Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tää nyt ei oo puhdas ravintopuolen kysymys mutta kuitenki; eli kuinka paljon huoneilman lämpötila vaikuttaa kalorin kulutukseen päivä tasolla? Ja onko olemassa joitakin hyviä vinkkejä millä laskea kalorin kulutusta? Siis mahdollisesti korkeamman huonelämpötilan lisäksi.

Tää nyt ei oo puhdas ravintopuolen kysymys mutta kuitenki; eli kuinka paljon huoneilman lämpötila vaikuttaa kalorin kulutukseen päivä tasolla? Ja onko olemassa joitakin hyviä vinkkejä millä laskea kalorin kulutusta? Siis mahdollisesti korkeamman huonelämpötilan lisäksi.

Makaa paikallasi mahdollisimman suuri osa ajasta. Ja muutenkin tee kaikki päinvastoin kuin näissä joka paikassa hoetuissa hyötyliikuntavinkeissä. Vedä ruuat sosemuodossa niin ei mene pureskeluun energiaa. Tai jotain. Vähän erikoinen kysymys kieltämättä. :D

Makaa paikallasi mahdollisimman suuri osa ajasta. Ja muutenkin tee kaikki päinvastoin kuin näissä joka paikassa hoetuissa hyötyliikuntavinkeissä. Vedä ruuat sosemuodossa niin ei mene pureskeluun energiaa. Tai jotain. Vähän erikoinen kysymys kieltämättä. :D
No onhan se vähän ehkä juu, mutta meitä on moneen junaan, toisille on ongelma pitää ruokahalu kurissa, toisilla vissiin toistepäin. Ois kiva jos sais tuotua päivittäistä kulutusta noin tuhannen kalorin verran alaspäin, ni sais välillä ehkä tehtyä vähän lihastakin, silleen kevyesti harmittaa, kun edelliset gainssit on varmaan vuoden vanhoja, ja laitan vahvasti sen piikkiin, etten ota lusikkaa kauniiseen käteen riittävissä määrin.. :jahas:

Joo en todellakaan ole se kaveri joka väittää, että "syön kyllä ihan sikapaljon mutten vaan saa painoa, nousemaan :(" Kyllä mä tiedän aikalailla kuinka paljon syön ja kuinka paljon vaaditaan kasvuun, se on vaan turhan paljon lappamista mun makuun.

Siitä ajatus sitten lähti, että jos lähtiski toisesta päästä liikkeelle ja yrittäis hillitä mielummin kulutusta kun syödä lisää, se ois enemmän mun juttu.

Baarista tullessako tähän vastasit? :D Täytyyhän ne syödyt proteiinit ensin pilkkoa ja imeyttää ennen kuin niitä mihinkään voidaan käyttää. Vai meinaatko sä, että vain lihaksille menevien proteiinien täytyy vain imeytyä ja hormooneille menee jauhelihat sellaisenaan? ;)

Tuo viimeiset kaksi lausetta laittaa vähän miettimään, että mitähän viestiä olet kirjoittaessa edes lukenut?

Kysyin eri proteiineja hajottavista entsyymeistä ja niiden suhteista eli hain takaa juuri tuota, että minkä verran ruoansulatuksella on paukkuja hajottaa minkäkin tyyppisiä proteiineja. Pitää vissiin vääntää tuo naudanlihaesimerkki rautalangasta. Eli jos syö 480g naudanlihaa päivässä, niin siihen tarvittavat entsyymit riittävät ehkä juuri ja juuri tuon imeytymisnopeuden perusteella. Jos syöt 500g, niin 20 grammaan ei riitä etsyymejä eli seuraavalle päivälle jää suoleen 20g sulamatonta. Jos seuraavana päivänä syö taas 500g, niin sulatettavana päivän aikana syöty + edellisen päivän 20g ja sulamattonta jää nyt 40g seuraavalle päivälle. Toisin sanoen osan on tultava sulamattomana ulos, koska muutoin suoleen kertyisi vuodessa reilu 7kg sulamatonta lihaa. Tämä siis vain lihan kohdalla. Toisin sanoen maksimissaan 480g lihaa päivässä ja loput proteiinit muualta.

Tästä päästään taas alkuperäiseen kysymykseen eri entsyymeistä, koska jos esimerkiksi lihan ja kananmunan proteiinien hajottamiseen käytettäisiinkin samaa entsyymiä, niin niitä on turhaa vetää liikaa ja osa kannattaa korvata jollain toisella lähteellä.

Olin vähän väsynyt ja luin jotain omaa..

Niin siis paljonko kokonaisuudessaa elimistössä on reservissä ruuansulatusentsyymejä tai erilaisia proteaaseja ylipäätään, ja kuinka nopeasti niitä muodostuu lisää?
Tossahan sulamisessa kun menee aikaa.. Ja toki suosittelen käyttämään aika ajoin ihan probiootti/entsyymikuuria, varsinkin runsasprottusella dietillä.

Lähtökohtaisesti voisi ajatella tosiaan että samaa proteiinin lähdettä ei vetäisi överiksi kerralla, mutta toisaalta varmaan riippuu ylläolevasta. Toki se proteiinin laatukin vaikuttaa imeytyvään määrään, ja täten kokonaismäärään joka täytyy yhä pilkkoa.

Ehkä vähän lähemmäs aihetta.. vieläkin kyllä väsyttää.

Tottakai banaani on parempi ratkaisu. Ihan jo senkin takia, että mitä järkeä on juoda jotain ravintoköyhää maltoa vs. banaani. Malton olen jättänyt nykyisin vain treenin aikana nautittavaksi, sen paikalle kun on vaikea keksiä muuta jos vitargoa ei lasketa.

No onhan se vähän ehkä juu, mutta meitä on moneen junaan, toisille on ongelma pitää ruokahalu kurissa, toisilla vissiin toistepäin. Ois kiva jos sais tuotua päivittäistä kulutusta noin tuhannen kalorin verran alaspäin, ni sais välillä ehkä tehtyä vähän lihastakin, silleen kevyesti harmittaa, kun edelliset gainssit on varmaan vuoden vanhoja, ja laitan vahvasti sen piikkiin, etten ota lusikkaa kauniiseen käteen riittävissä määrin.. :jahas:

Joo en todellakaan ole se kaveri joka väittää, että "syön kyllä ihan sikapaljon mutten vaan saa painoa, nousemaan :(" Kyllä mä tiedän aikalailla kuinka paljon syön ja kuinka paljon vaaditaan kasvuun, se on vaan turhan paljon lappamista mun makuun.

Siitä ajatus sitten lähti, että jos lähtiski toisesta päästä liikkeelle ja yrittäis hillitä mielummin kulutusta kun syödä lisää, se ois enemmän mun juttu.

Ei se ole noin vaikeeta. Rypsäriä juot niin kaloreita tulee kivasti. Jos syöt jo ravintorikasta ja terveellistä ruokaa hyvin paljon niin vähän jotain paskaa sekaan.

Ei se ole noin vaikeeta. Rypsäriä juot niin kaloreita tulee kivasti. Jos syöt jo ravintorikasta ja terveellistä ruokaa hyvin paljon niin vähän jotain paskaa sekaan.
Ei oiskaan jossei rypsärin juominen paljaaltaan olis :urjo: Shotteina tulee joskus vedeltyy, mut se paljoo auta, joku säälittävä 20g, yleensä ei toista pysty perää kuitenkaa, koska niin kuvottavaa. Jos laskee, että n. 1000 kaloria menee sellasiin ruokiin joista vedetään päivän proteiinit niin sen lisäksi pitäisi vetää vielä esimerkiksi 300-350g puhdasta rasvaa TAI 750-900 grammaa puhdasta hiilaria, että saa kalorit täyteen. Se on mun mielestä aika paljon.. Yritän nyttenkin kyllästää kaikki paistokset rypsiöljyllä, käyttää majoneeseja jne ja silti se tuntuu toivottomalta urakalta.

Eikä mitään jos ton nyt yhtenä päivänä mättää, kyllä mä siihen pystyn helpostikkin, kun keskityn, mutta se, että se pitäisi vetää joka ikinen päivä... :O

Siis painoin ennen ku aloitin salitouhut niin jotain 70 kiloa ja nyt kun painan kuitenkin sen 83 niin tuntuu, et keho pyrkis edellee takas sellaseks luuviuluks :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sukkapossu, oletan että olet normaalipainoinen? Sanoisin samaa mitä aina hoetaan normaalipainoisille ikuista viitä kiloa laihduttaville naisille: miski et voi olla tyytyväinen noin ts. syödä sen verran kun maistuu ja olla siinä painossa mihin kroppa asettuu? ;)

Viimeksi muokattu:
sukkapossu, oletan että olet normaalipainoinen? Sanoisin samaa mitä aina hoetaan normaalipainoisille ikuista viitä kiloa laihduttaville naisille: miski et voi olla tyytyväinen noin? ;)
Joo kyllä mut varmaan normaalipainoiseksi voi laskea. :D No itseasiassa mä oon loppuenlopuksi jo pitkälti tyytyväinen tähän mun kuntoon, voi olla, että vielä paljon lisää lihasta niin se ei jotenkin sopisi mulle muutenkaan. Kai tuo vaan siitä tulee, että haluis jotenkin kehittyä vaan koko ajan, kun on niin tykästynyt painojen nosteluun. Olen tässä pitempään päätä seinään hakattua kyllä alkanut miettiä, että kyllä ne mun salisaavutukset alkaa olee tässä, enemmän tai vähemmän ylläpitäväksi treeniksi mieltänyt viimeset puol vuotta ainakin, ei vaan onnistu millään tuo safka puolen hoitaminen.

PS kokeilin kyllä aloittaessani sitä kunnon sikabulkkia, tarkoittaen, että en vältellyt sokeria... Sillä sai kyllä painon ylös, harmi vaan että se oli sitten enimmäkseen läskiä. Siksi en enää ikinä viitsi alkaa sillälailla väkisin nostamaan painoa, huijaamalla ruokavaliossa, se ei johda muuta, kun läskin keräämiseen siis mulla ainakaan. :D

Vinkkejä sukkikselle:

- Instant oats. Tällä saa hyvää hitaasti imeytyvää hiilaria parikin sataa gemmiä päivässä aika helposti alas
- Jääkaapissa säilytettyä rypsäriä lasiin puolisen desiä ja päälle jääkylmää vettä. Vedät ykkösellä huiviin ennen kuin rypsäri on ehtinyt kunnolla nousta pinnalle. Se ei maistu sieltä alta koska a) se on kylmää b) vesi ympärillä on kylmää c) vettä on vitusti enemmän ja kun vedät ykkösellä et edes huomaa että seassa on öljyä
- Jos käytät tuota oatsia niin kuitua tulee niin maan perkeleesti. Voit huoletta vaihtaa riisit ja pastat ym. täysjyvästä johonkin hötömpään. Riisin kun vaihtaa valkoiseksi halpikseksi niin uppoaa ihan eri tahtiin.

^eikai kukaan, jolla on onglmia syödä paljon syö mitään täysjyväriisiä? Paljonkun syö niin tulee kuituja jo muutenkin niin maan perkeleesti, että perse vaan soi, jos jotain täysjyvää vielä vetää..(ja maistuuhan se aivan paskalle myös)
Sitten toinen juttu, mikä idea tuota rypsäriä on vetää? Jos rasvoja saa jo muuten tarpeeksi, niin ei nyt kannata rypsäriä enää lisää vetää? Ei luulis olevan vaikeeta ottaa tarvittavia kaloreita esim. jasmiini/basmati riisistä, banaaneista, kaurahiutaleista tms. Etenkin banaaneista saa todella helposti, niitä voi helposti vetää vaikka kymmenen päivässä

Mitenkä musta tuntuu että sukkis olet tehnyt tuon syömisen itsellesi liian vaikeaksi. Et ilmeisesti ole punttaillut kauhean pitkään ja nyt homma on taputeltu kun et vaan pysty hoitamaan safkapuolta? Ei sillä että oma kehitys olisi mitenkään oppikirjasta :) Ns. ylläpitokaloreillakin pystyy kuitenkin kehittymään (hitaasti).

Mitenkä musta tuntuu että sukkis olet tehnyt tuon syömisen itsellesi liian vaikeaksi. Et ilmeisesti ole punttaillut kauhean pitkään ja nyt homma on taputeltu kun et vaan pysty hoitamaan safkapuolta? Ei sillä että oma kehitys olisi mitenkään oppikirjasta :) Ns. ylläpitokaloreillakin pystyy kuitenkin kehittymään (hitaasti).
No juu, kyllä mäkin pyrin tekemään hidasta kehitystä, mutta mutu on se, että aika hankalaa se on, ilman kunnon kaloreita. Voihan se olla toki myös, että treenaan päin honkia, mutta eniten epäilen ravinto puolen olevan rajoittava tekijä. Kun kuitenkin tiedetään, että voima korreloi vahvasti lihaksen kokoon, niin en ainakaan itse odota kovia nousuja tuloksissa, lepsulla (+-kalorit) syömisellä. Ellei nyt oikeasti se lihaksen kasvaminen ja rasvan palaminen yhtäaikaisesti, jossain määrin ole mahdollista.

Eniten kuitenkin mulla on ihan käytännön syistäkin ongelmia ton syömisen kanssa, silloin kun on koko päivän kotona ja löytyy intoa, niin saa mätettyä kaikki ruuat kyllä, mutta välillä tulee niitä huti päiviä, jollon ei syö tarpeeksi, jos on vaikka jotain menoa, tai ottaa vähän ylimäärästä liikuntaa.
Minusta se ravintopuoli on nimenomaan se rajoittava tekijä miksei kadut ole täynnä lihaksikkaita ihmisiä. Koska aika tahvo treenaaja saa mun mielestä olla, ellei saa salilla lihaksia treenattua sillä tavalla, että antaa niille sopivan kasvuärsykkeen.

Miksi ihmeessä sitä rypsäriä pitäisi juoda jos se on pahaa? Mä laitan kaikkiin ruokiin joko oliiviöljyä tai voita ja namnam on hyvää. :D Rasvan voi toki valita omaan ruokavalioon sopivaksi mutta pointti oli tunkea se ruuan sekaan.
Laitapa sukkapossu tänne sun tyypilliset päivän syömiset (ruokalajit ja suunnilleen kalorit yms) niin katotaan mitä keksitään? :)

Jep, äkkiä tulee kaloreita huomaamatta, ku heittää aamusin puuron sekaa kunnon voinapin, sit kookosöljyy / culinesee pannulle ku paistaa safkan. Suosisin kookosöljyä.

Laskeskelin tuossa äsken tavallisen arkipäivän kalorit ja sain tulokseksi 2500.. mahtanee olla liian vähän kun oon 180cm/70kg ja liikun kuitenkin päivittäin n. tunnin (lenkki tai sali)? :nolo:
Sen sijaan sain proteiinimääräksi 220g että mitäs ihmettä.. yli kolminkertainen määrä painoon nähden vaikka suositus lienee 1,5x? :D

Laskin tosiaan noita ekaa kertaa nyt, saattohan siinä jotain virheitäkin tulla.. mut etenkin toi kalorivaje harmittaa vähän. Opiskelijana kun ei ole paljoa tämän enempää varaa syödä, mutta lihasta olisi kiva rakentaa. Kommentteja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom