Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kiitokset vastauksista..juu tuo kulutuspuoli onkin kova kun tosiaan päivät fyysisessä työssä ja illat treeneissä.
Syön oikeastaan aina kun sille on aikaa, eli kärjistetysti vapaa-aika menee syödessä ja naidessa :D
Muttamutta, olen kyllä sisäistänyt tämän, että jos paino ei nouse - syö enemmän, mutta annoskokoa en kyllä pysty enää suurentamaan eli melkein täytyy sitten saada johonkin väliin sovitettua yksi lämmin ateria.
Terveellisesti tosiaan siinämielessä, että esim. juurikin nuo kolesteroliarvot pysyisivät kurissa ja muutenkin keho terveenä.
Päivittäin otan vielä monivitamiinit, kivennäis-/hivennäisaineet, 1g C -vitamiinia ja lisä sinkki.

Mielessä on ollut myös lopettaa tuo salibandy ja ottaa siihen kohtaan vaikka punttipäivä..tällöin saisin niitä 3x viikolle.
Kuivapaino saisi nousta sinne 74-76 tietämille..eli normipainot jonnekkin 80 tienoille.

Muttamutta, olen kyllä sisäistänyt tämän, että jos paino ei nouse - syö enemmän, mutta annoskokoa en kyllä pysty enää suurentamaan eli melkein täytyy sitten saada johonkin väliin sovitettua yksi lämmin ateria.

Annoskokoa pystyy kyllä suurentamaan, et vain ehkä ole harjoitellut tarpeeksi kauan. Illalla on (yleensä) hyvää aikaa harjoitella ja silloin pitäisi muutenkin syödä tuhdisti, kun on treeni alla. Sanoin myös, että voit samalla vähentää ruokailujen määrää. On huomattavasti helpompi syödä suuria annoksia nälkään kuin tottumukseen, ts. lopeta se kellon mukaan syöminen ja odota että on oikeasti nälkä. Ja jos massanlisäys koostuu ravinnosta ja fyysisestä ponnistelusta, niin miksi se urheilu olisi ainut, jota täytyy harjoitella? Kaikilla ei ole luonnostaan kummoinen ruokahalu, mutta syömisenkin suhteen täytyy välillä tehdä töitä.

Proteiinimäärän rajoittaminen ja hiilarin lisääminen tosin toiminee jo alkuun.

Mielessä on ollut myös lopettaa tuo salibandy ja ottaa siihen kohtaan vaikka punttipäivä..tällöin saisin niitä 3x viikolle.
Kuivapaino saisi nousta sinne 74-76 tietämille..eli normipainot jonnekkin 80 tienoille.

Kuivapainolla tarkoitat rasvatonta painoa? 74 kilon rasvaton massa tarkoittaisi 80-kiloiselle 7,5:n rasvaprosenttia. Kuinka tiukassa kunnossa olet nyt, jos painonlisäyksellä tähdätään noihin rasvoihin?

Aminohapot

Varmaan aika tyhmä kysymys mutta.. Niin elikkäs mitä se aminohappojen tankkaaminen on? Eli proteiinithan koostuvat aminohapoista sen tiedän. Eli tarkoittaako se että juodaan proteiinipitoista laturia ennen treeniä vai..? Ja mitä hyötyä aminohappojen tankkaamisesta on?

Jotkut tankkailee esim. BCAA:ta ennen treeniä tai treenin aikana nopean imeytymisen takia, arginiinia taas paremman pumpin takia. Glutamiinia on omassakin herassa. Parantaa vastustuskykyä ja nostaa kasvuhormonitasoja... Vaikutukset varmasti marginaalisia.

Varmasti on hyötyä, mutta helpompi ja halvempi on laittaa muut ravintoasiat kuntoon. Toki jos kaikki on jo kunnossa ja lompakko kestää, niin ei noista varmasti mitään haittaa ole.

Pitää tästä oikeasti varmaan ravintoterapeutille lähteä kun aina hirvee hämminki kaloreista. Mietin tässä että jos se haluaa rasvaa polttaa ilman että lihakset lähtee niin onko 1 135 kaloria alle kulutuksen liikaa? Nimittäin tallitöistä ja hevosen ratsastuksesta napsahti se 1655 kulutus sykevyön ja mittaria katsoessa 7h jälkeen + (1280 lepoaineenvaihdunta)

Olisiko kuitenkin parempi jättää vaje 930 kalorii eli syödä se 2000 kaloria? Ja saa ehdotella hyviä ravinterapeutteja tai mitä lie onkaan. Apua kaipaisin lähinnä siihen paljon sitä pitää syyä... Osaan muuten kyllä terveellisesti tehdä ruokaa.

Venaas, yleensä suositellaan että vaje olisi enintään 500kcal/vrk. Eli jos sun kulutus on vaikka 3000kcal niin dieetilläkin pitäisi syödä ainakin 2500kcal. Mitkä on sun mitat nyt ja paljon meinasit laihtuttaa?

Ei tarvii laihtua paino ok, 163/55 mutta rasvaa tosiaan se 27.7% joka näkyy jaloissa ja vatsassa. Itseasiassa hieman kyljistä ja selästä kylkiluut näkyy ällöttävästi et se rasva pysyy tiukasti tuolla jaloissa. Solisluutkin tullu tässä enemmän näkyviin kuin ennen -13 kiloa siis tiputtanut.

Siis miksi ihmeessä sitten olet dieetillä ja vielä erittäin matalakalorisella sellaisella? Sun paino on todellakin ok, ja jos olet nainen niin toi on ihan normaali rasvaprosentti. Mä ennemmin tossa tilanteessa pyrkisin parantamaan kehonkoostumusta (jo se nyt siis on sun tavote?) lisäämällä lihasmassaa. :)

Ps. Mä kävin joskus ravitsemusterapeutilla (allergiaruokavalion takia), ja siltä sai kyllä ihan hyviä ideoita, mutta kannattaa varmistaa että ravitsemusterapeutti osaa oikeesti ottaa huomioon paljon liikkuvan ihmisen tarpeet ruokavalion suhteen. Noita on paljon mm. yksityisillä terveysasemilla, makso muistaakseni tyyliin 70e/h.

Pitää tästä oikeasti varmaan ravintoterapeutille lähteä kun aina hirvee hämminki kaloreista. Mietin tässä että jos se haluaa rasvaa polttaa ilman että lihakset lähtee niin onko 1 135 kaloria alle kulutuksen liikaa? Nimittäin tallitöistä ja hevosen ratsastuksesta napsahti se 1655 kulutus sykevyön ja mittaria katsoessa 7h jälkeen + (1280 lepoaineenvaihdunta)

Olisiko kuitenkin parempi jättää vaje 930 kalorii eli syödä se 2000 kaloria? Ja saa ehdotella hyviä ravinterapeutteja tai mitä lie onkaan. Apua kaipaisin lähinnä siihen paljon sitä pitää syyä... Osaan muuten kyllä terveellisesti tehdä ruokaa.

Ei mihinkään terapeutille kannata mennä, siltä et ainakaan neuvoja tule saamaan. Itse olen käynyt joskus, kun oli kyllä aihettakin, mutta enpä siitä mitään ottanut opikseni. Niiden mielestä proteiinia tulee aina vaan liikaa ja rasvaa liian vähän :D Ja ruisleipää joka aterialle, että paino nousee vaan.

Maitorahkan sokeri

Maitorahka on nykyajan hip-tuote ja ei mikään ihme sillä tämä rasvaton herkku on täynnä proteiinia. Maitorahkaan liittyen herääkin hölmö kysymys, johon en löytänyt vastausta internetin syövereistä:

"Mistä laktoosittoman maitorahkan sokerit muodostuvat?"

Maitorahkassa on paljon sokeria, joka muodostuu täysin (?) laktoosista, mutta mitäs sitten, kun kyseessä on laktoositon maitorahka? Mistä tuo sokeri silloin muodostuu?

Näin dietillä (ja muutenkin) pyrin välttämään sokeria, minkä takia tämä asia jäi mietityttämään, varsinkin kun rasvattomia ja maustamattomia maitorahkoja tulee kiskottua aika huolella. Pyrin välttämään sokeria eritoten aamuisin.

Mitä mieltä muut ovat maitorahkan sokereista? Ks. esim tämä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käsittääkseni laktoosittomissa maitotuotteissa se mystinen sokeri on sitä samaa laktoosia, mutta vain pilkotussa muodossa. Ja en ottaisi liikaa stressiä tuommoisista sokerimääristä jos ruokavalio on muuten kunnossa, monet ihmiset syövät päivittäin kaikkea paljon pahempaa roskaa.

Jep, ne sokerit ovat vaan pilkottua laktoosia eli ne ovat galaktoosia ja glukoosia. Kenenkään ruokavalion ei kuitenkaan tommosiin määriin pitäis kaatua. Jos kaatuu, niin jokin on kyllä vialla, poikkeuksena ketoosi.

Kesäkuntoon 6 kuukaudessa

Aloitin tammikuussa nostamaan painoa 65kg ja painan nyt 70 ja tavote olisi että huhtikuussa paino olisi 75kg jonka jälkeen kiristäisin ylimääräiset pois eli kesäkuntoon. Onko mahdollista että 2kk pystyy pääsemään kireään kuntoon ilman että lihakset kärsivät hirveästi?

Ei mihinkään terapeutille kannata mennä, siltä et ainakaan neuvoja tule saamaan. Itse olen käynyt joskus, kun oli kyllä aihettakin, mutta enpä siitä mitään ottanut opikseni. Niiden mielestä proteiinia tulee aina vaan liikaa ja rasvaa liian vähän :D Ja ruisleipää joka aterialle, että paino nousee vaan.

Ei ne kaikki ole samanlaisia. Kannattaa vähän googletella. Onhan ravintoterapeutteina entisiä kehonrakentajiakin.. Se tausta ei toki automaattisesti tee hyvää ammattilaista ravintoasioissa, mutta ymmärtää varmaan kuitenkin proteiinin ja rasvan tarpeen.

Miltä kuullostaa jos laskujen mukaan treenipäivän kulutus on karvan yli 3k kcal. Ajattelin aloittaa 2700 kcal treenipäivinä, mutta mikä olisi sopiva vähennys treenittömään päivään? Tästmälleen treeniin kuluva energia, eli laskujeni mukaan noin 400 kcal? Urheilua ei tule käytännössä vapaapäiviä juuri yhtään sikälli mikälli kouluun kävelemistä ei lasketa eli noin 20min per päivä, käytännössä merkityksetön määrä?

Olen myös tuota proteiinin määrää dietillä miettinyt eli itse olen päätynyt noin 2,5g per rasvaton painokilo eli hieman reilulla 90kg elopainolla se tekee noin ~175g. Ei tällä määrällä ainakaan paljoa metsään mennä?

Miltä kuullostaa jos laskujen mukaan treenipäivän kulutus on karvan yli 3k kcal. Ajattelin aloittaa 2700 kcal treenipäivinä, mutta mikä olisi sopiva vähennys treenittömään päivään? Tästmälleen treeniin kuluva energia, eli laskujeni mukaan noin 400 kcal? Urheilua ei tule käytännössä vapaapäiviä juuri yhtään sikälli mikälli kouluun kävelemistä ei lasketa eli noin 20min per päivä, käytännössä merkityksetön määrä?

Olen myös tuota proteiinin määrää dietillä miettinyt eli itse olen päätynyt noin 2,5g per rasvaton painokilo eli hieman reilulla 90kg elopainolla se tekee noin ~175g. Ei tällä määrällä ainakaan paljoa metsään mennä?

Itse syön jonkun 300-400 kcal vähemmän lepopäivinä, perjaatteessa samalla lailla, mutta hiilihydraatit jotka tulevat palkkarista jäävät pois. Seuraile painoa ja muuttele ruokamäärää, mikäli ei tapahdu toivottua muutosta.

1.8 - 2 g riittää jo ihan hyvin, mutta periaatteessa jos maalaisjärjen rajoissa syö niin mikäs siinä. Ei sitä proteiinia kaksin käsin tarvitse vetää. Dieetillä toki proteiinin merkitys nousee jonkin verran, koska tavoitteena on todennäköisesti pitää niin paljon hankittua lihasmassaa kuin mahdollista.

Mitä tehdä kun riisikeitin muuttuu vaahtokoneeksi :D eli sylkee höyryventtiilin kautta vettä ja vaahtoa. kun keitin on "ylläpito" tilassa ongelmaa ei ole, mutta kun keitin on ns keitto asennossa se syöksee vaahtoa ulos. Vaikuttaako riisin huuhteleminen asiaan ja kuinka paljon?

Suositut

Back
Ylös Bottom