Varmaan jokainen, joka avasi tämän viestiketjun, pyöritteli jo otsikon perusteella silmiään, valmiina antamaan luennon idiootille "kuiduista, aamupalan hiilihydraatti tankkauksesta, ja siitä pienestä määrästä proteiiniakin" mitä kaurapuuro tarjoaa.
Tiedän kaurapuuron terveysvaikutuksista sun muista, mutta "ongelmani" on monimuotoisempi.
Eli tosiaan, pienenä henkilönä (ja laihduttajana) söin aina kaurapuuroa (1dl kaurahiutaleita + vettä/suolaa) aamupalaksi. Tämä piti hyvin nälkää 4-5h, ja sitten riittikin lounas koko loppupäiväksi pitämään kylläisenä.
Sitten päätin luopua viljoista (ainoa vilja mitä käytin oli tuo aamuinen kaurapuuro), ja täydellisen vaihtoehtoisen aamupalan metsästys alkoi.
Olen siis kokeillut _kaikkea_. Kananmunia, smoothieita, prodepannareita, erinlaisia puuroja (chia/amarantti/siemen jne) jnejnejne...
Olen kokeillut jättää aamupalasta hiilihydraatit, olen kokeillut jättää rasvat, olen kokeillut kumpaakin suurina määrinä, ja vähän kaikkea balanssissa (hh-rasva-proteiini).
Olen kokeillut erinlaisia kalorimääriä aamupalassa (140-500kcal), lämmintä, kuumaa, kylmää jne.
Olen erittäin perehtynyt ravintoon, ja yleensä selviän kysymyksistäni tutkimalla/lukemalla/etsimällä/tiedolla, mutta tähän en vain löydä vastausta.
Miksi kaurapuuro on ainoa aamupala, joka pitää minun nälkääni tuon 4-5h, ja pitää kylläisenä myös koko päivän?
Nämä kokeilut eivät ole olleet vain yhden päivän pikakokeiluja, vaan olen koittanut saada kroppani tottumaan uusiin aamupaloihin useita päiviä/viikkoja/kuukausia, mutta ei niin ei, nälkä tulee 2h päästä, ja iltapäivällä taas nälkä.
Ilman viljaa kärvistelin siis melkein vuoden, nyt ostin taas kaurahiutaleita kun meni totaalisesti hermot tähän, ja nyt on taas aknet sun muut tulleet takaisin, joten haluaisin kovasti pystyä kaurapuurostani luopumaan, mutta kun pitää niin hävyttömän hyvin nälkää, vaikka kaloreitakin annoksessa vaivaiset 140kcal.
Kuituja, hiilihydraatteja, proteiinia jne ovat annokseni kyllä sisältäneet.
Missä on ongelma? Mitä ne tehtaalla oikeen kaurahiutaleisiin lisäävät..?! :D Voiko näinkin pitkän ajanjakson jälkeen olla mahdollista, että kroppani vain yksinkertaisesti "huutaa" kaurapuuroa aamupalaksi? Itsekuria kyllä löytyy pitämään ruokailut säännöllisinä ja haluttuina, mutta on se nyt huomattavasti mukavempaa pitää niistä kiinni, kun ei se ärsyttävä nälkä riivi takana.
Ps. Eka kerta täällä heimoivaan! :--)