Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
@hemuli11 Koita alkuun lisätä vaikka yks ihan pieni ateria päivään, sieltä selkästi puuttuu "päivällinen" tuolta välipalan ja iltapalan välistä :) Kehonpainolla pystyy tekemään aika raskastakin treeniä, kun valitsee liikkeet hyvin. Esim. yhden jalan kyykyt erilaisiana variaatioina, erilaiset kyykkyhypyt, punnerrukset (normi, olkapää- ja ojentajapunnerrukset, jalat voi nostaa korokkeelle niin tulee raskaampaa) jne. Kesällä voi tosiaan hyvin jumpata myös pihalal ja varsinkin takalistoa ja reisiä saa hyvin rääkättyä vaikka mäkitreenillä. Yhdellä tai vastuskuminauhalla saa jo tosi paljon lisää treenivaihtoehtoja.

Juu ruuan lisäys on tavoitteena, vaikka tuntuu vaikealta ahtoa mahaan mitään, ellei ole oikeasti nälkä! Tänään olen syönyt vain aamupalan ja lounaan, jonka jälkeen olin juhlissa ja tuli syötyä 3 palaa erilaisia kakkuja ja 2 suolaista leivosta. Puntarilla kävin sen jälkeen ja näytti siltikin vähän alle 48kg? :O Voiko mulla olla jotain muutakin, kuin vain ongelmia ruokailun rytmittämisen ja annoskokojen suhteen, kun paino ei nouse? Kiitos vastauksesta :)

Juu ruuan lisäys on tavoitteena, vaikka tuntuu vaikealta ahtoa mahaan mitään, ellei ole oikeasti nälkä! Tänään olen syönyt vain aamupalan ja lounaan, jonka jälkeen olin juhlissa ja tuli syötyä 3 palaa erilaisia kakkuja ja 2 suolaista leivosta. Puntarilla kävin sen jälkeen ja näytti siltikin vähän alle 48kg? :O Voiko mulla olla jotain muutakin, kuin vain ongelmia ruokailun rytmittämisen ja annoskokojen suhteen, kun paino ei nouse? Kiitos vastauksesta :)
Kalori- ja läskikammo se syy on. Itse sanoit pelkääväsi lihomista.

En lihomista pelkää suinkaan, haluan lihasta luitten päälle, mutta nimenomaan sitä lihasta ;) ja jos lihasta tulee niin paino nousee, sen tiedustan kyllä :)
Mitäs tämä sitten tarkoittaa:
se pelottaa, että lisää syömällä kertyy rasvaa, koska en saa sitä käytettyä lihasten kasvuun :S

Mitäs tämä sitten tarkoittaa:
se pelottaa, että lisää syömällä kertyy rasvaa, koska en saa sitä käytettyä lihasten kasvuun :S

= Salilla käyminen ei tällä hetkellä onnistu, joten en voi tehdä niin monipuolista lihaskuntotreeniä. Jos syön enemmän niin suuri osa ravinnosta jää kehoon kuluttamatta, koska lihastreeniä en paljoakaan enää tee. Eli haluan nimenomaan lihaksia, en kerryttää pelkkää rasvaa luitten päälle.

= Salilla käyminen ei tällä hetkellä onnistu, joten en voi tehdä niin monipuolista lihaskuntotreeniä. Jos syön enemmän niin suuri osa ravinnosta jää kehoon kuluttamatta, koska lihastreeniä en paljoakaan enää tee. Eli haluan nimenomaan lihaksia, en kerryttää pelkkää rasvaa luitten päälle.
Kuten jo todettua, kehonpainotreenikin on tehokasta, etenkin jos ei vielä omista mahtimusleleita. Viesteistäsi välittyy liiallinen tarve rajoittaa syömistä lihomisen pelossa - been there done that ja vasta kun paranin siitä, alkoi kunto nousta ja lihakset kasvaa.

Kuten jo todettua, kehonpainotreenikin on tehokasta, etenkin jos ei vielä omista mahtimusleleita. Viesteistäsi välittyy liiallinen tarve rajoittaa syömistä lihomisen pelossa - been there done that ja vasta kun paranin siitä, alkoi kunto nousta ja lihakset kasvaa.

Okei, pitää koittaa lisätä siis kehonpainotreeniä. Ei oo ainakaan vielä tuottanut tulosta, teen kylläkin sitä harvoun niin johtuu varmasti siitä :confused: Ehkä sitten pelkään en tiiä, voi kai se sitten olla? Kiva kuulla että samojen ongelmien kanssa painik muitakin.. Ruokaa siis enemmän ja toivoa lihasten kasvuun! :)

Okei, pitää koittaa lisätä siis kehonpainotreeniä. Ei oo ainakaan vielä tuottanut tulosta, teen kylläkin sitä harvoun niin johtuu varmasti siitä :confused: Ehkä sitten pelkään en tiiä, voi kai se sitten olla? Kiva kuulla että samojen ongelmien kanssa painik muitakin.. Ruokaa siis enemmän ja toivoa lihasten kasvuun! :)
Katso vaikka YouTubesta vinkkejä :)
Osta kahvakuula, kuminauha, leuanvetotanko, jumppapallo... Tsemppiä!

Oho, täällähän käytiin kiivasta keskustelua mun energiantarpeesta :D Tällä hetkellä oon syönyt vähän reiluu 2000kaloria päivässä, makroja en oo ryhtyny laskeskelemaan, ehkä sietäis alkaa kattoon vähän senkin perään. Käyttääkö porukka makrojen ja yleensäkin kalorien laskemiseen jotain appia (esim myfitnesspal, oon sitä ite käyttäny) vai ihanko manuaalisesti laskette? (Ja ei, en aio tiputtaa kaloreitani 1800) taustalla mulla on syömishäiriö, joka on ainakin jossain määrin kasvattanu mun energiantarvetta, tai ainakin niin mä kuvittelisin. Syön kuitenkin pääosin "puhdasta ruokaa", mitänyt ehkä (ruis)leipää enemmän kun joku tosi puhdasta ruokavalioo tavoitteleva söis

Oho, täällähän käytiin kiivasta keskustelua mun energiantarpeesta :D Tällä hetkellä oon syönyt vähän reiluu 2000kaloria päivässä, makroja en oo ryhtyny laskeskelemaan, ehkä sietäis alkaa kattoon vähän senkin perään. Käyttääkö porukka makrojen ja yleensäkin kalorien laskemiseen jotain appia (esim myfitnesspal, oon sitä ite käyttäny) vai ihanko manuaalisesti laskette? (Ja ei, en aio tiputtaa kaloreitani 1800) taustalla mulla on syömishäiriö, joka on ainakin jossain määrin kasvattanu mun energiantarvetta, tai ainakin niin mä kuvittelisin. Syön kuitenkin pääosin "puhdasta ruokaa", mitänyt ehkä (ruis)leipää enemmän kun joku tosi puhdasta ruokavalioo tavoitteleva söis
Ei tosiaan tartte eikä kannata alkaa laskea mitään makroja ainakaan jatkuvasti etenkään syömishäiriötaustalla. Energiantarpeesi ei ole mitenkään ylisuuri. Noin paljon kuin treenaa ja pääosin syö "puhtaasti", voi ja kannattaa syödä ihan niin paljon kuin huvittaa ja etenkin säännölisesti. Hyvä että tajuat itsekin olla vähentämättä syömistä vaikka jotkut miehet näköjään toivovat naisten riutuvan nälässä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos tuolla painolla menee noin paljon kalleja, niin sitten ei muuta kuin lisää ruokaa koneeseen. Jos haluat makrojakoja tarkkailla (miksi muuten olisit edes asiasta kysynyt?), niin silloin kannattaa laskea esim. parin viikon ajan. Tuossa ajassa saa jo aika hyvän kuvan siitä, minkä verran mitäkin normiruokavaliosta tulee ja onko jonkun makrron lisääminen erityisesti tarpeen. Edelleen suosittelen sitä n. 2g/kg prodea (haarukassa 1,8-2,5) ja vähintää 1g/kg rasvaa. Muuten tärkeintä on saada riittävästi ruokaa riittävän usein :)

Niin joo ja ite käytän laskemiseen Sulamoa silloin harvoin kun jaksan laskea...

Eli rupesin pohtimaan proteiinia.

Söin valmentajani mukaan proteiinia lämpimillä aterioilla lihan muodossa 200 grammaa lihaa per ateria kaksi kertaa päivässä. Tämä vastaa eri lähteistä otettuna noin 45 grammaa proteiinia, esim broilerin fileesuikaleista otettuna 46 grammaa proteiinia. Kun laskin yhteen päivän muidenkin aterioiden proteiini määrät, tuli lukemaksi melko hurjia lukuja. Kokonais proteiinin saanti oli ruokavaliossani lähempänä 350 grammaa päivässä ja painan 76 kiloa. Rupesinkin pohtimaan mihin tuo 200 gramman määrä lämpimillä aterioilla perustuu? Tätä olen nähnyt useamman valmentajan nimittäin käyttävän.

200 grammaa aterialla, kaksi ateriaa päivässä tekee lihan määräksi viikkotasolla 2,8 kiloa lihaa viikossa. Määrä tuntuu aika hurjalta ja käy myös kukkaron päälle. Pyritäänkö tuolla 200 grammalla johonkin tiettyyn leusiinin määrään? Riittäisikö 100 grammaa lihaa proteiinisynteesin aikaansaamiseksi, vai onko tuo 200 grammaa ihan perusteltu?

Söin valmentajani mukaan proteiinia lämpimillä aterioilla lihan muodossa 200 grammaa lihaa per ateria kaksi kertaa päivässä. Tämä vastaa eri lähteistä otettuna noin 45 grammaa proteiinia, esim broilerin fileesuikaleista otettuna 46 grammaa proteiinia. Kun laskin yhteen päivän muidenkin aterioiden proteiini määrät, tuli lukemaksi melko hurjia lukuja. Kokonais proteiinin saanti oli ruokavaliossani lähempänä 350 grammaa päivässä ja painan 76 kiloa. Rupesinkin pohtimaan mihin tuo 200 gramman määrä lämpimillä aterioilla perustuu? Tätä olen nähnyt useamman valmentajan nimittäin käyttävän.

200 grammaa aterialla, kaksi ateriaa päivässä tekee lihan määräksi viikkotasolla 2,8 kiloa lihaa viikossa. Määrä tuntuu aika hurjalta ja käy myös kukkaron päälle. Pyritäänkö tuolla 200 grammalla johonkin tiettyyn leusiinin määrään? Riittäisikö 100 grammaa lihaa proteiinisynteesin aikaansaamiseksi, vai onko tuo 200 grammaa ihan perusteltu?
No on kyllä melkosesti proteiinia sinun painoisellesi... Tuosta tulee 4,5g proteiinia per painokilo, ja rasvatonta painokiloa kohti varmaan 5 grammaa tai ainakin lähelle menee. Sun kehos ei todellakaan kaikkea tuota proteiinia ota hyötykäyttöön, vaan suuri osa tuosta määrästä muuttuu hiilihydraateiksi, niin kuin varmaan tiedätkin.
Paha sanoa, mihin tuo määrä perustuu, mutta kyllä 100 grammaa lihaa riittää ihan hyvin proteiinisynteesin käynnistämiseen. Syöt kuitenkin lihan kanssa luultavasti jonkin verran riisiä tai pastaa, josta tulee myös hieman proteiinia lihan lisäksi. Säästäisit kyllä sievoisia summia rahaa, kun korvaisit nuo ylimääräiset proteiinit hiilihydraateilla, kun glukoosiksi ne kuitenkin kehossasi muuttuvat...

Wooot, kyllä monta kertaa viikossa treenaavan ihmisen joka aikoo lisätä painoa on syötävä ainakin 2000-2500 kaloria jotta homma toimii. Ihme kitudieettiä suosittelet.

Olemme internetissä, keskustelufoorumilla. Tieto ihmisestä on se mitä hän antaa/antaa olettaa, siksi kaikki ohjeetkin täällä ovat samalla häilyvyydellä annettuja. 52 kiloiselle naiselle 1800 kaloria on paljon tai vähän, riippuen toki TÄYSIN aktiivisuudesta. Ei täällä voi koskaan antaa kattavaa vastausta joka vastaisi täysin kysyjän oikean elämän tilannetta.

Kuitenkin:
-Jos käydään vain salilla tuo 3-4x viikossa tekemässä jotain haistavittu- treeniä sekä tuo muu pyörälenkki sun muu on jotain pk-alueen höntsää yhteensä 1,5h viikossa, niin tuo määrä(1800) voi olla jopa liikaa aluksi. Toki tässäkin vaikuttaa se miten olisi aikaisemmin historiassa syöty ja liikuttu.
-Jos taas tuo treeni salilla on ihan kohtalaisen kovaa, ja muu liikunta tosiaan nousee tuosta vähän aktiivisempaan suuntaan, niin tottakai tuossa voi tarvita korottamista. Sekin muuten luki tuossa viimeisenä lauseena vielä, en tiedä luitko sitä.

E: ja nyt kun asianomainen korjasi tilannettaan paremmin niin tottakai lisää ruokaa. Kaikki info vaikuttaa kuten aiemmin totesin. Tämäntakia parhaan neuvon saa aina ammattilaisen kanssa kasvokkain tapahtuvassa ravintoneuvonnassa.

Viimeksi muokattu:
Olemme internetissä, keskustelufoorumilla. Tieto ihmisestä on se mitä hän antaa/antaa olettaa, siksi kaikki ohjeetkin täällä ovat samalla häilyvyydellä annettuja. 52 kiloiselle naiselle 1800 kaloria on paljon tai vähän, riippuen toki TÄYSIN aktiivisuudesta. Ei täällä voi koskaan antaa kattavaa vastausta joka vastaisi täysin kysyjän oikean elämän tilannetta.

Kuitenkin:
-Jos käydään vain salilla tuo 3-4x viikossa tekemässä jotain haistavittu- treeniä sekä tuo muu pyörälenkki sun muu on jotain pk-alueen höntsää yhteensä 1,5h viikossa, niin tuo määrä(1800) voi olla jopa liikaa aluksi. Toki tässäkin vaikuttaa se miten olisi aikaisemmin historiassa syöty ja liikuttu.
-Jos taas tuo treeni salilla on ihan kohtalaisen kovaa, ja muu liikunta tosiaan nousee tuosta vähän aktiivisempaan suuntaan, niin tottakai tuossa voi tarvita korottamista. Sekin muuten luki tuossa viimeisenä lauseena vielä, en tiedä luitko sitä.

Toki parhaiten kyseinen henkilö saa apua varmasti kasvotusten tapahtuvasta ravintovalmennuksesta. Olen toki siinäkin käytettävissä jos Lahteen saapuu.
1800 kaloria on ehkä paljon 52-kiloiselle koomapotilaalle.

Miksi oletit @saratuuli n treenien olevan hv-treeniä?

Hänhän kertoi jo nyt syövänsä tuossa painossa noilla treeneillä yli 2000 kaloria päivässä (ja syömishäiriötaustakin mainittu), joten minun ohjeeni syödä jopa 2500 kaloria / pv on täysin oikea, kun hän haluaa nyt saada 3 kg lisää massaa :):):)

Korjasin, en ollut nähnyt tuota uusinta viestiä. Koomapotilaalle,, ok :david:

En olettanut mitään, annoin kaksi esimerkkiä mahdollisista ääripäistä.

Koita kiltti lukea tekstit kunnolla ja vielä ymmärtää lukemasi ennen vastaamista, tiedän että se voi olla haasteellista joskus jos on kiire.

Syömishäiriötausta on melko oleellinen ja kannattaa tuoda esille jo heti alussa.
Vähän sama kun alkoholisti menisi olutketjuun kyselemään vinkkejä bissevalintoihin, kertomatta olevansa alkoholisti.

Viimeksi muokattu:

Komppaan Valtzua, tuossa on ihan turhan paljon proteiinia. 3g/kg, eli sun kokoisella joku tuollainen 220g päivässä on sellainen raja, minkä yli menevä osuus on ainakin ihan turhaa, ja selvästi vähemmälläkin pärjää. Proteiinisynteesin käynnistämiseen riittää kerta-annoksena 0,3-04g/kg proteiinia, eli 100g lihaa + muusta ruuasta tulevat yksittäiset proteiinigrammat riittänee sun kokoisella. Jos "varman päälle" haluaa pelata, niin voi sitä lihaa olla vähän enemmän (esim. 120g varsinkin jos lisukkeista ei juuri tule proteiinia), mutta ei missään nimessä tarvi tuota 200g.

Söin valmentajani mukaan proteiinia lämpimillä aterioilla lihan muodossa 200 grammaa lihaa per ateria kaksi kertaa päivässä... Kokonais proteiinin saanti oli ruokavaliossani lähempänä 350 grammaa päivässä ja painan 76 kiloa...

200 grammaa aterialla, kaksi ateriaa päivässä tekee lihan määräksi viikkotasolla 2,8 kiloa lihaa viikossa. Määrä tuntuu aika hurjalta ja käy myös kukkaron päälle

Mitä muuta sitten oikein syöt lisäksi josta tuo proteiini tulee? Itselle ei tuo lihan määrä näytä mitenkään hurjalta, päinvastoin osuus näyttää vähän pieneltä suhteessa muuhun jos lihasta tulee vain 1/4 kaikesta proteiinista.

Nyt olisi suolasta kysymystä. Vähähiilarisella aloitellaan, ja kroppa on tuntunut olevan tätä melko jumissa. Turvotusta on. Tajusin, että syön todella vähän suolaa. Mineraalisuolaa ja merisuolaa ei juuri lainkaan, eikä suolaa varsinkaan tule ruuasta, kun se on niin puhdasta. Paljonkohan pitäisi mennä? Naiselle ehkäpä 4-6 grammaa, voisiko olla ok? Itse kai sitä ajattelee, että suola pahentaa pöhöä, mutta taitaapi olla, että myös suolanpuute voi laittaa jumiin kropan.

Nyt olisi suolasta kysymystä. Vähähiilarisella aloitellaan, ja kroppa on tuntunut olevan tätä melko jumissa. Turvotusta on. Tajusin, että syön todella vähän suolaa. Mineraalisuolaa ja merisuolaa ei juuri lainkaan, eikä suolaa varsinkaan tule ruuasta, kun se on niin puhdasta. Paljonkohan pitäisi mennä? Naiselle ehkäpä 4-6 grammaa, voisiko olla ok? Itse kai sitä ajattelee, että suola pahentaa pöhöä, mutta taitaapi olla, että myös suolanpuute voi laittaa jumiin kropan.

ainakin 5g olis hyvä saada, jos hikoilee niin sit enempi. kannattaa myös käyttää jotai jodioitua suolaa jos jodia ei saa muualta :) mulla suolanpuute turvottaa ja sit ku lisäilee huolella suolaa niin turvotus katoo, itekin vähä ihmeissään et kuin se näin päin on mut olo on paljon parempi ku syö suolaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom