Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko tähän joku tietty syy ? Olisko vaan terveellisempi ruokavalio parempi vaihtoehto ?
Ilman hiilareita et jaksa kunnolla urheilla, et ainakaan maksimaalisella teholla. Näin niinku lyhykäisyydessään ilmaistuna. Joku proffa voi perustella vielä paremmin.

Moro !
Elikkäs olen 19v mies ja mitat on 195/124

Tarkotus olisi saada painoa pudotettua mahdollisemman paljon, ja myös saada kuntoakin paremmaksi. Olen miettinyt, että alkaisin karppaamaan liikunnan ohella. Mietittytämään on kuitenkin jäänyt että mitä söisin, sillä kuitenkin suhteellisen isona henkilönä tulee syötyä aika runsaasti. Mainintana kuitenkin, että olen kalalle allerginen ja kanaa en juurikaan syö.
Kaipaisin vinkkejä mitä kannataisi päivän aikana sitten syödä :)

En suosittele. Oma mielipide suoraan sanottuna on, että karppaus on ylipainoisilla nopea tapa pudottaa painoa mutta harvapa sitä loppuelömäänsä jaksaa ja paino tulee kyllä korkojen kera takasin :D itse tyhmänä karppausta kokeilleena ( puoli vuotta ) voin sanoa että ei paljon liikunta napannu, paino putos kyllä paljon mutta löhti lihaksetkin. Ja kun aloin syömään taas normaalisti, niin eip. Vatsa kestnytkään esim. Puuroa, ruista yms ja osasta kärsin edelleen. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, näin totesin :)

Sinuna keskittyisin treeniin ja syöt ihan normaalisti mutta välttele herkkuja, hiilareita tarviit kun treenaat :)

Onko tähän joku tietty syy ? Olisko vaan terveellisempi ruokavalio parempi vaihtoehto ?

"karppaus" tai vähähiilihydraattinen ruokavalio on ihan hyvä vaihtoehto, silloin ne vähät hiilarit kannattaa ajoittaa sinne treeniä edeltävälle ajalle. Lasken siis vhh-ruokavalioksi 100-150g/päivä. Ketogeeninen dietti on sitten asia erikseen, sekin toki toimii loistavasti rasvanpolttoon ja lihakin kyllä säilyy. Runsaaseen lihasglykogeenia vaativaan urheiluun se ei vain sovi. Salitreeni ei kylläkään siihen kategoriaan kuulu, varsinkin jos yhä pienen määrän hiiltä ottaa ennen treeniä.

Eli valintoja täynnä.. kannattaa toteuttaa sellaista tapaa jolla itse jaksaa pysytellä ohjaksissa.

Laitetaas nyt tännekkin.

Ensi viikolla olisi tarkoituksena aloittaa ensimmäinen dieetti ja olisi vähän kysymyksiä.

Paljonko kaloreita olisi hyvä laskea jos tällä hetkellä treenipäivinä niitä tulee 3500-3700 ja eikö niitä kannata leikata hiilareista (laskea makaroonien/riisien määrää jne?)

Kannattaako ensin laskea maltillesti vaan kaloreita ja kannattaako aerobisten tekeminen dieetin alussa?

Onko nykyään mitään ilmaista kalorilaskuria enään?

Olisi tarkoitus diettailla vähän kesää varten ja karsia vähän ylimääräistä rasvaa pois päältä.

edit; pistetään nyt tämän hetken tiedotkin; pituus 193, aamupaino 92-93kg

Suositushan olisi syödä 3-4h välein jotta verensokeri ei pääse liiaksi laskemaan mutta onko tällä 3-4h välein syömisellä jotai muuta merkitystä kuin verensokeri??? Kiitos valmiiksi!!!!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suklaapatukan energia ei haihdu ilmaan. Ihminen käyttää ensiksi hiilihydraattien energian, sitten vasta rasvan ja maksassa pilkotut proteiinit. Kaikki energia käytettään solun ATP:n kautta. ATP puolestaan ottaa energiansa rasvakudoksesta sekä maksan ja lihaksen glykogeenivarastoista.

Luulisin pullan ja ruisleivän eron energian luovuttajana johtuvan lähinnä kuiduista ja sokerin määrästä. Ruisleivän liukenevat kuidut hidastavat vatsalaukun tyhjentymista. Pulla pääsee nopeammin kiertoon ja sen sisältämän sokerin keho käyttää nopeasti hyväkseen.

Eli summa summarum (ymmärsinkö oikein?): Safkasta joko vapautuu energiaa pikkuhiljaa käyttöön jos sen prosessointi on hitaampaa taikka energia siirretään nopeasti varastoon tai akuuttiin käyttötarpeeseen jos se on suorilta lähellä "käyttövalmista"? Onko tällä sitten periaatteessa muuta väliä kuin kuinka nopeasti subjektiivinen näläntunne kehittyy tai siinä tapauksessa että energiaa pitää saada nopeasti esim. treeniä varten?

Nyt olis kysymys johon todella kaipaisin vastausta! Tajuaako keho oikeasti eron ns. herkkujen ja kunnon ruuan syömisen välillä? Siis tyylillä "toi oli selvästi suklaakalori, teenpä siitä vyötäröläskiä" tai "tämä on rahka-ja-banaani-kalori, siitä tulee lihasta ja glykogeenia ensi treeneihin"? :D Selittäkää kunnolla!
Oon kyllä itse vähän eri mieltä tosta mitä sulle aiemmin tähän vastattiin... Minusta se "herkkujen" ja "oikean kehoilu ruuan" ero ei todellakaan perustu mihinkään imeytymis nopeuksiin oikeastaan, vaan miettisin enemmänkin mitä konkreettista eroa näiden sisältämissä ravinteissa on. Siis kun esimerkiksi sokerin energiasta puolet tulee fruktoosista, tärkkelyksen hiilihydraatit taas ovat puolestaan lähes puhdasta glukoosia hajotettuna. Fruktoosin ja glukoosin eroista varmasti löytyy googlesta, ja ymmärrykseni mukaan kehonkoostumukseen saattaa jo vähän vaikuttaakkin, vaikka energia näkökulmasta samahan se on.. Sitten on tietty vielä erikseen turhan rasvaiset (tai huonolaatuisia rasvoja) sisältävät herkut + tietenkin liian suolaiset ruuat tai jollakin muulla tavoin epäterveelliset sörsselit...

Kalori tosin on edelleenkin kalori riippumatta lähteestä... Ja se mitä tulee noihin muihin hivenaineisiin ja ravinteisiin, niin ei niiden takia nyt todellakaan kaiken tarvitse olla täysjyvää, parsakaalia ja niin edespäin, koska kaikkea takuulla saa riittävästi vaikka joukossa olisi vähän prosessoidumpaakin einestä...

Suositushan olisi syödä 3-4h välein jotta verensokeri ei pääse liiaksi laskemaan mutta onko tällä 3-4h välein syömisellä jotai muuta merkitystä kuin verensokeri??? Kiitos valmiiksi!!!!

Perusterveen ihmisen verensokeri ei merkittävästi laske 3-4h syömättömyyden takia.. ei edes 48h jälkeen.

Mutta mitä hyötyä tästä sitten on?

Niin no toki se ei siis esim. proteiinisynteesin ylläpidon kannalta ole kovin kannattavaa olla hirveän kauaa syömättä, jos tavoitteena on lihaskasvu. Joskin 3-4h ei ole mikään maksimiaika, vaan se voi olla 3-6h noin keskimäärin, kaikki riippuu ravinnon tarpeesta ja syötyjen aterioiden koosta.

En kyllä ikinä tuu oikeen tajuaan miten ihmiskeho toimii. Viime viikolla kirjottelin että pitäskö niitä kaloireita nostella ja nostin sitte suoraan tonne 1900-2000 kcal/päivä. Ja kas kummaa silloin oli paino 86.2kg sahannut pidemmän aikaa ja nyt 84.5kg En sit tiedä oliko jotenkin erikoisen kuivana aamusta vai mikä oli mutta "Feels good" kun paino lähti taas liikeelle.

No mitä tästä taas opimme: Pakiksen yleisin "syö enemmän" ohje toimi taas :dance: Tai sit pitää vaan vaihdella sitä kalorimäärää ja koostumusta useammin. Jotenkin kun tottuu johonkin tiettyyn rytmiin siitä on vaikea vaihtaa pois vaikka ei niin hyvin toimisikaan.

Bulkkaus alotus

Olen yrittänyt nyt viime aikoina syödä paljon mutta siltikään en saa massaa oikein kerättyä. Pituus on noin 172 ja paino 63kg. Aamusin olen syönyt kaksi ruisleipää ja maitorahkan ja saman välipalana ja illalla. Kaksi kertaa päivässä ruokaa, illalla yleensä kanaa ja riisiä tai vastaavaa, lounas on koulussa mitä nyt sattuu olemaankaan. Jaksaisko kukaan väsätä jonkin sortin bulkkikuuria että mitä söis mihinki aikaan päivästä. Salin jälkeen oon ottanut nyt Starnutrition gainer prota ja illalla ennen nukkumaan menoa Starnutrition hera80.

2015-02-20_23-30-43.webp

Kokeileppa vaikka tuollasella. Kouluruokaa tuohon ei tosiaan ole laskettu, mutta siitä tulee varmaan noin 500-600 kcal ja makrot on jotain. Saksanpähkinäöljyn voi korvata jollakin muulla, mutta itse tykkään mausta ja löytyi omasta "tietokannasta". Sama homma tuon riisin kanssa. Voi olla normaalia riisiä tai pastaa. Perunakin käy, mutta määrä ei ole tuo grammamäärä. Kasviksia kannattaa syödä enemmän mitä tuossa on. Kaloreihin ne eivät juuri vaikuta, joten en pahemmin jaksanut panostaa niihin. Olikos tuossa Gainerissa 1:2 prode-hiilari? Anyway, ota 60g. Jos paino nousee liikaa tai liian vähän niin ensisijaisesti hiilareihin muutoksia. Maustamisesta varmaan pitää sanoa, että ihan oman maun mukaan. Jostain ketsupista tulee äkkiä hiilaria lisää, mutta se nyt ei kauhean vakavaa ole. Ruisleivän jätin, kun ilmeisesti niitä tykkään syödä. Grammalleen ei ruokia tarvitse tässä vaiheessa punnita, mutta alkuun voi toisaalta olla ihan hyvä, että oppii arvioimaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom