Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Tärkkelystä tärkkelystä ;) Tai siis mä ainakin. Koitan vältellä fruktoosia, lähinnä, tiedän kyllä että tärkkelys muuttuu "sokeriksi" kehossa, muttamutta eikös se ole sitten puhdasta glukoosia verrattuna sokerin 50/50 fruktoosi/glukoosi. Aikoinaan näin tän https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM ja oon siitä asti pitänyt sokeria vähän pahiksen roolissa, juurikin sen fruktoosin takia, jolla väitetysti on hyvin erilainen metabolinen reitti kun glukoosilla. En tiedä voin olla väärässäkin ja turha vältellä sokeria, mutta niin nuo kovasti hehkuttavat, että pahasta on. Etenkin kyseinen dokumentti kyllä aiheutti sellasen, makes sense -reaktion..
Mun on JOKA PÄIVÄ pakko turvautua karkkiin (eli fruktoosiin) :( Ei tuu muuten tarpeeksi kaloreita.

Mun on JOKA PÄIVÄ pakko turvautua karkkiin (eli fruktoosiin) :( Ei tuu muuten tarpeeksi kaloreita.
No ei ehkä sekään optimaalisinta mut imo kannattaa sitten mielummin ottaa niitä kaloreita vaikka rasvasta ku sokerista (tärkkelys>rasva>sokeri)... Rasvanen ruoka se vasta hyvää onkin ;) Sekin taitaa tosin ehkä olla vähän kompromissi kyllä.

Kyllä ainakin mutu tuntumal sanon et joku bulkki, missä sitten helppouden takii sorrutaan syömään sokeria, juomaan mehuja yms helppojen hiilareitten toivossa on just millä ainakin saa rasva% mukavasti samalla nousuun... :D Ei se helppoo ookkaan syödä tärkkelystä huomattavia määriä. Juurikin se tekee sen, että on niin vaikea syödä oikeasti "kliinisti" Ei ole olemassa helppoja(hyvänmakuisia) oikoteitä onneen..

Kiitti vinkistä! :) laitaksä sen valmiiseen puuroon vai ennen haudutusta?
Valmiiseen puuroon. Laita myös vähän ylimääräistä nestettä perään, koska muuten koostumus on melko sementtistä.

Saman sarjan triviakysymyksenä: Mitä mieltä olette kaakaon juomisesta? Kumoaako kaakaojuomajauheen pienehkö määrä sokeria maidon juonnin hyödyt? Vai onko kaakaomuki illalla hyvä/ok tapa ottaa viimeiset parisataa kaloria jos mausta tykkää? :D

Ei se hyvä tapa ole, mutta ei se kokonaisuutta kaada jos se muutoin on kunnossa. Voithan sä keittää iltakaakaos sitten vaikka van houtenista ja makeuttaa vaikka hunajalla jos mausta tykkäät, niin ei tule ihan niin tyhjänä energiana se sokeri :D

Kysyisin suolan käytöstä, onko järkevää lisätä suolaa esim. kaurapuuroon tai maustamattomaan kanaan ?

Riippuu ihan kuinka paljon suolaa ruoastasi muuten tulee. Jos syöt paljon eineksiä tai muuten reilusti suolaa (tai natriumia) sisältäviä ruoka-aineita, ei välttämättä kannata lisätä erityisemmin suolaa. Jos suolaa ei muuten tule paljoa, kannattaa ehdottomasti lisätä sitä hieman ruokaan. Semmonen viitisen grammaa (ehkä vähän ylikin, jos olet isokokoinen, hikoilet paljon tai juot paljon) päivässä on ihan hyvä.

Oliskos suosituksia proteiinipatukoista, esim fittnesstukun listoilta? ostin noita star nutrition star bareja mutta ovat todella hankala syödä vähän kuin purkkaa pureskelis.

Noita on mukava pitää vaikka auton hanskalokerossa jos sattuu venymään ruokailujen välit.

No ei ehkä sekään optimaalisinta mut imo kannattaa sitten mielummin ottaa niitä kaloreita vaikka rasvasta ku sokerista (tärkkelys>rasva>sokeri)... Rasvanen ruoka se vasta hyvää onkin ;) Sekin taitaa tosin ehkä olla vähän kompromissi kyllä.

Kyllä ainakin mutu tuntumal sanon et joku bulkki, missä sitten helppouden takii sorrutaan syömään sokeria, juomaan mehuja yms helppojen hiilareitten toivossa on just millä ainakin saa rasva% mukavasti samalla nousuun... :D Ei se helppoo ookkaan syödä tärkkelystä huomattavia määriä. Juurikin se tekee sen, että on niin vaikea syödä oikeasti "kliinisti" Ei ole olemassa helppoja(hyvänmakuisia) oikoteitä onneen..
Vaikea lähteä arvioimaan onko rasva vai sokeri fiksumpi. Rasvaprosentti on pysynyt ihan hallinnassa joten sinäänsä näyttäisi toimivan. Sisäelinten rasva tietty pelottaa vähän...

Kalorivaje?!

Heippa !

Tiiän et näit keskusteluja on paljon, mutta kaikki niin ihmiskohtaisia!

Olen 22-vuotias 156cm 47kg. Painoin keväällä 43kg mutta paino päässy nousemaan.
Aloitin sali treenin kk (2-3krt/Vko) sit ja siellä tehtiin ravinto suunnitelma ja katsottiin tanita vaa'an kanssa rasvat yms!
Meillä on myös koira ja sekin vaatii liikuntaa päivässä 4-9km ylimääräistä.
Minulla on syömishäiriö taustaa,joten tässä ollaa Harjoittelu vaiheessa ,

Mutta luultavasti 1000-1100kcal/ Pv on liian vähän?!
Söin monta vuotta 400-700kcal ja tuo on aika paljon verrattuna siihen mitä todellisuudessa pitäisi syyä
Ravintoterapeutin mukaan 2000/Pv olisi mulle sopiva, mutta kun lasken kaloreita en saa yli 1200 ( lepoaineenvaihdunnan verran)
Kk painoa tullut lisää 1,5kg siitä kun aloitin sali treenin. Syön n.70-85g proteiinia/Pv hiilarit yritän pitää alhaalla ja rasvaa joutunut opettelemaan uusiks ruokavalioon(rasva % 12 ja sisäinen 1 tanita vaa'alla)
Miten saisin kaloreita lisää ja uskallanko lisätä niitä? Mulla ei oo ns herkuttelupäivää, joulu on lähinnä ainoa synttäreitä lukuunottamatta mutta silloinkin kalorit jää alle 2000.

En halua lihoa vaan saada timmin lihaksikkaan kropan(kohtuus silti, sopiva lihaksisto:) )
Mulla kuitenkin kaikki vaiheis hoidon kanssa,mut kyllä se tästä.

Ja vielä yksi, kun syön mahani pömpöttää siis turpoo ku ilmapallo!
Tähän olen yrittänyt kaikkea mutta tuloksetta, mikä avuksi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Lisäät niitä kaloreita pikkuhiljaa, edes 5 tai 10 g viikossa on jo lisäys ja vuoden mittaan paljon. Aineenvaihdunta ja keho lähtee siitä kehittymään niin turhaa läskin kertymistä ei kannata pelätä kun reenaat ja SYÖT nousujohteisesti. Ilman syömistä et tule saamaan timmiä ja lihaksikasta kroppaa

Mahan turpoamiseen voi olla monta syytä, vilja allergia, laktoosi-intoleranssi etc. Sun täytyy myös muistaa että jos oot syöny jotain lapsellisia 400kcal päivässä määriä ruokaa niin vatsalaukku on vielä toistaiseksi suht pieni. (vatsa laukku venyy ja kutistuu ruokailun mukana) Eikä ole vielä tottunut kasvaneisiin ruokamääriin. Seuraile mahaa ja sitä miten se reagoi, muista juoda myös tarpeeksi vettä päivän aikana,huolehdi riittävästi kuidun saannista.

alla pari linkkiä, myön englannin kieliset kannattaa katsoa ajatuksella jos kieli sujuu.

Hulkin neuvoja aineenvaihdunnan kasvattamiseen

Reversedieettaus, osa 1 ? siirtymä plussalle rankan dieetin jälkeen | Fast Sports Nutrition

Reversedieettaus osa 2 ? kalorinkulutuksen kasvattaminen off-seasonilla | Fast Sports Nutrition

Layne norton metabolic damagesta, sen tunnistamisesta, hoitamisesta ja korjaamisesta

https://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

https://www.youtube.com/watch?v=EY1DsZMNfNw

Pidät tuon noususuhdanteen päällä ja jos ei enää paino nouse niin suurennat annoskokoja ensisijaisesti treenien ympärillä olevilla aterioilla. Periaatteessa tuo 1200kcal on liian vähän, mutta sun aineenvaihdunta saattaa olla sen verran jumissa vielä, että siirtyminen heti 2000 kcal ruokavalioon saattaa kerätä aika paljon ylimääräistä. Joten kasvata pikkuhiljaa kalorimääriä niin aineenvaihdunta tervehtyy ja rasvaa ei ylenpalttisesti tule. Sitä saa ja pitääkin etenkin tuossa tilanteessa jonkin verran tulla, mutta turhaa sitä taas ääripäähän menee. Toisekseen, miksi välttelet hiilaria? Aktiivisen ihmisen on turha sitä välttää. Riisiä, pastaa, perunaa ja puuroa ihan rohkeasti, että jaksaa treenata.

Tuosta mahan turpoamisesti en osaa oikein sanoa. Tietenkin jos syö mahan täyteen, niin pienehköllä rasvaprosentilla kyllä huomaa jonkinlaista "pömpötystä", koska viehän se ruoka siellä mahassa tilaa. Ja ehkäpä sun tapauksessa mieli tekee tässä kärpäsestä härkäsen? Toisaalta tietenkin voi olla, ettei joku ruoka-aine sovi sulle. Löydätkö jotain yhdistävää tekijää näillä ruokailuilla? Ruoka-aine, viljatuotteet ylipäätään, maitotuotteet jne. Onko muuten ruoansulatusvaivoja?

E. Näköjään aika hidas :D

Hiilarit

Terve! Mikä ois sellanen optimaalinen määrä hiilihydraattia päivässä parikymppiselle kun tavoitteena hyvä lihaskasvu? Mitat 73kg 190cm proteiinia tulee tällä hetkellä 1.5-2g painokilo ja rasvaa 1g/painokg.
Otanko siis vain loput hiilihydraatista kun yritän vielä pitää kalorit n.300 plussalla?

Terve! Mikä ois sellanen optimaalinen määrä hiilihydraattia päivässä parikymppiselle kun tavoitteena hyvä lihaskasvu? Mitat 73kg 190cm proteiinia tulee tällä hetkellä 1.5-2g painokilo ja rasvaa 1g/painokg.
Otanko siis vain loput hiilihydraatista kun yritän vielä pitää kalorit n.300 plussalla?
Kyllä kun prodet ja rasvat on kasassa niin loput hyvälaatusista hiilihydraateista.

Oon vaan tässä mietiskellyt tota hiilarien jakamista, itsellä kun tuntuu kroppa todella huonosti sietävän hiilihydraattia ja kun se tuntuu vähän olevan kakspiippunen juttu, annan esimerkin päivästä jolloin olen syönyt ns, normaalia enemmän hiilihydraattia ennen reeniä (eli tavallaan "cheat meal" kun olen paleoruokavaliota noudattanut muuten niin olen saattanut käydä kaverien kanssa pizzalla tms.) olen huomannut että tälläisinä päivinä kun olen "huijannut" (syönyt esim pastaa) reeni kulkee paremmin ja saan paikat paremmin kipeäksi ja fiilis reenata muutenkin katossa, mutta sitten reenin jälkeen jos vielä syön hiilihydraattia niinkuin suositeltaisiin optimaalista lihaskasvua varten niin alkaa turvottamaan, nestettä kertyy ihan silmissä, ruoansulatus menee hieman sekaisin ja olen todella väsynyt ja veto muutenkin pois. Ja aamulla herätessä on olo kovin huono ja ruokahalua ei ole. Tämä käy myös sillon kun hiilarit on otettu reenin jälkeen hyvistä lähteistä.

Tähän vertailuna jos syön koko päivän normaalin ruokavalioni mukaan(paleo) niin olo on koko päivän tasaisen hyvä, aamullakin on heti ruokahalua ja parempi olo eikä myöskään turvota. Mutta treeniteho tosiaan laskee ja paikatkaan eivät tunnu tulevan kipeäksi. Onko siis mahdollista että söisin melkein kaikki kasvuun tarvittavat hiilihydraatit ennen treeniä (vaikka nyt esim sitä riisiä tai perunaa) ja sitten loppupäivän noudatan sitä jauheliha/kana/kasvis/hedelmä/kananmuna/kala- linjaa ja kasvatan lihasmassaa tällä tavalla tehokkaasti?. Kalorit pyrin pitämään n.300 plussalla ja salilla treenaan periaatteella 2on 1off

Onko kehoni vain tottunut pieneen HH-määrään tämän paleoruokavalion takia ja reagoi siksi noin radikaalisti niiden syömiseen ja tottuuko keho hiljalti jos alan syömään vaikka riisiä ja kanaa joka päivä,vai onko ihmiskohtaiset erot sietokyvyssä vain niin erilaiset? Haluaisin kovasti saada tuloksia mutta hyvän olon ja jaksamisen uhraaminen siihen että söisin pakolla ne hiilihydraatit että kasvaisin kuulostaa jotenkin luonnottomalta. Ja kasvua tuskin nykyisellä hiilihydraattimäärällä tulee kauheasti tapahtumaan. Onko kohtalotovereita? Ja osaisiko joku sanoa mitä kannattaisi tehdä?

MoottoriSaha, hiilihydraateissa ja niiden lähteissähän on paljon eroja. Jos syöt paljon kasviksia sisältävän aterian sijaan vehnäpohjaisen pizzan, niin sun kuidun saanti vähenee mikä voi aiheuttaa vatsaongelmia. Mulle esim. taas gluteeniviljat ei sovi lainkaan mutta muut viljat, perunat yms menee oikein hyvin. Luultavasti kuitenkin vähittäinen muutos voi olla parempi kuin kertarysäys.

Oliskos suosituksia proteiinipatukoista, esim fittnesstukun listoilta? ostin noita star nutrition star bareja mutta ovat todella hankala syödä vähän kuin purkkaa pureskelis.

Noita on mukava pitää vaikka auton hanskalokerossa jos sattuu venymään ruokailujen välit.

Quest barit ovat erityisen hyviä ja ravintoarvoiltaan vissiin parhaita patukoita, mutta hinta saattaa tulla vastaan jos Fitnesstukusta tilailet. Iherbistä noita saa kohtuuhintaan, mutta siinäkin pitää pitää silmällä tilaussumman määrää (n. 30 euroa) ettei tarvitse maksaa tullimaksuja.

Suositut

Back
Ylös Bottom