Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Maustamattoman protskujauheen käyttövinkkejä

Apuva, ostin mielenhäiriössä (?) maustamatonta Soijaproteiini 90, ja en meinaa saada juotua millään sitä.
En tykkää makeista mauista joten en blandaa sitä mehuihin tai kiisseleihin mutta kokeilin tehdä protskulättyjä:

1-2 munaa vatkattuna
Protskujauhoa 40 g
Suolaa maun mukaan
Jokin sokeriruokokuituseos, Fibrex tai fiberhusky tjn.
Jokin juustonjämä raastettuna mukaan jos halutaan jämistä eroon

No, lätyn väri on ruma ja vastenmielinen, maku? No joo, kyllä sitä syö.

Antakaa vinkkejä miten te käyttäisitte tuommoisen jauheen? Pihinä immeisenä en vain raski hävittää sitä.

Minulla on vaikeuksia päättää mihin suuntaan sitä nyt lähtisi. Tilanteeni 180/86 28v mies. Tiputettuja kiloja 44 kappaletta. Noin 2 ja puolessa vuodessa. Tällä hetkellä 1650kcal/päivä paino on jumittanut normaalia pidempään paikallaan. Lähtee putoamaan 1400 kcal mutta tämä tuntui liian pahalle ja hajottavalle. Olen siis onnistuneesti rikkonut itseni :D

Tekis mieli viellä laihtua koska läskia ja nahkaa löytyy viellä. Mutta en pysty 1400 kaloriin.

Teen G6:sta 3 kertaa viikkoon ja tulokset on nyt:

Kyykky 4x6x100
Penkki 3x10x60
Ylätalja 3x10x50
Pystypunnerrus kp 3x10x16
Hauis 3x10x10

Mutta varmaan siis olis kaloreita nostettava mutta mille tasolle nostaisitte? Tilanne on nyt se että 1700 kalorilla tuntuu ihan hyvälle ja normaalille, mutta paino ei laske ja tulokset ei nouse.

Läskiä en haluaisi lisää tällä hetkellä. Itse mietin jos nostan tuonne 2300kcal ja katson mitä tapahtuu. Luulen että saan ainakin 2-3kg heti mahaa lisää.

Aerobinen liikunta ei oikeen kiinnosta enkä jaksais ottaa mitään pakkopullaa tähän kun tiedän jo itsekkin että ei se tule olemaan kauaa ohjelmassa.

Ei tarvi sanoa että "et varmaan mittaan oikein ruokia" tai jotain vastavaa. Olen tätä kuiteskin tehnyt jo tovin ja kehittänyt hyvän rytmin pakata ja mitata safkat.

Kiitän etukäteen asiallisista kommenteista.

*muokkaus: Kilpirauhas arvot mitattu syksyllä 2013 ja kaikki muutkin oli ok. Samalla todettiin että verenpaine ja kolesterooli on tiputtettu normaalille tasolle. Tästä sain varoituksen joskus 2011 että pian verenpainelääkkeille tarvetta.

Minulla on vaikeuksia päättää mihin suuntaan sitä nyt lähtisi. Tilanteeni 180/86 28v mies. Tiputettuja kiloja 44 kappaletta. Noin 2 ja puolessa vuodessa. Tällä hetkellä 1650kcal/päivä paino on jumittanut normaalia pidempään paikallaan. Lähtee putoamaan 1400 kcal mutta tämä tuntui liian pahalle ja hajottavalle. Olen siis onnistuneesti rikkonut itseni :D

Tekis mieli viellä laihtua koska läskia ja nahkaa löytyy viellä. Mutta en pysty 1400 kaloriin.

Teen G6:sta 3 kertaa viikkoon ja tulokset on nyt:

Kyykky 4x6x100
Penkki 3x10x60
Ylätalja 3x10x50
Pystypunnerrus kp 3x10x16
Hauis 3x10x10

Mutta varmaan siis olis kaloreita nostettava mutta mille tasolle nostaisitte? Tilanne on nyt se että 1700 kalorilla tuntuu ihan hyvälle ja normaalille, mutta paino ei laske ja tulokset ei nouse.

Läskiä en haluaisi lisää tällä hetkellä. Itse mietin jos nostan tuonne 2300kcal ja katson mitä tapahtuu. Luulen että saan ainakin 2-3kg heti mahaa lisää.

Aerobinen liikunta ei oikeen kiinnosta enkä jaksais ottaa mitään pakkopullaa tähän kun tiedän jo itsekkin että ei se tule olemaan kauaa ohjelmassa.

Ei tarvi sanoa että "et varmaan mittaan oikein ruokia" tai jotain vastavaa. Olen tätä kuiteskin tehnyt jo tovin ja kehittänyt hyvän rytmin pakata ja mitata safkat.

Kiitän etukäteen asiallisista kommenteista.

*muokkaus: Kilpirauhas arvot mitattu syksyllä 2013 ja kaikki muutkin oli ok. Samalla todettiin että verenpaine ja kolesterooli on tiputtettu normaalille tasolle. Tästä sain varoituksen joskus 2011 että pian verenpainelääkkeille tarvetta.

Lähtisin ite liikkeelle vaikka 2000kcal ja seurailisin tilannetta. Siitä on hyvä lähtee sitten nostaa lisää mikäli on tarpeellista, niin kuin mittojesi perusteella luulisi olevan.

Tänään tullut syöty jo 161g proteiinia, eikös se ole liikaa kun painoa 55 kiloa. Pitäisikö siis hiilareita vetää enemmän että saa sitten tuon 2000 kaloria täyteen. Hiilaria mennyt 218g, rasvaa 55g. Vähän meinaa vatsa olla kipeä... Jätänkö ilta rahkan syömättä ja vaihdan sen hiilari iltapalaksi?

Lähtisin ite liikkeelle vaikka 2000kcal ja seurailisin tilannetta. Siitä on hyvä lähtee sitten nostaa lisää mikäli on tarpeellista, niin kuin mittojesi perusteella luulisi olevan.

Juu, näin se varmasti on tehtävä. Jotenkin vaan sellanen luonne et pitää kysyä jos ei oo ihan täyttä varmuuta itsellä asiasta.

Aatelin jos nostais ensi viikolla 1800 sitä seuraavalla sitte 2000. Aatelin myös lisätä muusattua kukkakaalia välipaloiksi, jotta vatsalaukussa olisi kokoajan jotain (aatelisin et se nostais kans tota aineenvaihduntaa).

Luin jotain artikkelia reversediettaamisesta ja siinä mainittiin nuo muutokset kilpirauhasessa. Aattelin jos testais tollasta T3 tuotetta fitnesstukulta. Vaikka tuskin toimii, mut eipä sitä koskaan voi tietää jos vaikka auttais.

Tänään tullut syöty jo 161g proteiinia, eikös se ole liikaa kun painoa 55 kiloa. Pitäisikö siis hiilareita vetää enemmän että saa sitten tuon 2000 kaloria täyteen. Hiilaria mennyt 218g, rasvaa 55g. Vähän meinaa vatsa olla kipeä... Jätänkö ilta rahkan syömättä ja vaihdan sen hiilari iltapalaksi?

Juu hiiliä lissää. Ainakin väittävät että noin paljo proteiini rasittaa munuaisia. En näkisi haittaa rasvankaan (maltillisessa) lisäämisessä jos sillä tulee helpommin kalorit täyteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt olis kysymys johon todella kaipaisin vastausta! Tajuaako keho oikeasti eron ns. herkkujen ja kunnon ruuan syömisen välillä? Siis tyylillä "toi oli selvästi suklaakalori, teenpä siitä vyötäröläskiä" tai "tämä on rahka-ja-banaani-kalori, siitä tulee lihasta ja glykogeenia ensi treeneihin"? :D Selittäkää kunnolla!

Nyt olis kysymys johon todella kaipaisin vastausta! Tajuaako keho oikeasti eron ns. herkkujen ja kunnon ruuan syömisen välillä? Siis tyylillä "toi oli selvästi suklaakalori, teenpä siitä vyötäröläskiä" tai "tämä on rahka-ja-banaani-kalori, siitä tulee lihasta ja glykogeenia ensi treeneihin"? :D Selittäkää kunnolla!

En jaksa selittää kunnolla :D, mutta eihän se sitä suoranaisesti tajua. Mutta esim just herkut imeytyy nopeemmin ja aiheuttaa tästä syystä suuremman verensokerin heittelyn, millä taas on merkitystä ja siihen keho tietenkin reagoi varastoimalla sen glukoosin johonkin. Ja kyllähän myös protskut, hiilarit ja rasvat käsitellään omia reittejään, eli kyllä keho niiden välillä eron tajuaa.

Keho on oppivainen - hanki paljon rasvasoluja, laihduta sitten työllä ja tuskalla mut ans olla kun sitten sorrut rasva/sokeri/ suklaa herkutteluun niin rasvasolusi kiljuu riemusta ja alkaa jakautua ja lisääntyä :hyper:

Keho ymmärtää käytettävissä olevat ravintoaineet. Jos syöt raffinoitua sokeria (ts. herkkuja) saat puhdasta nopeaa hiilihydraattia. Sitä keho käyttää tietyllä tavalla hyväkseen ja varastoi loput rasvaksi. Nälän tunne iskee kovana ja aika pian, koska verensokeri ensin pomppaa ja sitten laskee varsin nopeasti, etkä ole saanut kuitua. Sinun on myös jostain hankittava muut kehon tarvitsemat ravintoaineet, mikä yleensä tarkoittaa lisää kaloreita myös.

Jos syöt oikeaa ruokaa, vaikkapa banaanin ja vähän rahkaa kylkeen, saat kuitua, hiilarit eivät ole niin nopeita (banaani ehkä tässä vähän huono esimerkki, omena olisi parempi), ja saat sekä proteiinia että rasvaakin. Energian lisäksi keho tarvitsee solun rakennusaineita. Kunnon ruoassa saat kaikkia kehon tarvitsemia ravintoaineita samalla aterialla.

Ylimääräinen energia varastoituu jonnekin. Toisilla enemmän vyötärölle, toisilla reisiin, peppuun ja rintoihin. Sitä en ole kuullut, että sokerin antama ylimääräinen energia varastoituisi jonnekin muualle kohtaa kehoa, kuin "oikean" ruoan liiasta syömisestä saatu liika energia.

Se on sitten jo eri asia, että jos tarvitset hetkellisesti energiaa nopeasti, niin se kannattaa ottaa nopeasta hiilarista. Siihen käy suklaapalakin ihan hyvin, kunhan vaan kulutat sen.

Kiitoksia vastauksista! Se on tottakai selvää että ruuassa on muutakin kun vaan kaloreita ja tuo verensokeriasia on hyvä pointti, kyllä huomaa jos on syönyt vaikka jotain makeaa välipalaksi niin äkkiä tulee nälkä.
Mutta miten tää mekanismi toimii: haituuko se suklaapatukan energia "ilmaan" nopeammin kuin rahkan (oletetaan että kalorit samat) vai varastoituuko se jonnekin? Entä jos verrataan kahta hiilaripitoista asiaa, kuten pullaa ja ruisleipää, ja ruisleivällähän jaksaa pidempään, niin minne ne pullan kalorit "menee" (olettaen taas että määrä on sama)?

Kiitoksia vastauksista! Se on tottakai selvää että ruuassa on muutakin kun vaan kaloreita ja tuo verensokeriasia on hyvä pointti, kyllä huomaa jos on syönyt vaikka jotain makeaa välipalaksi niin äkkiä tulee nälkä.
Mutta miten tää mekanismi toimii: haituuko se suklaapatukan energia "ilmaan" nopeammin kuin rahkan (oletetaan että kalorit samat) vai varastoituuko se jonnekin? Entä jos verrataan kahta hiilaripitoista asiaa, kuten pullaa ja ruisleipää, ja ruisleivällähän jaksaa pidempään, niin minne ne pullan kalorit "menee" (olettaen taas että määrä on sama)?

Suklaapatukan energia ei haihdu ilmaan. Ihminen käyttää ensiksi hiilihydraattien energian, sitten vasta rasvan ja maksassa pilkotut proteiinit. Kaikki energia käytettään solun ATP:n kautta. ATP puolestaan ottaa energiansa rasvakudoksesta sekä maksan ja lihaksen glykogeenivarastoista.

Luulisin pullan ja ruisleivän eron energian luovuttajana johtuvan lähinnä kuiduista ja sokerin määrästä. Ruisleivän liukenevat kuidut hidastavat vatsalaukun tyhjentymista. Pulla pääsee nopeammin kiertoon ja sen sisältämän sokerin keho käyttää nopeasti hyväkseen.

Vinkkejä ruokavalioon

Moro !
Elikkäs olen 19v mies ja mitat on 195/124

Tarkotus olisi saada painoa pudotettua mahdollisemman paljon, ja myös saada kuntoakin paremmaksi. Olen miettinyt, että alkaisin karppaamaan liikunnan ohella. Mietittytämään on kuitenkin jäänyt että mitä söisin, sillä kuitenkin suhteellisen isona henkilönä tulee syötyä aika runsaasti. Mainintana kuitenkin, että olen kalalle allerginen ja kanaa en juurikaan syö.
Kaipaisin vinkkejä mitä kannataisi päivän aikana sitten syödä :)

Moro !
Elikkäs olen 19v mies ja mitat on 195/124

Tarkotus olisi saada painoa pudotettua mahdollisemman paljon, ja myös saada kuntoakin paremmaksi. Olen miettinyt, että alkaisin karppaamaan liikunnan ohella. Mietittytämään on kuitenkin jäänyt että mitä söisin, sillä kuitenkin suhteellisen isona henkilönä tulee syötyä aika runsaasti. Mainintana kuitenkin, että olen kalalle allerginen ja kanaa en juurikaan syö.
Kaipaisin vinkkejä mitä kannataisi päivän aikana sitten syödä :)

Et ala.

Suositut

Back
Ylös Bottom