Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tervehdys kaikille!

Toivottavasti postaan nyt oikealle alueelle,modet poistakoot jos menee väärään paikkaan.Olen mies 180/76,pudottanut painoa vuodessa noin 40kg VHH tyylisellä dietillä.Syönyt salipäivänä n.2500kcal ja lepopäivänä n.2200. Nyt olin viikon lomalla kreikassa ja ruokarytmistä/normeista ei ollut niin helppoa pitää kiinni kuin kotona,selväähän sen. Jokapaikassa oli tarjolla hiilarimöttöä leipomoiden ym tapaan ja halvalla,mutta vältin silti niiden ostamisen paitsi yhtenä päivänä jolloin annoin luvan ostaa jotai hyvää suoraa lämpimästä.Muuten olin päivät rannalla ja kävellen kiertelemässä paikkoja,minimaalista normaaliin liikuntaan verrattuna, mutta kuitenkin.Iltaisin söimme ravintolassa,jossa otin yleensä kanaa ja muita punaisia lihoja/salaattia ja vähän riisiä. Nyt kotio tullessa vaaka näyttää +2kg.Mietinkin tässä vain sitä,että onko yleistä matkapöhötystä vai mistä johtuu kun reissussa päivän kalorit olleet aina n.2200kg,mutta iltapainoitteista syömistä ravintolassa,olutta tuli ruokajuomaksi otettua ja pari kertaa rannalla,mutta eipä oikein muuten.Herkkuihin en muuten koskenut paitsi parina iltana ravintolassa,kun talo tarjosi jälkiruuaksi kakkua. Ehkä loma pitäisi ottaa lomana ja olla välittämästä tuosta painon noususta,mutta alkaa ketuttamaan jos paino jatkaa nousuaan kotipuolessakin,vaikka palaa normaali rytmiin ja liikkumiseen.

Onko siitä jotain haittaa jos joskus jää hiilarit vähemmälle? Jos ei ole erityisesti dieetillä eikä bulkilla?

Kannattaisi olla aina menossa johonkin suuntaan. Jos on +-0 kaloreilla niin tulokset ovat yleensä hyvin minimaalisia. Hiilarit jos jää vähemmälle niin ei siitä mitään "haittaa" ole mutta tietenkin sehän vaikuttaa suoraan makrojakaumaasi ja/tai kalorimäärään.

- - - Updated - - -

Tervehdys kaikille!

Toivottavasti postaan nyt oikealle alueelle,modet poistakoot jos menee väärään paikkaan.Olen mies 180/76,pudottanut painoa vuodessa noin 40kg VHH tyylisellä dietillä.Syönyt salipäivänä n.2500kcal ja lepopäivänä n.2200. Nyt olin viikon lomalla kreikassa ja ruokarytmistä/normeista ei ollut niin helppoa pitää kiinni kuin kotona,selväähän sen. Jokapaikassa oli tarjolla hiilarimöttöä leipomoiden ym tapaan ja halvalla,mutta vältin silti niiden ostamisen paitsi yhtenä päivänä jolloin annoin luvan ostaa jotai hyvää suoraa lämpimästä.Muuten olin päivät rannalla ja kävellen kiertelemässä paikkoja,minimaalista normaaliin liikuntaan verrattuna, mutta kuitenkin.Iltaisin söimme ravintolassa,jossa otin yleensä kanaa ja muita punaisia lihoja/salaattia ja vähän riisiä. Nyt kotio tullessa vaaka näyttää +2kg.Mietinkin tässä vain sitä,että onko yleistä matkapöhötystä vai mistä johtuu kun reissussa päivän kalorit olleet aina n.2200kg,mutta iltapainoitteista syömistä ravintolassa,olutta tuli ruokajuomaksi otettua ja pari kertaa rannalla,mutta eipä oikein muuten.Herkkuihin en muuten koskenut paitsi parina iltana ravintolassa,kun talo tarjosi jälkiruuaksi kakkua. Ehkä loma pitäisi ottaa lomana ja olla välittämästä tuosta painon noususta,mutta alkaa ketuttamaan jos paino jatkaa nousuaan kotipuolessakin,vaikka palaa normaali rytmiin ja liikkumiseen.
Paino voi heitellä yllättävän paljon eikä se välttämättä ole merkki lihomisesta tai laihtumisesta. Tarkkaile pidemmällä aikavälillä mielummin.

Tervehdys kaikille!

Relaa ja palaa takaisin ruotuun, turvotus katoaa viikossa. toi on nimittäin vielä aika pientä nestepöhöä. Nim merkillä 9 päivän lomalla +7 kg nesteitä vaikka puhtaasti tuli syötyä ja selvinpäin oltua , enempi hiilari ja suola sitoo vaan nestettä ;)

Onko siitä jotain haittaa jos joskus jää hiilarit vähemmälle? Jos ei ole erityisesti dieetillä eikä bulkilla?

Riippuen ihan tavoitteistasi treenin suhteen. Jos treeni on erityisen rankkaa ja kuluttavaa voi jaksaminen olla kortilla jos hiilarivarastot ovat tyhjät

Reetta, mä just mietin että kuinka äkkiä treenitehot kärsii. Varsinkin salipäivinä syön kyllä hiilareita (lähes) joka aterialla, mutta joskus esim. lounaaksi on kätevämpi vetästä vaan salaatti, eli yhden aterian hiilarit jäis pois käytännössä lähes kokonaan. Muutenkin vaihtelua syntyy esim siitä onko mun aamupala smoothie vai voileivät (gluteenivamma niin pitäis aina jaksaa ite leipoo.. :jahas:), pääruokien lisukkeet riisiä vai juureksia jne.

Monkey, eiks ihmiset yleensä pyri pysymään samassa painossa jos ne on normaalipainosia...?? :D

Eksä harrasta crossfittiäkin? En kyllä missään nimessä suosittele mitään hiilaritonta ruokavaliota, mutta jos nyt joskus tulee syötyä pelkkä salaatti niin tuskin touhu siihen kaatuu. Se, kuinka nopeasti treenitehot kärsii (kuten myös tulosten saamine +/- 0 kaloreilla) on täysin yksilöllistä ja tosi monen asian summa, mutta ainakin itsellä tulee treenistä helposti tervanjuontia, jos hiilarit liian vähässä. Ne voi silti ottaa fiksuista lähteistä, mitään karkkibulkkia ei tarvitse treenatakseen kovaa.

Tähtityttö, jep crossfitia ja muutenvaan punttitreenejä ja välillä kahvakuulailua. :)
Ps. Eikä todellakaan tarkoitus ole olla hiilarittomalla dieetillä, vaan joskus esim kaupungilla gluteenittomat lounasvaihtoehdot rajottuu lähinnä salaattiin, niin mietin tosiaan haittaako se...

Tähtityttö, jep crossfitia ja muutenvaan punttitreenejä ja välillä kahvakuulailua. :)
Ps. Eikä todellakaan tarkoitus ole olla hiilarittomalla dieetillä, vaan joskus esim kaupungilla gluteenittomat lounasvaihtoehdot rajottuu lähinnä salaattiin, niin mietin tosiaan haittaako se...

Sitten vaan kunnon aamupala alle ja välipala ennen treeniä niin tuskin lounaan hiilarittomuudesta on haittaa. Varsinkaan jos treenimäärät eivät ole useitä tunteja päivässä. Välipalaksi esimerkiksi banaania ja riisikakkuja(nopeasti sulavia ja näistä saa kohtuullisesti hiilareita)+ jotain proteiinipitoista:)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ite pidän about samana kun dieetillä, tosin ei nii nuukaa , mutta hiilaria on kivempi puputtaa ja on sitä energiaa salilla. Ei kai tuohonkaan ole mitään yleispätevää ohjetta, kukin tyylillään.

Monkey, eiks ihmiset yleensä pyri pysymään samassa painossa jos ne on normaalipainosia...?? :D

Riippuu ihan mitkä ovat tavoitteesi. Jos tavoite on olla normaalipainoinen niin silloin tietysti +-0. Jos taas on tavoitteena kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa niin silloin pitäisi olla menossa johonkin suuntaan.

Onko suositeltavaa syödä urheillessa poltetut kalorit 1:1 takaisin? Jos siis juoksen HIIT:a ja poltan siina about 800-900 kaloria niin voiko huoletta vetaa sen 800 kcal paivan aikana lisaa? Kaikkitietävän googlen mukaan urheillessa poltetut kalorit olisi hyvä jopa puolittaa eli se tarkoittaisi 400 kcal ruokaa?

Onko suositeltavaa syödä urheillessa poltetut kalorit 1:1 takaisin? Jos siis juoksen HIIT:a ja poltan siina about 800-900 kaloria niin voiko huoletta vetaa sen 800 kcal paivan aikana lisaa? Kaikkitietävän googlen mukaan urheillessa poltetut kalorit olisi hyvä jopa puolittaa eli se tarkoittaisi 400 kcal ruokaa?

Riippuu ihan tavoitteista.
Mikäli olet pudottamassa painoa, tietenkin pitää syödä alle kulutuksen.
Mikäli taas haluat kasvattaa painoa, pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, eli tässä tapauksessa poltetut kalorit ja pitää korvata ruualla.
Ja painoa kasvattaessa pitää syödä yli kokonaiskulutuksen. Ei pelkän urheilisuorituksen kalorien.

Riippuu ihan tavoitteista.
Mikäli olet pudottamassa painoa, tietenkin pitää syödä alle kulutuksen.
Mikäli taas haluat kasvattaa painoa, pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, eli tässä tapauksessa poltetut kalorit ja pitää korvata ruualla.
Ja painoa kasvattaessa pitää syödä yli kokonaiskulutuksen. Ei pelkän urheilisuorituksen kalorien.

Ilmaisin ehkä vähän huonosti. Siis ylipäänsä voiko urheilusuoritusten aikana poltettuja kaloreita korvata 1:1 syömällä? Eli siis 700 kcal juoksua on ravinnollisessa mielessä sama kuin 700 kcal ruokaa? Esimerkkinä vaikka painon pitäminen samana. Normikulutus 2200 kcal + 700 kcal urheilut = 2900 kcal ruokaa huoletta ja painon ei pitaisi nousta / laskea? Googlella löytyi tosiaan infoa, että kyseisessä tapauksessa ja muutenkin olisi suositeltavaa laskea vain 50%-70% urheilussa poltetuista kaloreista ruokavalioon.

Ilmaisin ehkä vähän huonosti. Siis ylipäänsä voiko urheilusuoritusten aikana poltettuja kaloreita korvata 1:1 syömällä? Eli siis 700 kcal juoksua on ravinnollisessa mielessä sama kuin 700 kcal ruokaa? Esimerkkinä vaikka painon pitäminen samana. Normikulutus 2200 kcal + 700 kcal urheilut = 2900 kcal ruokaa huoletta ja painon ei pitaisi nousta / laskea? Googlella löytyi tosiaan infoa, että kyseisessä tapauksessa ja muutenkin olisi suositeltavaa laskea vain 50%-70% urheilussa poltetuista kaloreista ruokavalioon.

Jos syöt yhtä paljon kaloreita kun kulutat niin pitäisi painon pysyä samassa. Olet siis oikeassa.

Lihottavatko einekset kuinka paljon verrattuna itse tehtyyn ruokaan? Nyt en puhu mistään saarioisten pizzoista ja hampurilaisista vaan lähinnä saarioisten makaroni- ja maksalaatikosta ja ylipäänsä esim. rainbowin pakaste pyttipannusta? Annoskoot pidetään myös ns. lautasmallin mukaisina ja täytetään sitten salaatilla esim. pakastevihanneksilla tai mitä nyt ikinä onkaan. Kokeilin korvata päivälliseni valmis keitoilla, mutta nälkä oli kokoajan. Tällä hetkellä vähän tilanne sellainen, että töissä tulee syötyä lounas (työpaikkaruokalassa), mutta kotona ei oikein kerkiä iltaisin kokkailemaan :/.

Lihottavatko einekset kuinka paljon verrattuna itse tehtyyn ruokaan? Nyt en puhu mistään saarioisten pizzoista ja hampurilaisista vaan lähinnä saarioisten makaroni- ja maksalaatikosta ja ylipäänsä esim. rainbowin pakaste pyttipannusta? Annoskoot pidetään myös ns. lautasmallin mukaisina ja täytetään sitten salaatilla esim. pakastevihanneksilla tai mitä nyt ikinä onkaan. Kokeilin korvata päivälliseni valmis keitoilla, mutta nälkä oli kokoajan. Tällä hetkellä vähän tilanne sellainen, että töissä tulee syötyä lounas (työpaikkaruokalassa), mutta kotona ei oikein kerkiä iltaisin kokkailemaan :/.

No sillä, onko kyseessä eines vai itse tehty sapuska, ei ole merkitystä. Se mikä ratkaisee, on paljonko siitä ruuasta tulee kaloreita. On kevyitä ja vähemmän kevyitä eineksiä. Kuten myös kotiruuasta saa tehtyä kevyttä tai ei niinkään kevyttä.

Viime vuoden toinen puolikas meni koko ajan ihan reippaasti miinuksilla kun pudotin 15 kiloa. Nyt keväällä piti ottaa kaksi "joulu + lomakiloa" pois ja menin pienillä miinuksilla n. 300-400 reilun kuukauden ilman mitään tulosta. Vittuunnuin ja heitin vaa'an nurkkaan ja totesin, että kahden kilon kanssa voi elää. Kun en mä millään 1100-1200 kcal halua elää kun ylipainoa ei enää oo, kaks kiloo ei oo sen kidutuksen arvosta et olis pudottanut vielä lisää kaloreista :D Nyt 1,5 kk on mennyt kulutuksen mukaan syödessä ja paino pysyy vieläkin samana kuin noilla miinuksilla. Duunipäivän kulutusta on vähän vaikea arvailla ja se vaihtelee, mutta kalorilaskurin mukaan jos osa päivästä menee jaloilla ja välillä liikkuen N 27 v 161 / 57 kuluttaisi 1800-1900. Kaikki suuhun menevä menee keittiövaa'an kautta ja liikkumiset kalorilaskuriin kirjaan mieluummin vähän alakanttiinkin. Mikään liikkumisessa eli lenkkely vaihdellen ja sali kolmesti viikossa ei oo muuttunut. Sainko aineenvaihdunnan sekaisin vuoden vaihteessa kun lopetin dieettaamisen ja nostin kalorit saman tien kulutuksen tasolle ja siksi paino ei nyt pudonnut miinuksilla? Ruokaa naamaan kulutuksen mukaan ja dieetti (pari kiloa vaan) joskus vaikka syksyllä jos siltä vielä tuntuu?

Ei kauhean yksinkertainen ja nopea kysymys :D Mutta miten sä syöt? Voisko ruokailuja vielä siistiä ja hakea ajan kanssa tapahtuvaa kehonkoostumuksen muuttumista? Onko ne pari kiloa oikeasti saatava vaa'an mukaan pois vai riittäiskö hyvä fiilis normipainossa ja treenien jatkaminen samaan malliin? Mä en itse ehkä jaksaisi edes kahdesta kilosta stressata, itsellä kun aamupaino saattaa helposti sen 2kg heilahtaa jo jalkatreeniä seuraavana päivänä :D Suosittelisin, että syöt pääosin siististi ja puhtaasti, liikut ja treenaat, tän kesän ajan ja katsot syksyllä onko vielä tarvetta tiputtaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom