Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinkahan vahingollista on, että eilen meni syömiset ihan överiksi: sipsejä meni ihan tolkuttomasti (ensin ruisnachoja ja -sipsejä, ja niiden loputtua perussipsejä), sekä muutama keksi (ballerina).
Olin siis juhlimassa, mutta alkoholi ei uponnut (join yhteensä n. puoli annosta alkoholia), mutta herkut kyllä. Viimeksi olen moisia syönyt varmaan 3 vuotta sitten, enkä silloinkaan tuossa määrin. Mietin että vaikuttaako yhden illan överit, pitääkö seuraavana päivänä syödä vähemmän vai tasaako keho tilanteen itsestään?

Ei mittään huolta. Syöt vaan tänään ihan normaalisti.

Kuinkahan vahingollista on, että eilen meni syömiset ihan överiksi: sipsejä meni ihan tolkuttomasti (ensin ruisnachoja ja -sipsejä, ja niiden loputtua perussipsejä), sekä muutama keksi (ballerina).
Olin siis juhlimassa, mutta alkoholi ei uponnut (join yhteensä n. puoli annosta alkoholia), mutta herkut kyllä. Viimeksi olen moisia syönyt varmaan 3 vuotta sitten, enkä silloinkaan tuossa määrin. Mietin että vaikuttaako yhden illan överit, pitääkö seuraavana päivänä syödä vähemmän vai tasaako keho tilanteen itsestään?
Minä pidän tollasen överisyöntipäivän kerran viikkoon ja eipä ole ollut haitaksi, päinvastoin. Muut päivät kyllä katon, ettei tule roskaruokaa syötyä, mutta joka sunnuntai vedän sitten mitä mieli tekee. Jos et ole kilpailemaan menossa, niin nauti elämästä ja ruuasta. Jos reenaat säännöllisesti, niin kerran viikossa voit herkutella huoletta. Paino saattaa nousta pariksi päiväksi, mutta tippuu kyllä "normipainoon" takasin ennen seuraavaa herkutteluhetkeä.

Aikasempi postaus tuossa aamupalaan liittyen etät minulla olisi sama ongelma että aamupala ei maistu. pikku nälkää voi tulla 4 tunnin päästä heräämisestä vasta. pakotan itseni vetäään puuroa, protskujuoman, hedelmän, tai munakkaan mitä nytkään tulee syötyä. useampi lajike että en juo pelkkäää esim protsku drinkkiä vaan siinä on muuta ohessa. Olen 122 kg/184 ja ylipainoa tosissaan on niin onko jtn hyviä vinkkei aamupalaksi jota voisi vetää ennen treeniä. Kouluaikan enne treeniä menee tietenkin koulun lounas jonka yleensä syön salaattina + siihen kuuluva protsku.

Aikasempi postaus tuossa aamupalaan liittyen etät minulla olisi sama ongelma että aamupala ei maistu. pikku nälkää voi tulla 4 tunnin päästä heräämisestä vasta. pakotan itseni vetäään puuroa, protskujuoman, hedelmän, tai munakkaan mitä nytkään tulee syötyä. useampi lajike että en juo pelkkäää esim protsku drinkkiä vaan siinä on muuta ohessa. Olen 122 kg/184 ja ylipainoa tosissaan on niin onko jtn hyviä vinkkei aamupalaksi jota voisi vetää ennen treeniä. Kouluaikan enne treeniä menee tietenkin koulun lounas jonka yleensä syön salaattina + siihen kuuluva protsku.

Omeletit ja smoothiet ovat aika helppoja ja hyviä vaihtoehtoja. Se, mitä nämä sisältävät onkin sitten makuasia. Joku prodelähde, joku rasvalähde ja sit sekotus nopeeta ja hidasta hiilaria niin lienee kaikki pesät katettu.

Tässä mietiskelin, mistä kaikesta kannattaa ruokavalio koostaa? Ajattelin ensimmäistä kertaa alkaa kokeilemaan laskettua ruokavaliota, mitä sen pitäisi sisältää ja monta ateriaa päivässä? Suurinpiirtein 3000 kaloria olisi tavoite ruuasta puhtaasti.

Tässä mietiskelin, mistä kaikesta kannattaa ruokavalio koostaa? Ajattelin ensimmäistä kertaa alkaa kokeilemaan laskettua ruokavaliota, mitä sen pitäisi sisältää ja monta ateriaa päivässä? Suurinpiirtein 3000 kaloria olisi tavoite ruuasta puhtaasti.

Ite tykkään syödä 5 ruokaa päivässä + palautusjuoma. Sopii hyvin yleensä peruspäivärytmiin toi määrä niin että syö 3-4h välein. Aamupala + 3 lämmintä ruokaa + iltapala. Kananmunat, pähkinät, liha, kana, kala, peruna, riisi, kasvikset, puuro, juustot on hyvii aineksii. Aamulla munia ja päivällä lihaa/kanaa ja sen kaa kasviksia ja riisiä yms. Iltapalla tykkään ite juoda vaan yöproteenin :D

Kysymys: mikä tää hiilari / prot / rasvasuhde nyt kuuluu olla ?

Katsoin tossa suositeltua suhdetta hiilari prot rasva ja annetaan 40/30/30. Mun pitäs saada 152g proteiinia päivässä että tulis 2g/painokilo täyteen niin onko muka mitään järkeä 152g rasvaa ? Ja olen huomannut että on todella vaikeeta saada kaloreita ilman hiilihydraatteja, koska riisit makaronit yms on todella hiilaripitoisia. Kuinka paljon tolla hiilarilla on väliä ?

Katsoin tossa suositeltua suhdetta hiilari prot rasva ja annetaan 40/30/30. Mun pitäs saada 152g proteiinia päivässä että tulis 2g/painokilo täyteen niin onko muka mitään järkeä 152g rasvaa ? Ja olen huomannut että on todella vaikeeta saada kaloreita ilman hiilihydraatteja, koska riisit makaronit yms on todella hiilaripitoisia. Kuinka paljon tolla hiilarilla on väliä ?

Itse en lähtisi ajattelemaan noiden suhteiden / % lukujen kautta. Laita rasvaa n. 1 g per painokilo ( toiset tarvii enemmän ja toiset vähemmän ), proteiinit sinne 2g tai vähän yli ja loput hiilarista. Ei sinun kannata n. 75 kiloisena lähteä vetämään tuollaista mälliä rasvaa.
Ja tietysti riippuu tavoitteista hieman eli syötkö yli- vai allekulutuksen. Mikäli syöt ylikulutuksen TÄSSÄ on hyvä artikkeli Utti hietalalta.

Viimeksi muokattu:

Tässä on nyt sellainen ajatusvirhe, että tuo 40/30/30 viittaa (ainakin zonessa ja luulisi että kaiken muunkin järjen mukaan) energiaprosentteihin eikä grammoihin. Jos syöt suhteessa saman verran energiaa prodesta ja rasvoista, niin rasvaa tulisi hieman alle puolet proteiinin grammamäärästä. Proteiinissa kun on 4kcal/g ja rasvassa 9kcal/g. Hiilarissa puolestaan on saman verran energiaa kuin proteiinissa. Eli esim. 2500kcal ruokavaliossa 40E% hiilaria olisi 250g, 30E% prodea n. 190g ja 30E% rasvaa n. 80g (saa korjata jos laskin pienessä päässäni ihan päin honkia :D ). Jos siis kalorimäärä on suht suuri, zonesa tulee helposti turhan paljon prodea. Vajeella ollessa on kylläkin usein aika toimiva.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä on nyt sellainen ajatusvirhe, että tuo 40/30/30 viittaa (ainakin zonessa ja luulisi että kaiken muunkin järjen mukaan) energiaprosentteihin eikä grammoihin.
Joo tajusin vasta itekkin olinpas tyhmä!

Tästä kuitenkin seuraa seuraavaa, elikkäs uusi kysymys:
(Aamupaino 76.7kg, pituus 178, ikä 20)

Kuinka paljon pitää olla miinuksella kaloreissa että polttaa rasvaa hyvin tai millä nopeudella painoa pitäisi pudottaa ? Tarkoituksenani mieluusti olisi pudottaa mahollisimman vähän painoa (eli säästää lihakset), mutta polttaa mahdollisimman paljon rasvaa, jotta pääsisin hyvään kiinteään kuntoon ja siitä voisi sitten aloittaa bulkkaamisen. Tiedän että vähän tyhmää näin pienellä painolla alkaa ottamaan rasvoja pois, mutta kuntotestit pääsykokeisiin joten en viitsisi alkaa bulkkailemaankaan, ja no haluaisin eroon rasvoista ja aloittaa sitten oikealla tarkalla ruokavaliolla ottamaan sitä painoa ja lihasta etten näyttäisi aivan porsaalta bulkatessa.

Toinen kysymys liittyy kaloreihin. Ajattelin aloittaa ensin ~2400-2500 kcal päivässä ja kattoa mihin suuntaan paino heittelee. Ongelmana nyt on että tahdon syömiselläni saada liikaakin proteiinia, ja en tarpeeksi kaloreita. Tän päivän syömisillä kaloreita kertynyt vain 1909kcal josta 137,7g proteiinia 176g hiilareita ja 68g rasvaa. Jotta 2g/painokilo protskua tulee täyteen tarvitsen ainoastaan 20g protskua, mutta jotta kalorit ei jäisi tuho alhaisiksi niin tota tavoitettani varten tarvisin vielä 500-600kcal repästyä jostain. Ehdotuksia ?

Viimeksi muokattu:
Jos vedät miinukselle, ei haittaa jos prodea tulee se 2,5g/kg (lihakset säilyy varmemmin). Ota vähän lisää kaloreita rasvasta myös, Lisäät ruokalusikallisen öljyä johonkin väliin, niin se on jo ~130kcal. Puoli desiä cashewpähkinöitä antais ~170kcal. Ja sitten mietit, kumpi on tärkeämpää kuntotestejä ajatellen, olla pienemmissä rasvoissa vai syödä niitä ennen riittävästi ja varmistaa hyvä lihaskunto & jaksaminen? Toki riippuu myös kuntotestien laadusta, voihan se olla että pienempi kehonpaino on etu, mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys. -500kcal on sellainen aika perusohje rasvanpolttoon, isommalla miinuksella ei kannata olla jos lihaksia haluaa säästää ja toisaalta kovin pieni (parin sadan) vaje ei välttämättä saa aikaan rasvanpolttoa vaan pelkkää aineenvaihdunnan hidastumista. Todennäköisesti siis tuo 2500 on aika hyvä lähtökohta.

Jos vedät miinukselle, ei haittaa jos prodea tulee se 2,5g/kg (lihakset säilyy varmemmin). Ota vähän lisää kaloreita rasvasta myös, Lisäät ruokalusikallisen öljyä johonkin väliin, niin se on jo ~130kcal. Puoli desiä cashewpähkinöitä antais ~170kcal. Ja sitten mietit, kumpi on tärkeämpää kuntotestejä ajatellen, olla pienemmissä rasvoissa vai syödä niitä ennen riittävästi ja varmistaa hyvä lihaskunto & jaksaminen? Toki riippuu myös kuntotestien laadusta, voihan se olla että pienempi kehonpaino on etu, mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys. -500kcal on sellainen aika perusohje rasvanpolttoon, isommalla miinuksella ei kannata olla jos lihaksia haluaa säästää ja toisaalta kovin pieni (parin sadan) vaje ei välttämättä saa aikaan rasvanpolttoa vaan pelkkää aineenvaihdunnan hidastumista. Todennäköisesti siis tuo 2500 on aika hyvä lähtökohta.
Kiitos sinulle tämä auttoi paljon :)! Kuntotesteissä isossa osassa leuanveto, juoksu ja ketteryys joten olettaisin rasvojen poistamisen eduksi. Ja voihan sitä miinuksellakin saada voimaa eikö niin, vai olenko aivan väärässä ? Kohan on protskut ja syöminen kunnossa ja treenaa kovaa.

Kiitos sinulle tämä auttoi paljon :)! Kuntotesteissä isossa osassa leuanveto, juoksu ja ketteryys joten olettaisin rasvojen poistamisen eduksi. Ja voihan sitä miinuksellakin saada voimaa eikö niin, vai olenko aivan väärässä ? Kohan on protskut ja syöminen kunnossa ja treenaa kovaa.

Kyllähän ne voimatasot voi kehittyä miinuksillakin, ja noissa "lajeissa" se pienempi kehonpaino on ilman muuta etu. Kantsii kuitenkin pitää aika maltillinen vaje ja seurata painon lisäksi jaksamista treeneissä :)

Mulla on tässä muutaman päivän aikana kehittynyt sellanen ongelma, ettei ruoka maistu. Nälkä ei vaan tunnu tulevan samalla tavalla kun yleensä, ja oon sit iltasin saattanu joutua tankkaamaan enemmänkin vaikkei olis nälkä, että tulee syötyä tarpeeks. Painon pitäis olla nousujohteinen mutta se on nyt tippunu vaan :/ onks mulla menny kroppa säästöliekille vai missä vika? :o

Mulla on tässä muutaman päivän aikana kehittynyt sellanen ongelma, ettei ruoka maistu. Nälkä ei vaan tunnu tulevan samalla tavalla kun yleensä, ja oon sit iltasin saattanu joutua tankkaamaan enemmänkin vaikkei olis nälkä, että tulee syötyä tarpeeks. Painon pitäis olla nousujohteinen mutta se on nyt tippunu vaan :/ onks mulla menny kroppa säästöliekille vai missä vika? :eek:

Jos takana on pitkä dietti(esim. kisadietti) niin kroppa imee kuin pesusieni ravintoa. Paino ei nouse? Laita rehellisesti kalorilaskuriin kaikki ruokailu. Kuumuus, stressi ja varmaan raudanpuute vaikuttaa ruokahaluun. Ootko treenannu kovaa ja pitkää ilman taukoja??

Jos takana on pitkä dietti(esim. kisadietti) niin kroppa imee kuin pesusieni ravintoa. Paino ei nouse? Laita rehellisesti kalorilaskuriin kaikki ruokailu. Kuumuus, stressi ja varmaan raudanpuute vaikuttaa ruokahaluun. Ootko treenannu kovaa ja pitkää ilman taukoja??
Mitään kisa- tai muitakaan varsinaisia dieettejä ei oo takana, ja kyllä mä treenannu oon, mutta välipäiviäkin pitänyt.. Toi raudanpuute on itse asiassa hyvin mahdollinen, sitä mulla on ainakin aiemmin ollu! Ja tälläkin hetkellä fitnesspaliin merkkailen syömisiäni, jään joka päivä kaloritavotteen alle :(

Toi raudanpuute on itse asiassa hyvin mahdollinen, sitä mulla on ainakin aiemmin ollu! Ja tälläkin hetkellä fitnesspaliin merkkailen syömisiäni, jään joka päivä kaloritavotteen alle :(

Eli ihan puhtaasti fysiikanlait tulee vastaan. :) Helppo korjata=syö enempi. Ota loput ruoat rautapitosista ruoka-aineista; maksa(joo ymmärrän ;) ) ,vilja, kananmuna.

Eli ihan puhtaasti fysiikanlait tulee vastaan. :) Helppo korjata=syö enempi. Ota loput ruoat rautapitosista ruoka-aineista; maksa(joo ymmärrän ;) ) ,vilja, kananmuna.

En kerenny editoida. Huomasin taaksepäin selatessa, että ruokailun kansa ollu ongelmaa syömishäiriön muodossa. Joten pahottelut tuosta ''helppo korjata'' kommentista. Typerä kommentti multa.

Mulla on tässä muutaman päivän aikana kehittynyt sellanen ongelma, ettei ruoka maistu. Nälkä ei vaan tunnu tulevan samalla tavalla kun yleensä, ja oon sit iltasin saattanu joutua tankkaamaan enemmänkin vaikkei olis nälkä, että tulee syötyä tarpeeks. Painon pitäis olla nousujohteinen mutta se on nyt tippunu vaan :/ onks mulla menny kroppa säästöliekille vai missä vika? :eek:

Suositut

Back
Ylös Bottom