Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kysäsenpä nyt kun askarruttaa. Olen nyt diettaillu kohta about 3 kuukautta ja paino mennyt rauhassa alas. Ajattelin että lepopäivinä voisi ottaa kokonaan hiilarit pois ja treenipäivinä sitte tulis normaalisti ennen ja jälkeen treenin. Onko tossa mitään järkeä?

Oisko jotain hyviä overnight oats reseptejä? :)

Itse olen tehnyt niin, että 300g maustamatonta jogurttia ja 40-50g kaurahiutaleta keskenään kulhoon yön yli ja sitten aamulla voi laittaa sekaan marjoja, hunajaa, kaakaojauhetta, heraa tms maun mukaan tai ihan sellaisenaan.

Voi olla long shot, mutta olisiko kellään tietoa asiasta. Mulla on todettu 99% varmuudella glomerulonefriitti (munuaisjuttu) ja lääkäri sanoi viisaudessaan päivittäiseksi proteiinirajoitukseksi 60 g, mutta salikäyntiä voi kuulemma jatkaa. Noin kuusi vuotta on ollut jo tämä tilanne, (Ikä 24, paino 67 kg, pituus 180 cm) mutta nyt päästään varsinaisen kysymyksen pariin:

Kun proteiinirajoitus on 60g päivä, voinko kikkailla vetämällä salin jälkeen maksimit n. 30 g ja kahdella muulla ruoalla sitten 15x2 g? Vai onko tämä semmosta kikkailua mikä nostaa verenpainetta ja vahingoittaa munuaisiani?

Voi olla long shot, mutta olisiko kellään tietoa asiasta. Mulla on todettu 99% varmuudella glomerulonefriitti (munuaisjuttu) ja lääkäri sanoi viisaudessaan päivittäiseksi proteiinirajoitukseksi 60 g, mutta salikäyntiä voi kuulemma jatkaa. Noin kuusi vuotta on ollut jo tämä tilanne, (Ikä 24, paino 67 kg, pituus 180 cm)

Aluksi pitää todeta etten ole lääkäri ja kaikki kannattaa tarkistaa lääkärin kautta ensin ettei tule mitään isompaa vahinkoa. Jos itselleni tulisi tuollainen rajoitus käyttäisin leusiinia aterioiden yhteydessä jotta saan proteiinisynteesin kunnolla käynnistettyä pienestä kokonaisvalkuaismäärästä riippumatta. Alla oleva esimerkki "makrosuunnitelma" käsittää vain proteiinin eli tuohon sitten rasvaa ja hiilaria sen verran että täytyy kaloritarve (huom. muista laskea mukaan päivittäiseen valkuaismäärään myös hiilari- ja rasvalähteistä tuleva proteiini).

Esim.

Ateria 1: 12g proteiinia+3g leusiinia

Ateria 2: 12g proteiinia+3g leusiinia

Treeni

Ateria 3: 12g proteiinia+3g leusiinia

Ateria 4: 12g proteiinia+3g leusiinia

mutta nyt päästään varsinaisen kysymyksen pariin: Kun proteiinirajoitus on 60g päivä, voinko kikkailla vetämällä salin jälkeen maksimit n. 30 g ja kahdella muulla ruoalla sitten 15x2 g? Vai onko tämä semmosta kikkailua mikä nostaa verenpainetta ja vahingoittaa munuaisiani?
Edelleenkään en ole lääkäri, mutta en usko että sillä on mitään merkitystä vaikka vetäisit koko 60g prodea kerralla. Silti se kannattaa mun mielestä esimerkin mukaisesti levittää tasaisesti pitkin päivää.

Morjes!

Mulla käytössä Fitnestukulta tilattua Gainer Pro palautusjuomaa. Treenaan 5 kertaa viikossa salilla ja olen suhteellisen kovakuntoinen ja pidän itsestäänselvyytenä palautusjuoman käyttöä. Reilu vuosi sitten alkoi käytön myötä ilmentyä ihottumaa kun kyseisen nesteen join treenin jälkeen 4-5 kertaa viikossa. Lähdin vuodeksi inttiin enkä käyttänyt mitään lisäravinteita, eikä minulla ollut ilmeneviä oireita. Aloitin uudelleen treenauksen muutama kk sitten ja samalla kyseisen palautusjuoman käytön, jostan on nyt taas aiheutunut sama ihottuma oireutuma.

Ajatuksena on, että mistä saan koottua erinomaisen palautusjuoman, ilman että se sisältää heraa ? joka on aiheuttanut nämä ihottuma oireet. Aiheutuuko Soijaproteiinin käytöstä testosteronivajetta?

Morjes!

Mulla käytössä Fitnestukulta tilattua Gainer Pro palautusjuomaa. Treenaan 5 kertaa viikossa salilla ja olen suhteellisen kovakuntoinen ja pidän itsestäänselvyytenä palautusjuoman käyttöä. Reilu vuosi sitten alkoi käytön myötä ilmentyä ihottumaa kun kyseisen nesteen join treenin jälkeen 4-5 kertaa viikossa. Lähdin vuodeksi inttiin enkä käyttänyt mitään lisäravinteita, eikä minulla ollut ilmeneviä oireita. Aloitin uudelleen treenauksen muutama kk sitten ja samalla kyseisen palautusjuoman käytön, jostan on nyt taas aiheutunut sama ihottuma oireutuma.

Ajatuksena on, että mistä saan koottua erinomaisen palautusjuoman, ilman että se sisältää heraa ? joka on aiheuttanut nämä ihottuma oireet. Aiheutuuko Soijaproteiinin käytöstä testosteronivajetta?

Todennäköisin ongelman aiheuttaja on laktoosi tai makeutusaineet. Onko muiden maitotuotteiden kanssa ongelmia? Soijaproteiini ei mitään negatiivista sun testo- tai estrogeenitasoilles tee eli no worries there.
Vaihtoehdot:

1. Laadukkaampi heraproteiini(isolaatti/hydrolysaatti jossa maitosokeria vähän tai ei ollenkaan) Yhdellä suomalaisella firmalla on myynnissä stevialla makeutettu isolaatti jota kannattaisi kokeilla.
2. Aminopalkkari(bcaa/eaa)
3. Ei palkkaria ollenkaan
4. Vasta viimeisenä vaihtoehtona lähtisin noilla ituhippi-jauhoilla leikkimään, paska aminoprofiili ja maistuvat aivan vehkeeltä.

Mihin proteiiniin ikinä päädytkään niin lyöt siihen sit kaveriks maltoa/vitargoa ja siihen sit voi heittää esim. glutamiinia ja/tai kreatiinia kaveriksi.

Todennäköisin ongelman aiheuttaja on laktoosi tai makeutusaineet. Onko muiden maitotuotteiden kanssa ongelmia? Soijaproteiini ei mitään negatiivista sun testo- tai estrogeenitasoilles tee eli no worries there.
Vaihtoehdot:

1. Laadukkaampi heraproteiini(isolaatti/hydrolysaatti jossa maitosokeria vähän tai ei ollenkaan) Yhdellä suomalaisella firmalla on myynnissä stevialla makeutettu isolaatti jota kannattaisi kokeilla.
2. Aminopalkkari(bcaa/eaa)
3. Ei palkkaria ollenkaan
4. Vasta viimeisenä vaihtoehtona lähtisin noilla ituhippi-jauhoilla leikkimään, paska aminoprofiili ja maistuvat aivan vehkeeltä.

Mihin proteiiniin ikinä päädytkään niin lyöt siihen sit kaveriks maltoa/vitargoa ja siihen sit voi heittää esim. glutamiinia ja/tai kreatiinia kaveriksi.

Itseasiassa itekkin miettinyt noita makeutusaineita. Maitotuotteita käytän sen verra, että 1-2litraa maitoa päivässä ja muutama perus rasvaton maitorahka. Mistä löytyy stevialla makeutettua heraa? pitänee testailla alkuunsa jos toimisi paremmin.

Itseasiassa itekkin miettinyt noita makeutusaineita. Maitotuotteita käytän sen verra, että 1-2litraa maitoa päivässä ja muutama perus rasvaton maitorahka. Mistä löytyy stevialla makeutettua heraa? pitänee testailla alkuunsa jos toimisi paremmin.
Sekä sportlifella ja selfillä pitäis olla. Edellämainittua myydään mun mielestä lifessa ja joissan cittareissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sekä sportlifella ja selfillä pitäis olla. Edellämainittua myydään mun mielestä lifessa ja joissan cittareissa.

Jääkö mainittavia aminohappoja tms saamatta palkkarissa jos ostan maustamattoman whey-100 proteiinia, luvataan että ei sisällä mitään keinotekoisia makeutusaineita ja maltoa sekä kreatiinia.

Jääkö mainittavia aminohappoja tms saamatta palkkarissa jos ostan maustamattoman whey-100 proteiinia, luvataan että ei sisällä mitään keinotekoisia makeutusaineita ja maltoa sekä kreatiinia.
Osta pois. Heraisolaattiahan se on eli ei siinä kyllä mitään tarpeellista aminohappoa jää ilman. Maku voi olla vähän ilkeä...

Jos maito muuten on ok, niin vika on pakosti jossain muussa palkkarin ainesosassa. Lue tuoteseloste huolella ja testaile eri vaihtoehtoja, kuten täällä jo sanottiinkin.

Seuraavanlainen hölmö kysymys olisi, mulla on nyt ollut viikonlopusta kuumeinen olo, heikotusta ja välillä kovaa huimausta, sekä joka paikkaan särkee ja väsyttää kamalasti. Kuumetta ei ole, itse asiassa lämmöt olleet suusta mitattuna noin 35.5 celciusta, mutta kun syön niin kehonlämpö nousee parin-kolmen tunnin ajaksi lähelle 37 astetta.

Aika kovaa rasitusta jne on takana itsellä pitkältä ajalta, joten mietin, voiko olla mahdollista, että kropalla ei ole tarpeeksi energiaa nostaa kunnon kuumetta ja tämän takia lämmöt nousee vain kun on syönyt ja ne laskevat sitten kohta taas uudestaan?

Vähän kummalliselta ja hölmöltä kuulostaa, mutta ajattelinpa kysäistä. Itsellä syömishäiriötä ollut useamman vuoden nuorempana, jonka aikana ei kertaakaan ollut kuumetta, vaikka flunssan oireita olikin, varmaan erittäin isosta energianpuutteesta johtuen, joten mietin voisiko nyt olla samaa ilmassa...

Voi olla long shot, mutta olisiko kellään tietoa asiasta. Mulla on todettu 99% varmuudella glomerulonefriitti (munuaisjuttu) ja lääkäri sanoi viisaudessaan päivittäiseksi proteiinirajoitukseksi 60 g, mutta salikäyntiä voi kuulemma jatkaa. Noin kuusi vuotta on ollut jo tämä tilanne, (Ikä 24, paino 67 kg, pituus 180 cm) mutta nyt päästään varsinaisen kysymyksen pariin:

Kun proteiinirajoitus on 60g päivä, voinko kikkailla vetämällä salin jälkeen maksimit n. 30 g ja kahdella muulla ruoalla sitten 15x2 g? Vai onko tämä semmosta kikkailua mikä nostaa verenpainetta ja vahingoittaa munuaisiani?

Muistaakseni Juha Hulmi sanoi sisuvotta podcastissa, että jos esimerkiksi vanhus söisi 60 g protskua päivässä olisi se järkevämpää syödä yhdessä tai kahdessa erässä, kuin että sen jakaisi vaikka 6 x 10 g. Haastattelun löydät googlaamalla Juha Hulmi sisuvotta podcast.

Ei niitä tarvitse mitenkään erikoisesti sijoitella ellei erityistä tarvetta tälle ole (muut aktiviteetit, raskas työ tms). Eli tasaisesti päivän mittaan.
Lepopäivinä ei toki tarvita sokeria niin paljoa kuin kuntoilupäivinä, mutta ei niitä siitä huolimatta tarvitse aivan yltiöpäisen matalaksi vetää, ellei välttämättä halua.
Proteiinia saman verran kuin perus jumppapäivinä, rasvat sinne gramman tuntumaan ja loput hiilareista.

Toki sitten jos vääjäämättä haluat alkaa kikkailemaan hiilareiden kanssa, niin joudut tekeen muutoksia myös noihin kahteen muuhun makroon.

Ja tämä siis ihan vain oma mielipiteeni asiasta. Ei siis universaali totuus :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom