Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nälkä ei lähde

Olen 17 vuotias ja vasta vähän aikaa sitten (reilu kuukausi sitten) aloittanut tavoitteellisen treenaamisen - eli kolme kertaa viikossa käyn salilla toteuttamassa kolmijakoista ohjelmaani. Sen lisäksi ratsastan pari kertaa viikossa. Ruokapuolen pitäisi olla kunnossa, syön monipuolista ja proteiinipitoista ruokaa kokooni nähden sopivan verran 5 kertaa päivässä (huomioin lautasmallin), mutta nälkä tuntuu olevan koko ajan. Olen myös ottanut huomioon kulutuksen määrän ja nopean aineenvaihduntani, mutta silti jopa ruokailun jälkeen tuntuu että voisin syödä toisen samanlaisen annoksen heti perään. Miten mun pitäisi alkaa muokkailemaan ruokavaliotani? Onko hyviä vinkkejä?

Nälkä lähtee syömällä. Nälkä tulee juuri sen takia, että tarvitsee enemmän ruokaa. Eli syö vaan enemmän rohkeesti. Muista myös juoda riittävästi nesteitä, jotkut kuulopuheiden mukaan saattavat sekoittaa nälän ja janon jossain määrin keskenään.

Syö enemmän rasvaa joka päivä, joka aterialla ja herkuttele olan takaa ainakin kerran viikossa.
Lihakset eivät vissiin kasva, jos on nälässä.

Urheilijan ruokavalio

Hei!
Tarvitsisin apua kehon kiinteykseen ja haluaisin kuulla teiltä mielipiteitä ruokavaliostani. Mahdollisesti voisitte antaa ohjeita ja vinkkejä sen parantamiseen.

Olen 17v. Nuorimies, painoa on 89kiloa ja pituutta 187cm.Pelaan kilpakiekkoa ja treenejä kertyy viikossa noin 5-6 kertaa + 2 peliä Ja yksi vapaapäivä . Yhdet treenit kestää 2-3 tuntia mistä 60 minuuttia on salitreeniä ja loput jääaikaa. Eli liikun siis paljon ja olen (ainakin omasta mielestä:D) ihan hyvä kuntoinen. Kysymys onkin syönkö oikein?

Ruokavaliooni kuuluu pitkälti pastaa,riisiä ja perunaa Eli hiilihydraattipitoista ruokaa. Niiden kanssa lihaa, kalaa ja kanaa.Laitan tähän nyt tämän päivän ateriat ja joka päivä mennään oikeastaan aika samalla lailla.

Aamupalaksi:
Lautasellinen puuroa,2 palaa ruisleipää,litra vettä+ vitamiinit.

Kouluruoka:
Mantelikalaa(seitiä) ja perunoita + salaatit , ruisleipää ja pari lasia maitoa.

Välipala kotona: Hedelmiä ja ruisleipää+ vettä.

Ruoka ennen treenejä : Pirkan pussipastaa.

Iltapalaksi:Maitorahkaa ja leipää.

Mitä mietteitä? Syön yleensä aika paljon ruokaa kerralla ettei tulisi ihan heti nälkä. Yritän myös sovitella proteiinin syöntiä aterioille. Syönkö liian vähän vai juuri tarpeeksi? Monipuolisempi ruokavalio? Mitä pitäisi muuttaa? Kertokaa omia mielipiteitä asiasta, että saataisiin ruokavalio parempaan suuntaan.

Kysyisin sellaista mitä var.aan iät ja ajat on kysytty että mitä eroa oikein on esim "tonnikala paloina vedessä" ja "vaalea tonnikala paloina vedessä" jostai saanu sellasen käsityksen että vaalea parempaa ja hintakin kalliimpi??? Onko oikeasti jotai eroavaisuuksia vai samaa tavaraa kalliimmalla?

Mitä mietteitä? Syön yleensä aika paljon ruokaa kerralla ettei tulisi ihan heti nälkä. Yritän myös sovitella proteiinin syöntiä aterioille. Syönkö liian vähän vai juuri tarpeeksi? Monipuolisempi ruokavalio? Mitä pitäisi muuttaa? Kertokaa omia mielipiteitä asiasta, että saataisiin ruokavalio parempaan suuntaan.

Reilusti pitää ton kokoisen ja ikäisen syödä. Protskuthan tosta puuttuu lähes täysin. Kalassa ja rahkassa niitä on, muuten syöt vain hiilaria. Lisäät nyt alkuun joka aterialle ja välipalalle hyviä rasvoja ja protskua. Proteiiniesimerkkejä: rahka, raejuusto, munat, lihat, proteiinilisät. Rasvaa sit otat esim öljyistä (rypsi, oliivi, kookos), avokadosta, siemenistä(pellava, auringonkukka tms), rasvaisesta kalasta yms. Noista rasvojen lähteistä voi vääntää ikuisuuteen. Koeta vaikka hakutoimintoa.

Kysyisin sellaista mitä var.aan iät ja ajat on kysytty että mitä eroa oikein on esim "tonnikala paloina vedessä" ja "vaalea tonnikala paloina vedessä" jostai saanu sellasen käsityksen että vaalea parempaa ja hintakin kalliimpi??? Onko oikeasti jotai eroavaisuuksia vai samaa tavaraa kalliimmalla?

Eri kalalaji.

Ruoka ennen treenejä : Pirkan pussipastaa.

Nämä jättäisin kaupan hyllylle ja opettelisin tekemään oikeaa ruokaa. Maittavan ja ravitsevan ruoan tekeminen ei ole rakettitiedettä eikä vie paljoa aikaa. Eli rohkeasti vaan kauhan varteen. Ja jos ei joka päivä jaksa kokkailla niin tekee parin kolmen päivän safkat valmiiksi rasioihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten eläinrasva (tyyliin pekoni) käyttäytyy elimistössä? Onko se ollenkaan käyttökelposta polttoainetta? Oletetaan nyt siis ettei oo verisuonet tukossa tms.

Miten eläinrasva (tyyliin pekoni) käyttäytyy elimistössä? Onko se ollenkaan käyttökelposta polttoainetta? Oletetaan nyt siis ettei oo verisuonet tukossa tms.

Pekoni on niin hyvää, että sitä kannatta jo sen takia syödä ainakin kerran viikossa. Googleta Fats will make you fat, Tomi Kokon artikkeli. Siinä on hyvää juttua.

Proteiinia joka aterialle, kuten jo sanottiinkin. Treenin jälkeen maitorahka ja leipä on liian vähän, suurin ateria olisi hyvä syödä treenin jälkeen. Jonkinlainen välipala jo heti treenin päätyttyä ja illalla niin paljon ruokaa kun uppoaa. Esim. kaurapuuroo täysmaitoon illalla ja jostain vähän proteiinia kylkeen. Tarkkoja määriä et laittanut, mutta sun kulutuksella helposti syö alle kulutuksen..

Pekoni on niin hyvää, että sitä kannatta jo sen takia syödä ainakin kerran viikossa. Googleta Fats will make you fat, Tomi Kokon artikkeli. Siinä on hyvää juttua.
Kiitos, tutustun tohon vaikka huomenna kun ei tähän aikaan enää taivu aivot englanniksi. Joo kysymys lähti ihan siitä kun esim. kanakastikkeesta tulee paljon parempaa jos laittaa vähän pekonia sekaan. :kuola:

Onko avokadolla sama vaikutus kuin oliivi ja rypsiöljyllä jos esimerkiksi syön rahkan kanssa avokadoa hidastaako se avokadon rasva samallalailla sen proteiinin imeytymistä kuin öljyjen rasva?

Urheilu+syöminen+painonnosto

Elikkä hieman meinaa olla tämä terveellisesti lihoaminen hukassa..olen 3 -kymppinen mies, päivät töissä, 3x viikossa thainyrkkeily, 1x salibandy ja 2x puntti.
Ongelma tahtoo olla se, etten tahdo saada tukittua tarpeeksi ruokaa itseeni päivän aikana - olen pidellyt saantia siinä n. 4000kcal/vrk, mutta tuolla ei paino ainakaan nouse....massaa siis pitäisi saada.

Peruspäivän ruokavalio on tyyliin:

Aamulla: Kahvia, pari leipää, pari kananmunaa, rahkapurkki ja 0,5dl öljyä.

Ruokatunnilla: Lounasravintolassa niin paljon kun saa nieltyä.

Kahvipaussilla: pari rahkapurkkia

Töiden jälkeen: kotiruokaa niin paljon kun laskee, eli iso lautanen aikalailla ääriään myöden kukkuralla.

Reenit: vichyä 1litra

Illalla: pari leipää, raejuustopurkki, tonnikalapurkki, pari rahkaa, jotain mikroruokaa (yleensä itämaista)....vielä ennen nukkumaanmenoa hiukka karkkia, sipsiä ja 0,5dl öljyä.

Aiemmin yritin kerätä helppoja kaloreita pizzalla ja grilliruoalla, mutta tämä sai kolesteroliarvot nousemaan ja ovatkin tällähetkellä 5n päälle kokonaoskolesteroli.
Auttakee siis miestä mäessä, terveellisesti olisi tavoite saada n. 10kg lisää, olen siis 182/71

Proteiinia ainaki tunnut syövän iha järjettömästi. Korvaisin sinuna osan proteiinista hiilareilla, iltapalaksi vaikka iso satsi kaurapuuroa leipien lisäksi, joku proteiininlähde lisäksi mutta ei että purkki tonnikalaa, raejuustoa ja pari rahkaa, huhun siitähän tulee jo yli 100 g prodea :D ja aamullakin voisit huoletta syödä puuron, siitäku saa iha hyvin energiaa.

Kovat on tosiaan protskumäärät. Rasvankin voisi jakaa tasaisesti päivän mittaan. Sun tapauksessa itse koettaisin massajuomia.

beefcake-cartman.png

Elikkä hieman meinaa olla tämä terveellisesti lihoaminen hukassa..olen 3 -kymppinen mies, päivät töissä, 3x viikossa thainyrkkeily, 1x salibandy ja 2x puntti.
Ongelma tahtoo olla se, etten tahdo saada tukittua tarpeeksi ruokaa itseeni päivän aikana - olen pidellyt saantia siinä n. 4000kcal/vrk, mutta tuolla ei paino ainakaan nouse....massaa siis pitäisi saada.

...

Aiemmin yritin kerätä helppoja kaloreita pizzalla ja grilliruoalla, mutta tämä sai kolesteroliarvot nousemaan ja ovatkin tällähetkellä 5n päälle kokonaoskolesteroli.
Auttakee siis miestä mäessä, terveellisesti olisi tavoite saada n. 10kg lisää, olen siis 182/71

Kun sanot, että painoa pitäisi saada "terveellisesti", niin käytännössä varmaan tarkoitat terveellisinä pidettyjä ruoka-ainevalintoja? Painonnousun terveellisyys kun on käytännössä kiinni siitä, kuinka suuri osa painosta on lihasta ja kuinka nopeasti paino nousee. Nämä tietysti korreloivat keskenään siten, että hitaammin kerätty paino voi suuremmalla todennäköisyydellä olla pääosin lihasta. Nyrkkeily ja salibandy eivät juurikaan auta lihasmassan lisäämisessä, mutta kulutusta lisäävät kyllä. Jos kysyisit, minkälaisia tuloksia voi odottaa kahdella punttitreenillä viikossa, tuskin saisit massanlisäysprojektisi suhteen kovin rohkaisevia vastauksia. Lisäksi vielä nuo muut harrastamasi lajit tuppaavat ennemminkin haittaamaan lihaskasvua.

Itse ruokavalion suhteen homma on aika yksinkertaista. Syö terveellisinä pitämiäsi ruokia paljon. Jos paino ei nouse, syö enemmän. Siitä ei oikeastaan pääse yli eikä ympäri. Vinkkinä enemmän syömiseen suosittelen totuttelemaan isompiin annoksiin ja mahdollisesti syömään hieman harvemmin. Helpottaa kummasti, jos treenin jälkeen illallisella pystyy syömään ongelmitta pari tuhatta kaloria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom