Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Okei :) Mitä vosi sitten ottaa palauttavana :) ? Kun en halua tollaisia palautusjuomia jostain jauheista halua tehdä...

Nimenomaan palautusjuomana niitä voi ja kannattaa käyttää. Sokerit treenin jälkeen on vähän eri asia ku muuten. Jauheista tekemällä toki sais periaatteessa ihan samaa tavaraa paljon halvemmalla, mut ihan miten haluat.

Okei :) Mitä vosi sitten ottaa palauttavana :) ? Kun en halua tollaisia palautusjuomia jostain jauheista halua tehdä...

Palautusjuoma on paras palautusjuoma. Eli joko valmiita tai sitten jauheita, oman viitsimisen ja budjetin mukaan.

Lisäks jos jaksaisit laskea kalorit ja makrot tosta ruokavaliostas niin ois heti helpompi kommentoida. Ihan hyviä aineita tossa on mutta määriä ei nää jos ei jaksa laskea (en jaksa, oon laiska :D )

Pistänpä minäki näin aloittelijana lusikkani tähän soppaan, eli alustetaanpas kysymys:

Olen 87/165 nainen ja aloittelin uudestaan salilla käymisen alkuvuodesta pitkän sairastelun ja no, motivaation puutteen jälkeen. Sairastaminen on jääny taakse, treenit alkaa kulkemaan ja edistystä tapahtuu. Tähän asti olen salilla tehny 2 krt/vko koko kroppa läpi, molemmat päivät ovat erilaisia ja sisältävät raskaita perusliikkeitä (sjmv, kyykky, pystysoutu yms.). Ohjelma on vaihtunu noin 7 viikon jälkeen. Viikon-parin päästä olisi tarkoitus vaihtaa 2-jakoiseen ohjelmaan ja salikäyntejä tulisi noin 4 krt/vko. Muuta liikuntaa viikossa tulee työmatkapyöräilyn puolesta 45km/vko, joista vedän HIIT-tyylisesti noin puolet. Tämän lisäksi viikoittain tulee käveltyä tai pyöräiltyä 1-3h muuten vain liikkumisen ilosta.

Tarkoitukseni on selvästikin saada kehonkoostumusta edustavammaksi ja painoa hilattua pikkuhiljaa alemmas, mutta pääpaino tällä hetkellä on itse tekemisessä ja siitä nauttimisessa. Paino ei ole kilon tai parinkaan päälle, jos rautaa nousee ja edistystä tapahtuu. Olen tähän asti syöny 2000-2300 kcal/vrk (en laske niin tarkasti) ja viikoittain olen pitäny yhden vapaamman päivän syömisten suhteen. Tällä määrällä olen jaksanu hyvin ja paino on pudonnu noin 6kg tämän vuoden puolella. Tarkoituksena on siis jatkaa kuten tähänkin asti, eli paino putoaa maltillisesti mutta nousujohteisuus salitreeneissä jatkuisi.

Ja se varsinainen kysymys: kuinka minun kannattaisi huomioida uudistuva saliohjelma päivittäisessä kalorisaannissa nämä tavoitteet huomioiden? Makroista sen verran, että pyrin pitämään rasvat noin g/painokilo ja hiilarit max. 150g päivässä.

^ ylä-alakroppa jako, 3-5 liikettä max per treeni, isoja perusliikkeitä, kierrätä vaikka 2 erilaista treeniä ylä ja alakropalle niin ei käy tylsäksi. Dietillä ollessa lähes kaikki eristävät liikkeet on turhia, kun tavoitteena on ensisijaisesti ylläpitää jo saavutettu lihasmassa, training economy jne.

Ja se varsinainen kysymys: kuinka minun kannattaisi huomioida uudistuva saliohjelma päivittäisessä kalorisaannissa nämä tavoitteet huomioiden? Makroista sen verran, että pyrin pitämään rasvat noin g/painokilo ja hiilarit max. 150g päivässä.

Itseäni lainaten, mutta ehkä tarkennus on tarpeen. Kuinka paljon siis kannattaisi lisätä päivittäistä kalorisaantia (tai viilata makroja), että tavoitteet olisi helpoimmin toteutettavissa?

Pieni lukihäiriö..
Jos ainoa uudistuva asia on 2 salikerran lisääntyminen, niin en paljoa muuttaisi sitten nykyisestä jos nykyinen toimii. 2 salitreenillä nyt palaa kuitenkin se 600-800kcal keskimäärin, joka ei viikkotasolla ole vielä paljoa, ja lisäähän sä haluut pudottaa joten.. Makroista senverran, että jos noinkin vähän syöt hiilaria kuitenkin päivittäin, niin vähintään voit tehdä sen, että ajoitat tuon koko määrän treenin ympärille. Muina aikoina hiilarintarve huomattavasti pienenee.

Tähän asti oon tehny niin, että oon painottanu hiilarit päivälliselle ja iltapalalle, kun treenit on usein (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) iltapuolella ja oon huomannu sen parantavan unta. Onko järkeä tässä vaiheessa ottaa mukaan palkkaria (hera+malto) heti treenin jälkeen, jos syömiset pitää muuten samana? Siitä kai saisi sen pienen kaloriboostin ja auttaisi ehkä palautumista, vai kuinka? Kaikella todennäköisyydellä uudessa ohjelmassa kaksi (neljästä) salitreenistä olisi aamulla. Ja tarkoitus on treenata kovaa ja nousujohteisesti, toki näin aloittelijan näkökulma huomioonottaen.

Edit. Ja makrot ei ole mitn kiveenhakattuja, vaan niitä viilaan tarpeen mukaan. Ehdotuksia siis otetaan vastaan. Toimivimmaksi olen vain tällä hetkellä todennut tuon, että rasvaa g/painokilo, hh 150/pvä ja loput proteiinia.

Järkevämpää olisi ottaa kiinteät rasvat ja proteiinit, sitten loput hiilarista. Ylimääräisten kalorien ottaminen proteiinista ei ole järin fiksua, koska ylimääräinen proteiini ei varastoidu, vaan se muuttuu sokeriksi elimistössä. Hirveätä vääryyttähän tässä ei tokikaan ole, että jos vaan tykkäät syödä esim. lihaa ja sen takia haluat ottaa proteiinista niin anna mennä vaan.

^ Siitäkin on vähän kahta koulukuntaa, että osa suosittelee sitä 3g/painokilo proteiinia ja osa taas ei suosittele 1,5g-2g enempää.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mietin lähinnä sitä, että kun treenimäärä lisääntyy niin lisääntyy nälkäkin ja mitä sitä sitten kannattaisi suuhunsa pistää. On kyllä totta, että rajansa sillä proteiinillaki ja tämän hetkisellä ruokavaliolla sitä tulee aika näppärästi lähes sen 2g/painokilo. Taidanpa sitten hilata hiilareita vähä ylemmäs ja pyrkiä neki ottamaan ihan ruuasta. Joinakin treenipäivinä en kylläkään pääse syömään ihan tunnin sisällä treeneistä, niin jotakin täytyy siihen keksiä.

Mulla tulee kanssa proteiinia yleensä 3g/kg, välillä hieman yli. Koitan kuitenkin pitää alle 200g päivässä. Yleensä proteiinia syön 150-175g päivässä ja mittaa on 173cm/57kg.
Oon kanssa pohtinut, että onko tuo ihan vallan liikaa itselle, mutta toisaalta ei tuo kai niin hirveästi ole kuitenkaan, kun puhutaan alle 200g päivässä määristä. Syy tuohon määrään on se, että tykkään rahkasta/raejuustosta sekä lihoista/kanasta jne. Mutta myös tulee syötyä paljon kaurahiutaleita, missä on proteiinia kuitenkin yllättävän paljon. Eihän se kaurahiutaleiden proteiini ole ''täydellistä'', mutta oon laskenut kaikki proteiinit aina tuohon määrään. Olisi kiva kyllä tietää, onko tuo ihan mahdottomasti proteiinia, jos kerran tuohon on siis laskettu ihan kaikki proteiinit vihanneksista lähtien... :D

Itselläni tuohon proteiinin määrään (noin 2g/kg) sisältyy myöskin kaikki päivän aikana syödyt proteiinit. Noin muuten pyrin siihen, että joka aterialla proteiinipitoista ruokaa (käytännössä jonkinlaista lihaa) olisi noin 100g. Muusta ruuasta proteiinia kertyy verrattain vähän, kun ruokavalioon ei tällä hetkellä kuulu (allergioiden takia) esim. maitotuotteet, viljat, kalat tai pähkinät, joista proteiinia saisi helposti.

Punttipäivän iltapala?

Kumpi sopis paremmin punttipäivän iltapalaks?

A.) 3dl rasvatonta/maustamatonta jogurittia (47kcal /100g) + 200g pakastemarjoja (pakaste vadelma, mustikka...) + 2dl maitoa (kaakao)

b.) 2 kpl wetabix vehnämurokkeita + 2 ruokalusikallista päälle mansikkahilloa, 1 kpl hedelmä (appelsiini, omena...), 1 kpl kananmuna ja + 2dl maitoa (kaakao)

En viitsi alkaa enää iltapalaks vetää rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa,.... sillä niitä tulee vedettyä jo päivällä. Punttipäivisin menee 1dl hera80 ja 1 kpl banaani palkkariks.

Ruokavalio muuten kunnossa mutta olen tota iltapalaa miettiny.

Mitäs sanotte? (pituus 182, paino 74 ja rasvat 10 luokkaa)

Millainen proteiini on hyvää?

Hei,

Noissa proteiini jauheissa on todella paljon eri aminohappoja. Mietin, millainen jauhe on paras ja haluaisin oppia arvioimaan sitä. Mitkä aminohapot ovat oleellisia lihasten kasvun kannalta? Onko samat aminohapot tärkeitä lihasvoiman lisäämiseen ja lihaksen koon kasvattamiseen? Osaisiko joku neuvoa hyvän kirjan, joka käsittelisi aihetta?:D

Hei,

Noissa proteiini jauheissa on todella paljon eri aminohappoja. Mietin, millainen jauhe on paras ja haluaisin oppia arvioimaan sitä. Mitkä aminohapot ovat oleellisia lihasten kasvun kannalta? Onko samat aminohapot tärkeitä lihasvoiman lisäämiseen ja lihaksen koon kasvattamiseen? Osaisiko joku neuvoa hyvän kirjan, joka käsittelisi aihetta?:D

Sellainen on paras jauhe, jossa on kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Käytännössä siis kaikki eläinperäiset proteiinit (kuten maitoproteiini eli hera ja kaseiini) ja soija. Kaikki välttämättömät aminohapot ovat oleellisia lihaskasvun (ja elämisen) kannalta – yhtäkään ei saa puuttua. Sellainen VK-kustannuksen kirja kuin Liikuntaravitsemus käsittelee aihetta jonkun verran.

Kumpi sopis paremmin punttipäivän iltapalaks?

A.) 3dl rasvatonta/maustamatonta jogurittia (47kcal /100g) + 200g pakastemarjoja (pakaste vadelma, mustikka...) + 2dl maitoa (kaakao)

b.) 2 kpl wetabix vehnämurokkeita + 2 ruokalusikallista päälle mansikkahilloa, 1 kpl hedelmä (appelsiini, omena...), 1 kpl kananmuna ja + 2dl maitoa (kaakao)

En viitsi alkaa enää iltapalaks vetää rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa,.... sillä niitä tulee vedettyä jo päivällä. Punttipäivisin menee 1dl hera80 ja 1 kpl banaani palkkariks.

Ruokavalio muuten kunnossa mutta olen tota iltapalaa miettiny.

Mitäs sanotte? (pituus 182, paino 74 ja rasvat 10 luokkaa)
Iltapalalla kaikkea hitaasti imeytyvää. Ainakin prodea ja rasvaa hyvä vetää.

Suositut

Back
Ylös Bottom