Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsekään en enää tuhlaa rahojani mihinkään boostereihin. Joskus alkuaikoina piti tietenkin hankkia kaikki mahdolliset lisäravinteet siinä uskossa että tuli optimoitua kehitys. ;) Intrajuomaa käytän kyllä edelleen, tosin ei punttitreenissä, vaan olen havainnut että se toimii hyvin treenijuomana kun vedän pitkiä sessioita kiipeilyseinällä.

Boosterilla saavutettu etu tuloksiinhan riippuu täysin siitä miten ne yksilöön vaikuttaa, jos tuntuu että niiden avulla saa itsestään oikeasti huomattavasti enemmän salilla irti niin pitäisin sitä yhtenä tehokkaimmista lisäravinteista. Intrajuoman tuoma etu on mun mielestä suorituskyky/taitolajeissa suurempi kuin kehoiluhommissa jos sen avulla treeni kulkee paremmin ja keskittyminen pitkissä harjoituksissa pysyy kirkkaampana.

Kumman koette olevan tärkeämpi, treeniä ennen otettu boosteri esim. Fastin shock vai treenin aikainen juoma esim. Fastin intra ? Treenaan tällä hetkellä pääsääntöisesti voimatreeniä, toki myös bodytreeniä tulee tehtyä apuliikkeissä etenkin, mutta ykkösprioriteettinä voima.

En koe kumpaakaan tärkeäksi nuorelle aloittelijalle.

Ammattilaiselle tai korkealla tasolla kilpailevalle amatöörille vähän lajista riippuen noilla voi sitten olla enemmän väliä jos niillä saadaan parannettua kehitystä. Intrajuoman suhteen väliä on sillä mitä harjoitellaan ja miten harjoitellaan. Boosterin suhteen taas väliä on sillä saadaanko sillä todella enemmän tehoja irti ja kehitystä nopeutettua. Osan boostereista voi suoraan korvata kofeiinitableteilla. Osassa on sitten vähän enemmän potkua ja ne todella hyvin potkivat yleensä päätyvät täällä pannaan.

Kun välillä tulee tehtyä tonnikala salaattia niin kannattaakko tonnikalaa ostaa öljyssä vai vedessä. Onko se öljy huonoa rasvaa. Painoa kun pois olisi tarkotus pudottaa niin olisiko vaan fiksua siirtyä vedessä olevaan tonnikalaan?

Kun välillä tulee tehtyä tonnikala salaattia niin kannattaakko tonnikalaa ostaa öljyssä vai vedessä. Onko se öljy huonoa rasvaa. Painoa kun pois olisi tarkotus pudottaa niin olisiko vaan fiksua siirtyä vedessä olevaan tonnikalaan?

Kyllähä se kannattaa vedessä olevaa ostaa, laittaa sitten vaikka ite lorauksen öljyä jos rasvan puute pelottaa.

olen tässä ihmetelly tota asiaa et miten tossa fast dietmix on noin paljon sokeria (13g per 100g kohden) kun taas esim vaikka sportlife nutrition whey100 on (1g per 100g kohden) ja tossa whey100 on (77g proteiinia 5g rasvaa per.100g)
dietmix (55g proteiinia 3,9g rasvaa per.100g) et eiks noiden pitäis olla toistepäin kun laihduttaa niin ottaa tota whey100 enemmin.? korjatkaa kun ja jos olen väärässä :worship:
Whey100 on pelkkää proteiinia, Dietmixissä on lisäksi mm. kauraleseitä ja maissikuitua. Niillä on eri käyttötarkoitus.

elikkäs noin.2kk sitten alko hirveät ilmavaivat pitkin päivää on sama ongelma. olen yrittänyt kokeilla kaikkia ruoka aineita jättää vuorotellen pois ja palkkarit jätin 2vk pois kokonaan eikä mikään ole auttanut. treenaan noin.4-5kertaa viikossa ja salinki jätin viikoksi pois eikä auttanut...:woot: lisäravinteita ota muuta kun joko dietmix tai whey100 salin jälkeen ja aamulla otan omega3 ja vihreätee tabletin aamupalan jälkeen. kesällä painoin 105kg ja nyt 85kg saanu pudotettua kun noi vaivat alkoivat yhtäkkiä. lääkärissäkin käynyt kun noi pierut haisee niin pahalle kokoajan että alkanu vaivaa sosiaallista elämää sen verran mutta ei sieltä saanu apua oikein muuta kun et "kokeile" zolt vatsansuoja lääkettä ja ei auttanut... vettäjuon päivän aikana sen 3-4l noin. oisko kumminki jotain "puutos' tiloja jonkun suhteen kun aika paljon tuol salilla tulee vietettyä aikaa vaikka pidinki viikon taukoa. joo ei mulla muuta tällä kertaa :(
Ootko tehnyt jotain muutoksia sun ruokavalioon hiljattain ennen kun ongelma alkoi?
Tyypillisiä ilmavaivoja aiheuttavia asioita on:
- Laktoosi; mä sinuna kokeilisin ekana laktoositonta ruokavaliota, jollet ole sitä jo tehnyt, koska se on tosi yleinen syyllinen ja helppo testata ilman että ruokavaliota tarvii juurikaan muuttaa (ottaa vaan laktoosittoman maitotölkin tavallisen sijaan jne.)
- Fodmap-hiilihydraatit. Niiden lähteistä suomalaisten ruuassa tyypillisimpiä on just kaalit, sipulit, palkokasvit, vehnä, ruis, omena ja muutamat muut hedelmät. Googlaa lisätietoa.
- Makeutusaineista sorbitoli ja fruktoosi (jota on mm. tossa dietmixissä).
- Lisätyt kuidut, esim. inuliini (mm. "vatsajugurteissa", proteiinipatukoissa, monissa kevyttuotteissa ja laihdutusvalmisteissa jne.)
- Liika purkan ja pastillien syöminen.
- Ruuan hotkiminen liian nopeasti tai pureskelematta kunnolla.
- Hiilihapotetut juomat suurina määrinä.
- Jotkin lääkkeet; jos sulla on lääkityksiä, kannattaa tarkistaa sivuvaikutuslista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
paljonkohan täytyy syödä kasviksia/hedelmiä että saa kaikki päivän vitamiinit, hivenaineet ja muut "turhat"aineet? tällä hetkellä ruokavaliosta löytyy 1-2 kpl banaania, mandariini, tomaatti, salaatti,kurkku, porkkana ja joskus ananas, myös vähän marjoja rahkan kanssa. Nämä ovat siis päivän aikana syötyjä.
Sitten olis vielä toinen ongelma. mikä tahtoo olla nykyään se oikea iltapala kun moni välttää hiilareita ja toiset rasvoja. Iteltä löytyy nytten 3kpl kananmunia ja muutema näkkäri kun ennen se oli pelkkää leipää, että meneekö tää homma yhtää sinne päinkää?

paljonkohan täytyy syödä kasviksia/hedelmiä että saa kaikki päivän vitamiinit, hivenaineet ja muut "turhat"aineet? tällä hetkellä ruokavaliosta löytyy 1-2 kpl banaania, mandariini, tomaatti, salaatti,kurkku, porkkana ja joskus ananas, myös vähän marjoja rahkan kanssa. Nämä ovat siis päivän aikana syötyjä.
Jos kattava vitamiini/mikroravinnesaanti huolettaa niin kannattaa oikeasti investoida hyvään monivitamiinivalmisteeseen, sekä ehkä joku hyvä viherjauhe jos haluaa hifistellä. Et sä pelkällä safkalla saa suurinta osaa edes päivittäisistä mikroravinteiden minimisuosituksista täyteen.

Sitten olis vielä toinen ongelma. mikä tahtoo olla nykyään se oikea iltapala kun moni välttää hiilareita ja toiset rasvoja. Iteltä löytyy nytten 3kpl kananmunia ja muutema näkkäri kun ennen se oli pelkkää leipää, että meneekö tää homma yhtää sinne päinkää?
Ihan oikealla tiellä olet. Kumpaakaan, hiilaria tai rasvaa ei kannata illalla vältellä. Hiilari auttaa nukahtamaan ja rasva lyö muille makroravinteille vähän jarrua, mikä on jopa ihan suositeltavaa ennen yön mittaista paastoa.

Juu pittää ehtiä! :)
onkohan niiten purkkien kylessä olevat viite-arvot miten paikkaansa pitäviä tälläiselle vähän enemmän aktiivisemmalle ihmiselle, että kannattaako siellä olla jotain ainetta tupla määrä jne?

Ite oon tykänny juoda vaan yöproteenijuoman. Supermassan Good night on mun mielestä hyvää. Vaikkei hiilaria oo kun 4g niin uni tulee hyvin ja ei tunnu olevan vielä aamullakaan nälkä. Purkissa lukee että imeytyy kroppaan 8h mutta eihän sitä voi varmaksi sanoa miten pitää paikkansa. Näin siis itse teen ja on toiminut hyvin. Ei kaikki tykkää

paljonkohan täytyy syödä kasviksia/hedelmiä että saa kaikki päivän vitamiinit, hivenaineet ja muut "turhat"aineet?
Muakin kiinnostais tämä, jos jollain on parempaa tietoa? Yleensä suositushan on kai 0,5kg tai 6 kourallista päivässä, mutta sekin varmaan riippuu mitä rehuja syö yms.? Entä paljonko rehuja pitäisi syödä, jotta niistä kertyy edes joku mainitsemisen arvoinen määrä energiaa/hiilaria?

Heippa, tässä ekaa kertaa jonkunnäköistä dieettiä kokeilen ja olen vähän perehtynyt asiaan keskustelujen kautta. Harrastan punttia useamman kerran viikkoon(3-4) ja kerta viikkoon kova salibändi treeni (90min kovaa intervallia). Oma paino tällä hetkellä 79kg. 14% suunnilleen rasvat.

Kaloreita tarvitsee syödä yllättävän paljon vaikka rasvanpoltto onkin tavoitteena, koska kulutus tosiaan on aika suurta ja tarkoitus olisi lihaksia säilyttää.
Itseä alkoi mietityttämään onko tässä liikaa proteiinia päiväkohtaiseen tarpeeseen nähden? Jos on niin kannattaisiko kaloreita ottaa lisää rasvoista vai hiilareista?
Alla esimerkki päivästä jolloin taulukon mukaan kulutus on jopa 3498kcl päivässä. (90min kovaa harjoittelua) Olisiko näillä päivillä tarvetta syödä jopa enemmän?
Pistäkää vapaasti palautetta miten itse tekisitte toisin vai onko tämä hyvällä mallilla näin. :) tuli nyt monta kysymystä, mutta toivottavasti joku kerkeäisi vastaamaan, kiitoksia. :)

macro.jpg

@Sensuuri
Proteiinista voit kyllä karsia.
Syöt jo nyt yli 3 g / kg. Sopivampi väli olisi 2-2.2-2,5 g / kg, riippuen kenen mielipidettä kysyy. Tuonkin toiset laskevat rasvattoman painon mukaan, toiset eivät.
Esim 250 g kanaa kerta annos saat lähes 60 g proteiinia. Tuostahan saisi jo kaksi annosta.
Rahaakin säästyy, koska lihat vaan tuppaavat olemaan kalleimpia tuotteita.

Mikäli rasvaa koet saavasi riittävästi en lähtisi rasvasta lisää kaloreita ottamaan.
Hyvä suositus on n. 1 g / kg. Tämäkin on yksilöllistä, toiset tarvitsevat enemmän ja toiset pärjäävät vähemmälläkin.
Hiilihydraatteja syöt niin paljon, että paino liikkuu haluamaasi suuntaan pitkässä juoksussa.

Toivottavasti näistä oli edes jotain apua.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom