Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No suolaa tulee se 15-20g päivää kohden. Oon ymmärtäny että aika normi vedellä dietillä 6-8l päivässä vettä.

Juu, ei mitään hätää sulla ton suolamäärän kanssa. Juo janoon jne, ja jos tekee mieli suolaa syö suolaa. IMO keho kyllä kertoo, jos se jompaa kumpaa kaipailee noista. Ainakin itsellä huomaan, että tekee välillä mieli suolaista (aika usein) ja välillä (totta kai) janottaa. Tosin mulla on ihan naurettavan alhaiset verenpaineet, että suolan himo ehkä voi siitäkin johtua. En tiedä, piristyn kun syön suolaista, joten sitten syön suolaa just sen verran kuin mieli tekee. On toiminut hyvin.

viikoilla itellä usein tuon kaltainen setti mitä luettelit. rehut toki vaihtelee. . viikonloppuna taas on aikaa ja viitseliäisyyttä panostaa erilaisten lihojen tai ruokien kokkailuun jolloin tulee paljonkin vaihtelua.
viikolla on vain helppo olla kun ruoat kipoissa valmiina eikä tarvi lähtee soveltamaan.

Itsellä on jumiutunut tuo puuro+raejuusto aika tiukasti aamuun, kun en sitä järkevästi osaa (halua osata) korvata muulla. Vihreellä puolella kulkee pääasiallisesti jäävuorisalaatti, kesäkurpitsa, kiinankaali, kurkku, paprika, parsakaali, pinaatti ja tomaatti. Hiilarit em. puurosta, makaroonista, riisistä, maltosta ja bataatista. Proteiinit possun fileestä, broilerista, kalkkunasta, tonnikalasta, jlihasta, valkuasisista ja herasta. Rasvat para- ja saksanpähkinöistä, keltuaisista, lohesta ja öljyistä.

En väitä, että elämänlaatuni olisi kovinkaan paljoa parempi kuin samoja ruokia koko ajan syömällä, mutta on ainakin variaatioita.

Itse tässä taas kerran koitan saada ruokavaliota sopivaksi. Kokonaiskaloreita nykyisessä on 2300kcal ja makrot jakautuvat seuraavasti: (dieetillä siis mennään)

Pr. 185g
Hh. 237g
R. 72g

Painoa on nyt 81kg (jonkun verran tullut jo alaspäin). Olen nyt vain yrittänyt sovittaa makroja oikeaan paikkaan. Hiilarit menee pääosin treenin ympärille ja treenin aikana. Myös aamupalalla tulee hiilareita hedelmästä ja ruisleivästä. Proteiinia tulee jokaisella aterialla vähintään 25g. Rasvat menee pääosin illalle, mitä nyt duunin lounaassa on rasvoja. Kasviksia/vihanneksia/hedelmiä kaikilla aterioilla jonkun verran ja yli kilo vihanneksia/kasviksia tulee päivässä yhteensä. Ollaanko oikeilla jäljillä? Treenin osalta ollaan saatu homma toimimaan ja syke on aivan huipussaan koko treenin. Tässä vielä miten makrot jakautuvat aterioilla.

Aamupala: kcal. 450 pr. 43g hh. 52g r. 7,9g

Lounas: kcal. 500 pr. 25g hh. 50g r. 25g (kalorilaskurin mukaan kouluruoka, on varmasti vain suuntaa antava)

Välipala (noin tunti ennen punttia): kcal. 241g pr. 23g hh. 35g r. 1g

Treenin aikana: kcal. 188 pr. 12g hh. 34g r. 0g

Treenin jälkeen (palkkari): kcal. 129 pr. 23g hh. 1,5g r. 3,3g - TÄHÄN kysymys! Riittääkö pelkkä hera80 palkkariksi vai kannattaako laittaa vielä maltoa joukkoon, vaikka treenin aikana nappaa 35g maltoa?

Päivällinen (n. 1-2h treenin jälkeen): kcal. 331 pr. 42g hh. 31g r. 4,3g

Iltapala: (menee yleensä aika myöhäseksi ja menen noin 30min tämän jälkeen nukkumaan, huono juttu?): kcal: 585 pr. 45g hh. 22g r. 35g

Itse tässä taas kerran koitan saada ruokavaliota sopivaksi. Kokonaiskaloreita nykyisessä on 2300kcal ja makrot jakautuvat seuraavasti: (dieetillä siis mennään)

Pr. 185g
Hh. 237g
R. 72g

Painoa on nyt 81kg (jonkun verran tullut jo alaspäin). Olen nyt vain yrittänyt sovittaa makroja oikeaan paikkaan. Hiilarit menee pääosin treenin ympärille ja treenin aikana. Myös aamupalalla tulee hiilareita hedelmästä ja ruisleivästä. Proteiinia tulee jokaisella aterialla vähintään 25g. Rasvat menee pääosin illalle, mitä nyt duunin lounaassa on rasvoja. Kasviksia/vihanneksia/hedelmiä kaikilla aterioilla jonkun verran ja yli kilo vihanneksia/kasviksia tulee päivässä yhteensä. Ollaanko oikeilla jäljillä? Treenin osalta ollaan saatu homma toimimaan ja syke on aivan huipussaan koko treenin. Tässä vielä miten makrot jakautuvat aterioilla.

Aamupala: kcal. 450 pr. 43g hh. 52g r. 7,9g

Lounas: kcal. 500 pr. 25g hh. 50g r. 25g (kalorilaskurin mukaan kouluruoka, on varmasti vain suuntaa antava)

Välipala (noin tunti ennen punttia): kcal. 241g pr. 23g hh. 35g r. 1g

Treenin aikana: kcal. 188 pr. 12g hh. 34g r. 0g

Treenin jälkeen (palkkari): kcal. 129 pr. 23g hh. 1,5g r. 3,3g - TÄHÄN kysymys! Riittääkö pelkkä hera80 palkkariksi vai kannattaako laittaa vielä maltoa joukkoon, vaikka treenin aikana nappaa 35g maltoa?

Päivällinen (n. 1-2h treenin jälkeen): kcal. 331 pr. 42g hh. 31g r. 4,3g

Iltapala: (menee yleensä aika myöhäseksi ja menen noin 30min tämän jälkeen nukkumaan, huono juttu?): kcal: 585 pr. 45g hh. 22g r. 35g

Ihan pätevältä vaikuttaa ja jos homma omasta mielestäsi toimii, niin anna mennä vain. Hera80 riittää palkkariksi kyllä, on sitä dieettailtu kuitenkin jopa ketoosilla ja monet ilman mitään intrahiilareita. Tuo tunti ennen punttia setti kannattanee vetästä varmasti nestemäisenä, jotta siitä on iloa itse treenissäkin tai vaihtoehtoisesti siirtää tuo vaikka 2-3tuntia ennen reeniä, jolloin vetää jotain riisiä ja rahkaa/lihaa tms. kyl tiiät.

Ihan pätevältä vaikuttaa ja jos homma omasta mielestäsi toimii, niin anna mennä vain. Hera80 riittää palkkariksi kyllä, on sitä dieettailtu kuitenkin jopa ketoosilla ja monet ilman mitään intrahiilareita. Tuo tunti ennen punttia setti kannattanee vetästä varmasti nestemäisenä, jotta siitä on iloa itse treenissäkin tai vaihtoehtoisesti siirtää tuo vaikka 2-3tuntia ennen reeniä, jolloin vetää jotain riisiä ja rahkaa/lihaa tms. kyl tiiät.

Tuo tunti ennen treeniä on hedelmä+maitorahka. Pakko vetää duunin jälkeen jotain, että jaksaa ees lähteä puntille.

Toisessa ketjussa en saanut vastausta ja ensi viikosta lähtien on tarkoitus lähteä uusilla ravinto- ja reeniohjelmilla liikkeelle, joten olisi kiva tietää, että mennäänkö ravinnon osalta ns. perse edellä puuhun. Tässä siis alkuperäinen viestini:

"Alkaa dietti olemaan taputeltu ja tämän suuntaisella ravintosuunnitelmalla ajattelin lähteä liikkeelle. Pituutta on 174 cm ja painoa tänä aamuna 73,2 kg. Rasvaprosentti reilu puoli vuotta sitten 76,5-kiloisena oli 14,9 ja se onkin ainoa vertailukohta.

Aamiainen:
Puuro (1dl pikakaurahiutaleita)
Rahka (250g)
Mehukeitto (5 dl)
Sinkki
C-vitamiini
Omega-3

Lounas:
Työpaikan lounas päivästä riippuen (n. 800 kcal)

Reenin aikana:
Malto (30 g)
Octane (14 g)

Palkkari:
Whey-80 (40 g)

Päivällinen:
Päivästä riippuen (n. 600 kcal)

Iltapala:
Rahka (250g)
Marjoja (200g)
Mehukeitto (3dl)
Pähkinöitä (35g)
Magnesium
D-vitamiini

Päivän kalorit siis reenipäivinä pyörisivät 2500 tuntumassa riippuen hieman lounaasta sekä päivällisestä. Välipäivinä kenties hieman vähemmän. Proteiinia siis ainakin tulee tarpeeksi ja rasvaakin lämpimien aterioiden sekä pähkinöiden mukana. Myös vitamiinit, omega-3, sinkki sekä magnesium tulevat jokapäiväiseen ruokavalioon. Tällä hetkellä päivän hiilarit ovat kohtuullisen alhaiset, joten alan lisäämään niitä maltilla reenin ympärille. Mikäli painoa alkaa kertyä alussa liian kovalla tahdilla, karsin lämpimien aterioiden hiilarimäärää ja lisään niitäkin maltillisemmin. Myös töiden tuleminen koulun tilalle kesäksi vaikuttaa kulutukseen varmasti jonkin verran ja siksi onkin vaikeahkoa arvioida, mutta tällä olisi ainakin tarkoitus lähteä liikkeelle.

Onko viisaammilla mielipiteitä tai kehitysehdotuksia?"

Edit: Lämpimistä aterioista sen verran, että työpaikan lounas on melko hyvälaatuinen ja sisältää lihaa, kalaa tai kanaa sekä lisukkeeksi perunaa tai riisiä sekä salaatin. Kotona päivällinen on samaa luokkaa.

Sitten vielä huolehdit siitä ette juo liikaa kerralla. Maksa taisi noin litran maksimissaan suodattaa tunnissa.
Oliko tuolla niin väliä? Itse muistelen jostain että keho pystyy maksimissaan 6-7 desiä imemään vettä tunnissa kovassakin rasituksessa ja ylimääräinen turhaan lilluu mahassa ennenkuin kroppa sitä voi käyttää. Myös ruokailuiden aikana ja läheisyydessä vedenjuontia kannattaisi rajoittaa sen takia, että se laimentaa vatsahappoja ja silloin ruoansulatusprosessi ei ole yhtä tehokas.

Reversedietillä mennään edelleen..

1. 200g Naudan kuve, 100g avokado, 100g brokkoli, 3g kalaöljy
2. (intra) 80g vitargo+bcaa+5g ruususuola
3. (palkkari) 50g heraisolaatti, 50g malto
4. 130g kalkkunan rintafilee, 100g jasmiiniriisi, 10g kookosöljy
5. 130g kalkkunan rintafilee, 100g jasmiiniriisi, 10g kookosöljy
6. 100g tilapia tai seiti, 300g bataatti

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Reversedietillä mennään edelleen..

1. 200g Naudan kuve, 100g avokado, 100g brokkoli, 3g kalaöljy
2. (intra) 80g vitargo+bcaa+5g ruususuola
3. (palkkari) 50g heraisolaatti, 50g malto
4. 130g kalkkunan rintafilee, 100g jasmiiniriisi, 10g kookosöljy
5. 130g kalkkunan rintafilee, 100g jasmiiniriisi, 10g kookosöljy
6. 100g tilapia tai seiti, 300g bataatti
Väärään ketjuun meni. Hyvä minä.

Oliko tuolla niin väliä? Itse muistelen jostain että keho pystyy maksimissaan 6-7 desiä imemään vettä tunnissa kovassakin rasituksessa ja ylimääräinen turhaan lilluu mahassa ennenkuin kroppa sitä voi käyttää.

On sillä sinänsä väliä, koska vaikka erittäin harvinaista, niin pahimmassa tapauksessa liialla veden juonnilla saa jopa hengen pois itseltään. Eikä siinäkään kohtaa, kun on lievä myrkytys päällä, puntti enää hyvin kulje.
Terveet munuaiset pystyvät suodattamaan tunnissa maksimissaan 0,8-1 litraa vettä, mutta stressi ja pitkittynyt fyysinen rasitus laskee tuota kykyä huomattavasti.

Joten se, että ei ole mitään rajaa/väliä, kunhan ottaa suolaa reilusti, on taas sitä kuuluisaa mihinkään faktaan perustumatonta bro sciencea.

On sillä sinänsä väliä, koska vaikka erittäin harvinaista, niin pahimmassa tapauksessa liialla veden juonnilla saa jopa hengen pois itseltään. Eikä siinäkään kohtaa, kun on lievä myrkytys päällä, puntti enää hyvin kulje.
Terveet munuaiset pystyvät suodattamaan tunnissa maksimissaan 0,8-1 litraa vettä, mutta stressi ja pitkittynyt fyysinen rasitus laskee tuota kykyä huomattavasti.

Joten se, että ei ole mitään rajaa/väliä, kunhan ottaa suolaa reilusti, on taas sitä kuuluisaa mihinkään faktaan perustumatonta bro sciencea.

Nii munuaiset suodattamaan, mutta hain takaa sitä että mitä sitten tapahtuu jos juo vettä enemmän kun munuaiset pystyy suodattamaan? Se jää vatsaan lillumaan sillä tuskin se mihinkään maagisesti katoaa?
Tottakai kaikella on väliä, liika on aina liika. Liika happikin on myrkyllistä eikä vesi ole poikkeus, oletusarvona olikin se että sitä nestettä hikoillaan pois erittäin paljon jolloin sitä on myös juotava paljon.
Itse en ikinä ole törmännyt liian hyvän nesteytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin omassa harjoittelussani tai tutuillanikaan, sen sijaan liian huonosta nesteytyksestä olen kärsinyt monesti kuten myös monet harjoittelukumppanit, josta on sitten seurannut voimien laskua,uupumusta,päänsärkyä,huimausta, kramppeja, jaksamattomuutta ja pahimmassa tapauksessa loukkaantumisia kun nivelet ja lihakset kuivuvat.

Nii munuaiset suodattamaan, mutta hain takaa sitä että mitä sitten tapahtuu jos juo vettä enemmän kun munuaiset pystyy suodattamaan? Se jää vatsaan lillumaan sillä tuskin se mihinkään maagisesti katoaa?

Ei se mihinkään maagisesti katoa, vaan imeytyy elimistöön, aiheuttaen vähitellen solujen turpoamista ja aivoissa se lienee vähän ikävämpi juttu. Ja en minäkään aiheeseen sen enempää ole perehtynyt, kunhan muistan useamman vuoden takaa uutisoinnin siitä, että eräs kotimainen julkkismimmi joutui sairaalaan juurikin vesimyrkytyksen vuoksi, plus mitä googletin. Netistä löytyy lisää esim. hakusanoilla water poisoning.

Itse en ikinä ole törmännyt liian hyvän nesteytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin omassa harjoittelussani tai tutuillanikaan, sen sijaan liian huonosta nesteytyksestä olen kärsinyt monesti kuten myös monet harjoittelukumppanit, josta on sitten seurannut voimien laskua,uupumusta,päänsärkyä,huimausta, kramppeja, jaksamattomuutta ja pahimmassa tapauksessa loukkaantumisia kun nivelet ja lihakset kuivuvat.

Sehän siinä jännä juttu onkin, että ilmeisesti oireet ovat aika lailla samat sekä nestehukassa, että vesiövereissä.

Terveyskirjastosta lainasin "Pelkällä vedenjuonnilla ei hyponatremiaa yleensä synny. Terve henkilö voi juoda 5-10 litraa vettä päivässä, jos juominen jakautuu usealle tunnille ja mikäli munuaiset toimivat normaalisti ja poistavat ylimääräisen veden. Nopea suurten vesimäärien juonti voi aiheuttaa vaarallisen hyponatremian. Hitaampikin runsas juominen voi johtaa hyponatremiaan silloin, jos samanaikaisesti runsaan vedenjuonnin kanssa on vaikuttamassa vesihormonin eritystä lisäävä sairaus tai lääke."

En ainakaan itse pelkää saavani hyponatremiaa jos juon valveilla olo aikanani about 0,5L tunnissa nestettä. Tosin kovasykkeisessä treenissä esim. nyrkkeily vettä saattaa kulua enemmänkin tunnin aikana.
Ihan sama itelle loppuen lopuks vaikka joku ei joisi vettä laisinkaan, foorumeilla kun kaikki kirjoittelu perustuu pelkästään omiin kokemuksiin ja kenenkään näkökulma ei ole absoluuttinen totuus joten asioihin suhtaudutaan sen mukaan. jaksa vääntää kättä näinki yksinkertaisesta asiasta kuin vedenjuonti.

Ei asia ole lainkaan yksinkertainen. Runsas veden juontihan ei siis itsessään aiheuta hyponatremiaa, vaan solujen "ylitäyttöä" vedellä. Vesi on hypotonista nestettä, joka menee osmoosin avulla suoraan solukalvon sisälle, joka venyttää solukalvoa ja nostaa painetta. Hypertoninen (noin 1% ja yli natriumia) neste taas vetää soluista nestettä soluvälitilaan ja tästä syystä esim. suolan tankkaaminen nesteiden tankkaamisen ohella on melkoista bro scienceä, mitä bodarit vuodesta toiseen sitkeästi levittävät.

Ehkä helpoiten asian ymmärtää leffoista tutulla tavalla kuihtua juomalla nääntyneenä merivettä.

Normaalisti ihminen haihduttaa noin 1000ml vettä vuorokaudessa ja kovassa rasituksessa tämä saattaa nousta ydinlämpötilan noustessa auringonpaahteessa jopa 2000ml/h. Tälläistä nestehukkaa ei voi kompensoida litkimällä vettä, koska tapahtuu nimenomaan tuota solujen turpoamista hypotonisen nesteen osmoottisesta vaikutuksesta ja mm. aivopaine kasvaa.

Erittäin kova tunnin päivittäinen rasitus paahtavassa auringonpaisteessa normaalin elämisen lisäksi nostaa siis veden kulutuksen noin 3000ml, eli on melko vaikea lähteä perustelemaan sen ylittäviä vesimääriä.

Olen nyt 2 viikkoa ollua dietillä. Aluksi minulla oli hiilarit noin 180g:ssa ja koska paino oli aina välillä noussut (tosin myös tippunutkin) niin laskin 150g:aan. Nyt sitten se on 120g:ssa ja minusta tuntuu, että se voi olla liian vähän. Tiedän että paino vähä kiikkuu riippuen esim siitä milloin käyny vessassa ja sen sellasta. Pituus 178 paino 73. Treenipäivänä sitten on 30g enemmän kun lepopäivinä. Mutta niin kysymys kuuluu: onko tuo 120g liian vähän? Tänä aamunakin oli paino noussu vajaa 0.5kg ja rasva% 0.6.

Olen nyt 2 viikkoa ollua dietillä. Aluksi minulla oli hiilarit noin 180g:ssa ja koska paino oli aina välillä noussut (tosin myös tippunutkin) niin laskin 150g:aan. Nyt sitten se on 120g:ssa ja minusta tuntuu, että se voi olla liian vähän. Tiedän että paino vähä kiikkuu riippuen esim siitä milloin käyny vessassa ja sen sellasta. Pituus 178 paino 73. Treenipäivänä sitten on 30g enemmän kun lepopäivinä. Mutta niin kysymys kuuluu: onko tuo 120g liian vähän? Tänä aamunakin oli paino noussu vajaa 0.5kg ja rasva% 0.6.

Eihän se sun painon putoaminen riipu pelkästään hiilarien määrästä, vaan kaloreista mitä päivän aikana syöt. Oletko niitä laskeskellut?
Eikä joka päivä kannata ravata vaa-alla, riittää kerran-kaksi viikossa. :)

Oho, mullahan meni maksat ja munuaiset sekasin.. vai oliko se sydän ku mun siittiötki tuotti.. :D

Eihän se sun painon putoaminen riipu pelkästään hiilarien määrästä, vaan kaloreista mitä päivän aikana syöt. Oletko niitä laskeskellut?
Eikä joka päivä kannata ravata vaa-alla, riittää kerran-kaksi viikossa. :)

No kaloreitakin laskenut suhteessa enemmän. Kaloreita 200 missä hiilareita sen 30. Eli nyt vedän 180, 120, 55, 1700 (p,hh,r,kcal)
Ja olen tottunut kattoo joka aamu, mutta vain maanantait merkkaan ylös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom