Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nuoret liikkuvat tytöt muutenkin pelkäävät kaloreita ja lihomista usein niin paljon, että kehitys on siksi kaukana optimaalisesta. 1800 kaloria on reippaasti liian vähän energiaa, kun puntataan 3-4 kertaa viikossa ja aerobiset päälle. Eikä sen ruuan ja kalorien laskeminen muutenkaan tarvitse olla niin tarkkaa, kunhan katsoo että proteiinia ja energiaa tulee tarpeeksi eikä pelkää rasvaa koska hormonitoiminta. Minä sanon kysyjälle että 2200-2500 kaloria, jos oikeasti lihasta kroppaansa haluaa ja välttää ylikunnon ja hormoniongelmat.
Et sä voi, tai no näköjään voit heitellä noita kaloreita miten sattuu. Ikävä kyllä ne on yksilöllisiä juttuja ja selviää kokeilemalla. Toi 1800kcal siis tulee toki ruuasta ja siihen treeniin tulee sitten päälle mahollisesti intrajuomaa sekä palkkaria joka sitten nostaa toki niitä kokonaiskaloreita niille treenipäiville ja tasaa sitä kulutusta. Mun mielestä tossa täytyy kyllä ihan hyvin kaikki nyrkkisäännöt siitä miten pitää lähteä. Toki niinkuin äsken mainitsin nostaisin sitä proteiinia sinne 2g tasolle ja ehkä sitten myöhemmin nostelisin sinne 2,2g/kg tasolle.

Ei tossa sen puolesta ole mitään vikaa kun sekin aineenvaihdunnan sääntö pätee noilla makroilla, että rasvan ja hiilareidereiden yhteenlasketut kalorit tulisi olla yli 50% kokonaiskaloreista, että aineenvaihdunta toimii.

Ilmeisesti perustat noi kalorimärät ihan vaan mutuun etkä mihinkään luettuun tai tutkittuun. Tossahan jo kerroin jokusen nyrkkisäännön miten tota sitten voisi muokata jos painolaskee, mutta jostain se on aina lähdettävä liikenteeseen.

Perustan omaan kokemukseen. Jos treenatessa kalorit jäävät alle kahteen tuhanteen, ei tosiaan kehity, ei jaksa eikä saa nukuttua (vaan pitää nousta yöllä vetämään paikkari tms.)

Paino ei välttämättä laske, jos aineenvaihdunta menee jumiin.

Kehottaisitko miestä joka haluaa 3kg lisää lihasta syömään alle 2000 kcal /pv?

E. Ja miksi ihmeessä pitäisi pyrkiä rajoittamaan kaloreita noin kun tavoitteena on lisätä massaa?

Viimeksi muokattu:
Perustan omaan kokemukseen. Jos treenatessa kalorit jäävät alle kahteen tuhanteen, ei tosiaan kehity, ei jaksa eikä saa nukuttua (vaan pitää nousta yöllä vetämään paikkari tms.)

Paino ei välttämättä laske, jos aineenvaihdunta menee jumiin.

Kehottaisitko miestä joka haluaa 3kg lisää lihasta syömään alle 2000 kcal /pv?
Mitä kohtaa siitä sä et ymmärtynyt, kun kirjoitin, että on oltava lähtökohta jonka jälkeen säädetään ne kalorit kohdalleen esim kirjoittamillani nyrkkysäännöillä eli 2-2,2g/kg prot, 1g/kg rasva ja loput hiilaria?? EIhän se nyt jumalauta ole mikään kiveen hakattu se kalorimäärä millä aloitetaan sitä pohjaa tekemään. Sitä sitten säädellään sen aineenvaihdunnan mukaan eli joko se paino nousee tai laskee riippuen siitä yksilöstä ja siten sen päämäärän mukaisesti säädetään niitä kaloreita.

Ja vastataksesi kysymykseesi niin katsoisin ensin miehen painoa ja mitä hän on aikaisemmin syönyt jne jne.

No se aineenvaihdunta ei mene jumiin viikossa oli niin tai näin eli ei hätää sen suhteen vaikka vetäisit millaisen auschwitcz dietin hyvänsä.

52kg painavalle kyllä mun mielestä tuo 1800kcal on ihan kohtuullinen lähtötaso ja komppaan Nikulaa myös makroissa. Ei atrtte enempää prodea, ja lihas kasvaa hiilarilla joten ekana lähtisin siitä lisäämään. Testaa @saratuuli tuota jakoa, ja jos ei lähde paino nousuun, niin sitten vaikka 50g hiilarilisäyksillä kerrallaan haee sopivaa tasoa. Ja tosiaan jos sitä perusaktiivisuutta on enemmän, niin voi kyllä huoletta aloittaakin korkeammilla, mutta ei kyllä 2500kilorilla kannata heti lähteä, jos ei halua kerryttää kauhealla vauhdilla rasvaa.

Ja @kahlaajalintu rasvan nyrkkisääntö on VÄHINTÄÄN 1g/kg, joten sikäli tuo ehdotettu 60g on aika passeli.

Joo joo, mutta miksi suositeltu kalorimäärä treenaavalle, lisää lihasmassaa haluavalle naiselle on 1800, kun yleinen suositus ja arvio treenaamattomallekin naiselle on 2000 kcal ?

Paljos sä painat? Villi veikkaus että hiukan enemmän kuin mainitut 52kg. Pikkuisen voisi taas poistua sieltä minäminäkuplasta - eri kokoisten ihmisten kulutukset on melkosesti erilaisia.

52kg painavalle kyllä mun mielestä tuo 1800kcal on ihan kohtuullinen lähtötaso ja komppaan Nikulaa myös makroissa. Ei atrtte enempää prodea, ja lihas kasvaa hiilarilla joten ekana lähtisin siitä lisäämään. Testaa @saratuuli tuota jakoa, ja jos ei lähde paino nousuun, niin sitten vaikka 50g hiilarilisäyksillä kerrallaan haee sopivaa tasoa. Ja tosiaan jos sitä perusaktiivisuutta on enemmän, niin voi kyllä huoletta aloittaakin korkeammilla, mutta ei kyllä 2500kilorilla kannata heti lähteä, jos ei halua kerryttää kauhealla vauhdilla rasvaa.

Ja @kahlaajalintu rasvan nyrkkisääntö on VÄHINTÄÄN 1g/kg, joten sikäli tuo ehdotettu 60g on aika passeli.
Olen juu tietoinen ko säännöstä ja sen voi hyvinkin ottaa VITTU LÄHTÖKOHDAKSI niinkuin tuossa jo moneen kertaa kirjoitin :love:

Paljos sä painat? Villi veikkaus että hiukan enemmän kuin mainitut 52kg. Pikkuisen voisi taas poistua sieltä minäminäkuplasta - eri kokoisten ihmisten kulutukset on melkosesti erilaisia.
Painan n. 55 kg.
E. Ja pudottanut reilussa vuodessa rasvaprosenttia 6 yksikköä ja lisännyt lihasmassaa yli 2kg. Osimoilleen noin, pihtimittauksessa havaittua, painon pysyessä suht samana.

Viimeksi muokattu:
Painan n. 55 kg.
E. Ja pudottanut reilussa vuodessa rasvaprosenttia 6 yksikköä ja lisännyt lihasmassaa yli 2kg. Osimoilleen noin, pihtimittauksessa havaittua, painon pysyessä suht samana.

Roger. Kysyjän paino vain on niin alhainen pituuteen nähden, että todennäköisesti on tähän asti syönyt niin vähän. Ei siis heti kannata kovin isoille kaloreille lähteä. Siitä toki samaa mieltä, että mahdollisimman paljon kannattaa syödä, mutta ruokamäärien nosto on parempi tehdä maltilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaiken lisäksi koska @saratuuli on nyt noin laiha, hänellä ei liene taipumusta syödä liikaa vaan ehkä ennemminkin niukasti. Joten etenkin tuolla treenimäärällä - jos vain treenaa kunnolla eikä läpsyttele - 2500 kaloria ei ole yhtään liikaa. Itse treenasin vieläpä vähemmän silloin kun pääsin noihin mainitsemiini tuloksiin.

Roger. Kysyjän paino vain on niin alhainen pituuteen nähden, että todennäköisesti on tähän asti syönyt niin vähän. Ei siis heti kannata kovin isoille kaloreille lähteä. Siitä toki samaa mieltä, että mahdollisimman paljon kannattaa syödä, mutta ruokamäärien nosto on parempi tehdä maltilla.
Niin, ettei vain kerry rasvaa jota kaikki kammoavat, etenkin jos se sijaitsee naisen kropassa :eek:
Usein sanotaan ettei lihasta kerry ilman rasvaa. No mulle ainakin on kertynyt ja olen syönyt keskimäärin jatkuvasti yli 2000 kaloria, välillä lähemmäs 3000.
E. Ja mikä Roger?

Wooot, kyllä monta kertaa viikossa treenaavan ihmisen joka aikoo lisätä painoa on syötävä ainakin 2000-2500 kaloria jotta homma toimii. Ihme kitudieettiä suosittelet.

Nuoret liikkuvat tytöt muutenkin pelkäävät kaloreita ja lihomista usein niin paljon, että kehitys on siksi kaukana optimaalisesta. 1800 kaloria on reippaasti liian vähän energiaa, kun puntataan 3-4 kertaa viikossa ja aerobiset päälle.

Itsehän olen koko lyhyen elämäni ollut BMI:n mukaan alipainoinen ja syömällä n. 1800-2000 paino nousi 57 kg -> 69 kg (174 cm). En ole ollut nälissäni, paitsi aamulla herätessä. Yritin laskemalla syödä yli 2000 per päivä niin se tuntui aivan helvetin mahdottomalta tehtävältä. Kehonkoostumuksessa en ole nyt käynyt, mutta silmämääräisesti lihasta tullut ja rasvaa tirissyt. Käyn puntilla 3-4 kertaa viikossa ja sain maven nousemaan 70 kg -> 100 kg. :p

Itsehän olen koko lyhyen elämäni ollut BMI:n mukaan alipainoinen ja syömällä n. 1800-2000 paino nousi 57 kg -> 69 kg (174 cm). En ole ollut nälissäni, paitsi aamulla herätessä. Yritin laskemalla syödä yli 2000 per päivä niin se tuntui aivan helvetin mahdottomalta tehtävältä. Kehonkoostumuksessa en ole nyt käynyt, mutta silmämääräisesti lihasta tullut ja rasvaa tirissyt. Käyn puntilla 3-4 kertaa viikossa ja sain maven nousemaan 70 kg -> 100 kg. :p
Niin no, onhan se 2000 varmaan paljon energiaa ja iso määrä ruokaa jos on tottunut syömään vähän ja välttelee rasvaa.

Mä en ole ykkösmaksimeja kokeillut :D

Niin no, onhan se 2000 varmaan paljon energiaa ja iso määrä ruokaa jos on tottunut syömään vähän ja välttelee rasvaa.

Mä en ole ykkösmaksimeja kokeillut :D

Välttelee rasvaa? Käytän kermaa, syön pähkinöitä ja avokadoa, juon punaista maitoa. Ei kovin vähärasvaista imo.

No ei - mutta sitten mun on vaikea hahmottaa, ettei 2000 kaloria tule helposti täyteen :)

Mutta niin pointtinani tosiaan oli, että ei se painonlisäys ja jumppaaninen ole mahdotonta noita em. ohjeita noudattaen, vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Ei varmaan päde kaikilla, riippuen lähtökohdista ja päläpäläpälä. Mutta viisaammat jatkakoot tästä, minähän en mistään mitään tiedä, enkä onneksi edes yrittää esittää että tietäisin. ;)

Mutta niin pointtinani tosiaan oli, että ei se painonlisäys ja jumppaaninen ole mahdotonta noita em. ohjeita noudattaen, vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Ei varmaan päde kaikilla, riippuen lähtökohdista ja päläpäläpälä. Mutta viisaammat jatkakoot tästä, minähän en mistään mitään tiedä, enkä onneksi edes yrittää esittää että tietäisin. ;)
Nääh, eiköhän tässäkin ketjussa konsensus ole että minä höpisen omiani, joita ei voi soveltaa sellaisenaan mihinkään :D

Miksi ylipäätään tähän koko asiaan puutuin niin mielestäni on ylipäätään turhaa tai jopa haitallista kehottaa treenaavaa laihaa tyttöä keskittymään noin paljon kalorien ja makrojen laskemiseen. Paitsi jos ohjeena olisi syödä yli 2000 kcal joka päivä!

Pystyisitkö tekeen kehonpainotreeniä kotona tai ulkona? varmasti onnistuis! Ja sit vaan enemmän ruokaa naamaan, 5-6krt päivässä ja pidät vaan huolen että syöt tarpeeks usein. Oon ite sua vähän pidempi, ja paino oli joskus tota luokkaa ja näytin kyllä aika luurangolta :D Vatsalaukku venyy vaan syömällä, ja sit sekin että mitä syö, vaikuttaa siihen, kuinka täysi olo tulee!
Kuinka nopeasti/hitaasti syöt ateriat, pureskelethan kunnolla? Jos yhteen ateriaan kuluu pitkän aikaa (esim katsot samalla telkkaria tai luet lehteä) niin vatsa varmaan tuntuu täydemmältä. Toisaalta taas jos et pureskele kunnolla, tuntuu ruoka vatsassa sellaselta kimpaleelta ja olo voi olla tosi täysi vaikkei ois oikeen syöny tarpeeks. Toivottavasti oli jotain apua! :)

Kotona kehonpainotreeniä teenkin jonkin verran, mut ei tunnu auttavan ja motivaatio siihen on vähäisempi, kun esim salille (ehkä siksi koska salille ns. "Pakko" lähteä, mutta kotona ollaan koko ajan..). Lisäpainoja en omista (lukuunottamatta kahta puolen kilon käsipainoa :D ). Syön joka pöivä aamupalan, välipalan, lounaan, iltapalan ja olo on niin täysi, ettei yhtä ateriaa saa millään tungettua mahaan :D Syön ateriat aina pöydän ääressä keskittyen ruokaan 5-15 minuuttia.
Kiitos vastauksesta ja ihana kuulla, etten oo ainut joka on paininu samojen ongelmien kanssa! :) ja se pelottaa, että lisää syömällä kertyy rasvaa, koska en saa sitä käytettyä lihasten kasvuun :S

@hemuli11 Koita alkuun lisätä vaikka yks ihan pieni ateria päivään, sieltä selkästi puuttuu "päivällinen" tuolta välipalan ja iltapalan välistä :) Kehonpainolla pystyy tekemään aika raskastakin treeniä, kun valitsee liikkeet hyvin. Esim. yhden jalan kyykyt erilaisiana variaatioina, erilaiset kyykkyhypyt, punnerrukset (normi, olkapää- ja ojentajapunnerrukset, jalat voi nostaa korokkeelle niin tulee raskaampaa) jne. Kesällä voi tosiaan hyvin jumpata myös pihalal ja varsinkin takalistoa ja reisiä saa hyvin rääkättyä vaikka mäkitreenillä. Yhdellä tai vastuskuminauhalla saa jo tosi paljon lisää treenivaihtoehtoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom