Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä nyt on virallisesti tunnustettu tieteellinen näkökulma näihin ''myytteihin'': 1. Tarvitseeko ihminen OLLENKAAN hiilareita vai ei(selviää kenties hengissä, mutta onko terveellistä?) 2. Onko ketoosi kannattavaa vai epäterveellistä? 3. Saako sitä glukoosia nyt taloudellisesti muistakin ravinnon lähteistä. Adaptoituuko moderni ihminen täysin ruokavalioon mikä ei sisällä ollenkaan hiilareita?

Teoriassa ihminen ei tarvitse grammaakaan hiilihydraatteja ravinnosta. Käytännössä pitkäaikaista (vuosia) kestävää tutkimusta ei ole tehty ketoosista. Lyhytkestoisissa tutkimuksissa ei ole löydetty konkreettisia terveysriskejä.

Kaikki tosiaan riippuu ihmisestä, jos päivän aktiivisin aika on tunnin salitreeni, niin sitä hiiltä ei ehkä kannata tankata päivän jokaisella aterialla, toisaalta taas tiedän raksalla työskenteleviä ketoilijoita joilla energian kanssa ei ole mitään ongelmia.

Mitä tarkoitat modernilla ihmisellä? Ihmisen ruuansulatus ei hirveästi ole tässä homosapiens aikana ehtinyt muuttua.

Virtsahappo kiteitä taitaa ainakin alkaa kerääntyä niveliin aiheuttamaan kipua ja särkyä.

Ketoosihan on enemmänkin tapa selvitä hetkellisestä aliravitsemuksesta (kun ensisijaista polttoainetta ,hiilaria ei ole tarjolla) eikä mikään evoluution suunnittelema kokokaisvaltainen ja tavoiteltava olotila. Metsästäjä-keräilijänä ihminen on aikojen alusta saanut kumminki hiilaria marjoista ja hedelmistä joten en jaksa uskoa että keho sillä optimaalisesti toimisi kauhean pitkään

lisäravinteet

olen 15 vuotias kaveri ja harrastan jääkiekon lisäksi salilla käyntiä. mitä lisäravinteita suosittelisitte minulle? itsellä vähän hakusessa ja tullut ostettua aminohappoa (fast intra) , jota juon treenin aikana ja normaalia whey 100 proteiinia jota taas treenin jälkeen.(äsken puhuin salista, lätkässä vain whey jälkeen) onko tämä hyvä? vai pitäisikö lisätä tai vähentää?

Virtsahappo kiteitä taitaa ainakin alkaa kerääntyä niveliin aiheuttamaan kipua ja särkyä.

Ketoosihan on enemmänkin tapa selvitä hetkellisestä aliravitsemuksesta (kun ensisijaista polttoainetta ,hiilaria ei ole tarjolla) eikä mikään evoluution suunnittelema kokokaisvaltainen ja tavoiteltava olotila. Metsästäjä-keräilijänä ihminen on aikojen alusta saanut kumminki hiilaria marjoista ja hedelmistä joten en jaksa uskoa että keho sillä optimaalisesti toimisi kauhean pitkään

Viittaamalla homo sapienssin historiaan, en ottanut kantaa hiilarittomaan ruokavalioon, ainoastaan ruuansulatuksen muuttumattomuuteen.
Ja tää asia ei ole oikeastaan uskon asia, joten mutuilemalla ei kannata ottaa kantaa.

Ja en suosittele siis nyt ketodiettiä kenellekkään loppuelämän valinnaksi.. 2-4kk jaksoissa kylläkin tehokkaimpia tapoja polttaa rasvaa, ja silloinkin saliharrastajalle syklinen tai kohdennettu versio.

olen 15 vuotias kaveri ja harrastan jääkiekon lisäksi salilla käyntiä. mitä lisäravinteita suosittelisitte minulle? itsellä vähän hakusessa ja tullut ostettua aminohappoa (fast intra) , jota juon treenin aikana ja normaalia whey 100 proteiinia jota taas treenin jälkeen.(äsken puhuin salista, lätkässä vain whey jälkeen) onko tämä hyvä? vai pitäisikö lisätä tai vähentää?

Mä vetäisin aina sekä lätkä- että punttitreenien jälkeen palkkarin jossa olis sekä heraa että maltoa (myös valmiita ihan hyviä sekotuksia on myynnissä), ainakin jos ei ole (yli)painosta onglelmaa.

Hera on ihan hyvä ravintolisä, jos tuntuu ettet saa ruoasta tarpeeksi proteiinia, mutta en lähtisi tuon enempää satsaamaan lisäravinteisiin. Ikäisesi kannattaisi ennemminkin huolehtia, että syöt paljon ja monipuolisesti.

Ei taida olla niinkään iästä kiinni, vaan tavoitteista et mitä lisäravinteita ja ruokaa vetää. malto on hyvä lisä tohon salitreenin palkkariin. Aminohapot on toki hyödyllisiä, mut hyödyt on aika pienet, ellet heti herättyäs mee treenaa tai edellisest ateriast aikaa monta (4-5) tuntii

Miten laitan kalorilaskurin reseptiin tollasen pastaruuan jonka tein? Tiedän että siihen meni 500g fusilli tummaa pastaa, mutta en tiedä paljon se painaa keitettynä.
En voi laittaa reseptiin sitä kuivanakaan, onhan ne silti imeny vettä.

Googlatessa löyty paljon vastauksia siitä että laskee kalorit sen kuivan mukaan, kun se vesi ei tuo lisää kaloreita, mutta mites kun pastat on jo sekotettu kaikkeen muuhun?

Edit: Googletin nytten että 100g pastaa keitettynä painaa noin 240g ja laskin sitten reseptiin 500g kuivaa fusilli pastaa ja 700ml vettä. Meneeköhän tää nyt oikein?

Miten laitan kalorilaskurin reseptiin tollasen pastaruuan jonka tein? Tiedän että siihen meni 500g fusilli tummaa pastaa, mutta en tiedä paljon se painaa keitettynä.

Googlatessa löyty paljon vastauksia siitä että laskee kalorit sen kuivan mukaan, kun se vesi ei tuo lisää kaloreita, mutta mites kun pastat on jo sekotettu kaikkeen muuhun?

Edit: Googletin nytten että 100g pastaa keitettynä painaa noin 240g ja laskin sitten reseptiin 500g kuivaa fusilli pastaa ja 700ml vettä. Meneeköhän tää nyt oikein?

Laitat laskuriin kaikista aineista kuivapainot ja sitte jaat sen niin monella kun annoksia on. Pastapusseissa on aina ilmotettuna painot, esim. 1 annos 70 g on keittömättömänä 2 dl ja keitettynä 3 dl tms.

Mä en nyt oikein ymmärtänyt mikä ongelma siinä kuivapainon mukaan laskemisessa oli. Ei se sekoittaminenkaan kaloreita muuta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä en nyt oikein ymmärtänyt mikä ongelma siinä kuivapainon mukaan laskemisessa oli. Ei se sekoittaminenkaan kaloreita muuta.

Tein pastaruokaa jossa oli
500g kuivaa pastaa
400g jauhelihaa
1kg tomaattimurskaa

Paljonko on valmiissa ruuassa kaloreita per 100g? Pastahan on keitetty (ja imenyt itseensä vettä), niin siinä valmiissa ruuassa on siis X määrä vielä vettä, joka muuttaa tota kaloreitten määrää per 100g

500g kuivaa pastaa
400g jauhelihaa
1kg tomaattimurskaa

Paljonko on valmiissa ruuassa kaloreita per 100g? Pastahan on keitetty (ja imenyt itseensä vettä), niin siinä valmiissa ruuassa on siis X määrä vielä vettä, joka muuttaa tota kaloreitten määrää per 100g

Punnitset valmiin ruuan ja lasket siitä? Miksi muuten tarvitset kalorimäärän per 100 g valmiista ruuasta?

500g kuivaa pastaa
400g jauhelihaa
1kg tomaattimurskaa

Kokonaisuudessa on noiden summan verran kaloreita. Jos syöt sen koko setin kahtena annoksena niin jaat kokonaisuuden kahdella. Paljon helpompaa kun ajattelee valmista ruokaa annoksina ja tietää yhden annoksen kalorit ja makrot.

Yritin siis tehdä reseptiä kalorilaskuriin silleen että voin punnita valmista ruokaa vaikka 300g ja sitte valita kalorilaskurista sen ruuan ja merkitä siihen ottaneeni sitä 300g. Vastasuudessa voisin suosiolla punnita sitten koko
valmiin ruuan painon ja laskea sen veden(tyhjien kaloreitten) määrän siitä. Se veden määrähän pitää myös lisätä siis sinne reseptiin, että saa oikeet arvot.

//Edit: alunperin ongelma lähti siitä kun eilen tein tuon ruuan ja nyt en tienny paljon se kokonaisuudessaan paino vesineen.

Osta kreatiinia on hyvä lisäravinne etkä mene konkkaankaan sen kanssa. Joo maltoa ehdottomasti palkkariin kuten edellä neuvottiin, sinne heität sitten sen kreankin.

500g kuivaa pastaa
400g jauhelihaa
1kg tomaattimurskaa

Lasket nyt vaan ne kuiva-aineitten kalorit, ja jos tosta tulee esim. 4 annosta, jaat sen em. summan neljällä joka kerta kun syöt. Ei oo sen vaikeempaa.
(ps. Kappas tähän oli jo vastattukin.)

------

Mutta on mulla kysymys myös! Mikä on teidän suosikki jos pitää syödä jotain just ennen treenejä? Esim. ei ole aikataulusyistä ehitnyt syödä välipalaa ja olis jo vähän nälkä kun menee salille? Vai vedättekö tyhjällä mahalla?

Lasket nyt vaan ne kuiva-aineitten kalorit, ja jos tosta tulee esim. 4 annosta, jaat sen em. summan neljällä joka kerta kun syöt. Ei oo sen vaikeempaa.

------

Mutta on mulla kysymys myös! Mikä on teidän suosikki jos pitää syödä jotain just ennen treenejä? Esim. ei ole aikataulusyistä ehitnyt syödä välipalaa ja olis jo vähän nälkä kun menee salille? Vai vedättekö tyhjällä mahalla?

Banaani, hyvin pureskeltuna. Tai pienen nälän kanssa voi odotella treenin jälkeenkin.

Hedelmä. Omena tai banaani. Myös lasillinen tuoremehua menee.

------

Bansku ja pari lasia maitoa tai piimää :D

------

heraa ja neljänviljanhiutaleita sekasin...
sen jälkeen tosin odottelisin jonkun puoli tuntia ennen kun alkasin treenaamaan

Suositut

Back
Ylös Bottom