihaa kireässä kunnossa ja niin ettei rasvaprosentti nousisi lähes tulkoon olleenkaan. (Rasva% 7-8% nyt) Kysymykseni siis on paljonko suosittelette nostattamaan painoa viikko/kuukausi kohtaisesti, että rasvalta välttyisi? Ikää on siis 17 ja salitreeniä takana noin 6kk, mutta tulokset eivät ole vielää kovinkaan hyvät liian vähäisen syömisen vuoksi...
Tuossa iässä aika turhaa hommaa lean bulkit. Paljon pituus/paino? Yleisesti ottaen lean bulkin sopiva painonnousutahti on n.0,5, max. 1 kg
Kuukaudessa. Jos olet kovinkin hoikka jo nyt, niin normi bulkille vaan. Iässäsi kulutat kyllä hyvin. Pari kiloa kuussa lisää ja parin kuukauden jälkeen minicut kehiin, jonka jälkeen lisää ruokaa... bulkin kesto väh. 6kk.

Tuossa iässä aika turhaa hommaa lean bulkit. Paljon pituus/paino? Yleisesti ottaen lean bulkin sopiva painonnousutahti on n.0,5, max. 1 kg
Kuukaudessa. Jos olet kovinkin hoikka jo nyt, niin normi bulkille vaan. Iässäsi kulutat kyllä hyvin. Pari kiloa kuussa lisää ja parin kuukauden jälkeen minicut kehiin, jonka jälkeen lisää ruokaa... bulkin kesto väh. 6kk.
Paino 55, pituus 175. Paino hyvin alhainen jalkaleikkauksen ja alhaisen rasva% vuoksi. Leikkauksen takia lähti jaloista lähes kaikki. Nyt vasta pari kk päässyt tekeen jalkoja kunnolla

Ok, eli ei mitään lean bulkkia noin alhaisella painolla. Sulla menee kalorit kyllä hyötykäyttöön normibulkillakin. Varsinkin jos treenit kovenee progressiivisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom