Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Missä helvetissä on vika, kun lähes päivittäin ruuan jälkeen tulee lähes välittömästi (n puolen tunnin sisällä) nälkä taas?
Esim reilu tunti sitten söin lounaaksi höyrytettyä parsakaalia (varmaankin about 300g) ja porkkanaa (1kpl) härkiksellä (heittäisinkö että max 100g) ja sivussa vähän avokadoa (n. 15g) ja ravintohiivaa, ja vielä päälle kaksi siivua banana breadia (jonka tein alexa dagmarin "terveellinen banana bread -ohjeella, jos jotakuta kiinnostaa). Noin puoli tuntia, jos edes sitäkään, myöhemmin nälkä kurnii vatsassa, ja kovaa kurniikin! päivän ainoo ateria, jolla tätä harvoin esiintyy, on aamiainen...? Mitä tää on?
Älä pelkää ottaa hiilareita/kaloreita myöskään perunasta, riisistä yms. Ne täyttää hyvin ja ei sun dietti siihen todellakaan kuse kunhan makrot on oikein. Mun mielestä karppaaminen on turhaa.

Kyllä ne kuitupitoiset hiilarit myös täyttää suht hyvin, kun hidastavat ravintoaineiden imeytymistä (ja vesiliukoiset myös täyttää vatsaa kun sitovat nestettä). Mulla sama kuin Minihiirellä, että ilman hiilarilähdettä ateriasta jää usein "vajaa" olo, vaikka kuinka olisi prodet ja rasvat kunnossa. Eiköhän vika tässä tapauksessa ole vain siinä, että syö liian pieniä ja kaloriköyhiä annoksia ja mahdollisesti myös liian harvoin. Joku parsakaali ei paljon nälkää pidä, vaikka sitä kuinka pupetaisi. Kyllähän se hetkellisesesti saa olon tuntumaan kylläiseltä, kun mahalaukku on täynnä, mutta kun energiaa siitä saa suunnilleen nolla, niin ei se kroppaa kauan huijaa.

Juu totta, kuitupitoiset hiilarit aina täyttävämpiä, muttei nekään ainoana makrona täytä mainittavasti. vrt pelkkä kaurapuuro aamupalaksi -> + proteiini/rasva.

Joo toki nimenomaan noin ^^ Ja näissä on varmasti eroja eri ihmisten välillä. Just tässä kirjailin mutulla markkinakojussa syötyä puolikasta kalalautasta + puolikasta muikkuannosta, joissa helvetisti prodea ja rasvaa, mutta naftisti hiilareita. Syönnistä aikaa nyt ehkä tunti, eikä ole kovinkaan täysi olo. Sen sijaan aamupuuro, jossa reilusti hh ja p, mutta aika hintsusti rasvaa, piti nälkää pienemmillä kaloreilla huomattavasti pitempään. Mulla rasva ei siis pidä juurikaan nälkää, toisin kuin hyvät hiilarit.

Noinhan se varmasti menee.
Toki itsellä/muutamalla tarkasteltavalla kohteella hiilareiden kanssa on myös huomattavaa sellainen ilmiö jossa hiilareita kaipaa enemmän kun tarvitsee, veikkaan että tällä on jotain tekemistä ruokailun "palkitsevuuden tunteen" ja serotoniinin vapautumisen kanssa. Jos olen korkeahiilarisemmalla jaksolla/syön hiilareita melko rajoittamatta, niin huomaan että yksittäisen aterian hiilareilla on suhteellisen suuri vaikutus pinnalliseen näläntunteeseen, vaikka kalorimääräisesti hiilarit olisivat marginaalissa. Tämänkaltainen näläntunne meneekin ohi yleensä seuraavan tunnin aikana ja seuraavat 4-6h jaksaa taas hienosti.

Vähähiilarisemmalla jaksolla tätä tunnetta taas ei tule kun yleisesti on tottunut matalampiin hiilareihin.

vähän offtopic mutta menkööt.

tein helvetinmoisen kattilallsen riisipuuroo. annoin sen toisen puolen jäähtyä kipossa ja heitin jääkaappiin. uskaltaako tuon huomenna on syödä

Keitetty riisi pilaantuu huoneenlämmössä helposti. Suositellaan nopeaa jäähdyttämistä esim vesihauteessa ja heti jääkaappiin.

Kuinka pitkään pidit huoneenlämmössä?

Kertaakaan en ole vielä kuollut (enkä edes saanut ruokamyrkytystä), vaikka olen riisejä ja riisipuuroja jäähdytellyt huomattavasti hitaammin ja syönyt seuraavana päivänä. Yön yli pöydällä ollutta keitettyä riisiä en kyllä enää sentään söis.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terse. Eli ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, joten jos menee pieleen jotenkin ni annettakoon anteeksi :). Eli, olen 31 vuotias, 181cm ja 90kg. 10 vuotta sitten laihdutin noin 50kg vuodessa, mutta nyt viisaampana, toteutin sen surkeasti.Painoin 120kg ja laihdutin 70:een kiloon. En käynyt silloin salilla. Salilla rupesin käymään 25 vuotiaana. Kalorit oli varmasti sen vuoden ajan 1000-1500kcal päivässä. Eli ongelma on nyt se että ryssin varmaan aineenvaihduntani aika huolella, sillä nyt päivittäinen kulutukseni on karkeasti se vajaa 4000kcal vrk ja olen kaloreita nostanut sinne 3000kcal mutta kerrytän silti läskiä. Olen puolen vuoden aikana lihonut melkein 10kg vaikka menen kokoajan miinuksilla. Tiedän kyllä että varmasti keho on stressi tilassa eikä toimi optimaalisesti. Ravintoa saan ihan liian vähän suhteutettuna siihen kuin paljon treenaan ja on raskas työ. On semmoinen henkinen pelote kokoajan johtuen lihavasta menneisyydestä että jos syöt noin paljon niin sinä lihot. No syön reilusti liian vähän nyt ja minä LIHON. Olen pitänyt proteiinit noin 160g päivä ja rasvat noin 70g päivä ja loput yrittänyt hiilarista mutta elimistö menee tukkoon ja turvottaa. Eli ehkä minä nyt koitan jonkinmoisia vinkkejä teiltä saada, että miten voisin saada tuon aineenvaihduntani pelaamaan niinkuin sen pitäisi. Nostanko kaloreita rankasti heti esim 3500kcal ja katon muutaman viikon ajan miten kroppa reagoi ?. Uskon omaavani suht hyvin tietämystä liittyen ravintoon ja treenaamiseen. Kaipaisin vain ulkopuolisilta jotain vinkkejä. Jos oli sekavaa tekstiä niin varmasti jotain oleellista jäi minulta kirjoittamatta :). Niin ja salilla käyn 5krt viikossa. Silloin kun en käy niin kuitenkin jotain liikuntaa harrastan, esim kevyt hölkkä.

Terse. Eli ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, joten jos menee pieleen jotenkin ni annettakoon anteeksi :). Eli, olen 31 vuotias, 181cm ja 90kg. 10 vuotta sitten laihdutin noin 50kg vuodessa, mutta nyt viisaampana, toteutin sen surkeasti.Painoin 120kg ja laihdutin 70:een kiloon. En käynyt silloin salilla. Salilla rupesin käymään 25 vuotiaana. Kalorit oli varmasti sen vuoden ajan 1000-1500kcal päivässä. Eli ongelma on nyt se että ryssin varmaan aineenvaihduntani aika huolella, sillä nyt päivittäinen kulutukseni on karkeasti se vajaa 4000kcal vrk ja olen kaloreita nostanut sinne 3000kcal mutta kerrytän silti läskiä. Olen puolen vuoden aikana lihonut melkein 10kg vaikka menen kokoajan miinuksilla. Tiedän kyllä että varmasti keho on stressi tilassa eikä toimi optimaalisesti. Ravintoa saan ihan liian vähän suhteutettuna siihen kuin paljon treenaan ja on raskas työ. On semmoinen henkinen pelote kokoajan johtuen lihavasta menneisyydestä että jos syöt noin paljon niin sinä lihot. No syön reilusti liian vähän nyt ja minä LIHON. Olen pitänyt proteiinit noin 160g päivä ja rasvat noin 70g päivä ja loput yrittänyt hiilarista mutta elimistö menee tukkoon ja turvottaa. Eli ehkä minä nyt koitan jonkinmoisia vinkkejä teiltä saada, että miten voisin saada tuon aineenvaihduntani pelaamaan niinkuin sen pitäisi. Nostanko kaloreita rankasti heti esim 3500kcal ja katon muutaman viikon ajan miten kroppa reagoi ?. Uskon omaavani suht hyvin tietämystä liittyen ravintoon ja treenaamiseen. Kaipaisin vain ulkopuolisilta jotain vinkkejä. Jos oli sekavaa tekstiä niin varmasti jotain oleellista jäi minulta kirjoittamatta :). Niin ja salilla käyn 5krt viikossa. Silloin kun en käy niin kuitenkin jotain liikuntaa harrastan, esim kevyt hölkkä.

Mitä on tapahtunut tässä viimeisen 10v aikana? 10 vuotta sitten laihdutit ja sotkit aineenvaihduntasi, ja nyt puolen vuoden aikana olet vasta lihonut? Olet kuitenkin treenannutkin jo 6 vuotta ja ilmeisesti tehnyt kuitenkin nykyistä työtäsi myös jonkin aikaa?

Eli 25 vuotiaana kun rupesin salilla käymään ni onhan siinä lihastakin tullut ihan hyvästi sen jälkeen. Ihan vasta vuoden sisään olen ruvennut kaloreita laskemaan ja tajusin että ihan liian vähän olen ennen tätä syönyt. Ennen tätä kehossa oli pikkuisen vähempi rasvaa. Nyt tosiaan kun olen pyrkinyt melkein kulutuksen mukaan syömään ni paino on tullut 10kg ylös. Eli kuis se näin ? Joo eihän kaikki ole rasvaa mutta tuntuu vain oudolta ku miinuksilla lihhoo :D. Nykyisessä työssä ollu 12 vuotta. Ja iha nyt 2 vuoden sisään olen opetellut ravitsemuksesta ja sen vaikutuksista niin siksi vasta näin monen vuoden jälkeen havahduin tähän että keho ei toimi niinkuin sen pitäisi. Pitäisi jotenkin nyt tuo aineenvaihdunta saada toimimaan etten ny miinuksilla kerryttäisi läskiä.

Et ole miinuksilla, jos lihot.
Okei. En ole sitte miinuksilla :). Pitää varmaan tiputtaa kalorit takasi 2000:iin niin olen miinuksilla :). Mutta oli miten oli, jotain häikkää kropassa ku lihoo näinkin pienillä kaloreilla. Pitää varmaan lähtiä jollekki ammattilaiselle kuuntelemmaan että mikä mättää :).

Et ole koska mikäli olisit, keho polttaisi kalorit ja näin painoa ei tulisi laisinkaan.

2000kcal on kohtuullisen vähän, asian arvioimista helpottaisi jos kertoisit vaikka minkä pituinen ja painoinen olet, millainen on treenisi, kuluttaako työsi vai istutko toimistolla ja vähän esimerkkiä normalista ruokailusta.

Et ole koska mikäli olisit, keho polttaisi kalorit ja näin painoa ei tulisi laisinkaan.

2000kcal on kohtuullisen vähän, asian arvioimista helpottaisi jos kertoisit vaikka minkä pituinen ja painoinen olet, millainen on treenisi, kuluttaako työsi vai istutko toimistolla ja vähän esimerkkiä normalista ruokailusta.
Tiedän, se on vähän. 181cm ja 90kg. Treenaan aika korkealla sykkeellä ja toistoalueet 12-20. Raskailla en pysty treenaan koska olkapäät paskana. Ja ihan päivän tuntemuksen mukaan treenaan, toki lihasryhmän päätän kotona mutta mitä teen ni sen päätän salilla. Treenin osaan hyvin tehdä, siitä en ole huolissani. Ainoastaan ravintopuoli sakkaa. Työ on kuluttavaa, olen raudoittajana työmailla. 8tunnin aikana sykemittarin mukaan kulutan sen 3000kcal. Pöivän päätteeksi 4000kcal. Tiedän, siinä on väkisinkin heittoa ku sykemittarilla kulutusta arvioi. Aamupala on puuroa ja raejuustoa. 2 tunnin päästä kanaa ja riisiä. Seuraavalla tauolla pari kananmunaa ja omena. Töitten jälkeen sali ja treenijuomana aminohappoja ja osmoliteä noin 40grammaa. Salin jälkeen kanaa ja riisiä. Iltapalaksi munakas. Rasvoja otan iha oliiviöljystä ja kalanmaksaöljystä, sekä kourallisen pähkinöitä. Eli rasvat ja proteiinin olen pitäny samassa. 160g prot ja noin 70g ras. Hiilaria loput. Tuossa noin karkeasti. Niin ja puhtaasti pyrin syömään. Mustikoita,viherjauhetta ja kaalta syön myös päivittäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom