Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Juu oli ehkä hieman kärjistetty esimerkki :) lähinnä jos nyt annan toisenlaisen erimerkin.

Kaksi täysin samaa ruokavaliota samat treenit ym muuttujat. Toinen kaveri syö 2-4h treenin jälkeen basmatiriisiä ja toinen syö vaikka suklaamuroja. Kalorit samat. Onko selvää eroa ?

Ehkäpä tässä hieman mietin tuota IFFYM tyyliä.

On eroa, koska suklaamurojen hiilarit imeytyy nopeammin. Tasaisemmin imeytyvät hiilarit menee todennäköisemmin lihasten käyttöön koska ei lihakset käytä hiilaria könttämäärissä juuri silloin kun vedät muroja vaan tasaiseen tahtiin. Tuollaiset nopeat hiilaritkin mahtuvat ruokavalioon oikein hyvin jos ne sijoittaa treenin ympärille. Nimimerkillä offilla pussillinen korvapuusteja aina treenin jälkeen :D

On eroa, koska suklaamurojen hiilarit imeytyy nopeammin. Tasaisemmin imeytyvät hiilarit menee todennäköisemmin lihasten käyttöön koska ei lihakset käytä hiilaria könttämäärissä juuri silloin kun vedät muroja vaan tasaiseen tahtiin. Tuollaiset nopeat hiilaritkin mahtuvat ruokavalioon oikein hyvin jos ne sijoittaa treenin ympärille. Nimimerkillä offilla pussillinen korvapuusteja aina treenin jälkeen :D

Paitsi että treenin jälkeisen aterian hiilarit todennäköisesti menee yhä varastojen täyttämiseen, johon suklaamurotkin menee sinänsä hyvin. Sitten taas yleisellä peruskulutuksella lihasten varastoja käytetään melko maltillisesti, ja oletettavasti seraavaa treeniä varten taas tankataan hiilarit erikseen. Tällaisessa skenaariossa suklaamurotkin siis käy.

Toisaalta, eikös jos esim. syö ne suklaamurot kevyt/täysmaidon kanssa, tai rasvaisen jogurtin, niin se rasva kuitenkin hidastaa jonkin verran niiden hiilareiden imeytymista, kuten taitaa maitotuotteet muutenkin hidastaa ravinteiden imeytymistä?

Paitsi että treenin jälkeisen aterian hiilarit todennäköisesti menee yhä varastojen täyttämiseen, johon suklaamurotkin menee sinänsä hyvin. Sitten taas yleisellä peruskulutuksella lihasten varastoja käytetään melko maltillisesti, ja oletettavasti seraavaa treeniä varten taas tankataan hiilarit erikseen. Tällaisessa skenaariossa suklaamurotkin siis käy.

Niin siis jos 4 tuntia treenin jälkeen syöt niin en mä ihan sokeria vetäisi. Jos nyt siis puhutaan enemmän hifistelylinjasta. Ei tietenkään meinaa että heti tulee kilo läskiä jos noin tekee.

Aloitin ketoosidieetin 3½ viikkoa sitten ja olen lepopäivinä syönyt n. 2000 kcal ja treenipäivinä n. 2500. Onko noi lepopäivien kalorit liian alhaalla ja jos on, niin kannattaako enää lähteä nostelemaan? Eilisestä lähtien olen vetänyt 45 minuutin kävelylenkin tyhjällä vatsalla. Kannattaako kulutusta alkaa lisäilemään vielä enemmän, jos kaloreita ei voi nostaa ja jotta ei lähde lihakset kävelemään kalorien tiputtamisesta?

Entä kannattaisiko tässä vaiheessa pitää "mättöpäivä" aineenvaihdunnan tasaamiseksi, jossa vetäisin kalorit jonnekin 2800:aan vetämällä viisi ylimääräistä ruokalusikallista rypsäriä?

Aloitin ketoosidieetin 3½ viikkoa sitten ja olen lepopäivinä syönyt n. 2000 kcal ja treenipäivinä n. 2500. Onko noi lepopäivien kalorit liian alhaalla ja jos on, niin kannattaako enää lähteä nostelemaan? Eilisestä lähtien olen vetänyt 45 minuutin kävelylenkin tyhjällä vatsalla. Kannattaako kulutusta alkaa lisäilemään vielä enemmän, jos kaloreita ei voi nostaa ja jotta ei lähde lihakset kävelemään kalorien tiputtamisesta?

Entä kannattaisiko tässä vaiheessa pitää "mättöpäivä" aineenvaihdunnan tasaamiseksi, jossa vetäisin kalorit jonnekin 2800:aan vetämällä viisi ylimääräistä ruokalusikallista rypsäriä?

Tota on todella vaikea sanoa ilman että tietää vähän sun painoa, pituutta ja tiputeltavaa määrää..

Yleisesti kuitenkin ensin diettaat pelkällä kalorien laskemisella niin pitkälle kuin mahdollista(jos tavoite on säilyttää lihasmassa). Vasta yksinumeroisissa luvuissa alkaa olla järkevää ottaa aerobista jossain vaiheessa. Toki esim. HIIT/mäkivetoja voi olla aiemminkin, mutta noiden funktio on paljon muutakin kuin rasvapoltto.

Tota on todella vaikea sanoa ilman että tietää vähän sun painoa, pituutta ja tiputeltavaa määrää..

Yleisesti kuitenkin ensin diettaat pelkällä kalorien laskemisella niin pitkälle kuin mahdollista(jos tavoite on säilyttää lihasmassa). Vasta yksinumeroisissa luvuissa alkaa olla järkevää ottaa aerobista jossain vaiheessa. Toki esim. HIIT/mäkivetoja voi olla aiemminkin, mutta noiden funktio on paljon muutakin kuin rasvapoltto.

Pituus 181, paino ehkä 85 (aloituspaino oli 93, ei vaakaa käytössä). Rasvaprosentti voisi olla reilun kympin luokkaa, koska vatsalihakset erottuu jo suht hyvin, mutta jaloissa ja perseessä kuitenkin vielä suht paljon läskiä. Vielä olisi noin 5 kiloa tiputettavana elokuun loppuun mennessä, eli 80:aan tai vähän alle haluaisin päästä. Eli aamukävelyt voisi jättää vaikka kolmeen kertaan viikossa, kunnes ei enää paino putoa ja pikkuhiljaa alkaa ottamaan juoksua ynnä muuta mukaan? Ja kalorien tiputus 200:lla tarvittaessa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kalorimäärän sanoin jo tuolla aiemmin, mutta lepopäivinä reilu 2000 ja sali- ja työpäivinä päälle 2500, eli keskimäärin 2300. Salia on 3 kertaa viikossa, ja varastotyötä (6-8h) kerran pari viikossa. Paino luultavasti putoaa, kun kireys ainakin lisääntynyt (vaakaahan ei siis ollut) ja tulokset salilla pysyy kyllä yllä. Mietin vaan, että putoaako paino liian nopeasti. Salilla treenaan isoja liikkeitä 5 toistoilla, joten en tiedä, jos vaikka lihakset katoaisi, mutta voimat kasvaisi, saaden minut luulemaan, että lihasmassa on ennallaan, kun sarjapainotkin ovat.

^ Voimatasot on parhaimpia mittareita salinpuolella siitä että pysyykö lihas. Jos lihashävikki olisi merkittävä, olisi voiman ylläpito suht vaikeaa. Toki voimahävikki taas ei ole automaattisesti sama, kuin lihaskato, mutta varmin signaali lihaksille säilyä on voimapainotteisenkin treenin mukanapito.

Vaaka olisi tossa tilanteessa melko kriittinen väline, mutta jos sitä ei ole, niin sitten vain mahdollisimman maltillisesti. Ei noi kalorit sun kokoselle vielä mitenkään tosi alhaalla ole. Jatka samaa rataa jos kiristyminen jatkuu. Sitten kun selvästi hidastuu, niin vielä 300kaloria veke. Sillä pitäisi päästä sinne -5kg vielä helpohkosti ilman lisä-aerobista.

^Okei, hyvä tietää! Oikeastaan on voimatasot vain nousseet, että kai sitten lihashävikki ollut aika minimaalinen, jes. Ja vaaka kyllä lähtee hankintaan, tajusin vasta tänään, kuinka hyödyllinen väline se on painonhallinnassa ja kalorilaskennassa. Täähän piristi mieltä, ettei ole ihan vituiks mennyt! Elämäni ensimmäinen ei-perse-edellä-puuhun tehty dieetti nimittäin.

Voisko joku kertoo että miten saan painon nousemaan olen siis 16 vuotias 170 cm pitkä ja painan vaan 49 kg ja olen nyt käynyt puol vuotta salilla ja osa on minulle sanonu että ei kannattaisi edes käydä salilla vielä ku ei ole massaa hirveästi muttaku tykkään vain niin paljon käyvä nostelemassa puntteja :D ja olen ruvennyt syömään enemmän ja proteinijauhetta aina reenin jälkeen juon mutta ei ole noussut paino ku ehkä 1-2 kg ni voisko joku auttaa!:puntti:

ei kannattaisi edes käydä salilla vielä ku ei ole massaa hirveästi

No tuo nyt on ihan kakkaa. Mistäs ne massat pitäisi saada jos ei sieltä salilta? Urpojen kaa oot keskustellu ;)

Eli siis luepa täältä pakkikselta vähän perusjuttuja aloittelijoiden osiolta.

Voin sen verran jo tiivistää, että paino nousee kun syöt enemmän kuin kulutat. Jos paino ei nouse niin pitää syödä enemmän. Ei ole sen vaikeempaa. Pyri syömään myös proteiinia vähintään 2g/painokilo. Ja lue tosiaan noita sticky-ketjuja täältä.

Voisko joku kertoo että miten saan painon nousemaan olen siis 16 vuotias 170 cm pitkä ja painan vaan 49 kg ja olen nyt käynyt puol vuotta salilla ja osa on minulle sanonu että ei kannattaisi edes käydä salilla vielä ku ei ole massaa hirveästi muttaku tykkään vain niin paljon käyvä nostelemassa puntteja :D ja olen ruvennyt syömään enemmän ja proteinijauhetta aina reenin jälkeen juon mutta ei ole noussut paino ku ehkä 1-2 kg ni voisko joku auttaa!:puntti:

Aivan kuten The Monkey sano, juuri sieltä salilta sitä lihasmassaa saat! :) Mutta ei sitäkään tule paljoakaan ilman toimivaa ravintoa, eli sanoisin että kiinnitä siihen paljoltikin huomiota. Päivittäistä proteiinia ehkä jopa 150g per päivä, jos vain itse tuohon kykenet :) +100g nyt ainakin.

Mutan Mayhem -nimisen tuotteen käyttöohjeissa lukee, että käytä 8 viikkoa, jonka jälkeen pidä 4 viikon tauko. Koskeeko tuo 4 viikon tauko nyt siis tuota kyseistä tuotetta vai kaikkia PWO-tuotteita?

Mutan Mayhem -nimisen tuotteen käyttöohjeissa lukee, että käytä 8 viikkoa, jonka jälkeen pidä 4 viikon tauko. Koskeeko tuo 4 viikon tauko nyt siis tuota kyseistä tuotetta vai kaikkia PWO-tuotteita?

Lähinnä tuollasilla tauoilla halutaan estää toleranssin liian kova nousu, jolloin kama menettää tehonsa. Itse kuitenkaan en käyttäisi PWO:ta säännöllisesti muuten kuin dietillä, kannattaa säästää ne pärinät päiville, jolloin on oikesti väsynyt.

Suositut

Back
Ylös Bottom