Mielenkiinnosta ja oppimismielessä kyselen ja kyseenalaistan muutamat ravintojutut.
1. Rasvoista. Sanotaan että kovat, eläinperäiset rasvat ovat pahasta ja kasviperäiset hyviä, ja näin varmaan onkin terveysmielessä. Ovatko terveyssyyt ainoa syy miksi bodytyyliin syövät valitsevat mahdollisimman vähärasvaista lihaa, mutta lisäävät sitten öljyä salaattiin, ruokaan, puuroon jne. Onko tässä muuta ideaa kuin terveys syyt? Ite olen tällainen harrastelijapunttailija ja otan kyllä avoimin mielin oppia konkareilta sekä ravinto- että reenipuolelta. Eli mikä järki on esim ostaa kallista kevytjauhelihaa ja ottaa se rasva sitten lisäämällä ruokiin öljyjä? Entä onko rasvan laaduilla (suurta) merkitystä oli tarkoitus sitten saada lihasmassaa, tai poltella läskejä?
2. Mikä tää riisi-kana, kana-riisi, riisi-kana-parsa, riisi-tonnikala, riisi-sei, sei-riisi-parsa juttu oikein on? Tajuan kyllä sen, että näillä yhdistelmillä saa hyviä hiilareita ja vähärasvaista ja korkeaproteiinista ruokaa, mutta ei kai kukaan tommosta syö päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja jos syö niin miksi? Helppous? Hinta? Joku muu, mikä? Miksei juuri koskaan kuule sanoja: Hauki, ahven, kuha, katkarapu, joissa "speksit on suunnilleen samat" tai lihapuolella vähärasvainen possunliha, kinkkuleikkeleet tai suikaleet, maalaishyytelö jne?
3. Oon seuraillut kisaajien touhuja mm. youtubesta ja etenkin just nyt moni kisaaja on tiukalla dieetillä SM-kisoja varten. Olisi mielenkiintoista tietää millaisilla kalorimäärillä 80kg, -90kg, ja +90kg äijät diettaa ja millaiset määrät menee alas taasen massakaudella, tai mikä fidun offi nyt onkaan =)
Ite oon tosiaan tämmönen ihan peruspunttailija, mutta olisi kiva oppia näistä(kin) asioista lisää. Välttyä monilta virheiltä, turhilta hifistelyiltä ja muutenkin kiinnostaa.