Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Haluaisin arvioida päivittäisen kaloritarpeeni. InBody-testi antoi koomakulutuksen, mutta siihen pitäisi vielä lisätä kaikki aktiivisuus. Olen nähnyt laskurin, mihin tuon koomakulutuksen pystyi syöttämään ja lisäksi yksittäisiä aktiviteetteja omiin kenttiinsä, mutta nyt sitä ei tule millään vastaan. Löytyy vain yksinkertaisia ikään ja painoon perustuvia laskureita.

Otat jonkun kalorimäärän jota syöt vaikka viikon ajan. Otat ennen tuota aamupainon ja viikon jälkeen samoissa olosuhteissa uudestaan, mikäli paino pysynyt suht samassa olet syönyt kulutuksesi verran. Sen jälkeen kaloreita 300-500kcal plussalle tai miinukselle tarpeen mukaan.

Otat jonkun kalorimäärän jota syöt vaikka viikon ajan. Otat ennen tuota aamupainon ja viikon jälkeen samoissa olosuhteissa uudestaan, mikäli paino pysynyt suht samassa olet syönyt kulutuksesi verran. Sen jälkeen kaloreita 300-500kcal plussalle tai miinukselle tarpeen mukaan.

Tai ehkä olisi parempi mitata paino tuolla viikon periodilla vaikka joka aamu ja katsoa miten paino käyttäytyy. Yksittäisessä mittauksessa voi kuitenkin olla muuttujia, jotka heittää painoa helposti puolikin kiloa suuntaan tai toiseen.

Tai ehkä olisi parempi mitata paino tuolla viikon periodilla vaikka joka aamu ja katsoa miten paino käyttäytyy. Yksittäisessä mittauksessa voi kuitenkin olla muuttujia, jotka heittää painoa helposti puolikin kiloa suuntaan tai toiseen.

Varmemman tuloksen sitä silti saa kun sen painon mittaa pitemmällä aikavälillä, se kun voi päivän aikanakin heitellä kilosta toiseen. Viikon jälkeen aamukusen jälkeen ei pitäisi kauheasti metsään mennä kun vetelee samoja ruokia päivästä toiseen.

Sitten toinen tyhmääkin tyhmempi kysymys, luultavasti: onko ihan "ok" juoda kananmunia raakana lisäproteiinin toivossa? Ei noita oikein paistella jaksais :D
Tai sitten keität niitä aina muutaman kerralla (munat kattilaan kylmään veteen, kuumenna kiehuvaksi, keitä n. 8 min jos haluut kovia, kattilaa ei tarvitse tiskata jos munat pysy ehjinä) ja kuorit ja syöt niitä tarpeen mukaan. Kätevä myös kuljettaa mukana. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän ja huoneenlämmössä ainakin muutaman tunnin.

Voiko alle kouluikäiselle (3-4 -vuotiaalle) lapselle antaa esim. suklaan makuista protskujuomaa kaakaon asemasta? Onko näissä jotain ohjeistusta lasten osalta?
Mitä haittaa tästä voisi olla? Eikös sitä samaa heraa ole tavan maitotuotteissakin, mutta pienempinä pitoisuuksina? Riippuu toki mitä muita aineksia siinä proteiinijuomassa on, mutta tuskin se satunnaisena "herkkuna" on kovin paha.

Tämä! Mä laskisin aina esim. viikon keskiarvon ja vertaisn sitä toisen viikon keskiarvoon tms. ennen kun vetäisin mitään tarkempia johtopäätöksiä.

Varmemman tuloksen sitä silti saa kun sen painon mittaa pitemmällä aikavälillä, se kun voi päivän aikanakin heitellä kilosta toiseen. Viikon jälkeen aamukusen jälkeen ei pitäisi kauheasti metsään mennä kun vetelee samoja ruokia päivästä toiseen.
Ei jabbar sitä meinannutkaan, vaan, että se saattaa heittää jonkin verran monesta tekijästä riippuen jos vain harvakseltaan mittaa, siis, että jos mittaat pelkästään viikon jälkeen yhtenä päivänä, et saa niin tarkkaa kuvaa kuin mittaamalla useampana päivänä. Laajempi otanta. Mutta tietenkin vain pidemmän aikavälin perusteella kannattaa vetää niitä johtopäätöksiä. :)

E. Hahah, olin nii hidas, tuli jo selvennettyy :D

Aikavälihän oli tässä tapauksessa sama, eli viikko. Juuri tuon päivittäisen heittelyn takia kannattaisi mitata useammin kuin ennen ja jälkeen :)

Ei jabbar sitä meinannutkaan, vaan, että se saattaa heittää jonkin verran monesta tekijästä riippuen jos vain harvakseltaan mittaa, siis, että jos mittaat pelkästään viikon jälkeen yhtenä päivänä, et saa niin tarkkaa kuvaa kuin mittaamalla useampana päivänä. Laajempi otanta. Mutta tietenkin vain pidemmän aikavälin perusteella kannattaa vetää niitä johtopäätöksiä. :)

Juuri näin. Ja jos mittaat päivittäin pitkällä aikavälillä ja otat keskiarvot kuten Mari91:kin ehdotti niin saa jo aika hyvää dataa painon kehittymisestä. Itse otin (tavoistani poiketen) syksyllä aamupainot melkein joka aamu kolmen kuukauden ajan. Viikkokeskiarvoista näkyi aika selvästi mihin suuntaan milloinkin menin.

Ruokavalio

Haluaisin mielipiteitä ruokavaliostani :)

Olen 21 -vuotias nainen, olen 178cm ja n. 63kg. Harrastan painotreenausta 5-6 x viikko ja juoksemista 5 x viikko. Lisäksi harrastan satunnaisesti muuta liikuntaa, kuten joogaa, kävelyä uintia, pyöräilyä tms. silloin tällöin (kerran, kaksi viikossa).

Aamupala: 200g rahkaa (ranskassa, kun tällä hetkellä asun joudun tyytymään rahkaan, jossa on 7g proteiinia 100:ssa) ja lisäksi kiivi sekä tee.
Tähän väliin lenkki.
Välipala: Mansikoita n. 5kpl/ kalkkunaleikettä 40-80g/teetä/jugurttia 110g/proteiinipatukka. (siis yksi tai kaksi näistä) Usein tämä välipala jää syömättä.
Tähän väliin painotreeni.
Välipala: palautus juoma.
Lounas: 3-4:n munan munakas ja kasviksia, kuten porkkanaa, tomaattia, vihreää salaattia. Sekä 2 viipalette täysjyväleipää ja omena ja jugurtti, sekä joskus riisivanukas.
Välipala: omena ja jugurtti 110g (tämä saattaa jäädä välistä joskus)
Illallinen: Pastaa 150g ja kananmuna tai kasvissosekeitto 200g tai Riisiä ja kasvikisa/kananmunia tai lihaa.
Iltapala: teetä ja itsepuristettu yhden greipin mehu. Sekä jotakin näistä(2-3:a) : mansikoita muutama, kalkkunaleikettä 40-80g, raejuustoa 200g, rahkaa 100g)

Niin ja tavoitteena olisi saada lihasta lisää sekä kesäksi sixpack. Ja olen koko ikäni ollut laiha.
Kiitos paljon jo etukäteen parannusehdotuksista, kommenteista ja arvosteluista. :)

Haluaisin mielipiteitä ruokavaliostani :)

Olen 21 -vuotias nainen, olen 178cm ja n. 63kg. Harrastan painotreenausta 5-6 x viikko ja juoksemista 5 x viikko. Lisäksi harrastan satunnaisesti muuta liikuntaa, kuten joogaa, kävelyä uintia, pyöräilyä tms. silloin tällöin (kerran, kaksi viikossa).

Aamupala: 200g rahkaa (ranskassa, kun tällä hetkellä asun joudun tyytymään rahkaan, jossa on 7g proteiinia 100:ssa) ja lisäksi kiivi sekä tee.
Tähän väliin lenkki.
Välipala: Mansikoita n. 5kpl/ kalkkunaleikettä 40-80g/teetä/jugurttia 110g/proteiinipatukka. (siis yksi tai kaksi näistä) Usein tämä välipala jää syömättä.
Tähän väliin painotreeni.
Välipala: palautus juoma.
Lounas: 3-4:n munan munakas ja kasviksia, kuten porkkanaa, tomaattia, vihreää salaattia. Sekä 2 viipalette täysjyväleipää ja omena ja jugurtti, sekä joskus riisivanukas.
Välipala: omena ja jugurtti 110g (tämä saattaa jäädä välistä joskus)
Illallinen: Pastaa 150g ja kananmuna tai kasvissosekeitto 200g tai Riisiä ja kasvikisa/kananmunia tai lihaa.
Iltapala: teetä ja itsepuristettu yhden greipin mehu. Sekä jotakin näistä(2-3:a) : mansikoita muutama, kalkkunaleikettä 40-80g, raejuustoa 200g, rahkaa 100g)

Niin ja tavoitteena olisi saada lihasta lisää sekä kesäksi sixpack. Ja olen koko ikäni ollut laiha.
Kiitos paljon jo etukäteen parannusehdotuksista, kommenteista ja arvosteluista. :)

Ennen punttia söisin (lenkin jälkeen) ihan kunnolla ja vaihtaisin päivällisen ja lounaan sisällön keskenään, koska treenaat aamulla, tai sit lisäät lounaallekin leipien lisäks kunnon hh lähteen.

Missä hiilihydraatit? Syö niitä muulloinkin kuin illallisella, jos haluat kasvattaa lihasta. Aamulle leipää tai puuroa, lounaalle jotain perunaa, pastaa, riisiä tai jotain ja iltapalallekin vaikka leipää. Proteiinia ei vastaavasti tarvitse mitään mahdottomia määriä syödä. Sulle riittää noin 120 grammaa. En nyt tarkalleen laskenut, paljonko sulla tossa proteiinia tulee, mutta esim. Kalorilaskurilla voit suurin piirtein laskeskella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meriocean, ei ihme että pysyt laihana kun syöt noin älyttömän vähän. ;) Lisää ruokaa koneeseen niin alkaa ne lihaksetkin kasvaa!
Mä muuttaisin tota esim. (jos oletetaan että treenien ajankohdat on vakio):
- Varhaisaamupala kuten nyt.
- Lenkin jälkeen 2. aamupalaksi iso satsi esim. puuroa, munia, leipää leikkeleillä, hedelmiä/ marjoja/kasviksia maun mukaan, halutessa rahkaa/jugurttia tms. Eli esim. samat mitä syöt nyt lounaaksi.
- Puntin jälkeen palkkari jossa proteiinia ja hiilaria.
- Lounaaksi ja päivälliseksi reilu annos lämmintä ruokaa, jossa lihaa/kanaa/kalaa ja hiilaria kuten riisiä tai pastaa, kasviksia maun mukaan ja oliiviöljyä tms. ruoanlaittoon ja/tai salaatinkastikkeeksi.
- Iltapäivän välipala ja iltapala just esim. rahkaa tai raejuustoa, leipää leikkeleellä, marjoja ja hedelmiä maun mukaan.

Octanen ja malton yhdistelmä? 2-3 h ennen treeniä menee normi safka hiilareineen sekä treenin jälkeen sama. Missäs välillä toi 50g maltoo kannattaa ottaa ennen treeniä kuinka kauan vai treenin aikana, onko octanen ja malton sekoittaminen samaan puteliin? treenin jälkeen?

Nosiis juuri tuota varten haluaisin hyvän arvion. Nopeuttaa projektia hiukan, kun ensimmäisellä iteraatiolla ollaan jo jäljillä. Siksi tuommoista monipuolisempaa laskuria kaipaisin.

Octanen ja malton yhdistelmä? 2-3 h ennen treeniä menee normi safka hiilareineen sekä treenin jälkeen sama. Missäs välillä toi 50g maltoo kannattaa ottaa ennen treeniä kuinka kauan vai treenin aikana, onko octanen ja malton sekoittaminen samaan puteliin? treenin jälkeen?

Juo octanea ja maltoa treenin aikana, eri sheikkereistä. Itellä kaks sheikkeriä salilla mukana, toisessa maltoa 50-70g ja toisessa octanea 4 scooppia + 5g ruususuolaa. Riittää hyvin juomista joten ei tartte olla kokoajan sheikkeriä täyttämässä. Treenin jälkeen sitten palkkaria naamaan tai ruokaa.

Itse ainakin jakaisin malton ja octanen kahteen sheikkeriin. Eli 2sheikkeriä, joissa kummassakin 25g grammaa maltoa ja 7g octanea kun annostusohje sanoo 14g.

Mutta olenkin janoinen persoona joka tarvii 1,5 litraa vettä treenin aikana :D

Mä laitoin ihan samaan sheikkeriin vaan octanen ja malton kun niitä treenin aikana viel join. 4-6 desiä vettä ja jauhot perään.

1. Onko öljyissä miten suuria eroja vai meneekö hifistelyn puolelle? Rypsiöljy vs oliiviöljy vs kookosöljy? Oon käyttäny ainoastaan rypsärii tähän asti, onko kookosöljy mistään kotosin?

2. Yöproteiinista (esim massin triple night) oon lukenu, että on rahastusta ja turha ostos. Äkkiseltää luulis, että on vaa hyvä kun elimistö saa prodee yön ajan?

1. Onko öljyissä miten suuria eroja vai meneekö hifistelyn puolelle? Rypsiöljy vs oliiviöljy vs kookosöljy? Oon käyttäny ainoastaan rypsärii tähän asti, onko kookosöljy mistään kotosin?

2. Yöproteiinista (esim massin triple night) oon lukenu, että on rahastusta ja turha ostos. Äkkiseltää luulis, että on vaa hyvä kun elimistö saa prodee yön ajan?
1. Kookosöljy on käsittääkseni noista rasvaprofiililtaan paras. Ainakin Utti ja Wilenius ovat näin muistaakseni kehuneet.

2. IMO tuo erillinen yöprode on rahastusta. Tuhti iltapala ajaa saman asian. Minä ainakin nukun paremmin, jos pötsissä on kiinteää ruokaa.

1) Kookosöljy sisältää keskipitkiä rasvahappoja joiden sanotaan toimivan hiilarin tavoin kropassa ja keho polttaa ne eikä varastoi niin herkästi. Tosin ite otan öljyni monesta lähteestä päivän aikana.

2) jauhot toimii jossei ruoka uppoa, mutta itse suosin kiinteää normiruokaa. Hitaasti imeytyvää proteiinia saat iltaisin esim kananmunasta,rahkasta,raejuustosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom