Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En kerenny editoida. Huomasin taaksepäin selatessa, että ruokailun kansa ollu ongelmaa syömishäiriön muodossa. Joten pahottelut tuosta ''helppo korjata'' kommentista. Typerä kommentti multa.

Olipas sympaattinen viesti :)

Saratuuli, jos et ole aikeissa kisata ja ongelma on pikemminkin liian pieni kuin liian suuri paino, syö jäätelöä lisäksi ;) Uppoaa helteellä todennäköisesti paremmin kuin lämmin ruoka ja osan päivän kaloreista voi ihan hyvin ottaa noinkin, jos vaihtoehtona on se, että kalorit jäävät liian alhaalle. Mitään vahinkoa sillä ei aiheuta, kunhan syö myös oikeaa ruokaa ja liikkuu, kuten ilmeisesti teet. Samoin smoothiet ovat helposti nautittavaa ravintoa, toki terveellisempikin vaihtoehto.

@saratuuli jos paino laskee, niin et ole säästöliekillä. Veikkaisin ennemminkin että helle vain vie ruokahalun, joten jäätelö ja smoothiet korjannee tilannetta. Rahkaa, maitoa/tuoremehua, hetken aikaa pakkasessa olleita banaaniviipaleita ja pakastemangokuutioita vaan blenderiin ja perään loraus vaikka sitruunanmakuista rypsäriä tai kookosöljyä, niin johan on helposti uppoava, herkullinen ja vieläpä terveellinen kesäateria koostettu :)

Piti tulla pitkästä aikaa tänne kysymään viisaammilta apua. :D

Parin kuukauden sisään olis kyynärpää nostettava leikkauspöydälle. Toipumisaika leikkauksesta 1-2 kuukautta, eli en vähään aikaan pysty yläkroppaa pahemmin rasittamaan, kun toinen käsi poissa pelistä. Itse kysymys kuuluu: kannattaako toipumisaikana dietata vai katoaako multa viimisetkin voimat/lihakset yläkropasta sen myötä? Suomeksi sanottuna; siirränkö dietin ajankohtaa? :D

Ei dieettiä leikkauksen jälkeen missään nimessä, koska se vain pitkittää toipumista, jos ei ole korjausaineita koneessa. Ennemminkin ihan reippaasti ruokaa koneeseen, huolehdi proden saannista (+ kalsiumin ja deen erityisesti jos on luunmurtumaa tms), niin voit onnistua edistämään toipumista.

Elikkäs oon nyt saanut mun ruokavaliota kuntoon ja onnistunut laskeskelun aloittamisessa, ja nyt tarvisin tietoa cheatmealeista. Tästä puhutaan monilla sivuilla netissä tosi ympäripyöreesti niin siitä kuinka usein se pitää pitää, millainen se on ja mitä silloin saa syödä ja kuinka paljon. Onko kerran viikossa ok, kuulin myös 10 päivästä ? Ja miten on varsinaisten herkkujen laita, kuten esim. karkit, limu sipsit tms. voiko niitä syödä siltikään ? Syödäänkö päivä muuten normaalisti tuota huijausateriaa lukuunottamatta? Ja kuinka paljon kalorit sitten saa ylittyä? Kaikkea tällaista olisi mielessä, toivottavasti joku jaksaisi vastailla :')

Elikkäs oon nyt saanut mun ruokavaliota kuntoon ja onnistunut laskeskelun aloittamisessa, ja nyt tarvisin tietoa cheatmealeista. Tästä puhutaan monilla sivuilla netissä tosi ympäripyöreesti niin siitä kuinka usein se pitää pitää, millainen se on ja mitä silloin saa syödä ja kuinka paljon. Onko kerran viikossa ok, kuulin myös 10 päivästä ? Ja miten on varsinaisten herkkujen laita, kuten esim. karkit, limu sipsit tms. voiko niitä syödä siltikään ? Syödäänkö päivä muuten normaalisti tuota huijausateriaa lukuunottamatta? Ja kuinka paljon kalorit sitten saa ylittyä? Kaikkea tällaista olisi mielessä, toivottavasti joku jaksaisi vastailla :')
Niin eli siis perinteisesti sillä on tuotu vähän rentoutta siihen ruokavalioon ja se on syöty kerran viikossa. Sillä on perinteisesti korvattu yksi ateria normi ruokavaliosta. Tapoja tehdä se on monia, toiset vetää senkin enempi askeettisemmin esim, että jos korvaat sillä cheatilla riisi ja kana aterian niin menet kiinalaiseen syömään tai sitten jos se ateria oli punaista lihaa niin syöt vaikka hampurilais aterian. Hyötyä siitä myös saadaan treenin kannalta esim silleen, että menet treenin jälkeen vaikka kiinalais buffaan syömään ja syöt sitten niin paljon kuin haluat.

Noi sipsit, karkit ja limut ei perinteisesti ole kuulunut noihin cheat-aterian määritelmiin, mutta jos sun tekee mieli niin anna mennä ihmeessä. Se, että miten paljon sitten voi tai saa syödä niin se on tosi yksiöllistä. Kaipa se pääasia on, ettei ala liikaa kertymään sitä läskiä.

Varmaan se terve suhtautuminen on se, että syöt sen yhden aterian ihan mitä haluat hyvällä omatunnolla etkä pohdi asiaa sen kummemmin. Toki pitää sitten varoa sitä, ettei se cheat ateria päädy cheat-päiväksi. Sehän sen tarkoitus ei ole.
Ja kuinka usein sitten moinen syödään niin varmasti yleisin lienee se kerran viikossa ja ajoittuu ihmisillä yleensä vkoloppuun ihan vaan siksi, että sillon on pääsääntöisesti vapaata ja on kiva lähteä ulos syömään esim kavereiden kanssa ja jättää ne kana/riisi/parsa kombot sen aterian ajaksi pois mielestä.

Jos et ole dietillä vaan haluat vain syödä terveellisesti ja harrastusta tukien, niin noin 20% ravinnosta voi tulla ihan mistä vaan ilman mitään käytännön vaikutusta.. Voit siis käytännössä syödä 1-1,5 päivää viikosta ruoka-aineiden puolesta lähes mitä vain, kunhan makrot menevät jokseenkin sinneppäin. Se että kuinka sinneppäin toki riippuu taas monista henkilökohtaisista tavoitteista ruokailun suhteen.
Jos taas olet pudottamassa painoa tietoisesti niin asia on vähän tiukempi, silloinkin pitää päättää esim. halutaanko ylisyönnillä ainoastaan vaikuttaa henkiseen vointiin, vai halutaanko sillä saada aikaan muutoksia esim. hormonitasolla rasvanpoltossa.

Niin eli siis perinteisesti sillä on tuotu vähän rentoutta siihen ruokavalioon ja se on syöty kerran viikossa. Sillä on perinteisesti korvattu yksi ateria normi ruokavaliosta. Tapoja tehdä se on monia, toiset vetää senkin enempi askeettisemmin esim, että jos korvaat sillä cheatilla riisi ja kana aterian niin menet kiinalaiseen syömään tai sitten jos se ateria oli punaista lihaa niin syöt vaikka hampurilais aterian. Hyötyä siitä myös saadaan treenin kannalta esim silleen, että menet treenin jälkeen vaikka kiinalais buffaan syömään ja syöt sitten niin paljon kuin haluat.

Noi sipsit, karkit ja limut ei perinteisesti ole kuulunut noihin cheat-aterian määritelmiin, mutta jos sun tekee mieli niin anna mennä ihmeessä. Se, että miten paljon sitten voi tai saa syödä niin se on tosi yksiöllistä. Kaipa se pääasia on, ettei ala liikaa kertymään sitä läskiä.

Varmaan se terve suhtautuminen on se, että syöt sen yhden aterian ihan mitä haluat hyvällä omatunnolla etkä pohdi asiaa sen kummemmin. Toki pitää sitten varoa sitä, ettei se cheat ateria päädy cheat-päiväksi. Sehän sen tarkoitus ei ole.
Ja kuinka usein sitten moinen syödään niin varmasti yleisin lienee se kerran viikossa ja ajoittuu ihmisillä yleensä vkoloppuun ihan vaan siksi, että sillon on pääsääntöisesti vapaata ja on kiva lähteä ulos syömään esim kavereiden kanssa ja jättää ne kana/riisi/parsa kombot sen aterian ajaksi pois mielestä.
Puhut asioista, joilla on hyvin vähän ellei käytännössä ollenkaan merkitystä, jos syö selkeesti suurimman osan ajasta terveellisesti.
Ite syön 90% ajasta terveellisestä ja laadukasta, ja jos nyt vaikka päätän, ni voin vetää ihan vittuillakseni viikon joka pv vaikka pekonirasvaa suoraan rasvaimu letkusta ;D. Ei muuta sinänsä mitään, vaan nollaa ittensä kuitenki. Ei se oo mistään parin päivän erotuksesta kiinni vaan kokonaiskuvasta, niinku melkeen kaikessa tällases.
Tai näistä tulee aina semmonen kiireh

Ainoo vinkki minkä annan, on se, että koitat vaikka pidemmän päälle löytää noille karkeille sun muille vähemmän epäterveelliset korvikkeet(hedelmät, maitotuotteet, mannapuuro, yms. mielikuvitusta käyttäen). Äkkiä totuin ite, ku sellaset 18 vuotta söin ihan miten sattuu tyyliin kiloja karkkia ties mitä paskaa päivittäin. Ei kyllä tosin koskaan näkynyt kropassa mitenkää erityisesti, koska geenit. Eipä tollanen pidemmä päälle hyvääkää tekis silti, vaikkei kroppa käviskää 10/10 metamorfoosia ja muuttuis ihravuoreks.
Kiitos hyvästä viestistä. Ja tota noinni mulla on se ongelma että mulla ei varsinaisesti tee mieli ollenkaan mitään roskaruokaa esim hampurilaisia pitsaa tms. niin toi henkisen hyvin voinnin parantamisen aspekti ei toteutuisi lainkaan siinä että vetäisin jonkun hese-aterian, vaan se olis sitten täysin tota kropan "huijaamista" tai mitä onkaan. Sipsit ja limutkin voin jättää pois kuviosta, mutta makeaa kyllä tekee yleensä edes sen kerran viikossa sitten syödä kun katsoo jotain leffaa tms. Tiedän että monet vastanneet ettei pidä miettiä liikaa, mutta oisko jotain grammamäärää, kalorimäärää tai jotain muuta ohjenuoraa että paljonko karkkia voisi syödä ja miten sen toteuttaisi cheatmealina kun ei sillä nyt kunnon ateriaa varmaan voi kuitenkaan korvata?

Jos et ole dietillä vaan haluat vain syödä terveellisesti ja harrastusta tukien, niin noin 20% ravinnosta voi tulla ihan mistä vaan ilman mitään käytännön vaikutusta.. Voit siis käytännössä syödä 1-1,5 päivää viikosta ruoka-aineiden puolesta lähes mitä vain, kunhan makrot menevät jokseenkin sinneppäin. Se että kuinka sinneppäin toki riippuu taas monista henkilökohtaisista tavoitteista ruokailun suhteen.
Jos taas olet pudottamassa painoa tietoisesti niin asia on vähän tiukempi, silloinkin pitää päättää esim. halutaanko ylisyönnillä ainoastaan vaikuttaa henkiseen vointiin, vai halutaanko sillä saada aikaan muutoksia esim. hormonitasolla rasvanpoltossa.

edit: Tavoitteet siis rasvanpoltossa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos hyvästä viestistä. Ja tota noinni mulla on se ongelma että mulla ei varsinaisesti tee mieli ollenkaan mitään roskaruokaa esim hampurilaisia pitsaa tms. niin toi henkisen hyvin voinnin parantamisen aspekti ei toteutuisi lainkaan siinä että vetäisin jonkun hese-aterian, vaan se olis sitten täysin tota kropan "huijaamista" tai mitä onkaan. Sipsit ja limutkin voin jättää pois kuviosta, mutta makeaa kyllä tekee yleensä edes sen kerran viikossa sitten syödä kun katsoo jotain leffaa tms. Tiedän että monet vastanneet ettei pidä miettiä liikaa, mutta oisko jotain grammamäärää, kalorimäärää tai jotain muuta ohjenuoraa että paljonko karkkia voisi syödä ja miten sen toteuttaisi cheatmealina kun ei sillä nyt kunnon ateriaa varmaan voi kuitenkaan korvata?

edit: Tavoitteet siis rasvanpoltossa
Varmaan kaikkein paras tapa tolle kalorimäärän määrittämisellä dietillä on se, että miten kroppa reagoi siihen cheat-mealiin. Syöt sen mitä syöt ja katsot sitten kuinka se sun aamupaino reagoi siihen syötyyn määrään. Esim jos nyt vaikka se nousisi sen 1,2kg ja laskee pois parissa päivässä ja menee sitten alle sen sun cheat-meal painon niin voit lisätä, jos se paino viipyilee pitkään yli sen cheat meal-päivän aamupainon niin sitten se kropa ei ollut vielä sen cheat mealin tarpeessa ja jatkat miinuksila pidempään. Eipä noihin voi mitään yleistä ohjenuoraa antaa, kun se on niin yksilöllistä ja silloinkin siitä kiinni kuinka kaloreiden tarpeessa se kroppa nyt sattuu olemaankaan. Testaat ja selvität. Aamupainon ja peilin seuranta kertoo sulle kyllä söitkö liikaa tai jopa liian vähän.

Onks kukaan ikinä tehny aamukahvistaan mitään coctailia, esim. lisänny suodatuspussiin kaakaojauhetta?
Oon vaa ajatellu kokeilla, ku kahvi on nii pahaa ja sitä joutuu välillä juomaan piristykseen. Voiko toi toimia, muutaki ku teoriassa siis?
Lisää se kaakao suoraan sinne kuppiin. Toimii. Niin ja kahveissa on isoja eroja. Halvin on yleensä pahinta.

Nojoo on eroja, mut kaikki peruskahvi on pahaa. Juon pelkästää tommosii robert's coffeen maku kahveja, mitkä on sit vähän miellyttävämpiä ja miedompia yleensä.
Kanelia ja kardemummaa tai jompaa kumpaa kannattaa kokeilla myös - ja kermaa. Kahviloiden käyttämiä makusiirappeja myydään myös varmasti jossain.

Onks kukaan ikinä tehny aamukahvistaan mitään coctailia, esim. lisänny suodatuspussiin kaakaojauhetta?
Oon vaa ajatellu kokeilla, ku kahvi on nii pahaa ja sitä joutuu välillä juomaan piristykseen. Voiko toi toimia, muutaki ku teoriassa siis?
Makusiirapit tms kannattaa lisätä vasta valmiiseen kahviin.

Onko kellään kokemusta valion sokeroimattomista mehukeitoista? Ite oon rakastunu näihin kun saa hyvin makua maitorahkaan ja aamupuuroon. Tossa kuitenkin käytetään makeutusaineita (aspartaami, asesulfaami) ja mietin niiden haitallisuutta ja vaikutusta rasvanpolttoon, jos sellaisia on. Olisiko parempi käyttää sokeroitua versiota vai voiko huoletta vetää tätä? Käytän korkeintaan 2,5dl päivässä.

Onko kellään kokemusta valion sokeroimattomista mehukeitoista? Ite oon rakastunu näihin kun saa hyvin makua maitorahkaan ja aamupuuroon. Tossa kuitenkin käytetään makeutusaineita (aspartaami, asesulfaami) ja mietin niiden haitallisuutta ja vaikutusta rasvanpolttoon, jos sellaisia on. Olisiko parempi käyttää sokeroitua versiota vai voiko huoletta vetää tätä? Käytän korkeintaan 2,5dl päivässä.

Kyllä itse ainakin käytän rahkan seassa kyseisiä mehukeittoja. Eikai niistä nyt pienissä määrissä mitään suurempia haittoja ole. Lue TÄSTÄ Utin ajatukset makeutusaineista.

''Efsa torjuu maailmalla liikkuneet huhuja aspartaamin vaikutuksista. Makeutusaine ei asiantuntijoiden mukaan aiheuta geenimuutoksia tai syöpää, kuten on väitetty.

Sen ei myöskään ole osoitettu vaikuttavan käyttäytymiseen tai haittaavan lasten tai aikuisten hermoston, aivojen tai tajunnan toimintaa.

Nykyinen enimmäissaantisuositus on lausunnon mukaan turvallinen myös raskaana oleville naisille ja heidän vauvoilleen.''

http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/131210
http://www.terve.fi/ravinto/74405-m...yopaa-tai-geenimuutoksia-laajin-koskaan-tehty

John meadowshan on kirjottanu veikeen jutun(tai hänen sivuillaan on kirjotus) makeutusaineista. Hulkki on kirjottanu suomeksi fastin sivuille kyseisestä aiheesta myös.
http://www.fast.fi/2014/makeutusaineet-ja-lihominen/

Edit. vitun @Konaa :D

Viimeksi muokattu:
Tervehdys!
Olen tässä nyt vuodenpäivät tuskaillut masssnkasvatuksen kanssa ja tarvitsisin vastauksia muutamiin kysymyksiin.. Paino ei vaan nouse vaikka tuntuu että vatsa on koko ajan täynnä, ja enempää ei enää yksinkertaisesti mene sisään..

A. ) Ravinto

Syön tällä hetkellä n. 2500-2800 kcal, päivässä (riippuen treeninäärästä). Kulutukseni on noin 2200 kcal. Onko tämä ok?

Makrojakauma on suunnilleen 25r- 35 hh- 40 pr. Ok?

Proteiinia tulee yli 4 kg/painokilo, sillä olen niin matalapainoinen..60 kg. Onko tämä kuitenkin ok?

Yritän syödä aina 3-4 tunnin välein. Onko väliä millä aterioista syön eniten rasvaa, proteiiniä yms? Hiilarit sijoitan treenin ympärille, mutta en tiedä mihin rasva pitäisi sijoittaa..

Syön peruspuhdasta ruokaa.. Olisiko näihin jotain lisäyksiä ?
Proteiini: valkuainen, kala, kana, hera
Rasva: pähkinät, rypsiöljy, avokado, kala
Hiilihydraatit: kaurahiutale, kvinoa, marjat, peruna, banaani, kaurakuitu, täysjyväriisi

B.) Treeni

Treenaan salilla 5 kertaa viikossa + 2 juoksulenkkiä viikossa, sekä välillä HIIT- treenejä.

Olen salilla treenannut 2 - jakoisella, ja se tuntuu toimivan. Olisko jotain liikevinkkejä mitkä olisivat masssnkasvatuksen kannalta kaikkein parhaimpia?

Isot kiitokset!!

Tervehdys!
Olen tässä nyt vuodenpäivät tuskaillut masssnkasvatuksen kanssa ja tarvitsisin vastauksia muutamiin kysymyksiin.. Paino ei vaan nouse vaikka tuntuu että vatsa on koko ajan täynnä, ja enempää ei enää yksinkertaisesti mene sisään..

A. ) Ravinto

Syön tällä hetkellä n. 2500-2800 kcal, päivässä (riippuen treeninäärästä). Kulutukseni on noin 2200 kcal. Onko tämä ok?

Ota nestemäisenä osa ruoasta. Saa helpommin alas. Blenderii kaurahiutaleita, banaania, marjoja jn. Pikkasen lisäisin hiilaria ja vähentäisin proteiinia.

Proteiinia tulee yli 4 kg/painokilo, sillä olen niin matalapainoinen..60 kg. Onko tämä kuitenkin ok?

Ei ole tiedossa, että enemmän kuin 2-3g/kg olisi mitään hyötyä. Jossain vaiheessa kun vedetään isoja määriä proteiinia VOI munuaiset tykätä huonoa. Tuskin vielä.

Yritän syödä aina 3-4 tunnin välein. Onko väliä millä aterioista syön eniten rasvaa, proteiiniä yms? Hiilarit sijoitan treenin ympärille, mutta en tiedä mihin rasva pitäisi sijoittaa..

Sen verran, että treenin läheisyydessä hiilaria ja proteiinia. Tätäkin on vähän liikaa korostettu. Kokonaiskalorit ratkasee. Rasvaa pyrkisin välttelee treenin läheisyydessä, puhutaan aika välillä n. 2h ennen ja jälkeen treenin(ei tarvii sekunttikelloa. :) ) paitsi jos treenaat aamulla.

Hiilihydraatit: kaurahiutale, kvinoa, marjat, peruna, banaani, kaurakuitu, täysjyväriisi

Hyvältä näyttää

Treenaan salilla 5 kertaa viikossa + 2 juoksulenkkiä viikossa, sekä välillä HIIT- treenejä.

Olen salilla treenannut 2 - jakoisella, ja se tuntuu toimivan. Olisko jotain liikevinkkejä mitkä olisivat masssnkasvatuksen kannalta kaikkein parhaimpia?

Isoja perusliikkeitä. Leuat, mave, kyykky, kulmasoutu, penkkiä, penkki kp, ranskalainen punn. jne. Paljon sarjoja.

Isot kiitokset!!

Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

A. ) Ravinto

B.) Treeni

Isot kiitokset!!

1) vähempi kuituista ruokaa, vatsa ei mene tukkoon niin helposti. 2) pieniä muutoksia ylöspäin. Esim vaikka sen 40kcal päivässä enempi kunnes se alkaa tuntumaan ettei mene ahtamiseksi jonka jälkeen samanlainen nosto jne. Josssain kohtaa se paino alkaa väkisin nousemaan. 3) jätä ne HIIT ja aerobiset pois mikäli mielit sitä massaa keräillä,Cardiot ihan minimiiin, jos sitä tarvitsee tehdä, mutta ainaki toi HIIT ois hyvä jättää sieltä pois.

Suositut

Back
Ylös Bottom