Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Miksi joillain valmistajilla on annosteluohjeen ylittämiskielto? esim. eräs heraisolaatti?

Varmaan sen takia, miksi niissä myös pitää lukea se, että ne "...eivät korvaa monipuolista ruokavaliota...". Ihan vaan sen takia, että ei haluta ihmisten vetävän noita tavallisen ruoan sijaan, joten pistetään saantisuositus niille. Joissakin se on ihan aiheesta, mutta ei herassa.

Olen yrittänyt saada tässä ravintopuolta kuntoon, mutta informaation suuri määrä aiheuttaa hämmennystä... Olen ottanut tavoitteeksi syödä n. 2200 kcal, ja painooni nähden tästä pitäisi olla vähintään 2.5 g proteiinia jokaista painokiloa kohden. Jos yrittäisin syödä ohjeellisesti 40% proteiinia ja 30 % rasvoja sekä hiilareita, eivät kalorit tule tuolla proteiini määrällä täyteen. Jos tavoitteena on lähinnä lisätä lihasmassaa, onko parempi vain kasvattaa tuota proteiinin määrää, vai haittaako jos syön grammoissa tuon 2.5 kertaa oman painoni verran proteiinia ja loput hiilareita / rasvaa? Kummalla kannattaa täyttää ylijäävät kalorit, vai kannattaako molempia kasvattaa samassa suhteessa vai miten?

Nyt on kuukauden sisällä muutaman kerran tullut vastaan kananmuna josta olen pannulle rikottaessa huomannut, että keltuaisessa on veriläiskä. Olen heittänyt menemään mutta onko tuommosen verikeltuaisen syömisessä mitään sen erikoisempaa? Suomalaisia munia tottakai.

Nyt on kuukauden sisällä muutaman kerran tullut vastaan kananmuna josta olen pannulle rikottaessa huomannut, että keltuaisessa on veriläiskä. Olen heittänyt menemään mutta onko tuommosen verikeltuaisen syömisessä mitään sen erikoisempaa? Suomalaisia munia tottakai.

Ne on ihan perus veriläiskiä ja johtunee yleensä kanan iästä, eli vanhoilla kanoilla tapahtuu tollasta. Sinäänsä niissä ei ole muuta kuin optista vikaa. Ite syön ne, eipä ole vielä tapahtunut mitään...

Jos yksittäinen, niin ota vaan pilkku pois ja syö muuten. Jos läiskä on iso tai niitä on useampia, niin seon laaduntarkkailusta päässyt läpi ja muna on virheellinen. Tuskin se syötynäkään on mitenkään vaarallinen.

Ei löytynyt tyhmät kysymykset -threadia, joten kirjoitan tähän. Tieto varmaan löytyisi jostain täältä foorumin syövereistäkin, mutta monisatasivuisten keskustelujen läpikäynti vaikuttaa kauhealta hommalta. Linkkailkaa vaikka hyviä topicceja/viestejä, jos kommentoida ei muuten jaksa.

Paljonko tässä tilanteessa tulisi syödä kaloreita ja millaisella jakaumalla, jos tarkoituksena on vähentää rasvan määrää kehosta ilman, että se vaikuttaa aerobiseen kuntoon? Olen parikymppinen nainen, ja jalkapalloa on tullut harrastettua monta vuotta. Olen 170 cm/63 kg, rasvaprosentti n. 25. Tällä hetkellä 1h 15 min treenejä on 3 kertaa viikossa (kaloreita kuluu treenissä 450-650, keskisyke n. 160. leposyke kuitenkin aika korkea, n. 74). Sen lisäksi lähes joka viikko on jonkinnäköinen harjoituspeli, välillä lyhyitä puolen kentän turnauksia ja välillä 2x40 min koko kentän otteluita (turnauksissa ja peleissä molemmissa kaloreita kuluu 800-1000, keskisyke n. 160). Näiden lisäksi pyrin käymään salilla 3 kertaa viikossa kolmejakoisella saliohjelmalla, toistojen määrät 12-15. Salin jälkeen poljen kuntopyörää 20 min, 130-140 sykkeellä. Kaloreita salitreenistä+polkemisesta menee yleensä 400-600. Yleensä pidän 1-2 lepopäivää viikossa. Tällä hetkellä olen syönyt helmikuun ajan n. 1300-1500 kcal, 45%hh 38%p 37%r: aamupalaksi puuroa sokerilla, lounaaksi kouluruokaa ja paljon salaattia, välipalaksi hedelmiä, päivälliseksi kotiruokaa (usein pihviä) ja iltapalaksi hedelmiä/leipää/smoothie tms. Paino on lähtenyt putoamaan jonkin verran, mutta pysähtyi vähän aikaa sitten. Pitäisikö kaloreita lisätä, olenko säästöliekillä? Kuinka paljon hyviä hiilareita uskaltaa syödä? Kannattaisiko treenien jälkeen ottaa palkkaria?

Kiitos, jos jaksatte vastata!

Ei löytynyt tyhmät kysymykset -threadia, joten kirjoitan tähän. Tieto varmaan löytyisi jostain täältä foorumin syövereistäkin, mutta monisatasivuisten keskustelujen läpikäynti vaikuttaa kauhealta hommalta. Linkkailkaa vaikka hyviä topicceja/viestejä, jos kommentoida ei muuten jaksa.

Paljonko tässä tilanteessa tulisi syödä kaloreita ja millaisella jakaumalla, jos tarkoituksena on vähentää rasvan määrää kehosta ilman, että se vaikuttaa aerobiseen kuntoon? Olen parikymppinen nainen, ja jalkapalloa on tullut harrastettua monta vuotta. Olen 170 cm/63 kg, rasvaprosentti n. 25. Tällä hetkellä 1h 15 min treenejä on 3 kertaa viikossa (kaloreita kuluu treenissä 450-650, keskisyke n. 160. leposyke kuitenkin aika korkea, n. 74). Sen lisäksi lähes joka viikko on jonkinnäköinen harjoituspeli, välillä lyhyitä puolen kentän turnauksia ja välillä 2x40 min koko kentän otteluita (turnauksissa ja peleissä molemmissa kaloreita kuluu 800-1000, keskisyke n. 160). Näiden lisäksi pyrin käymään salilla 3 kertaa viikossa kolmejakoisella saliohjelmalla, toistojen määrät 12-15. Salin jälkeen poljen kuntopyörää 20 min, 130-140 sykkeellä. Kaloreita salitreenistä+polkemisesta menee yleensä 400-600. Yleensä pidän 1-2 lepopäivää viikossa. Tällä hetkellä olen syönyt helmikuun ajan n. 1300-1500 kcal, 45%hh 38%p 37%r: aamupalaksi puuroa sokerilla, lounaaksi kouluruokaa ja paljon salaattia, välipalaksi hedelmiä, päivälliseksi kotiruokaa (usein pihviä) ja iltapalaksi hedelmiä/leipää/smoothie tms. Paino on lähtenyt putoamaan jonkin verran, mutta pysähtyi vähän aikaa sitten. Pitäisikö kaloreita lisätä, olenko säästöliekillä? Kuinka paljon hyviä hiilareita uskaltaa syödä? Kannattaisiko treenien jälkeen ottaa palkkaria?

No äkkiseltään kalorimäärä näyttää kyllä varsin pieneltä noinkin runsaalle liikkumiselle. Tuossa näkyisi olevan kuitenkin 7 suoritetta per viikko, joista osa aika raskaita. Mistäs olet tuon rasvaprosenttisi keksinyt? Voi ehkä olla mitat huomioiden vähän yläkanttiin.

Kaloreita lisää. Nosta alkuun vaikka 2200kcal noilla liikunnoilla. Sitä paitsi noilla mitoilla ei nyt hirveästi voi läskiä olla mitä edes pudotella, niin ihan turhia noin alhaisilla kaloreilla menet, miten ihmeessä jaksat edes kunnolla treenata noin alhaisilla kaloreilla? Proteiinia lisää aamulle ja illalle, esim rahkaa jne. Myös rasvaa ei taida tulla tarpeeksi, se on sitten todella tärkeää! Voin ihan omasta kokemuksesta, todella syvällä rintaäänellä sanoa, että sit kun hormonitoiminta menee sekaisin, niin sitten ei todellakaan ole enään hauskaa pitkään aikaan, kun ne ei ihan heti korjaannukkaan sitten... (T. Ennen anoreksiaa sairastanut). Ota tiettyjen prosenttien sijaan tavoitteeksi loistavaksi todetut 2g proteiinia per painokilo ja rasvaa 1g per painokilo, eli sun kokoisella noin 130g proteiinia päivään ja ~65g rasvaa. Loput sitten hiilareista tai mistä tykkäät itse syödä kalorit. Noin aktiisella ihmisellä menee kaloreita, joten on hyvä tankata myös niitä hiilareitakin sitten, esim just puurot, pasta, riisi jne. loistavia lähteitä.
Mä sanoisin, että nosta niitä kaloreita ihan huolella sinne +2000kcal, niin jaksat treenata paljon paremmin ja kyllä se kroppakin siitä muuttuu omaan silmään miellyttävämmäksi, kun on virtaa treenata kovempaa ja alkaa tuleen tulosta, niin ja painokin tippuu avian varmasti tuolla 2200kcal, jos treenaat noin paljon oikeasti kovaa. Mä oon ite 173cm/57.5kg, syön 2500-2600kcal päivässä ja paino ei nouse, vaan pysyy samassa.

Toivottavasti oli apua sekavasta tekstistä huolimatta!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jos yksittäinen, niin ota vaan pilkku pois ja syö muuten. Jos läiskä on iso tai niitä on useampia, niin seon laaduntarkkailusta päässyt läpi ja muna on virheellinen. Tuskin se syötynäkään on mitenkään vaarallinen.

Laaduntarkkailu? Miten se on mahdollista ettei tommoset pääsis läpi, eihän ne sinne kuoren sisälle näe onko verinen keltuainen vai normaali :D Tai no tietenkin jos ne munat läpivalaistaan tai vastaavaa... enpä ole perehtynyt.

onko väliä jos syö isompia aterioita 700-800kcal kuin 300-500kcal? Tarkotan siis että jos aterioita tulee päivässä 4 ja ne on isohkoja vai se että syö monta pientä annosta? onko loppupeleissä kerta-annoksen kalorimäärällä väliä?

onko väliä jos syö isompia aterioita 700-800kcal kuin 300-500kcal? Tarkotan siis että jos aterioita tulee päivässä 4 ja ne on isohkoja vai se että syö monta pientä annosta? onko loppupeleissä kerta-annoksen kalorimäärällä väliä?

Ei. Paljon tärkeämpää on makrojen suhde, määrä ja ajoitus treenin näkökulmasta. Tämän pitäisi määritellä aterioiden lukumäärä ja annoskoko. Ateriamäärä/aikaväli ei saisi koskaan olla itseisarvo.

Ei. Paljon tärkeämpää on makrojen suhde, määrä ja ajoitus treenin näkökulmasta. Tämän pitäisi määritellä aterioiden lukumäärä ja annoskoko. Ateriamäärä/aikaväli ei saisi koskaan olla itseisarvo.

Kuinka isossa osassa muuten tuo ravinnon ajoitus on? Mulla käy joskus (liian usein...), niin että kalorit on päivältä jääneet vähän matalammalle, minkä olen sitten ''korjannut'' syömällä isomman iltapalan. Treenit mulla on välillä aamuisin ja välillä iltaisin. Juon palkkarin treenin jälkeen ja pyrin syömään myös aterian ~tunnin treenin päättymisestä, mutta joskus isoin ateria päivästä saattaa venyä treenistä esim. Treeni klo 10 aamulla ja isoin ateria joskus 7-9 aikaan illalla. Ei varmaan paras mahdollinen kombinaatio, mutta meneekö tossa treenistä paljonkin hukkaan?

Kuinka isossa osassa muuten tuo ravinnon ajoitus on? Mulla käy joskus (liian usein...), niin että kalorit on päivältä jääneet vähän matalammalle, minkä olen sitten ''korjannut'' syömällä isomman iltapalan. Treenit mulla on välillä aamuisin ja välillä iltaisin. Juon palkkarin treenin jälkeen ja pyrin syömään myös aterian ~tunnin treenin päättymisestä, mutta joskus isoin ateria päivästä saattaa venyä treenistä esim. Treeni klo 10 aamulla ja isoin ateria joskus 7-9 aikaan illalla. Ei varmaan paras mahdollinen kombinaatio, mutta meneekö tossa treenistä paljonkin hukkaan?

Siinävaiheessa kun liikutaan lähellä miinuskaloreita, taikka ihan puhtaasti ollaan dietillä, niin ajoitus korostuu. Makrojen ajoituksessa myös eroja sitten sen suhteen että ollaanko vhh.lla vai ei, proteiinin ajoitus nyt on aina tärkeää. Jos peri workout nutrition on kohdallaan, niin sillä voidaan vähän korvata päivän muiden ruokailujen puutteita, mutta vain vähän.

Siinävaiheessa kun liikutaan lähellä miinuskaloreita, taikka ihan puhtaasti ollaan dietillä, niin ajoitus korostuu. Makrojen ajoituksessa myös eroja sitten sen suhteen että ollaanko vhh.lla vai ei, proteiinin ajoitus nyt on aina tärkeää. Jos peri workout nutrition on kohdallaan, niin sillä voidaan vähän korvata päivän muiden ruokailujen puutteita, mutta vain vähän.

Okei. Massaa yritän pikkuhiljaa kasvatella n. 200kcal plussilla, liian heikolla menestyksellä. Proteiinia pyrin kyllä saamaan kunnolla heti treenin jälkeen, myöskin hiilaria tunnin sisään. Muuten aikalailla kolmen-viiden tunnin välein syön, että ei siis ihan kamalasti tarvi kuitenkaan stressata tuosta kaloriajoituksesta, kunhan saa päivän makrot ja mikrot täyteen, mielummin kuin jäädä esim miinuksille?

Laskeskelin että jos laskee mukaan viljatuotteiden proteiinit yms. nii mulla aterian proteiinimäärä on jopa 50g(vaikka jauhelihaa on lautasella vaan 120g)?:O Kannattaako tommosia määriä vetää kerralla proteiinia? painan sentää 176cm/75kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom