Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jos urheilujuomassa on 100g:ssa hiilareita vaikkapa 90g joista sokeria on 20g. tuoteselose kertoo tuotteen sisältävän vaikka maltoa, vitargoa ja fruktoosia. onko tuo 20g noita vai mitä ja mitä ne loput 70g on? :D tajusitteko mitä hain takaa?
jos urheilujuomassa on 100g:ssa hiilareita vaikkapa 90g joista sokeria on 20g. tuoteselose kertoo tuotteen sisältävän vaikka maltoa, vitargoa ja fruktoosia. onko tuo 20g noita vai mitä ja mitä ne loput 70g on? :D tajusitteko mitä hain takaa?
1. Kannattaisi salin ja palkkarin jälkeen kyllä syödä ihan kunnon ruoka, joka sisältää vähän kaikkia makroja. Ennen nukkumaanmenoa voit tietenkin vetää esim. rahkan ja rypsäriä jolloin saat hitaasti imeytyvää proteiinia yötä vasten ja rasva hidastaa imeytymistä vielä vähän. Tuo vain esimerkkinä. Kuitenkin suosittelisin syömään salin ja unien välissä ihan kunnolla, jolloin hyödynnät anabolisen ikkunan ja minimoit lihasmassan menetyksen.Ekana postauksena tälle palstalle pari kysymystä. Tätä ketjua sekä tuo dieetti FAQia on tullut luettua läpi parin kuukauden aikana paljonkin, mutta pari kohtaa on jäänyt vähän epäselväksi. Dieetillä siis olen nyt kolmatta kuukautta, ruokapuoli on suhteellisen kunnossa, noin 500-1000 kaloria miinuksella, riippuen vähän päivästä, kerran pariin viikkoon pidän cheatin. Painoa on lähtenyt vähän reilu kymppi tähän mennessä ja vyöhön on saanut kaivertaa jo kaksi uutta reikää, joten jotenkin homma toimii. Mutta tykkään hifistellä. Proteiinia tulee kalorilaskurin mukaan se 30%+, hiilareita noin 40% ja rasvaa loput. Rasvaa saattaa tulla monesti vähän liian vähän, mutta pirun vaikea arvioida noita paistorasvoja yms. kanoista ja kaloista.
1. Käyn salilla töiden päälle, ja kun työaikani päättyy yleensä noin 00.00-03.00 välillä, niin se menee ruokailun kannalta vähän myöhäiseksi. Ennen salille menoa yritän syödä jotain protskupitoista (tonnikalaa tai Skyriä, johon olen pahasti koukussa) ja treenin jälkeen vedän palautusjuoman (Hera80+malto). Kotiin kun pääsen niin en todellakaan ala kokkailemaan mitään, lämpimät ateriat syön päivällä, lounaan kotona ja päivällisen töissä. Mites tuo iltapala, tapana on ollut syödä jotain Realia pari palaa + 50 grammaa kalkkunaa ja sitten esim. Skyr ja omena. Pitäiskö tohon lisätä jotain, esim. rasvaa?
2. Nyrkkisääntöhän siis on (vähintään) 2g protskua per rasvaton painokilo? Mistäs pirusta mä tiedän rasvattoman painoni, en mä ole ikinä semmosessa kunnossa ollut, syntymäläski? Pituutta on 180cm ja painoa noin 101kg tänä aamuna. Oon nyt laskeskellut että 160g protskua vois olla semmonen sopiva määrä, tuskin toi voi överiksikään mennä. Sama ongelma tietysti rasvojen kanssa, varsinkin kun rasvaa tulee alitajuisestikin välteltyä (juu, eipä tullut aiemmin) ja kaikki mitä syö on enemmän tai vähemmän vähärasvaista.
3. Mä olen aivan pirun laiska tekemään aerobista. Pitäis vetää joka kolmas päivä sali ja välipäivät aerobista. Mut kävely ei vaan nappaa, pyöräily sentään vähän. Onko hirveän vaarallista/haitallista dieetin kannalta, jos vetäsen salin joka toinen päivä, lepäilen joko toisen välipäivän ja joka toisen vedän jotain aerobista (=pyöräily lähimmälle terassille)? Salilla viihdyn, varsinkin kun siellä saa öisin olla yksin. Treeniohjelma on kolmijakoinen.
Kiitti muuten kaikille tähän ketjuun ja muualle tänne palstalle kirjoittaville, huikean hyvä tietopalstahan tämä on. Pirun paljon on tullut opittua treenaamisesta ja varsinkin syömisestä.
Kiitti.1. Kannattaisi salin ja palkkarin jälkeen kyllä syödä ihan kunnon ruoka, joka sisältää vähän kaikkia makroja. Ennen nukkumaanmenoa voit tietenkin vetää esim. rahkan ja rypsäriä jolloin saat hitaasti imeytyvää proteiinia yötä vasten ja rasva hidastaa imeytymistä vielä vähän. Tuo vain esimerkkinä. Kuitenkin suosittelisin syömään salin ja unien välissä ihan kunnolla, jolloin hyödynnät anabolisen ikkunan ja minimoit lihasmassan menetyksen.
2. Itse lasken ihan 2g/painokilo. Jos sulla ei ole ihan älyttömästi ylipainoa niin silloin voi käyttää totakin sääntöä tosin yli 200g prodea alkaa olla jo semi paljon. Varmasti jotain 160-200g välillä on ihan riittävä.
3. Ei aerobista tarvitse tehdä dieetillä ollenkaan. Jos jotain cardiota haluaa välttämättä tehdä niin aerobisen liikunnan sijaan tekisin jotain laktaattikynnyksen ylittävää esim. mäkivetoja tms. Mutta ylipäätään et tarvitse salitreeniä kummempaa jos ruokavalio on kunnossa.
Käyn iltaisin puntilla, mutta kysymys kuuluukin syönkö päivällisen ennen treeniä ja palkkarin treenin jälkeen vai syönkö välipalaa ennen treeniä (ruisleipää yms.) ja treenin jälkeen päivällinen + palkkari? Tavoitteena lihasmassan nouseminen
onhan tuo ollut jo kauan tiedossa ettei sitä proteiinia tarvi 2-3 tunnin välein syödä, monet elää IF tyylillä ja kasvattaa pihviä paastosta huolimatta.
Palkkarikaan ei ole pakollinen, voi syödä vaikka tekstissä mainitun juustoleivän jos se ruokavalioon sopii. Yksikään lisäravinne ei ole välttämätön kunhan syö monipuolisesti, kumminkin koen helpommaksi laittaa jauhoja sheikkeriin ja Heittää pullon kassiin kuin alkaa väsäilemään leipiä matkaan, otan hiilarit mielummin riisistä tai puurosta ku ei aiheuta ilmavaivoja niinku leipä
Kahden kuukauden duuni alkamassa ja vähän hukassa syömisten suhteen. Pistäkää ehdotuksia yksinkertaisista helposti mukana kulkevista lounaista, joita voisi plussilla mätätä helposti. Ruokailut niin harvassa, että ateria saisi sisältää ainakin sen 1000kcal
Instant oats. Se on hitaasti imeytyvää hiilarijauhetta. On pelastanut mun bulkin täysin. Desi heraa ja 100g oatsia niin tulee reilu 500 kcal yhdestä sheikkeristä. En ole enempää laittanut koskaan oatsia mutta veikkaisin, että isompikin määrä sekoittuu vielä suht hyvin. Tai sitten kiskot kaksi sheikkeriä
Fairingin Sloow Carbsia oon litkiny bulkilla aika reilusti ajaa varmaan saman asian..? Olisi kiva saada "oikeasta" ruuasta se 1000kcal ateria niin ei olisi nälkäkään koko ajan