Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos kattava vitamiini/mikroravinnesaanti huolettaa niin kannattaa oikeasti investoida hyvään monivitamiinivalmisteeseen, sekä ehkä joku hyvä viherjauhe jos haluaa hifistellä. Et sä pelkällä safkalla saa suurinta osaa edes päivittäisistä mikroravinteiden minimisuosituksista täyteen.

Mikroravinteista..
Tunnetaan > 6000 biologisesti aktiivista yhdistettä ruoassa
Yksittäisten popsiminen pillereinä ei usein auta ellei puutosta

Toisinsanoen riittävän monipuolisesta ravinnosta kyllä saa terveydelle välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet. Selkeät puutostilat erikseen.

Mikroravinteista..
Tunnetaan > 6000 biologisesti aktiivista yhdistettä ruoassa
Yksittäisten popsiminen pillereinä ei usein auta ellei puutosta

Toisinsanoen riittävän monipuolisesta ravinnosta kyllä saa terveydelle välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet. Selkeät puutostilat erikseen.

Voin terveysalan ammattilaisena kompata tätä täysin. Perusterve raskastakin liikuntaa harrastava ei hyödy vitamiinilisistä mitenkään ellei omaa puutostiloja.

Helou jelou. Sellanen kyssäri olis teille puntti-pekuille; tavoite olis saada paino nousemaan 97kg-105kg (eli aika rauhallinen setti) ja mietinkin tässä, että minkäs pitusia on yleensä syklit näissä "bulkkaus/cuttaus" hommissa? Oon nytten jauhanut n. kolme kuukautta hyvissä ruoissa, maltillisesti nostanut painon n. 100kg, mutta siihen jämähtänyt. Yhdellä videolla Utti sanoi, että kannattaa välillä pitää plussakalorikauden aika viikon-kahden snadeja dieettejä, jolloin kuulemma kaloreiden lannistama aineenvaihdunta sais herätyksen, ja alkais taas paino nousemaan helpommin (en ole itse kokeillut). Mites kauan sitten olis "hyvä" tätä painoa nostaa ja sitten taas dieetata? Ostaako mass gaineria ja alkaa sitä vetelemään ja väkisin hilata paino tavoitteeseen vai pitää dieettiä ja sitten taas uudestaan nostella painoa?

Eli sekava teksti tiivistetysti; meeneekö pitempiaikaisen bulkkailun suotuisa vaikutus ajan mittaan heikommaksi vai pitäisikö kovempaan tahtiin saada sitä painoa nousemaan?

Jään nöyränä odottamaan valaisevia vastauksia. ;)

Helou jelou. Sellanen kyssäri olis teille puntti-pekuille; tavoite olis saada paino nousemaan 97kg-105kg (eli aika rauhallinen setti) ja mietinkin tässä, että minkäs pitusia on yleensä syklit näissä "bulkkaus/cuttaus" hommissa? Oon nytten jauhanut n. kolme kuukautta hyvissä ruoissa, maltillisesti nostanut painon n. 100kg, mutta siihen jämähtänyt. Yhdellä videolla Utti sanoi, että kannattaa välillä pitää plussakalorikauden aika viikon-kahden snadeja dieettejä, jolloin kuulemma kaloreiden lannistama aineenvaihdunta sais herätyksen, ja alkais taas paino nousemaan helpommin (en ole itse kokeillut). Mites kauan sitten olis "hyvä" tätä painoa nostaa ja sitten taas dieetata? Ostaako mass gaineria ja alkaa sitä vetelemään ja väkisin hilata paino tavoitteeseen vai pitää dieettiä ja sitten taas uudestaan nostella painoa?

Eli sekava teksti tiivistetysti; meeneekö pitempiaikaisen bulkkailun suotuisa vaikutus ajan mittaan heikommaksi vai pitäisikö kovempaan tahtiin saada sitä painoa nousemaan?

Jään nöyränä odottamaan valaisevia vastauksia. ;)

Miks just päälle satanen pitää olla ? Turha sitä ylimäärästä silavaa on sille kylkiin kerätä eli bulkkaile suhteellisen siististi. Siististä bulkkikuosista on helppo lähtee läskinpaskaa polttelee sitten vähemmäksikin. :)

Miks just päälle satanen pitää olla ? Turha sitä ylimäärästä silavaa on sille kylkiin kerätä eli bulkkaile suhteellisen siististi. Siististä bulkkikuosista on helppo lähtee läskinpaskaa polttelee sitten vähemmäksikin. :)

Sitä juuri tarkoitinkin. Tavoitteena ei tietenkään ole sitä puuttuvaa viittä kiloa saada pelkkänä ihrana, vaan sekaan saada lihaakin tarttumaan. Sen takia en ookkaan ennen harrastanu mitään bulkki-kuureja, koska oon aikaisemmin elämässäni ollut helvetin lihava ja ottaa nykyäänkin luonnon päälle pienikin pyöristyminen vyötärön seudulla. Ja lähinnä sitä siis pohdiskelin, että jos ajatellaan, että nostelisi painoa vaikka vuoden päivät ja sitten alkaisi karsimaan ylimääräset kertyneet rasvat pois, vaiko sitten lyhyemmillä sykleillä nostelisi sitä painoa ja sitten kiristelisi, nostelisi ja taas kiristäisi?

Osaiskohan joku vastata mulle, että löytyykö palautusjuomajauhetta, joka ei sisältäisi makeutusaineita, mutta olis kuitenkin maustettu? Steviakin ehkä sopisi, noista perinteisistä makeutusaineita kun sattuu menemään pakki ihan sekaisin. :D En ole löytänyt itse googlettelemalla ainakaan moista tai sitten en vaan tosiaan osaa etsiä...

Osaiskohan joku vastata mulle, että löytyykö palautusjuomajauhetta, joka ei sisältäisi makeutusaineita, mutta olis kuitenkin maustettu? Steviakin ehkä sopisi, noista perinteisistä makeutusaineita kun sattuu menemään pakki ihan sekaisin. :D En ole löytänyt itse googlettelemalla ainakaan moista tai sitten en vaan tosiaan osaa etsiä...

Starnutritionin Whey80 saa stevialla makeutettuna. Maistuu omasta mielestä kyllä niin järkyttävälle, ettö mieluummin saan syövän aspartaamilla makeutetuista, kuin ostan sitä uudestaan :D

Pieni muokkaus:
sehän ei varsinaisesti ole palkkarijauhe, vaan pelkkä protskujauhe. (Hups)

Viimeksi muokattu:
Sportlife Nutritionin Recovery+ raakakaakaon makusena, makeutettu stevialla. Sopii ainakin mulle, ja mulla on superherkkä maha. :D
Tämä tuote siis: http://www.sportlife.fi/tuotteet/recovery/ ja nimenomaan se Raw Cacao + Stevia. Myydään ihan isommissa marketeissa ja esim. Life-kaupoissa.

Sitä juuri tarkoitinkin. Tavoitteena ei tietenkään ole sitä puuttuvaa viittä kiloa saada pelkkänä ihrana, vaan sekaan saada lihaakin tarttumaan. Sen takia en ookkaan ennen harrastanu mitään bulkki-kuureja, koska oon aikaisemmin elämässäni ollut helvetin lihava ja ottaa nykyäänkin luonnon päälle pienikin pyöristyminen vyötärön seudulla. Ja lähinnä sitä siis pohdiskelin, että jos ajatellaan, että nostelisi painoa vaikka vuoden päivät ja sitten alkaisi karsimaan ylimääräset kertyneet rasvat pois, vaiko sitten lyhyemmillä sykleillä nostelisi sitä painoa ja sitten kiristelisi, nostelisi ja taas kiristäisi?

Tuolla olisi fiksua mennä niin pitkään kuin se vain pelittää. :)

Kannattaa tarkkailla ettei sitä silavaa pääse liikaa kertymään kuitenkaan, maltti on valttia tuossa. :)

Tuolla olisi fiksua mennä niin pitkään kuin se vain pelittää. :)

Kannattaa tarkkailla ettei sitä silavaa pääse liikaa kertymään kuitenkaan, maltti on valttia tuossa. :)

Jes! Kiitokset näkökulmasta. :P
Kuulostaa kyllä omalla kohdalla karulta olla niinkin pitkiä aikoja pehmeessä kunnossa, joten voisinpa koittaa ilmeisesti jo aika perinteisestä sykliä; talvet bulkilla ja keväällä kiristellään kesäkuntoon.
Eli tästä, jos vielä kantti kestää, muutama kuukausi mässyilyä ja sitten kiristää vyötä. Ja heti ekoilla syksyn hupparikeleillä alkaa taas ahtaan safkaa huiviin... ;)

Sounds like a plan!
(Vielä kun saa sellasen mindsetin, että pieni pyöreys tuo vaan voimaa..) :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sportlife Nutritionin Recovery+ raakakaakaon makusena, makeutettu stevialla. Sopii ainakin mulle, ja mulla on superherkkä maha. :D
Tämä tuote siis: http://www.sportlife.fi/tuotteet/recovery/ ja nimenomaan se Raw Cacao + Stevia. Myydään ihan isommissa marketeissa ja esim. Life-kaupoissa.
Hei jes kiitos! Tota täytyy lähteä metsästämään! Olin myös löytänyt ton aikasemmin vinkatun pelkän proteiinijauheen, mut jostain syystä ei oo toi palkkari tullut vastaan. Ja Meischelille: ei se syöpä niinkään pelota, mut se kolmen tunnin ripuli jokasen treenin (lue:jokaisen palkkarin) jälkeen saattais olla haitaksi pidemmän päälle... :rolleyes:

Galluppi: Jos laskennallisesti normaalipainoinen punttia tms. treenaava ihminen haluaa kiristellä pois pari kiloa näkyvää rasvaa, kannattaako
a) pitää muutaman viikon täsmädieetti selkeillä miinuskaloreilla (järkevissä rajoissa toki)
b) vähentää kaloreita ihan vähän pidemmällä aikavälillä
c) syödä kuten ennen, mutta lisätä aerobista liikuntaa niin että kulutus kasvaa yli syödyn?
Mielellään myös perustelut, kiitos, ja saa keksiä lisää vaihtoehtoja.

Galluppi: Jos laskennallisesti normaalipainoinen punttia tms. treenaava ihminen haluaa kiristellä pois pari kiloa näkyvää rasvaa, kannattaako
a) pitää muutaman viikon täsmädieetti selkeillä miinuskaloreilla (järkevissä rajoissa toki)
c) syödä kuten ennen, mutta lisätä aerobista liikuntaa niin että kulutus kasvaa yli syödyn?

Sillä tyylillä mikä on itselleen helpointa :)

A:ssa on omat riskinsä, kun hommat harvoin menee "järkevissä rajoissa" monilla. B on varmaan kaikista järkevintä, koska se on tasaisin vaihtoehto näistä. Täytyy vaan sitten omata hiukan hermoja, että jaksaa olla sen tarvittavan ajan dieetillä. Tommonen pari kiloaki voi vaatia pari kuukauttakin, jos haluaa pitää kaikesta lihasmassastaan kiinni. Varsinkin, kun kerta on normaalipainoinen ja ei omaa hirveesti rasvaa. C:ssä saa sitten lisätä aika huolella liikuntaa ja ainakaan itselläni ei ole niin paljon aikaa (töitten takia), että vois pelkällä liikunnalla tiputtaa rasvoja. Eikä vapaapäivinä viittis aina vetää "tuplatreenejä" aerobisen takia.

Dietti kuin dietti, ei siihen ole hirveän montaa vaihtoehtoa.. Tossa sullakin käytännössä a ja c on ihan sama asia, b taas on sama kuin a mutta pitkäkestoisempi.

-Painoa pudottaessa pudotettavien kilojen määrä on se myös keston määrittävä tekijä, lisäksi lähes kaikki muukin on yksilöllistä. Ei ole universaalisti parasta tapaa.
-Aina kannattaa olla riittävästi miinuksilla jotta painonpudotusta tapahtuu, muttei liian paljoa ettei menetetä arvokasta lihasta.
-Se, ollaanko miinuksella pelkästään ravinnolla vai ravinnolla + liikunnalla on yksilöllistä, toki perusterveyden kannalta muutakin liikuntaa kuin punttia on ihan hyvä harrastaa. Taas yksilölliset tekijät määrittävät parhaan tavan.

Viime vuonna dieetin mokanneelle vähän apua?

Eli, viime keväänä yritin ensi kertaa kiristellä kroppaa kesää varten. Kävin salin ''ammattilaisen'' kanssa keskustelut dieetistä (joka neuvoi syömään n. 1300 kaloria keittoina + kovat aerobiset treenit? o_O) ja tämän jälkeen aloitin ketoosidieetin. Sen verran osasin ajatella omilla aivoilla että 1300 ei voinut mitenkään pitää paikkaansa jollei tavoite ole kuihtua pois, joten söin noin n. 2000 päivässä, joka oli todennäköisesti silti liian vähän. Alussa kaikki rullasi hyvin, painoa tippui ja ketostiksit huusivat punaista. Kuitenkin noin kuukauden päästä ketostiksit himmenivät olemattomiin (nyt viisaampana tiedän että niin kuuluukin käydä kun kroppa rasva-adaptoituu eikä ketoaineita riitä enää kuseen) joten kysyin tältä samalta kaverilta neuvoa. Hän ohjeisti syömään vähemmän hiilareita ja laskemaan kaloreita. Noh, pian söinkin sitten noin 1500 kaloria päivässä ja painon lasku pysähtyi kuin seinään joten laskin aina vaan tyhmänä ja tietämättönä lisää... Voitte vaan arvata miltä lopputulos näytti kesällä.

No, avautumiset sikseen, nyt ajattelin uskaltautua kokeilemaan uudestaan erittäin varovaisesti. Olen ollut nyt kaksi viikkoa ketolla (miinus pari päivää odotellessa että keto lähtee käyntiin) mutta huonosta kokemuksesta johtuen olen hyvin epäilevänen. Statsit ovat tällä hetkellä 195cm/99kg/rasvat arviolta 20%. Pitkästä tekstistä huolimatta kysymys on simppeli. Suositteletko kokeilemaan uudestaan ketoosia vai onko turvallisempaa mennä ''normi'' dieetillä? Tällä hetkellä tullut syötyä n. 2400-2500kcal 70/0/30 jakaumalla. ''Normi'' dieetillä jakauma olisi varmaan jotain 40/40/20(?) ja kalorit samat. Olen kuullut että normaalilla dieetillä rasvanpoltto olisi hitaampaa kuin ketolla joten ehdinkö näin korkeista 20% rasvoista kesäksi kiristyä ihmisen näköiseksi?

Pahoittelen jos tekstistä tuli vähän pitkä tänne nopeisiin kysymyksiin, oli vaan pakko avautua kun en vaan tahdo viime kesän toistuvan :nolo:

Eli, viime keväänä yritin ensi kertaa kiristellä kroppaa kesää varten. Kävin salin ''ammattilaisen'' kanssa keskustelut dieetistä (joka neuvoi syömään n. 1300 kaloria keittoina + kovat aerobiset treenit? o_O) ja tämän jälkeen aloitin ketoosidieetin. Sen verran osasin ajatella omilla aivoilla että 1300 ei voinut mitenkään pitää paikkaansa jollei tavoite ole kuihtua pois, joten söin noin n. 2000 päivässä, joka oli todennäköisesti silti liian vähän. Alussa kaikki rullasi hyvin, painoa tippui ja ketostiksit huusivat punaista. Kuitenkin noin kuukauden päästä ketostiksit himmenivät olemattomiin (nyt viisaampana tiedän että niin kuuluukin käydä kun kroppa rasva-adaptoituu eikä ketoaineita riitä enää kuseen) joten kysyin tältä samalta kaverilta neuvoa. Hän ohjeisti syömään vähemmän hiilareita ja laskemaan kaloreita. Noh, pian söinkin sitten noin 1500 kaloria päivässä ja painon lasku pysähtyi kuin seinään joten laskin aina vaan tyhmänä ja tietämättönä lisää... Voitte vaan arvata miltä lopputulos näytti kesällä.

No, avautumiset sikseen, nyt ajattelin uskaltautua kokeilemaan uudestaan erittäin varovaisesti. Olen ollut nyt kaksi viikkoa ketolla (miinus pari päivää odotellessa että keto lähtee käyntiin) mutta huonosta kokemuksesta johtuen olen hyvin epäilevänen. Statsit ovat tällä hetkellä 195cm/99kg/rasvat arviolta 20%. Pitkästä tekstistä huolimatta kysymys on simppeli. Suositteletko kokeilemaan uudestaan ketoosia vai onko turvallisempaa mennä ''normi'' dieetillä? Tällä hetkellä tullut syötyä n. 2400-2500kcal 70/0/30 jakaumalla. ''Normi'' dieetillä jakauma olisi varmaan jotain 40/40/20(?) ja kalorit samat. Olen kuullut että normaalilla dieetillä rasvanpoltto olisi hitaampaa kuin ketolla joten ehdinkö näin korkeista 20% rasvoista kesäksi kiristyä ihmisen näköiseksi?

Pahoittelen jos tekstistä tuli vähän pitkä tänne nopeisiin kysymyksiin, oli vaan pakko avautua kun en vaan tahdo viime kesän toistuvan :nolo:

"Normi"dieetti olis nyt kyllä paljon parempi vaihtoehto, kuin ketoosi. Kyllä noilla statseilla pitäisi rasva/paino tippua vallan mainiosti yksinkertaisilla tavoilla. Kannattaa lähteä tähän nyt ihan terveys ensimmäisenä mielessä, joten mitä sitten vaikket olisi rantakunnossa kesäksi.

Jos 20% rasvoilla ei ilkeä mennä rannalle, vika on pään sisällä :D ja kyllähän ihan normidieetillä ehtii kesään mennessä aika kivasti silavaa polttamaan.

Mun mielestä toinketoosilla oleminen ja karppaus on lähinnä oikotie onneen, joskaan ei pysyvään. Eli paino voi tippuu nopeesti joo mutta tulee se takasinkin kun ei noin ole järkevää syödä lopun elämää :) suosittelisin ihan normi dieettiä :)

Ketoosi on kyllä ehdottomasti yksi nopeimmista ja tehokkaimmista tavoista polttaa rasvaa kropasta. Se tuleeko paino sen jälkeen takaisin ei ole kiinni niinkään ketosta, vaan toteuttajasta.. Ja ketolla voi käytännössä olla pitkiäkin aikoja, joskaan yli vuoden yhtäjaksoisesta ketoilusta ei ole tutkittua tietoa, varmaan empiiristä kokemusta sitäkin enemmän.

Sama koskee käytännössä karppausta tai paremmin vhh diettiä. Ei lähtökohtaisesti mitään vikaa, ainoa rajoittava tekijä on toteuttaja itse.

E: Tietenkin järki ja logiikka mukana, esimerkiksi vahvasti lihasklygokeeniin nojaava urheilija ei tule vhh.lla saati ketolla pitkään kestämään.

Onko nykyään yleisesti leviävä fakta se, että jos paino putoaa nopeasti tulee se satavarmasti myös takaisin? Kysehän on siitä, että mitä sen painonpudotuksen jälkeen tekee, kuten edellä tulikin esiin. Tämä taas on sitten asia, joka itseäni rassaa hieman näissä nopeammissa painonpudotuksissa, lähinnä psykologiselta kannalta, koska tavallaan se dieetti ei lopu siihen kun paino on saavutettu, vaan täytyy vielä kiinnittää siihen lopetukseenkin huomiota. No tokihan se paino nousee kaikilla dieeteillä takaisin jos ei ravintoon enää huomiota kiinnitä ja kaloreita pidä silmällä, mutta sitä voi miettiä, että onko itselle nopea painonpudotus se oikea juttu ja valmis vetämään sen oikein läpi.

Tästä oli äskettäin jossain threadissa hyvä video, jossa Norton kävi tätäkin asiaa läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom