Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tulee tuossa kulutusta ainakin työn puolesta, ja myös salilla jos isommalla volyymillä otat intensiteetin ollessa sinäänsä pienempi. Perus bodisafkaakin näemmä menee. Mimmoisilla kaloreilla sitten painon nousua tapahtuu? Oletko pitänyt kauan kalorit tällä tasolla vai onko päiväkohtaista heittelyä suuntaan ja toiseen paljonkin?
Jos oot saanu aikoinaan aineenvaihduntas huonoon tilaan , niin sen herättely on pidemmän ajan prokkis ja kaloreiden nostaminen todella hitaasti melkeimpä ainoa mahdollisuus. Mitään oikotietä onneen ei oikein tähänkään ole.

Ihan liian kauan olen pitänyt kalorit näin alhaisina. Sanoisinko +-200 kalorit voi heitellä päivien välillä. Tosiaan 3000 kun nostin kalorit, paino rupesi nousemaan. Eikä taho edes laskea enää millään. Joo niin minäkin olen siinä käsityksessä että aikaa menee saada aineenvaihduntaa kohdilleen.

Paino on noussut putkeen kuinka kauan noilla kaloreilla vai onko sen nousu tasaantunut? Osa luultavasti lihasta, osa nestettä, osa suolensisältöä ja ehkä hieman rasvaa. Ainakaan ei kannata mennä ojasta allikkoon taas hätäilemällä ja heittämällä kalorit rankasti pakkasen puolelle, sillä muuten toi sun kroppa ei tosta ikinä lähde toimimaan, syntyy jojo-ilmiö.

3-4kuukautta sitten nostin tuohon 3000kcal ja no se on huidellu tuossa 89-91kg välillä. Silloin tosiaan painoin sen 81kg. Joo kyllä huomaan että lihastakin on tullut ja nestettähän minulla tuntuu elimistö helposti keräävän. Ainakin kasvoihin :). Joo en enää alas päin kaloreissa mene. Aattelin että jos pysyn näissä kaloreissa niin pitkään, että paino (toivottavasti) lähtisi putoamaan ja sit iihan maltilla lisään kaloreita. Koska ei ole nyt tästä tämä paino enää noussu. Ja verikokeissa aattelin lähtiä käymään tarkistuttamassa kilpirauhas arvot. Nuorena ne oli aika alhaalla. Toki viitearvojen sisällä mutta niukasti.

Tulee mieleen tosiaan se vaihtoehto että kropassa on jotain pielessä noilla spekseillä. Suosittelen ihan lääkärikäyntiä, kilpirauhasvaivat eivät ole ainoat kyseeseen tulevat sairaudet. Mukaan vaikka ruokapäiväkirjoja ja painokäyrää pidemmältä aikaväliltä.

Eli 25 vuotiaana kun rupesin salilla käymään ni onhan siinä lihastakin tullut ihan hyvästi sen jälkeen. Ihan vasta vuoden sisään olen ruvennut kaloreita laskemaan ja tajusin että ihan liian vähän olen ennen tätä syönyt. Ennen tätä kehossa oli pikkuisen vähempi rasvaa. Nyt tosiaan kun olen pyrkinyt melkein kulutuksen mukaan syömään ni paino on tullut 10kg ylös. Eli kuis se näin ? Joo eihän kaikki ole rasvaa mutta tuntuu vain oudolta ku miinuksilla lihhoo :D. Nykyisessä työssä ollu 12 vuotta. Ja iha nyt 2 vuoden sisään olen opetellut ravitsemuksesta ja sen vaikutuksista niin siksi vasta näin monen vuoden jälkeen havahduin tähän että keho ei toimi niinkuin sen pitäisi. Pitäisi jotenkin nyt tuo aineenvaihdunta saada toimimaan etten ny miinuksilla kerryttäisi läskiä.

Eli olet 10 vuotta tuossa välissä mennyt melko alhaisilla kaloreilla. Tämän jälkeen ei ole mikään yllätys että se aineenvaihdunta on hidastunut todella paljon. Tämä ei välttämättä tarkoita että jokin olisi niinsanotusti "rikki" hormonipuolella koska kuitenkin kaikki sen 10 vuotta toimi ihan hyvin(?) Aineenvaihdunta vain yksinkertaisesti(ja loogisesti) on hidastunut, ja sitä ei taas nostamaan pysty ihan hetkessä, jolloin kaloreiden noin raju nosto väkisinkin lihottaa. Tuossa tilanteessa ne kalorinnostot todella varovaisesti jos ei sitä ylimääräistä halua tolkuttomasti.

Eise lääkärikäynti tosiaan kyllä haittaa, jos siellä noi arvot katsoo kohdalleen. Kunhan ei ole mikä tahansa arvauslääkäri.

Siis eikös ohje ole jopa dieettiä lopetettaessa että kalorit pikkuhiljaa ylös viikottaisilla energiamäärän lisäyksillä? Koska jos säästöliekillä alkaakin yhtäkkiä syödä paljon, tippuu paino ensin jopa pari kiloa mutta sitten alkaakin tulla lisää painoa rytinällä. Tai tämä on oma kokemukseni ruokamäärän nopeasta lisäämisestä, taustalla ei tosin varsinaista dieettaamista mutta ei siitä sen enempää :)
//edit: pakko vielä kysyä että mihin betonimies perustaa 4000kalorin päiväkulutuksensa? Pitkiä aerobisia, fyysinen työ vai joku aktiivisuusrannekkeen kertoma luku? Eihän sun kulutus voi olla 4000 jos 3000 kalorin syömisillä paino nousee?

Siis eikös ohje ole jopa dieettiä lopetettaessa että kalorit pikkuhiljaa ylös viikottaisilla energiamäärän lisäyksillä? Koska jos säästöliekillä alkaakin yhtäkkiä syödä paljon, tippuu paino ensin jopa pari kiloa mutta sitten alkaakin tulla lisää painoa rytinällä. Tai tämä on oma kokemukseni ruokamäärän nopeasta lisäämisestä, taustalla ei tosin varsinaista dieettaamista mutta ei siitä sen enempää :)
//edit: pakko vielä kysyä että mihin betonimies perustaa 4000kalorin päiväkulutuksensa? Pitkiä aerobisia, fyysinen työ vai joku aktiivisuusrannekkeen kertoma luku? Eihän sun kulutus voi olla 4000 jos 3000 kalorin syömisillä paino nousee?
Olen pitänyt sykemittaria ja sillä olen saanut tuon kulutuksen, mutta tiedän että eihän se ole täysin pätevä mutta suuntaa antava. Eli karkea arvio kulutuksesta. En siis väitä että tuo 4000kcal on just eikä melkein :). Työpäivä 8tuntia ja siihen sali ja kuntopyörä 15min. 1,5 tunnin hölkkä sitten kun en salille mene. Pitäisi käydä ihan testeissä testaa perusaineenvaihdunta. Eikö sitäkin pysty mittauttaa jotenkin ?

Olen pitänyt sykemittaria ja sillä olen saanut tuon kulutuksen, mutta tiedän että eihän se ole täysin pätevä mutta suuntaa antava. Eli karkea arvio kulutuksesta. En siis väitä että tuo 4000kcal on just eikä melkein :). Työpäivä 8tuntia ja siihen sali ja kuntopyörä 15min. 1,5 tunnin hölkkä sitten kun en salille mene. Pitäisi käydä ihan testeissä testaa perusaineenvaihdunta. Eikö sitäkin pysty mittauttaa jotenkin ?
Oolrait! Tietysti se kulutus selviää parhaiten testailemalla syödä eri kalorimääriä vaikka viikko kerrallaan, jos liikunnat pysyy about samana. Ja kehonkoostumusmittauksista ainakin osassa on myös se perusaineenvaihdunta mukana, oiskohan ainakin inBodyssa? En nyt muista mikä mittaus itellä viimesimpänä takana, mut siinä ainakin näkyi jonkunnäkönen perusaineenvaihdunta. Netin laskureihin en luottais koska ne ei luonnollisesti ota huomioon kehon rasva-, lihas- ja nestemääriä vaan perustuu pelkkään painoon tms

Eli olet 10 vuotta tuossa välissä mennyt melko alhaisilla kaloreilla. Tämän jälkeen ei ole mikään yllätys että se aineenvaihdunta on hidastunut todella paljon. Tämä ei välttämättä tarkoita että jokin olisi niinsanotusti "rikki" hormonipuolella koska kuitenkin kaikki sen 10 vuotta toimi ihan hyvin(?) Aineenvaihdunta vain yksinkertaisesti(ja loogisesti) on hidastunut, ja sitä ei taas nostamaan pysty ihan hetkessä, jolloin kaloreiden noin raju nosto väkisinkin lihottaa. Tuossa tilanteessa ne kalorinnostot todella varovaisesti jos ei sitä ylimääräistä halua tolkuttomasti.

Eise lääkärikäynti tosiaan kyllä haittaa, jos siellä noi arvot katsoo kohdalleen. Kunhan ei ole mikä tahansa arvauslääkäri.
Joo siis muuten olen terve, en sairasta ja näin. Virtaa riittää hyvin. Rupesi vain häirittee ja mietityttää oma elimistö ja se että olen elänyt tosi vähillä kaloreilla siihen nähen kuin paljon urheilen ja fyysinen työ. Että olenko tehny damagea keholle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sykemittari ei oikein sovellu koko päivän kaloreiden laskemiseen, se antaa arvon yläkanttiin käsittääkseni ihan järkiään. Aktiivisuusranneke/sykärin aktiivisuusmittaustoiminto saattaa päästä jo lähemmäs, mutta sekin on vain valistunut arvaus, joka ei huomioi tuota mainittua kehonkoostumusta.

Ja jos on 10v mennyt liian alhaisilla kaloreilla, niin kyllä se perusaineenvaihdunta on siinä vaiheessa todellakin ehtinyt sopeutua tilanteeseen, eli se on ihan varmasti reilusti kaikkien "laskennallisten" lukujen alapuolella. Tässä tilantessa ei siis nuo keskivertokansalaiselle laaditut laskukaavat, päde ja kulutus on varmasti selvästi sykemittarin lukemaa alempi. Jos kertaheitolla tempaisee kalorit 2000->3000, niin kyllähän se nälkiintyneessä tilassa oleva kroppa imuroi kaiken extran itseensä vararavinnoksia tulevia nälkiinnytysjaksoja varten.

Niin ja @saratuuli on olemassa myös kaavoja, jotka perustuu kyllä nimenomaan sille kehon rasvattomalle massalle (näitähän ne InBodytkin käyttää), mutta niiden käyttö vaatii sen, että oman rasvattoman massansa oikeasti tietää suht tarkasti (ja ei, InBody ei ole mitenkään kauhean tarkka mittari, lähinnä suuntaa antava).

Niin ja @saratuuli on olemassa myös kaavoja, jotka perustuu kyllä nimenomaan sille kehon rasvattomalle massalle (näitähän ne InBodytkin käyttää), mutta niiden käyttö vaatii sen, että oman rasvattoman massansa oikeasti tietää suht tarkasti (ja ei, InBody ei ole mitenkään kauhean tarkka mittari, lähinnä suuntaa antava).
Joo onhan niitä, mutta luulen että aika harva tietää rasvattoman massansa määrää käymättä mittauksissa kuitenkin :) ja totta tuokin, paras mittari oman kulutuksen ja intaken tasaamiseen on kyllä mielestäni ihan kokeileminen, joka tietysti on kauheen ärsyttävää kun itekin oon sellanen kaikkitännemullehetinyt-tyyppi enkä jaksais kuukausitolkulla testailla :D

Mitä mieltä olette riisipiirakoiden terveellisyydestä? Ostin taas vaihtelun vuoksi paketillisen näitä (maidoton ja vegaaninen riisipiirakka) ja kotiin tultua iskikin morkkis, että onkohan näitä nyt ookoo syödä ollenkaan :D

Mitä mieltä olette riisipiirakoiden terveellisyydestä? Ostin taas vaihtelun vuoksi paketillisen näitä (maidoton ja vegaaninen riisipiirakka) ja kotiin tultua iskikin morkkis, että onkohan näitä nyt ookoo syödä ollenkaan :D

no rasvahan nois on kovaa eli huonoa mutta en mä nää syytä jottei vois sillontällön syödä. herkuttelen iteki usein karjalanpiirakoilla :D

Moro, kertokaapa mielipiteitä seurasta ruokavaliosta. Tässä siis toki vain tämän päivän syömiset. 177cm / 87kg / 25v mieshenkilö kyseessä. Treeninä toimii Wendlerin 5/3/1 neljästi viikkoon ja päivät on muuten pitkälti koneen ääressä istumista. Tarkoitus on kasvattaa voimatasoja ja varmaan sitä lihastakin siinä ohella.

Treenipäivän kulutukseksi kalorilaskuri.fi arvioi 2777kcal. Tuossa kuvassa ei oo kaikki mitä on syöty, vaan lounaaksi koulun ruokalassa vedetty mm. reilu lautasellinen porsaan niskaa, lohkoperunoita, salaattia ja leipäsiivu. Aamuisin toki vitaaminit, omega3 ja magnesium.

Tekisittekö jotain toisin, jos niin mitä? Tiedostan, että voi olla vaikea arvioida mutta kysyinpä kuitenkin ja treeniohjelmakin tuli siihen lätkästyä. Kiitos (ja anteeksi) jo etukäteen.

Viimeksi muokattu:
Kysytääpäs täältä tietävimmiltä.

Nainen, 170cm aamupaino tällä hetkellä 86kg. Helmikuussa oli 93 eli jotain tulosta on tullut.

Tällä hetkellä treeniä 4 krt viikossa siten, että kaksi salitreeniä, jotka ns. MET treenejä eka päivä tehdään rinta, selkä, hauis vatsat. Toisena päivänä jalat, ojentajat, olkapäät alaselkä/core. Kolme erilaista kierosta eli kolme eri liikettä per lihasryhmä ja yhdellä kierroksella tehdään siis 4 liikettä peräkkäin (1 per lihas).

Kolmas treeni on joku ryhmätunti ja neljäs yleensä HIIT tyyppinen spurtti, 5 vetoa 80m all out. Treenit yleensä 2 päivää putkeen, välipäivä, 2 päivää putkeen ja ainakin yksi välipäivä, joskus 2.

En kerro tässä tämän hetkisiä kaloreita siitä syystä, koska kiinnostaa tietää, millaisilla kaloreilla tällaista treeniä olisi optimaalisinta toteuttaa rasvanpolttomielessä? Kysyn, koska kalorit hakusessa ja paino tuntuu junnaavan.

^
No sitten vaikuttaa vielä vähän se että millaista arki/työ noin muuten on kuormittavuudeltaan, millaisilla kaloreilla dietattu tähän asti, ja kuinka paljon olisi vielä tarkoitus pudottaa?

7kk ja 7 kg on kyllä tavoitteelliseen painonpudotukseen suoraansanottuna surkea tahti. Tuon olis voinut ottaa vaivatta pois ekaan 3kk ja välttää näin pitkä ja kuluttava kärvistely miinuksilla..

Tuo treenikin on vähän niin ja näin. MET treenit tuossa tilanteessa vähän overkill. Yksinkertaisemmat asiat riittää. Salitreenin ja rasvanpolton yhdistäminen samaan asiaan on aina vähän kompromissia jommasta kummasta.

Viimeksi muokattu:
Arki on kotona 1 vuotiaan lapsemme hoitoa ja vielä siis imetys mukana. Haasteita on siten ollut monia, välillä huonot yöunet, sairastelut jne, mitkä osittain selittävät hitaan rasvanpolton.

Toisaalta, ongelmia on jostain syystä ollut oikeiden kaloreiden määrittämisessä. Projekti alkoi 2600 kaloreilla, joilla paino tippui pari kiloa kunnes töksähti. Sitten kokeiltiin monenlaista kun tuntui ettei tapahtunut vaikka vaatekoot ovat pienentyneet, mm 2200 ja jopa 2100. 2100 oli aivan liian vähän sillä nälkä oli aivan tajuttoman kova ja olo oli huono. Ei siis ollut ns "relative". Nyt ollaan laitettu kalorit 2400. Rasvat 70-80, proteiini 150 ja loput hh. Kommentteja?

Niin, tavoite on jossain 70kg. Myös ketodiettiä ollaan mietitty, joska paremmaöle puoliskolle ei vaan sovi hiilarit.

7kk ja 7 kg on kyllä tavoitteelliseen painonpudotukseen suoraansanottuna surkea tahti. Tuon olis voinut ottaa vaivatta pois ekaan 3kk ja välttää näin pitkä ja kuluttava kärvistely miinuksilla.

Mä en ymmärrä miksi naisia yritetään saada pudottamaan painoa liian nopeasti, yli puolet retkahtaa takuuvarmasti kun tahti on liian kova ja vuoden päästä painoa on enemmän kuin lähtötilanteessa vähintään puolella. Pitkällä aikavälillä ei vaan toimi kattavasti, kovan luonteen omaavat yksilöt on oma lukunsa.

Etenkin naisilla pitäisi aina 3-5% pudotuksen välein pitää 3-6kk jakso missä vaan opetellaan säilyttämään saavutettu pudotus.

Mä en ymmärrä miksi naisia yritetään saada pudottamaan painoa liian nopeasti, yli puolet retkahtaa takuuvarmasti kun tahti on liian kova ja vuoden päästä painoa on enemmän kuin lähtötilanteessa vähintään puolella. Pitkällä aikavälillä ei vaan toimi kattavasti, kovan luonteen omaavat yksilöt on oma lukunsa.

7 kg 3 kk:ssa ei ole liian kova tahti. Suositus pudotusnopeudelle on n. 500 g viikossa eli n. 6 kg 3 kk:ssa, mahtuu siis virhemarginaaliin.

Mutta en ole kuitenkaan Nikulan kanssa samaa mieltä siitä, että 7 kg / 7 kk vaatisi nuhteita.

Suositut

Back
Ylös Bottom