Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei proteinin saannista. Onko proteinin määrä rasvaton/ vai rasvallinen paino kilo. painoo n. 115 kg yli painoo jonkun verran ( oon saanut 15 kg tiputettua onneksi kuitenkin) että otetaanko proteinin tarpeessa ylipaino mukaan :)

Mitä kasviksia sitä sitten söisi ruoan kanssa? Paprika ja Sipuli ja ehkä kurkku on omat lempparit noista vihanneksista, muut tuo heti vähän pahan mielikuvan.
Mä sanon aina tän saman ihmisille, jotka eivät tykkää kasviksista: rehujahan ei ole mikään pakko syödä ainoastaan kylmänä salaattimuotoisena lisukkeena :) Voit paistaa niitä pannulla lihan/kalan kaveriksi, tai jos jaksat käyttää vähän enemmän aikaa, niin tee vaikkapa juuri sitä hidasta uunilohta ja samalla vaivalla paahda niiden kylkeen uunijuurekset. (Vaikkapa punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia ja halutessasi perunaa, leikkaa lohkoiksi, levitä uunipellille, ripottele päälle oliiviöljyä ja esim. merisuolaa, mustapippuria ja timjamia. Toimii aina. :)) Muusia voi tehdä muistakin kasviksista kuin perunasta, esim. kukkakaali, parsakaali ja lanttu toimivat. Jos omistat grillin ja tykkäät sitä käyttää, niin näin kesäaikaan grillaamalla saa tosi tosi herkullista esimerkiksi kesäkurpitsasta, munakoisosta, paprikasta, sipulista...

Muista myös mausteiden, chilien, yrttien ja limen/sitruunan mehun olemassaolo, myös balsami- tai omenaviinietikalla saa paljon vaihtelua rehupuoleen. Esimerkiksi joku pelkkä pilkottu tomaatti on ihan erilaista maustamattomana kuin vaikkapa mustapippurilla, basilikalla ja balsamiviinietikalla höystettynä.

Hei proteinin saannista. Onko proteinin määrä rasvaton/ vai rasvallinen paino kilo. painoo n. 115 kg yli painoo jonkun verran ( oon saanut 15 kg tiputettua onneksi kuitenkin) että otetaanko proteinin tarpeessa ylipaino mukaan :)
Proteiinin päiväsaannin määrä tulisi aina laskea kehon rasvattomasta painosta. 2-3g/ rasvaton painokilo, yleensä mielummin vähän tohon alakanttiin. Jossain dieetin lopussa jos mennään oikeen tiukilla voi nostaa tuohon 3g.

Mä sanon aina tän saman ihmisille, jotka eivät tykkää kasviksista: rehujahan ei ole mikään pakko syödä ainoastaan kylmänä salaattimuotoisena lisukkeena
Tämä! Mäkään en tykkää esim. raa'asta tomaatista, mutta kun heittää kanasuikaleiden kanssa paistumaan kirsikkatomaatteja ja lopuksi vielä vähän ruokakermaa päälle, niin tulee tosi nami kanakastike. Jos paprika ja sipuli uppoaa, niitä voi heittää kypsennysvaiheessa melkein minkä vaan ruuan sekaan. Perusideana kannatta pitää sitä, että syö mahdollisimman montaa eri väriä. Tuoreita yrttejäkään ei kannata unohtaa, niillä saa tosi hyvää makua ruokiin. Basilika, tinjami ja rosmariini on aika varmoja valintoja.

Proteiinin päiväsaannin määrä tulisi aina laskea kehon rasvattomasta painosta. 2-3g/ rasvaton painokilo, yleensä mielummin vähän tohon alakanttiin. Jossain dieetin lopussa jos mennään oikeen tiukilla voi nostaa tuohon 3g.

Hei kiitos tiedosta. Täytyykin selvittää rasvaton paino kilo

Nopsa kyssäri. Kun paistan kasviksia öljyssä niin kumpi ois parempi, rypsi vai oliiviöljy?

Molemmat hyviä. Luin joskus jostain että oliiviöljyssä olisi enemmän suhteessa tyydyttymättömiä rasvoja (eli niitä hyviä) mutta rypsiöljyssä paremmin omega-rasvahappoja. En siis tiedä pitääkö paikkaansa joten jos joku tietää saa tuon korjata. Itse olen käyttänyt viimeiset 2 vuotta pelkkää oliiviöljyä.

Tää on todella tyhmä kysymys, mutta onko mahdollista, että heraproteiini on maidosta vedettyä proteiinia huonompi vaihtoehto...? Söin nyt tuossa jokin aika sitten herasta suurimman osan päivän proteiineista(enkä rahkaa ollenkaan), mutta jauhojen loputtua, aloin taas vetelemään proteiinit lähinnä rahkasta, ja tuntuu et ois aika nopsaan alkanut tulokset paranemaan entisestä, lihakset "näyttämään paremmilta" :O Samanlaiset gramma-määrät toki kumpaakin.

Tämmönen kysymys kuin ravinto, ravinteet ja aamutreeni. En ole aiemmin pahemmin miettinyt näitä juttuja, mutta olen nyt yrittänyt tätä ketjua seuraamalla saada jonkunlaista rotia siihen mitä kannattaa syödä tai tehdä. Vielä on hakusessa.

Normi treenipäivä (2-4 viikossa mahdollisuuksien mukaan, tällä hetkellä 3-jakoista) alkaa yleensä sillä että puoli kuudelta ylös ja naamaan muroja, mysliä tms. Kello 7 salilla, treenin aikana vain vettä, heti jälkeen palkkari maitoon (fast muscle+). Siitä jatkuu normaali työpäivä. Jos treenipäivänä en pääse syömään ennen klo 12 niin tulee välipalana syötyä pähkinöitä tai vastaavaa. Olen tottunut käymään aamutreeneissä koska tuntuu minulle sopivimmalta, ja illalla jää perhe-elämälle enemmän aikaa. Lapset nukkumaan niin n. klo 9 syön iltapalan.

Jos aikataulu on tuommoinen, miten voisi tehostaa ravinnon/ravinteiden saantia siten että se hyödyttäisi parhaiten treenausta. Onko tuntia ennen treeniä nautittu muroaamiainen ihan hirveä virhe? Ainakaan ei ole tullut nälkä treenin aikana, mutta välillä tuntuu että palkkarin lisäksi pitää syödä jokin välipala. Kannattaako lähteä hifistelemään iltaruuan kanssa vai painottaako enemmän sitä mitä syö lounaaksi?

Syönköhän mie liikaa proteiinia? Oon nyt ketoosidieetillä toista viikkoa ja oon syönyt proteiinia sen 2x painokilo. Eli 90kg paino niin about 180g proteiinia syöny päivässä. Kaverin vaa'alla katsottiin mulle rasvaprosentti ja näytti 22.6%. Tällöin kehon rasvaton paino olisi 90 * 0.226 = 20.34 => 90 - 20.34 = 69.6kg. Elikkä jos söisi proteiinia rasvattoman painon mukaan niin se olisi noin 140g protskua / pvä. Onko tuo kauhea synti jos menee vaikka tuon 40g yli? Oon kuitenkin saleilua pari vuotta harrastellut aktiivisesti ja treenit on monesti aika tiukkoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä taas: Voiko vesipulloon (siis sellainen josta todellakin juodaan vain vettä) alkaa kasvaa jotain haitallisia bakteereita tms. jos sitä ei muista pestä tarpeeksi usein? Lähti vaan just yks pullo tiskikoneeseen kun siinä alko olla ikävä sivumaku... Kuinka usein pesette vesipulloja?

Tämmönen kysymys kuin ravinto, ravinteet ja aamutreeni. En ole aiemmin pahemmin miettinyt näitä juttuja, mutta olen nyt yrittänyt tätä ketjua seuraamalla saada jonkunlaista rotia siihen mitä kannattaa syödä tai tehdä. Vielä on hakusessa.

Normi treenipäivä (2-4 viikossa mahdollisuuksien mukaan, tällä hetkellä 3-jakoista) alkaa yleensä sillä että puoli kuudelta ylös ja naamaan muroja, mysliä tms. Kello 7 salilla, treenin aikana vain vettä, heti jälkeen palkkari maitoon (fast muscle+). Siitä jatkuu normaali työpäivä. Jos treenipäivänä en pääse syömään ennen klo 12 niin tulee välipalana syötyä pähkinöitä tai vastaavaa. Olen tottunut käymään aamutreeneissä koska tuntuu minulle sopivimmalta, ja illalla jää perhe-elämälle enemmän aikaa. Lapset nukkumaan niin n. klo 9 syön iltapalan.

Jos aikataulu on tuommoinen, miten voisi tehostaa ravinnon/ravinteiden saantia siten että se hyödyttäisi parhaiten treenausta. Onko tuntia ennen treeniä nautittu muroaamiainen ihan hirveä virhe? Ainakaan ei ole tullut nälkä treenin aikana, mutta välillä tuntuu että palkkarin lisäksi pitää syödä jokin välipala. Kannattaako lähteä hifistelemään iltaruuan kanssa vai painottaako enemmän sitä mitä syö lounaaksi?

Murot on hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ja kun sulla treeni tulee aika pian aamupalan jälkeen, niin itse söisin vastaavassa tilanteessa aamupalaksi esim. pari banaania ja proteiinijuoman, kumpikin nopeasti imeytyviä. Sit treenaamaan ja treenin jälkeen palkkari ja vaikka sen jälkeenkin banaani tai pari.
Pähkinät on tosi hyvä välipala. Treenin jälkeiseen lounaaseen ja sen monipuolisuuteen panostaisin totta kai enemmän. Ennen nukkumaanmenoa hyvä ruoka olisi esim. 150 g kanaa ja paistettuja vihanneksia, ei isommalle hifistelylle ole tarvetta. ;)

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä taas: Voiko vesipulloon (siis sellainen josta todellakin juodaan vain vettä) alkaa kasvaa jotain haitallisia bakteereita tms. jos sitä ei muista pestä tarpeeksi usein? Lähti vaan just yks pullo tiskikoneeseen kun siinä alko olla ikävä sivumaku... Kuinka usein pesette vesipulloja?

Jos sä täytät pullon aina kylmällä vedellä ja sinne pohjalle jää treenin jälkeen pikkasen vettä niin lämmetessä se maku muuttuu vastenmieliseksi, koska vesijohtovesi ei ole täysin steriiliä. Tauteja aiheuttavia mikrobeja siinä ei kuitenkaan ole, eli ei pitäisi kuolemanhaitallista olla vaikka unohtuisikin pitemmän aikaa pestä :)

Itse huuhtelen pullot joka päivä ja jätän kuivumaan, saippualla pesen kerran viikossa.

Ihmisen suu ei ole steriili... :) Mä juon koko päivän vettä samasta shakerista, josta illalla menee palkkari. Nukkumaan mennessä huuhtelen ja otan vesipulloksi sängyn viereen ja aamulla tiskikoneeseen.

Noin kerran viikkoon pesen pulloharjalla ja fairylla sailla käytettävän juomapullon. Joskus se jää korkki kiinni kassiin ja huuhtasen sen vain ennen reeniä.

Kun läpinäkyvään pulloon alkaa kiertyä mahdollista likaa sisäpuolelle, laitan sisään merisuolaa desin ja tipan fairya + vähän vettä. Sit vatkataan muutama minuutti ja merisuola hankaa pinttymät pois.

ps. vanha jaffa-pullo ollut salilla juomapullona varmaan vikat 5 vuotta. Eihän, kun lähemmäs 10 v pian:D

- - - Updated - - -

Palkkari sheikkerikin juotaa monesti vain kuumalla vedellä huudeltuna kaappiin kuivuun. Pesee sen sitten astarissa, kun muuten laittaa pyöriin. Eli ehkä noin 2-5 reenin välein.

Kiitos vastauksista, alanpa itekin pesee säännöllisemmin. :) Mulla on kaks eri vesipulloa, toinen treenikäyttöön ja toinen pienempi tiiviskorkkisempi muuhun käyttöön., ja aika harvoin on tullut pestyä kumpaakaan, mitä nyt tietty uudelleentäyttäessä aina huuhtasee vedellä. Shakerin tiskaan kyllä joka käytön jälkeen.

Viime vuonnahan pyöri uutisissa se juttu, missä käytettyjä vesipulloja testattiin labrassa. Eli viikon verran käytössä olleita vesipulloja mitkä oli vain täytetty uudelleen aina eikä pesty välissä kertaakaan. Niistä löytyi labrassa niin paljon bakteereja ja paskaa, että se riittää aiheuttamaan pahimmassa tapauksessa ruokamyrkytyksen. Jotkut pullot oli niin likasia, että vaikka niihin laitettiin puhdasta vettä niin se luokiteltiin juomakelvottomaks, kun se oli siinä pullossa. Tossa tutkimuksessa vielä mainittiin se, että kun noita vanhoja muovipulloja käyttää niin ne kuluu sisältä ajan kanssa ja niihin muodostuu pienieä halkeamia sisäpuolelle. Ne halkeamat just kerää oikeen huolella kaikkia bakteereja ja tossa suositeltiinkin sen takia käytettäväks juomapulloina lasisia tai metallisia pulloja.

Mä pesen itte ihan suosiolla sheikkerit aina käytön jälkeen kunnolla ja vesipullotkin joka päivä. Ei oo kovin iso vaiva pestä niitä pulloja muiden tiskien yhteydessä.

Samassa yhteydessä oon hiukan miettiny tota smartsheikkien ja muiden ei kierrekorkillisten sheikkereitten fiksuutta. Mulla ittelläni pelkästään smartsheikkereitä käytössä nyt ja kun tarkkaan miettii niin aina kun sitä korkkia avaa niin helposti ottaa sormet kiinni siihen osaan mistä juo. Salilla varsinkin ei tiedä kuinka paskaset sormet on niin helposti kulkeutuu suuhun kaikkea.

Nooh, itse pesen kun siltä tuntuu. En ole niin bakteerikammoinen että yksi tutkimus sais muutettua omasta mielestä järkevää rutiinia.

Jos kerran vuoteen on flunssa, niin olen valmis kohtaan sen ruokamyrkytyksen. Tosin ei ole vielä 10 v näkynyt. Ennen sentään pesin pulloa ehkä kerran kahdessa kuussa :D

Joo siis en mäkään mitenkään bakteerikammoseks itteeni luokittelis :D Eli en mee ihan paniikkiin jos sitä vesipulloa ei nyt muista joka päivä pestä. Tarpeeks kauan kun on pesemättä niin sen kyl huomaa jo veden maussa. Se mulla suurin syy noitten pesemiseen on. En mä oo koskaan kuullu, et kukaan ois saanu mitään ruokamyrkytystä vesipullosta, mut ilmeisesti se on mahdollista.

Edit. Noita smatrsheikkien korkkeja ja lähinnä sen suuosan kautta kulkevien tautien juttua lähinnä oon miettiny. Mäkään en oo kun sen pari kertaa vuodessa kipeenä. Tuun vaan joka kerta sen verran kipeeks, et siinä menee yleensä vähintään kuukauden treenit vituiks ja välillä enemmänkin. 2 kuukautta vuodestakin kun on sairauksien takia treenaamatta niin sitä alkaa pakostakin miettimään, et millä kaikilla tavoin vois sen välttää.

Joskus vuosi sitten käytin tyhjää muovista mehupulloa vesipullona ihan päivittäin kertaakaan pesemättä. Jossain vaiheessa se oli pakko heittää pois, kun huomasin, että se homehtui sisältä, heh.

Hommaa kunollinen teräspullo, siinä juoma pysyy kylmänä, eikä irtoa mitään skeidaa sekaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom