Usein nämä eivät todellakaan syö hyvin, mulla kokemuksia vastaavasta. Lapsi kehittyi todella hitaasti, oli laiha (muiden ollessa jo semisti urheilijan näköisiä), tosi väsynyt ja pari kertaa kuussa kipeänä. Totuus paljastui leirillä, hän ei todellakaan syönyt kuin kynnenpäänkokoisia annoksia, oli kyseessä sitten leipää, lämmintä ruokaa tai jotain jälkkäriä. Toki, jos poika on vain väsynyt, mutta ei esimerkiksi juurikaan kipeänä tai pystyy kehittymään muiden mukana, kandee tarkistaa myös juoko vettä tarpeeksi (jos kerran liikkuu paljon) ja miten nukkuu, ehkäootkin nää jo tsekannut..
Ja edittiä, vastaus varsinaisene kysymykseen: Riipuu lajista ja treenimääristä, paljon =? Ja onko murkkuikäinen vai vasta 10? Olikohan sun laji lätkä.. en jaksa selata.
Muistit oikein, lajini oli jääkiekko, mutta sen lopetettuani vaihdoin yleisurheiluun. Poitsu täyttää ensi viikolla 12, mutta ei ole vielä murrosiässä. Treenaa paljon kun ohjelmassa näin kesällä on jalkapallo treenit/peli kolme kertaa viikossa, lätkäreenit neljästi, yleisurheilua seuran puolesta kerran tai kaksi ja sitten vielä mun kanssa yu-treenit kerran viikossa. Ei toki käy noissa kaikissa kun väkisinkin tulee päällekkäisyyksiä. Ohjattua harjoittelu tulee noin 10-12 h viikossa ja siihen kaikki omatoimiset touhuilut, pihapelit sun muut päälle. Ainakin tuloksien valossa on kehittynyt edelliseen kauteen verrattuna, mutta paljonko siitä sitten johtuu pelkästä kasvusta ja paljonko harjoittelusta, onkin sitten hämärän peitossa. Ei ole sairastellut juurikaan ja ainakin omien sanojensa ja äidin mukaan nukkuukin tarpeeksi. Joten en minä oikein näe tässä muuta vaihtoehtoa kuin syömisen ja juomisen.
Voin tietysti pistää paperin pojan eteen ja sanoa, että kirjoita tähän parin päivän aikana kaikki, mitä suuhusi panet. Siitähän sitten voisi vaikka kalorilaskurin avulla katsoa, mitä sitä on syöty. Mutta kun en ole oikein löytänyt mistään tietoa, mikä tuommoisen kasvavan tenavan energiantarve on ja onko esim. makroravinnejakaumalla jotain merkitystä tuossa iässä.