Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. se 30g ei kuitenkaan imeydy heti, vaan proteiinin lähteestä riippuen imeytyminen voi kestää 1-10h, ja suurempi määrä proteiinia kerralla yksinkertaisesti imeytyy kauemmin.

Koko 30g myytti alkoi jo ysärillä tämän klassisen Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial pr... - PubMed - NCBI tutkimuksen myötä, jossa nyt sattui esimerkkinä olemaan 30g heraproteiinia joka oli imeytynyt 3-4h sisään. Tossakin vielä tyhjään mahaan nautittuna.. ja vielä todella nopealla heralla (10g/h). Normaalista ruuasta saatava proteiini imeytyy keskinopeudella 3-4g/h.

Oukei, toi oli tosiaan vaan mitä mulle on kerrottu. Mistä tuli mieleen, onko ihan paskapuhetta tämäkin että treenin jälkeen pitäisi syödä seuraava ateria 1h sisään koska sen jälkeen muutamaan tuntiin kroppa "ei ota vastaan" ruokaa niin hyvin kun yleensä? Siis kun kuitenkin siinä ruuan imeytymisessä yms. kestää aikansa? Ja siis nyt ei puhuta palkkarista vaan seuraavasta kunnon ruuasta.

Oukei, toi oli tosiaan vaan mitä mulle on kerrottu. Mistä tuli mieleen, onko ihan paskapuhetta tämäkin että treenin jälkeen pitäisi syödä seuraava ateria 1h sisään koska sen jälkeen muutamaan tuntiin kroppa "ei ota vastaan" ruokaa niin hyvin kun yleensä? Siis kun kuitenkin siinä ruuan imeytymisessä yms. kestää aikansa? Ja siis nyt ei puhuta palkkarista vaan seuraavasta kunnon ruuasta.

Ei se pakollinen ole mutta olisi se ihan hyödyllistä saada sinne suunnilleen 1h kieppeillä. Itellä ainakin kun treenit loppu ja palkkari on nassussa jos en saa puoleentoista tuntiin ruokaa niin olen valmis syömään matot lattialla ja tapetit seiniltä, mutta nyt täytyy muistaa että kaikki ei ole tuollaisia tuo on vain omalla kohdalla.

Ja kyllä, läskiä on PALJON. (56 kiloinen, 163 cm nainen.)

Häh? BMI on noilla lukemilla 21 eli olet normaalipainoinen. Kun tällä forumilla kirjoittelet, saattaa myös olla lihasta vähän enemmän kuin keskivertosuomalaisella, jolloin väittäisin että läskiä on VÄHÄN. Nimimerkillä oma punnittu ennätyspainoni oli 183 kg joskus muinoin (nyt paljon vähemmän). Minulla sitä läskiä oli (ja on) PALJON. Sinulla ei.

Tulee joku 900-1100 keskimäärin, joskus n. 1300:kin... En kauheesti laskeskele. Eikä oo kitudieetti mun mielestä, jaksan kyllä ihan hyvin. :)

900 kcal lasketaan virallisesti vähäkaloriseksi ruokavalioksi, ja on aika lähellä ns. erittäin vähäkalorista dieettiä (ENED eli VLCD) jota saa enintään 3 viikkoa tehdä ilman lääkärin valvontaa. Toki 1100 kcal on jo vähän järkevämpi, mutta senkin pitäisi olla voimakkaasti laihduttava.

No nyt on outoa, mittasin tunti sitten reiden ympäryksen, oli 54 cm ja nyt 52,5? Tarkoittaa, että olen sittenkin laihtunut, jes :D mutta miten voi olla mahdollista että näyttää väärät lukemat? Tarkistan aina aikas monta kertaa.

Älä mittaa itseäsi useammin kuin kerran viikossa ellet osaa suhtautua satunnaisvaihteluun rationaalisesti. Kehon mittoihin vaikuttavat monet muutkin asiat kuin läskin määrä ja osa niistä vaihtelee nopeallakin tahdilla. Olennaista painon ja kehon mittojen seurannassa (ellet tähtää kisoja varten tiettyihin mittoihin tms) on pitkän ajan trendi, ei hetken vaihtelut.

Olen laihduttanut kaksi kuukautta, aluksi laihduin ihan kivaa tahtia. En omista vaakaa, mutta senttejä tippui reidestä n. 1 cm viikossa ja muualtakin kivaan tahtiin. Kolmeen viikkoon en nyt ole laihtunut tippaakaan, en edes 0,1 cm reisistä tai muualtakaan. Ja kyllä, läskiä on PALJON. (56 kiloinen, 163 cm nainen.) Juon joka päivä jääkylmää vettä 2 litraa, sen itsessään jo pitäisi laihduttaa 50g läskiä viikossa, mutta en näköjään sitä pientä 50g:kaan laihdu. Tuntuu että syön liikaa, mutta tiedän että pitää syödä tarpeeksi jne.. haluaisin syödä vähemmän ja kohta syönkin jos en laihdu. Tässäpä nyt muutaman päivän ruoat ja liikunnat (sisältää hyötyliikunnat, juon vaan vettä ja 1-2 kuppia kahvia ja 2-3 kuppia vihreää teetä ilman mitään päivän mittaan)

Vaaka nyt ei montaa euroa maksa, mutta tärkeämpää olisi olla stressaamatta ja tosiaan tarkkailla painon muutoksia jne vaikka kerran viikossa. Naisilla monesti rasvaa kertyy juuri reisiin, joten se yksi ärsytys voisi olla parempi opetella unohtamaan ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Paino sulla kuitenkin on hyvä.

Katso, että välillä tulee myös rankempaa, kunnolla hengastyttävää & hikoiluttava liikuntaa. Oma suosikki siihen on spinning, siinä ite saan sykkeen "helpoiten" lähelle maksimia. HIIT-tunnit on myös hyviä.

Yleisiä suosituksia (sulla varmaan menee näiden sisään, vaikkei tuossa koko viikkoa ollutkaan):
UKK-instituutti - Liikuntapiirakka
UKK-instituutti - Aikuisille

Mitä mieltä olette jos aamulla ottaa normaalisti hiilaria ja proteiinia naamaan, mutta sitten ennen treeniä söisi pelkästään vähän hiilareita ja reenin jälkeen mättäisi sitten kunnolla hiilaria ja kohtuullisesti proteiinia?

Kiitos vinkistä. ;) Eivaan, joskus myös omien aivojen käyttö on suotavaa. Varmasti tajusit pointin. Mut hyvää läissyy.

Mitä on läissy? :D Häirinnyt jo pitkään.

- - - Updated - - -

Ku se tuntuu mukavalta :D Syön kyllä ylipäätään usein enemmän iltapainotteisesti, kun ei oo ruokahalu kummoinen siinä heräämisestä johonkin iltapäivän tienoille.

Ei se kovin optimaalista ole, koska stimuloit tuolloin proteiinisynteesiä vain tuolla yhdellä aterialla.

No nyt on outoa, mittasin tunti sitten reiden ympäryksen, oli 54 cm ja nyt 52,5? Tarkoittaa, että olen sittenkin laihtunut, jes :D mutta miten voi olla mahdollista että näyttää väärät lukemat? Tarkistan aina aikas monta kertaa.

Kai ymmärrät, että tuo itse mittanauhalla mittaileminen ei kovin tarkkaa touhua ole? Muuttujia on erittäin paljon. Mitä tuohon ruokavalioon tulee, niin kaloreita nostaisin tuolla liikuntamäärällä reilusti ylöspäin.

Käytkö salilla ollenkaan, vai onko liikunta pelkästään jumppaa ja kävelyä?

Terveeseen ruuansulatukseen se ruoka uppoaa ihan ajasta riippumatta melkolailla tasaisesti. Treenin jälkeinen "anabolinen ikkuna" teoria on taas toinen teoria jota paljon käytetään. Joskin tuossakin teoriassa paikoitellen puhutaan 45min ja paikoin 48h. Palautusjuomasta/treenijuomasta ja aiemmasta syömisestä se seuraava ateria eniten riippuu.
Esim jos kunnolla lataan hiiltä isolla aterialla 3h ennen treeniä, vedän intrassa aminoita ja palari on reipas prodehiili kombo, niin ei mulla nyt varsinaisesti ole kiire syödä heti tunnin sisään mitään uutta.. kunhan samana päivänä vielä syön ne tarvittavat kalorit. Eri asia jos ei ole vaikka kiinteää ruokaa alla ollenkaan, ja palarikin oli pelkkä isolaatti. Siinä tapauksessa varmaan söisin aika äkkiä palarin perään.

Ymmärsit ehkä pointin.

Nikula, kyllä ymmärsin. :) Mulla on käytössä 1:1 proteiinia ja hiilaria sisältävä palkkari. Sain vaan PT:ltä pyyhkeitä siitä kun en ikinä ehdi tunnin sisään syömään ruokaa treenin jälkeen, vaan yleensä vasta joskus reilun parin tunnin päästä (aika joka menee kotimatkaan, saunaan/suihkuun, ruuanlaittoon jne.).

Älkää ressatko.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ostin Pirkan seitiä annospaloina ja niissä oli kaloreita muka 100g:ssa 54kcal ja proteiinia vain 12g. Ennen niissä on ollut enemmän energiaa ja proteiiniakin lähes 20g. Ei nyt yhtäkkiä jostain kalasta pitäisi lähteä noin paljon energiaa kuin pieru saharaan?

Nikula, kyllä ymmärsin. :) Mulla on käytössä 1:1 proteiinia ja hiilaria sisältävä palkkari. Sain vaan PT:ltä pyyhkeitä siitä kun en ikinä ehdi tunnin sisään syömään ruokaa treenin jälkeen, vaan yleensä vasta joskus reilun parin tunnin päästä (aika joka menee kotimatkaan, saunaan/suihkuun, ruuanlaittoon jne.).
mikä pakko muuten lehtien ja esimerkiksi just personal trainerien on tuputtaa lähes merkityksettömiä asioita perustreenaajal? Muunmuassa 6 ateriaa päiväs, ruokien ajoittaminen, vähähiilihydraattinen ruokavalio,monimutkaiset/huonot saliohjelmat. Siis paljon sellaista, mille ei löydy mitään oikeaa tieteeseen/käytäntöön pohjautuvaa perustetta. Niinku tahallaan yritetää saada homma kuulostamaan monimutkaisemmalta kuin sen on tarpeen olla.

mikä pakko muuten lehtien ja esimerkiksi just personal trainerien on tuputtaa lähes merkityksettömiä asioita perustreenaajal? Muunmuassa 6 ateriaa päiväs, ruokien ajoittaminen, vähähiilihydraattinen ruokavalio,monimutkaiset/huonot saliohjelmat. Siis paljon sellaista, mille ei löydy mitään oikeaa tieteeseen/käytäntöön pohjautuvaa perustetta. Niinku tahallaan yritetää saada homma kuulostamaan monimutkaisemmalta kuin sen on tarpeen olla.

Mä luulen, että ihan oikeasti osaava pt osaa lähteä sen ohjattavan tilanteen kautta purkamaan myös ruokailuja sekä salihommia. Monesti tosin asiakaskin tuottaa niitä ongelmia, kun se perusohjelma ei kelpaa, vaan pitää olla joku 357-jakoinen ohjelma, jossa tehdään giant settejä, pudotuksia, pakkoja jne. Kuten pt Vatanenkin sanoi, niin se on vaan kylmä tosi, että sillä perusohjelmalla sitä kehitystä tehdään alkutaipaleella. Se myös yleensä sopii aikatauluihin hyvin.

sukkapossu, ihan totta! Mun reenit on kyllä perustreeniä mutta vähän tuntuu että maksoinko turhasta kun otin paketin mihin kuuluu kanssa ruokavalio-ohjeet. Siis uskon että kyseinen PT osaa kyllä asiansa (kisaa itse fitnesslajeissa) mutta IMO ois kiva jos tälläset jutut asiakkaan elämäntyylissä tai missäliekään otettaisiin huomioon.

sukkapossu, ihan totta! Mun reenit on kyllä perustreeniä mutta vähän tuntuu että maksoinko turhasta kun otin paketin mihin kuuluu kanssa ruokavalio-ohjeet. Siis uskon että kyseinen PT osaa kyllä asiansa (kisaa itse fitnesslajeissa) mutta IMO ois kiva jos tälläset jutut asiakkaan elämäntyylissä tai missäliekään otettaisiin huomioon.

Vaikka tuntuu vittuilulta, niin haasta sitä PT:tä. Kysy, miksi näin ja mihin mikäkin perustuu jne.

Koska ihminen joka asiaan ei ole paremmin perehtynyt, on helposti vakuutettu käyttämällä ja suosittelemalla kaikkea raflaavaa ja hienon kuuloista. Toisinsanoen siis ihan perus markkinointia. Lehdet ja firmat markkinoi tuotteita tätäkautta, pt taas markkinoi "ammattitaitoaan".

Ikävä kyllä nykybuumien ja villitysten aikakautena itseä jopa hävettää sanoa ääneen ammattiaan/alasuuntautuneisuuttaan. Mukavampi vain yleistää että liikunta- ja hyvinvointiala.

Kun on puhuttu että malto jää kellumaan mahaan jos sitä vetää paljon treenin aikana. Kuinka paljon maltoa siis uskaltaa vetää treenin aikana?

Mulla menee 70g, laitan perussheikkeriin ja sitten ihan täyteen vettä, tuntuu olevan sopiva määrä. Tuossa on siis olennaista, että tekee siitä litkusta tarpeeksi laimeata, niin ei jää maltokaan niin helposti vellomaan mahanpohjalle.

Tyhmä kysymys herasta. Oon muutaman kerran tehnyt kotijuustoa (esim. KOTIJUUSTO (10-12 annosta) - Kotikokki.net - reseptit). Tuosta jää yli heraa, jota olen käyttänyt mm. sämpylöiden tai hiivaleivän leipomiseen. Sitä kuitenkin tulee huomattavasti enemmän kun pystyn leipään käyttämään. Tietäisikö joku mitä tämä ylijäänyt hera nyt tarkkaan ottaen on? Mietin vain, kun sitä kohta taas on pari litraa poisheitettäväksi ja samalla vedän MyWheytä veteen sekoitettuna sheikkeristä. Voisiko tuon juustosta yli jääneen heran hyödyntää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom