Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Amatööri tarvisi ravintovinkkejä. Olen uusi näiden ravintoarvojen ja kalorien laskemisessa enkä oikein ole tainnut vielä sisäistää kaikkea tarpeellista. Ensinnäkin eri ohjeiden mukaan laskettuani tarvitsisin päivässä tyyliin 200-240 grammaa proteiinia? Mutta esimerkiksi 100 grammaa kanaa sisältäisi jotain 20 grammaa proteiiniä eli minun pitäisi syödä päivässä kilo kanaa + siihen päälle kaikki muu mitä kroppani tarvisisi.? Olenko nyt aivan hukassa vai pitäisikö minun käyttää koko päiväni ruokaa mussuttaen.? :O

Amatööri tarvisi ravintovinkkejä. Olen uusi näiden ravintoarvojen ja kalorien laskemisessa enkä oikein ole tainnut vielä sisäistää kaikkea tarpeellista. Ensinnäkin eri ohjeiden mukaan laskettuani tarvitsisin päivässä tyyliin 200-240 grammaa proteiinia? Mutta esimerkiksi 100 grammaa kanaa sisältäisi jotain 20 grammaa proteiiniä eli minun pitäisi syödä päivässä kilo kanaa + siihen päälle kaikki muu mitä kroppani tarvisisi.? Olenko nyt aivan hukassa vai pitäisikö minun käyttää koko päiväni ruokaa mussuttaen.? :O

Kannattaa ottaa sitä proteiinia muustakin kuin kanasta. Huomioi myös, että lähes kaikessa, mitä syöt on proteiinia (esim. riisissä muistaakseni 7g/100g) ja nekin tulee laskea mukaan.
Tuollainen 200 g tulee helposti täyteen, kun syö joka aterialla jotakin proteiini pitoista ruokaa.

Itsellä olis tarkoitus alkaa bulkkaan, voiko joku kertoa jotain halpoja korkean kalorin ruoka-reseptejä?

Laita blenderiin seuraavat setit:

vähän vettä pohjalle, pari banaania, ~200g kaurahiutaleita, ~100g marjoja(mustikka, vadelma, tyrni jne.), loraus maitoa tai jos käyttää heraa niin sitä mitallinen, 1-2 tl kookosöljyä. Sekoita ja juo. Kaloreita joku 1500-1600.

Tässä ihan pätevä artikkeli mielestäni: http://www.precisionnutrition.com/calorie-control-guide-infographic

Olen aloittelija treenaaja ja ei päivittäinen energiantarve meinaa millään tulla täyteen ja massaa pitäs saada runkoon.

Miten voisi nostaa kaloreita, voiko sellainen toimia jos vaikka syön jonkun suklaapatukan päivittäin että saa kaloreita ( vai onko se haitaksi jos syö päivittäin suklaata?)

Onko puhtaan ruoan suhteen vinkkejä, mitä ruoka-aineita kannattaa suosia ja mistä saa paljon kaloreita? Personal trainer ei ole vaihtoehto koska olen köyhä opiskelija.. :)

Laita blenderiin seuraavat setit:

vähän vettä pohjalle, pari banaania, ~200g kaurahiutaleita, ~100g marjoja(mustikka, vadelma, tyrni jne.), loraus maitoa tai jos käyttää heraa niin sitä mitallinen, 1-2 tl kookosöljyä. Sekoita ja juo. Kaloreita joku 1500-1600.

Kiitoksia! testaan tätä jokupäivä :)

Ensinnäkin eri ohjeiden mukaan laskettuani tarvitsisin päivässä tyyliin 200-240 grammaa proteiinia?

Oletko yli 100 kg painava? Muussa tapauksessa, ja kenties jopa silloinkin vähemmänkin proteiinia riittää. Suositusten haarukka on siellä 1,6-2,2/g per (rasvaton) painokilo.

Ja niitä hyviä proteiininlähteitä.. Kana, kala, liha, erilaiset leikkeleet, kananmunat, maitotuotteet yleisesti, rahka, raejuusto. Treenin päälle palkkarina proteiinijauhetta. Myös kasvisproteiinit kantsii tsekata vaihtoehtona. Soija, palkokasvit jne. Proteiinipitoiseen ruokailuun kun oppii, niin jossain kohtaa käy helposti niin, että sitä tulisi liikaakin. Mitään övereitä ei kuitenkaan kannata vetää, proteiini jota kroppa ei pysty käyttämään, muuntuu hiilariksi.

Olen aloittelija treenaaja ja ei päivittäinen energiantarve meinaa millään tulla täyteen ja massaa pitäs saada runkoon.

Miten voisi nostaa kaloreita, voiko sellainen toimia jos vaikka syön jonkun suklaapatukan päivittäin että saa kaloreita ( vai onko se haitaksi jos syö päivittäin suklaata?)

Onko puhtaan ruoan suhteen vinkkejä, mitä ruoka-aineita kannattaa suosia ja mistä saa paljon kaloreita? Personal trainer ei ole vaihtoehto koska olen köyhä opiskelija.. :)

Suklaan tilalta mieluummin vaikka pähkinöitä ja kuivahedelmiä, pienessä grammamäärässä paljon kaloreita ja enimmäkseen vieläpä ihan laadukkaita sellaisia (kuivahedelmistä kantsii valita sellaisia, joihin ei ole lisätty sokeria). Esim. maapähkinät ja taateli sopii hyvin opiskelijabudjettiinkin :)

Ja muita hinta-laatusuhteeltaan hyviä raaka-aineita on esim. pavut, puuro ja muut täysjyväviljat, lihat (kun vähän lkatsoo mitä ostaa, tarjouksia kannattaa hyödyntää), öljyt jnejne... Mielikuvitusta kehiin vaan.

Suklaan tilalta mieluummin vaikka pähkinöitä ja kuivahedelmiä, pienessä grammamäärässä paljon kaloreita ja enimmäkseen vieläpä ihan laadukkaita sellaisia (kuivahedelmistä kantsii valita sellaisia, joihin ei ole lisätty sokeria). Esim. maapähkinät ja taateli sopii hyvin opiskelijabudjettiinkin :)

Ja muita hinta-laatusuhteeltaan hyviä raaka-aineita on esim. pavut, puuro ja muut täysjyväviljat, lihat (kun vähän lkatsoo mitä ostaa, tarjouksia kannattaa hyödyntää), öljyt jnejne... Mielikuvitusta kehiin vaan.
Kiitos! Vielä uusi kysymys, eli lueskelin netistä jotain palstoja ja siellä sanottiin että kannattaa syödä esim. Avokadoa ja oliiviöljyä. Niin kysymys onkin että mihin ruokiin oliiviöljyä voi lisätä? Voiko salaattiin? Ja voiko peräti juoda pelkkää oliiviöljyä? Ja olisiko vielä lisää jotain ruoka-aineita missä on paljon kaloreita.

Kiitos jo etukäteen! :)

Kiitos! Vielä uusi kysymys, eli lueskelin netistä jotain palstoja ja siellä sanottiin että kannattaa syödä esim. Avokadoa ja oliiviöljyä. Niin kysymys onkin että mihin ruokiin oliiviöljyä voi lisätä? Voiko salaattiin? Ja voiko peräti juoda pelkkää oliiviöljyä? Ja olisiko vielä lisää jotain ruoka-aineita missä on paljon kaloreita.

Kiitos jo etukäteen! :)

Voit juoda, lisätä ruokaan tai ihan mihin tahansa.. Kyllä se tiensä perille löytää.
Älä tee asioista liian monimutkaisia. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu oliiviöljyä pannulle paistamiseen, salaatin päälle, lusikalla suoraan pullosta... ja rypsäriä kans. Puuron sekaankin voi lorauttaa öljyä, rahkaan käy hyvin esim sitruunan makuinen rypsiöljy jne. Avokadoa salaattiin ja vaikka guacamoleksi, jota voi vedellä leivän päällä tai ruuan lisukkeena tai ihan kuinka vaan. Turha tosiaan miettiä ja monimutkaistaa liikaa, syö vain kaiken (edes suht fiksun) mitä käsiinsä saa :D

Onko mahdollista saada latsia "lähtemään alempaa" eli jos latsit kiinnittyvät melko ylös niin voiko joillakin liikkeillä vaikuttaa siihen että latsi lähtee alempaa. Vai voiko lihasten kiinnityskohtiin vaikuttaa millään tavalla?

Kertokaa myös jotain liikkeitä millä saatte tuntumaa aivan latsien alaosiin. :)

Onko mahdollista saada latsia "lähtemään alempaa" eli jos latsit kiinnittyvät melko ylös niin voiko joillakin liikkeillä vaikuttaa siihen että latsi lähtee alempaa. Vai voiko lihasten kiinnityskohtiin vaikuttaa millään tavalla?

Kertokaa myös jotain liikkeitä millä saatte tuntumaa aivan latsien alaosiin. :)

Ei voi. Vedä leukoja. Jos leuat liian vaikeita tee kulmasoutua.

Kananmuna?? Noita tulee päivittäin syötyä 2-4 kpl helppona protskun lähteenä. Onko ok vetää niitä keltuaisien kanssa, vai pitäisikö keltuaiset ainakin osissa munista poistaa. Siis toisin kysyttynä onko keltuaisessa energiaa paljon, kun tuo kesäkin lähestyy ;)

Kananmuna?? Noita tulee päivittäin syötyä 2-4 kpl helppona protskun lähteenä. Onko ok vetää niitä keltuaisien kanssa, vai pitäisikö keltuaiset ainakin osissa munista poistaa. Siis toisin kysyttynä onko keltuaisessa energiaa paljon, kun tuo kesäkin lähestyy ;)

Keltuainenhan on itseasiassa ravintorikkaampi noista kahdesta. Enemmän proteiinia 100 g kohti ja HYVIÄ rasvoja,.. Kyllä ihminen sitä rasvaakin tarvitsee.
Kokonaisuus siis ratkaisee. Eli mikäli haluat kiristellä syöt vähemmän kuin kulutat ja pidät huoli ettei rasvojen määrä nouse liian korkealle, mikäli keltuaisia lisäät.
Yhdestä keltuaisesta saat sen 5 g rasvaa, reilu 3 gprotskua ja vajaa 60 kcal.

Tämähän riippuu henkilöstä. Taisi olla noin kolmasosa suomalaisista heitä joilla genetiikka altistaa sille että ravinnosta saatu kolesteroli vaikuttaa ldl tasoihin helposti ja näillä tulisi välttää suuria määriä esimerkiksi kananmunia, mutta taas jos ei tällaista ongelmaa ole niin antaa mennä vain. Jos on mahdollista käydä mittaileen missä mennään niin silloin tällöin kannattaa ja jos eivät ole koholla vaikka paljon munia on ravinnossa, niin aika turvallisin mielin voi vetää

Tämähän riippuu henkilöstä. Taisi olla noin kolmasosa suomalaisista heitä joilla genetiikka altistaa sille että ravinnosta saatu kolesteroli vaikuttaa ldl tasoihin helposti ja näillä tulisi välttää suuria määriä esimerkiksi kananmunia, mutta taas jos ei tällaista ongelmaa ole niin antaa mennä vain. Jos on mahdollista käydä mittaileen missä mennään niin silloin tällöin kannattaa ja jos eivät ole koholla vaikka paljon munia on ravinnossa, niin aika turvallisin mielin voi vetää

Uusimman tutkimuksen mukaan itse asiassa todennäköisesti vain muutamalla prosentilla suomalaisista on sellainen geenimuoto, joka altistaa ruuan kolesterolin tehokkaalle imeytymiselle / ruuan kolesterolin veren kolesterolitasoa nostavalle vaikutukselle. Kannattaa ne kolesterolitasot kuitenkin aina välillä mittauttaa, jos kovin reippaasti tykkää kananmunia syödä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom