Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Luuletko tosiaan että tuut mitää eroa saamaan sillä ku vedät sen palkkaris heti reenin jälkee verrattuna siihen että söisit vasta kotona aterian palkkarin sijasta. Ite en oo yli puoleen vuoteen palkkareihin enkä mihinkää lisäravinteisiin tuhlannu rahojani ja oikein hyvin on tulosta tullu :)

Luuletko tosiaan että tuut mitää eroa saamaan sillä ku vedät sen palkkaris heti reenin jälkee verrattuna siihen että söisit vasta kotona aterian palkkarin sijasta.

Luitko edes tuota tekstiä?????

Ite en oo yli puoleen vuoteen palkkareihin enkä mihinkää lisäravinteisiin tuhlannu rahojani ja oikein hyvin on tulosta tullu :)

Tässä on ehkä kaksi tyhmintä argumenttia ikinä.
Ensinnäkin se on jo pakkiksellakin laskettu monta kertaa, että halvin proteiini tulee herasta. Itse käytän heraa päälähteenä prodelleni. Joten se ei ole "tuhlaamista" vaan juuri päinvastoin: säästämistä.

Toinen kohta on tuo "no oon tehny näin ja saanu tulosta". No arvaa mitä, aika moni tekee eri tavalla ja saa tulosta. Tadaa! Kato kun ei ole vaan yhtä tapaa saada tulosta. On vaan olemassa enemmän ja vähemmän optimaalisia ja niissä on eroa.

En halua haastaa riitaa, mutta faktat kuntoon nyt ;)

Itse käytän heraa päälähteenä prodelleni.

Onnea vaan sulle, olen kuullut jossain sanan lisäravinne... Että mulla pää prodelähteenä on kyllä ihan LIHA (eli paras), sekä tietysti kananmunat ja myös maitotuotteet joissain määrin jotka peittoaa sun puolen kilon hera päiväannoksesi mennen tullen. Heraa drinkki, pari päivässä täydentämään. Tietenkin jos ei ole varaa vetää hyvää lihaa paljoa päivässä, niin varmaan se tulee halvemmaksi ottaa suurin osa päivän prodesta herasta talteen.

Optimaalisuudesta puheen ollen enpä oikein usko että jos oisin palkkarin vetäny heti reenien jälkeen tai ylipäätänsä käyttäny semmosta nii olisin yhtään sen parempia tuloksia tehny ku nyt pelkällä aterialla palkkarin sijasta. Ja tuo että noilla on eroa on pelkkää hifistelyä. Ja aika köykänen ruokavalio täytyy olla jos pitää suurinosa proteiineista ottaa heralla. Kerro lisää kuinka paljon tossa säästää ku teet nuin? Linkkaappa semmonen osio jossa tuo ollaan laskettu.

Onnea vaan sulle, olen kuullut jossain sanan lisäravinne... Että mulla pää prodelähteenä on kyllä ihan LIHA (eli paras), sekä tietysti kananmunat ja myös maitotuotteet joissain määrin jotka peittoaa sun puolen kilon hera päiväannoksesi mennen tullen. Heraa drinkki, pari päivässä täydentämään. Tietenkin jos ei ole varaa vetää hyvää lihaa paljoa päivässä, niin varmaan se tulee halvemmaksi ottaa suurin osa päivän prodesta herasta talteen.

Enpä väittänytkään sen olevan mitenkään optimaalista. Ensinnäkin se on kätevää, koska ei ole mahdollisuutta olla syömässä lihaa koko ajan. Lisäksi ei ole varaa lihaan niin kuin totesitkin. Lihaakin kyllä menee hiukan.

Optimaalisuudesta puheen ollen enpä oikein usko että jos oisin palkkarin vetäny heti reenien jälkeen tai ylipäätänsä käyttäny semmosta nii olisin yhtään sen parempia tuloksia tehny ku nyt pelkällä aterialla palkkarin sijasta.

Se on oma asia mitä uskoo, mutta näin tutkimusdata kuitenkin väittää.
Ja tuo että noilla on eroa on pelkkää hifistelyä.
Tietenkin. Riippuen toki mihin hifistelyn rajan vetää. Joidenkin mielestä palkkari on hifistelyä, joidenkin mielestä jo kalorien laskeminen ja joidenkin mielestä aminohappoihin vedetään raja. Kaikki on suhteellista.
Ja aika köykänen ruokavalio täytyy olla jos pitää suurinosa proteiineista ottaa heralla.

Mitä meinaat tällä?

Kerro lisää kuinka paljon tossa säästää ku teet nuin?
En ole tarkkaan laskenut. Hommassa on rahallisen säästön lisäksi myös kätevyyspuoli. Käytän paljon massanlisääjänä instant oats kaurajauhoa, joten herat menee kätevästi samassa sheikkerissä :) Lisäksi ei aikataulu ja huono syömistaito anna myöten olla koko ajan ruokakipon ääressä.
Linkkaappa semmonen osio jossa tuo ollaan laskettu.
Ole hyvä:
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/46431-halvin-proteiinin-lahde/

Tuolla oli ainakin mainintaa heran halvemmuudesta. Lisäksi täällä oli joskus joku "lisäravinteet on turhia"-tyyliin otsikoitu aivopieruketju jossa joku trollasi oikein huolella kumoten kaiken tieteellisen näytön ihan vaan koska siksi. Siellä oli myös käsitelty hiukan heran hintaa. Voit tuon myös itse laskea jos kiinnostaa! :) Esim. f-tukun whey 80 16kg säästöpakkauksella saa hyvinkin halvan hinnan proteiinigrammalle.

Optimaalisuudesta puheen ollen enpä oikein usko että jos oisin palkkarin vetäny heti reenien jälkeen tai ylipäätänsä käyttäny semmosta nii olisin yhtään sen parempia tuloksia tehny ku nyt pelkällä aterialla palkkarin sijasta. Ja tuo että noilla on eroa on pelkkää hifistelyä. Ja aika köykänen ruokavalio täytyy olla jos pitää suurinosa proteiineista ottaa heralla. Kerro lisää kuinka paljon tossa säästää ku teet nuin? Linkkaappa semmonen osio jossa tuo ollaan laskettu.

Tässä ei ole nyt susta kyse, yllä on linkitetty ihan selviä tutkimustuloksia, joiden mukaan välittömästi treenin jälkeen otetulla proteiinilla on selviä hyötyjä verrattuna että söisi vasta myöhemmin. Ihan yhtä lailla joku voi sanoa, että olen vetänyt askin päivässä tupakkaa enkä voisi olla terveempi ja siitä yleistys että tupakointi ei ole haitallista, kun MINÄ en ole huomannut mitään.

Tässä ei ole nyt susta kyse, yllä on linkitetty ihan selviä tutkimustuloksia, joiden mukaan välittömästi treenin jälkeen otetulla proteiinilla on selviä hyötyjä verrattuna että söisi vasta myöhemmin. Ihan yhtä lailla joku voi sanoa, että olen vetänyt askin päivässä tupakkaa enkä voisi olla terveempi ja siitä yleistys että tupakointi ei ole haitallista, kun MINÄ en ole huomannut mitään.

Tai vielä parempi olisi vertaus, jossa tupakoija sairastuu keuhkosyöpään, mutta sanoo "en usko etten olisi sairastunut vaikka en olisi polttanut" :D

Siinähän nimenomaan sanottiin että jos urheilee vähemmän kuin 2krt päivässä nii sen merkitys vähenee huomattavasti. Ja silloin ne erot on mitättömiä ja menevät hifistelyn puolelle. Toki jos se antaa hyvän placebon nii kannattaa jatkaa.

Jokainen tekee miten tekee, juo palautusjuoman tai ei, jokainen reenaa omalla tavallaan, ei siihe voi mitään sanoa muttakun palautusjuoman vaikutuksesta on tutkittua näyttöä niin en lähtisi sitä nollaamaan. :) Kukaan ei tiedä olisiko paremmassa kunnossa palautusjuomalla vai ei.:pano:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Siis väitätkö wiisel tosiaan, että ei ole mitään eroa otatko palkkarin heti treenin jälkeen vai kolmen tunnin päästä? :confused:

Lihastohtorilta:
Ilmankin ravinnon ajoitukseen panostusta yleensä kehityt, mutta kehitys ja palautuminen voivat vaarantua, jos ajoitus on pielessä, tämä on osoitettu mm. tanskalaisten toimesta (Esmarck ym. 2001). He osoittivat, että vanhoilla miehillä lihakset kasvoivat harjoittelun jälkeen VAIN kun ravintoa annettiin heti treenin jälkeen, eikä ollenkaan, kun ravintoa annettiin kaksi tuntia myöhemmin (kuva 1.). Myös voiman kasvu oli heikompaa, kun ravinnon nauttimisen kanssa vetkuteltiin.

---

Välittömästi harjoituksen jälkeen nautitun proteiinin hyödystä lihasmassan ja voiman suhteen on kuitenkin vahvaa meta-analyysitason näyttöä (Cermak ym. 2012). Ravinnon ajoittamisella on merkitystä voimaharjoittelussa (taulukko 1. Cribb & Hayes 2006). Tässä tutkimuksessa harjoituksen yhteydessä (ennen ja heti jälkeen) nautittu proteiini-hiilari-kreatiini-lisä kasvatti lihasmassaa ja voimaa paljon tehokkaammin kuin saman lisän nauttiminen viiden tunnin etäisyydellä harjoituksesta. Koehenkilöt olivat voimaharjoitelleita nuoria miehiä.

Taulukko 1. Kehonkoostumuksessa on suuri ero, kun proteiinia, kreatiinia ja glukoosia sisältävä ravintolisä ajoitetaan harjoittelun yhteyteen (PRE-POST) verrattuna vain aamu-/ilta-ajoitukseen (MOR-EVE). (Cribb&Hayes 2006)

Taulukko_1_Cribb&Hayes_2006

---

Ennen näitä ihmiskokeita proteiinipitoisen ravinnon ajoituksen hyöty lihaskasvussa osoitettiin jo voimaharjoittelevilla rotilla (Suzuki ym. 1999). Heti treenin jälkeen ruokailleilla rotilla lihakset kasvoivat, kun taas ruokailussa pitkään vetkutelleilla kasvoi läskin määrä. Jo tätä aiemmin on osoitettu, että kahden tunnin viive hiilihydraattien täydentämisessä voi vähentää lihasten hiilari- eli glykogeenivarastojen muodostumista jopa 50 % (Ivy 1998). Jos treenaa siis vaikkapa kaksi kertaa päivässä, niin lihasglykogeenin palauttaminen nopeasti on tärkeää. Harvemmin treenatessa merkitys on vähäisempi (Schoenfeld ja Aragon 2013). Lihastohtorin omissa tutkimuksissa on myös heraproteiinilla harjoituksen yhteydessä nautittuna ollut edullisia vaikutuksia lihaskasvuun (Hulmi ym. 2009) ja harjoituksesta palautumiseen sekä harjoituksen väsymyksen estoon (Tornberg, Mero ja Hulmi ym. vielä julkaisemattomia tutkimustuloksia).

Ravinnon aikaansaama proteiinisynteesin nousu on lyhyt, esim. nopeavaikutteiselle heralle 3 – 5 tuntia (Moore ym. 2009). Vastaavasti voimaharjoitus kohottaa lihasproteiinisynteesiä jopa 48-72 tuntia (Philips ym. 1997). Proteiinin riittävä ja toistuva (3 – 5 krt / vrk) saanti on todennäköisesti edullista juuri tuon kahden vuorokauden ajan, mutta proteiinisynteesitutkimustenkin mukaan erityisesti ensimmäisten tuntien aikana harjoituksen jälkeen (kuva 2.).

Siis oikeasti kumoatko kaiken tämän???

Ollu varmaa hyvä reeniohjelma kerta muuten ei kasva ku sillä jos sattuu saamaan LISÄRAVINNEDRINKIN heti treenin jälkeen. Kukalie tehny tonki tutkimuksen. En oikee voi ottaa mitään tutkimusta, puolesta tai vastaan tosissani ellei tekijöiden kontaktit yms muut oo täysin selvillä. Niin usein meinaa jotku tälläset tutkimukset rahotettu kyseisiä "parantavia" tuotteita tekevien firmojen puolesta.

Mut ei loppuje lopuks kiinnosta jos tuhlaatte massejanne kymmeneen purkkiin jauhoja luullen, että se on välttämätöntä maksimaaliselle kasvulle. En siis sano, ettäkö lisäravinteet olis haitallisia, koska jos ne olis, niitä ei kukaan käyttäs. Mutta tarpeellisia? Ei todellakaan.

Onko mikään tarpeellista? Kaiken voi korvata jollain ja kaiken voi tehdä eri tavalla. Erilaiset tavat fiksusti tehtynä varmasti tuo kehitystä, mutta niinkuin Monkey totesi, niin jos haetaan optimaalisinta kehitystä niin silloin siihen kuuluu ehdottomasti esim. palautusjuoma VÄLITTÖMÄSTI treenin jälkeen palautumista nopeuttamaan ja tukemaan. Piste.

Muistakaa, että täällä väittelevät erilaisilla tavoitteilla urheilevat ihmiset. Toiset käyvät salilla omaksi ilokseen sen 3krt viikossa, ja silloin ei varmasti ole juurikaan väliä ottaako esim. palautusjuoman vai ei. Sitten joillakin on kilpailullisia tavoitteita bodauksessa, voimailussa, jalkapallossa tai ihan missä vain, minkä takia treenataan useammin ja kovemmin, jolloin ravinnon ajoituksella yms on jo merkitystä. Lisäravinteilla voidaan esim optimoida harjoituksen ympärillä tapahtuva ravinoonsaanti ja todellakin on hyötyä jos treenaa jo lähes ammattimaisesti. Että tavallaan molemmat osapuolet ovat oikeassa. Elikkä kannattaa unohtaa tuo "joko tai" -ajattelu ja sen sijaan miettiä, että kuka niitä tarvitsee...

Onko sillä loppujen lopuks kehityksen kannalta väliä jos treenaa vasta päivällisen jälkeen illalla ja vetää sen jälkeen palautusjuoman ja ennen nukkumaanmenoa sitten iltapalan? Ennen oon treenannu niin että about klo 16.00 salille jonka jälkeen se palkkari ja sitte päivällinen ja myöhemmin iltapala. Onko todellisuudes sillä merkitystä tuleeko se iso lämmin ruoka siinä 1-2h treenin jälkeen vai sit ennen sitä? Niin ja tavoitteena siis lihaskasvu.

Onko sillä loppujen lopuks kehityksen kannalta väliä jos treenaa vasta päivällisen jälkeen illalla ja vetää sen jälkeen palautusjuoman ja ennen nukkumaanmenoa sitten iltapalan? Ennen oon treenannu niin että about klo 16.00 salille jonka jälkeen se palkkari ja sitte päivällinen ja myöhemmin iltapala. Onko todellisuudes sillä merkitystä tuleeko se iso lämmin ruoka siinä 1-2h treenin jälkeen vai sit ennen sitä? Niin ja tavoitteena siis lihaskasvu.

Kyllä mä ainakin olen ajoittanut sen päivän isoimman aterian treenin jälkeen syötäväksi, anabolinen ikkuna etc. Tämä on käsittääkseni se pää-syy minkä takia silloin kannattaa mättää kaloreita.

Vissiin iha jees kalorimäärät mulla: 3200-3300 jokapäivä, treenaan 3x viikossa yks-jakoisella? Huomasin että lepopäivänä mun peruskulutus saattaa olla vain 2250 kaloria, eli tossahan ois lepopäivänä jopa 1000kalorin plussa? Treenipäivänä kulutukseni 2950kaloria, eli silloin plussaa n. 300. Nyt vetäny 1.5 viikkoa noilla kaloreilla, paino noussut 2 kiloa (suuri osa vettä yms) niin vaikea arvioida onko nyt liikaa. Ainaki tulokset noussu ihan hyvin.
statsit 172/70 rasvaprossa 11.

Vissiin iha jees kalorimäärät mulla: 3200-3300 jokapäivä, treenaan 3x viikossa yks-jakoisella? Huomasin että lepopäivänä mun peruskulutus saattaa olla vain 2250 kaloria, eli tossahan ois lepopäivänä jopa 1000kalorin plussa? Treenipäivänä kulutukseni 2950kaloria, eli silloin plussaa n. 300. Nyt vetäny 1.5 viikkoa noilla kaloreilla, paino noussut 2 kiloa (suuri osa vettä yms) niin vaikea arvioida onko nyt liikaa. Ainaki tulokset noussu ihan hyvin.
statsit 172/70 rasvaprossa 11.
Sehän riippuu siitä pitääkö se sun arvioitu peruskulutus tosiaan paikkansa. Mutta lähe tosiaan vähentää noita lepopäivän kaloreita ainaki nyt ekaksi ja sen jälkee jos edellee liikaa nousee paino nii rupea puottaan noita reeni päivien kaloreita myös.

Siinähän nimenomaan sanottiin että jos urheilee vähemmän kuin 2krt päivässä nii sen merkitys vähenee huomattavasti.

Niin glykogeenivarastojen siis. Heraproteiiniin tuo ei liittynyt mitenkään. Aika hauska cherry picking taas. Alkaa olla aika epätoivosta jo ;)

- - - Updated - - -

Ollu varmaa hyvä reeniohjelma kerta muuten ei kasva ku sillä jos sattuu saamaan LISÄRAVINNEDRINKIN heti treenin jälkeen.

Kukaan ei ole väittänyt etteikö ilmankin kasvaisi
En oikee voi ottaa mitään tutkimusta, puolesta tai vastaan tosissani ellei tekijöiden kontaktit yms muut oo täysin selvillä. Niin usein meinaa jotku tälläset tutkimukset rahotettu kyseisiä "parantavia" tuotteita tekevien firmojen puolesta.
Siitähän käyt tsekkaamassa. Jokaiseen tutkimukseen löytyy linkki. Ei muuta kuin lukemaan! :)
http://lihastohtori.wordpress.com/2013/04/11/ravinnon-ajoitus/

Mut ei loppuje lopuks kiinnosta jos tuhlaatte massejanne kymmeneen purkkiin jauhoja

Perustele nyt ihan oikeesti miten se on "tuhlaamista". Osaatko edes ala-astetason matemaatiikkaa? Kerto- ja jakolaskuja?

uullen, että se on välttämätöntä maksimaaliselle kasvulle.
On se.
Mutta tarpeellisia? Ei todellakaan.

Totta. Mitään ei tarvitse käyttää. Eri juttu sitten mikä kannattaa ja mikä ei jos on tavoite saada treenistä kaikki hyöty irti.

Niin glykogeenivarastojen siis. Heraproteiiniin tuo ei liittynyt mitenkään. Aika hauska cherry picking taas. Alkaa olla aika epätoivosta jo ;)
Jaksoit vielä alkaa vääntään tosta? :D

Totta. Mitään ei tarvitse käyttää. Eri juttu sitten mikä kannattaa ja mikä ei jos on tavoite saada treenistä kaikki hyöty irti.
Ehkä se vielä joku päivä sullekki valkenee mitä sitä oikeasti tarttee jotta treenistä saadaan se kaikki hyöty irti ;)

Muistakaa, että täällä väittelevät erilaisilla tavoitteilla urheilevat ihmiset. Toiset käyvät salilla omaksi ilokseen sen 3krt viikossa, ja silloin ei varmasti ole juurikaan väliä ottaako esim. palautusjuoman vai ei. Sitten joillakin on kilpailullisia tavoitteita bodauksessa, voimailussa, jalkapallossa tai ihan missä vain, minkä takia treenataan useammin ja kovemmin, jolloin ravinnon ajoituksella yms on jo merkitystä. Lisäravinteilla voidaan esim optimoida harjoituksen ympärillä tapahtuva ravinoonsaanti ja todellakin on hyötyä jos treenaa jo lähes ammattimaisesti. Että tavallaan molemmat osapuolet ovat oikeassa. Elikkä kannattaa unohtaa tuo "joko tai" -ajattelu ja sen sijaan miettiä, että kuka niitä tarvitsee...
Totta puhut. Mutta täällä on heitelty väitteitä myös siitä ettei noista saa mitään hyötyä ja sehän on :anssi:

Suositut

Back
Ylös Bottom