Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
rasva pois menettämättä lihaksia

Terve. Oon 21v jantteri ja haluan "kesäkuntoon". Tämä termihän tarkottaa montaa eri asiaa mutta mulle se tarkottaa nyt vaan sitä että saa kesäksi (heinä-elo) rasvaa pois ja vähän lihasta lisää.
Oon suht hoikka (~177cm, ~62kg). Lihasta on jonkun verran jota sain armeijan aikana kun siellä kävin salilla kolmesti viikossa. Mutta mahan (ja leuan..) kohdalla on ylimääräistä rasvaa joka ei näytä kivalta kun istuu ja se peittää vatsalihakset. Sen maharasvan haluisin kipeästi pois.

Treenimuotona on tällä hetkellä kuntopiirimäinen hikijumppa nimeltään Freeletics. Se on kehonpainolla tehtävä treenimuoto jossa on kaikkea yleisliikkeistä punnerruksiin ja leuoista juoksemiseen. Sen lisäksi koitan käydä ainaki kerran viikossa salilla tekemässä kultaista kuusikkoa jotta lihakset saa jotaki kutkuttelua tuon freeleticsin lisäksi. Tuo leticsi kuluttaa paljon eli liikuntaa oletan saavani tarpeeksi, mutta ravinto on mulle kysymysmerkki. Eli itse kysymys:

Kuinka mun pitäis syödä että kulutan rasvaa mutten menetä lihasta? Jos siihen on joku selkeä threadi mitä en nyt löytäny niin saa linkata. Tai joku laskuri?
Syön hyvin perinteistä kotiruokaa. Mun ravinto on tällä hetkellä lähinnä sitä että alotan päivän lounaalla (koska herään aika myöhään ja avovaimo on jo sillon lounaan tarpeessa) jolloin syön ~300g jauhelihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/täysjyvämakaronia + kaks isoa mukia maitoa. Välipalaksi yleensä en syö mitään ja päivälliseksi sitten aikalailla just samanlainen setti ku tuo lounas. Illalla vedän jotain ruisleipää, hyi.

Lähinnä se kalorimäärä, proteiini ja lihan/potun suhde mua mietityttää. Proteiinia en tod näk nyt saa kai tarpeeksi. Juon sillon tällön treenin päätteeksi palkkarin mutta muuten mun proteiini tulee aikalailla noista liharuoista/maidosta. Mun pitäis varmaan myös rueta syömään säännöllisemmin eli proteiinipitonen aamiainen&välipalat messiin?

Sori pitkä teksti mutta ajattelin laittaa sen silti tänne enkä täyttää foorumia erillisella threadilla jossa on asioita mitkä on jo tod näk kysytty.

edit: Niin ja onko sellaset rasvanpolttokapselit ihan turha ajatus? Eivät oo varmaan tarkotettu tällaselle suht aloittelijalle?

Perinteiset nyrkkisaannot:
Rasvaa n. 1g, Prodea n. 2g (mieluummin yli kuin ali) / painokilo. Hiilaireista loput, niin etta kalorivaje syntyy. Sopiva kalorivaje on about -500 - -1000kcl paivasta ( ja usein myos fiiliksesta) riipuen. Yleensa urheilupaivina pienempi kalorivaje kuin lepopaivina.
Laita ruikailut ja kalorit kalorilaskuriin, jotta voit olla varma, etta kalorivajetta edes on. Muutaman kerran viikossa tyhjalla kroppalla aamupainon punnitus ja vihkoon kirjoitus. Helppo seurata painon pudotusta esim viikko kohtaisesti

Korvaa illan ruisleipa ( ainoastaan??) esim munakkallaa, jotta saat prodea, jota kroppa tarttee lihasten sailymisen kannalata enemman kuin hiilaireita...

Rasvanpolttokapselit turha osto. Jos rahaa loytyy osta vaikka prodejauhoa...

62/177 kokoisella kaverilla ei yksinkertaisesti voi olla liikaa rasvaa ja jos tuosta alkaa vielä laihduttelemaan niin ihmiset kysyy miltä keskitysleiriltä olet karannut.
Vastakysymys kuuluukin onkohan kaikilla minäkuva ihan varmasti kunnossa?

Proteiinia pelkästään 2 x 300 g jauhelihassa on jo 120 g, joten sitä tulee riittävästi mutta missä kasvikset ja hyvät rasvat? Ja niin kun narunpätkä sanoo, noilla mitoilla ei kannata dieetille ruveta.

Tässä kun dieetillä ollaan ja omasta mielestäni mennään hyvää vauhtia eteenpäin niin herää kysymys niin sanotusta mättöpäivästä? Onko esim. Kuukauden dieetillä olon jälkeen "turvallista" pitää pienimuotoinen mättöpäivä? (Ilman että koko dieetti menee metsään) Alkaa tässä parin viikon jälkeen himot olevan sen verta korkealla, että tekee mieli kokista ja sipsiä yms.(olen aivan hulluna kokikseen :D ). Eli siis omalla tietämyksellä en uskalla katsoakkaan herkkuja päin tällä hetkellä. :D ja yleinen kyssäri mitä mättöpäivällä kannattaa vetää ja mitä ei missään nimessä?

Tässä kun dieetillä ollaan ja omasta mielestäni mennään hyvää vauhtia eteenpäin niin herää kysymys niin sanotusta mättöpäivästä? Onko esim. Kuukauden dieetillä olon jälkeen "turvallista" pitää pienimuotoinen mättöpäivä? (Ilman että koko dieetti menee metsään) Alkaa tässä parin viikon jälkeen himot olevan sen verta korkealla, että tekee mieli kokista ja sipsiä yms.(olen aivan hulluna kokikseen :D ). Eli siis omalla tietämyksellä en uskalla katsoakkaan herkkuja päin tällä hetkellä. :D ja yleinen kyssäri mitä mättöpäivällä kannattaa vetää ja mitä ei missään nimessä?

Onhan tuo turvallista. Toki suosittelen toteuttamaan mättämisen edes hieman järkevästi. Eli tankkaisin myös hyviä hiilareita enkä pelkkää sokeria, jotta kroppakin hyötyy pääkopan lisäksi. Ja varoituksen sananen; mättöpäivä ei välttämättä vie himoja pois, vaan saattaa jopa pahentaa niitä. Ainakin itse totuin muutamassa viikossa olemaan herkuttelematta, mutta mättöpäivän jälkeen teki taas reilun viikon verran kaikkea hyvää mieli. Tärkeintä kuitenkin tuossa dieettaamisessa on pitemmän aikavälin muutos (parin päivän painon nousu mättämisen jälkeen ei haittaa) ja tietysti homman mielekkyys.

Eli suosittelisin vetämään myös terveellistä safkaa mättöpäivänä, mutta muuten vetäisin hyvällä omallatunnolla oikeasti sitä mitä tekee mieli. Tsemppiä dieetille!

Tällä hetkellä ei missään. Mitä suosittelisit syömään että sais hyviä rasvoja? Kasviksia vihaan mutta pitää koittaa skarpata..

Niin ja siis en ajattele tätä varsinaisesti dieettinä. Tiedän että näillä mitoilla ollaan lähempänä alipainoa ku niitä liikakiloja mutta pointtina oiski vaan se että sais kesäksi vähän sitä vatsalihasta näkyviin. Mulla on vatsan kohdalla kertyny intin jälkeen sellanen sopiva määrä läskiä siihen ettei vatsalihaksilla oo mahiksia näkyä. Tiedän kuitenkin että mulla on suht hyvät vatsalihakset kun niitä olen treenannut useamman vuoden.

Kesän jälkeen alotanki sitte syömään ihan helvetisti ja treenaan 3xviikossa salilla tuon kuntopiirin sijaan.

Hello,

Jos joku tämän paskan jaksaa lukea niin kiva juttu hei. Minulla on siis ongelmia cuttaamisen kanssa. Helmikuussa painoa 104kg, kalorit silloin 4000kcal/päivä. Näillä kaloreilla paino siis myös pysyi samana. Helmikuusta lähtien olen tiputtanut tasaisin väliajoin päiväkaloreista 200kcal. Tästä viikosta lähtien olen tilanteessa että päiväkalorit ovat 2400kcal luokkaa. Painoa nyt 94,5kg. Pituutta 184cm.

Ahdistaa ja vituttaa, kun ei tunnu tapahtuvan mitään. Okei, 10kg ollaan tultu alas, mutta silti. Treenaan 3-jakoisella MA-LA, sunnuntait lepoa. Cardiota en vielä tee, mutta kesäkuusta lähtien tulen pyöräilemään päivittäin 4,5km päähän työpaikalle. Makroista sen verran, että pitkin dieettiä olen vetänyt proteiinia 200-250g/päivä, rasvaa 70-85g/päivä & loput hiilaria. Olenko jotenkin vitun vammainen, vai mikä tässä on kun paino ei tunnu tehokkaasti tippuvan? Lähtötaso kuitenkin tuo 4000kcal/päivä? :(

Viimekeväänä vedin muutaman kuukauden about 2100-2300kcal/päivä, ja silloin pääsinkin suht tiukkoihin 11-12% silmämääräisiin rasvoihin. Silloin paino oli alimmillaan 80,5kg. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus päästä alle kympin rasvoihin. Onko täällä joku mestari joka osaisi antaa amatöörille vinkkejä, kun tuntuu että olen menetetty tapaus! :/

Salitreenit aloitettu perseilyllä noin 5 vuotta sitten. Niin sanottua "hei mä haluun joskus cbb:hen"-tyyppistä treeniä takana nyt 1,5 vuotta. Tuskin lavakuntoon koskaan pääsen, mutta aina sitä voi unelmoida.

Kiitos ja anteeksi!

Voisin todellisuudessa veikata vahvaa insuliiniresistanssia! ei ole normaalia tiputella tuohon tahtiin noita kaloreita!

Voisin todellisuudessa veikata vahvaa insuliiniresistanssia! ei ole normaalia tiputella tuohon tahtiin noita kaloreita!

Haluaisitko vielä hieman avata tätä maallikolle? :D Mitä tässä nyt on enää tehtävissä? Ajattelin että voisin pitää kalorit nyt 2600:ssa ja lisätä cardiota. Toinen vaihtoehto on että reversellä nostaen 200kcal/viikko, olisin kesäkuun ensimmäinen päivä tilanteessa jolloin päiväkalorit olisivat 3500kcal luokkaa. Tuosta voisi sitten tiputtaa 500kcal, ja vetää 3000kcal/päivä koko kesäkuun. Ajatuksia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä hetkellä ei missään. Mitä suosittelisit syömään että sais hyviä rasvoja? Kasviksia vihaan mutta pitää koittaa skarpata..

Niin ja siis en ajattele tätä varsinaisesti dieettinä. Tiedän että näillä mitoilla ollaan lähempänä alipainoa ku niitä liikakiloja mutta pointtina oiski vaan se että sais kesäksi vähän sitä vatsalihasta näkyviin. Mulla on vatsan kohdalla kertyny intin jälkeen sellanen sopiva määrä läskiä siihen ettei vatsalihaksilla oo mahiksia näkyä. Tiedän kuitenkin että mulla on suht hyvät vatsalihakset kun niitä olen treenannut useamman vuoden.

Kesän jälkeen alotanki sitte syömään ihan helvetisti ja treenaan 3xviikossa salilla tuon kuntopiirin sijaan.

Paista kasviksia oliivi- tai rypsiöljyssä ja heitä kunnolla mausteita sekaan, jos niin uppois molemmat :) Muuten hyviä rasvoja saa pähkinöistä, lohesta, avokadoista jne.

Insuliiniresistanssilla tarkoitan sitä että kun olet ollut bulkilla ja mitä luultavimmin olet ahminut helevetisti hiilaria. Tätä hiilari olevat vaan lisännyt ja lisänyt eikä keho ole päässy hyödyntämään tätä insuliinia vaan ollet tullut resintanssiksi eli tällä hetkellä et kästä hiilareita ja se vaan kertyy rasvana keskivartaloon jonka takia paino ei tipu niinkuin sen pitäis. Homman nimihän on se että sun on alettava karsimaan huomattava määrä sitä hiilaria ruuasta pois ja korvattava kalorijäämä proteiinilla ja rasvalla. Nyt kun hiilareita on otettu paljon pois se näkyy reenissä energia puutteena, tästä johtuen on syytä alkaa käyttämään oikean laista hiilaritakkausta, itse suosittelen Layne Norttonin mallia! Ruuan vähentäminen on omasta mielestä viimeinen keino aina leikata koska kalori on aina kalori ja mitä korkeammalla ne on aina dietin lopulla sitä helpompi on lähteä ajamaan reverseä ylöspäin ja tätä vauhtia saamme pidettyä aineenvaihdunnan korkeammalla. Elikkä aamuerobisia pikku hiljaa joukkoon. Yhteenveto = kokeile leikata hiilareita (teikäläisen tapauksessa tiputtaisin sinne 100-150g välille hiilarit) ja korvata proteiinilla ja rasvalla kalorijäämä, ota hiilaritankkaukset mukaan ja aloita 3 aamuaerobisesta per viikko.

No eipä tuolla laihtumisen suhteen ole niin merkitystä. -1000 kcal on -1000kcal, olit ketolla tai tavallisesti miinuksilla. kaloritase ratkaisee.

No eipä tuolla laihtumisen suhteen ole niin merkitystä. -1000 kcal on -1000kcal, olit ketolla tai tavallisesti miinuksilla. kaloritase ratkaisee.
Miksi monet tuntuu suosivan, jossei nyt ketoosidiettiä, niin ainakin matala hiilihydraattista ruokavaliota painoa pudottaessaan, jossei sillä ole mitään merkitystä? Onko se vain niinkun sen takia, että tykkää enemmän rasvaisen ruuan mausta?

Miksi monet tuntuu suosivan, jossei nyt ketoosidiettiä, niin ainakin matala hiilihydraattista ruokavaliota painoa pudottaessaan, jossei sillä ole mitään merkitystä? Onko se vain niinkun sen takia, että tykkää enemmän rasvaisen ruuan mausta?

Varmaan lähinnä sen takia, että hiilareita rajusti leikatessa poistuu nesteet kropasta ja todellisen kunnon näkee paremmin. Sekä rasvakylläinen ruoka pitää nälkää paremmin kuin hiilarikylläinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom