Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Voihan sitä ottaa tuplan, mutta onko siitä nyt mitään mainittavaa hyötyä? Tuskimpa vain. Ota puoltoista litraa vettä ja juo niitä vaikka vuorotellen.

Oon tottunut treeniin aikana juomaan paljon vettä, yleensä noin 2litraa. Nyt kun oon ottanut ton Octanen käyttöön, niin ongelmana on, että se loppuu usein jo puolessa välissä treeniä (3scoop,500ml vettä). Voiko tuota ottaa tupla annoksen treenin yhteydessä, kannattaisiko nuo 3 scooppia jakaa 2 shakeriin vai pitäisikö octanen loppumisen jälkeen juoda vettä?

Voihan sitä tehä tupla-annoksenkin, mut oma ratkasuni olis juoda treenin aikana vettä sekä Octanea. Näin saat aminohappojuoman kestämään koko treenin ajan, mut saat myös tarpeeks nestettä.

Voihan sitä tehä tupla-annoksenkin, mut oma ratkasuni olis juoda treenin aikana vettä sekä Octanea. Näin saat aminohappojuoman kestämään koko treenin ajan, mut saat myös tarpeeks nestettä.

Noinhan se kannattaa tehdä, tänään ekat treenit jossa octane käytössä ja yksi sheikkeri oli octanea varten ja toiseen laitoin sitten vettä. Tuli n. 1,5l juotua treenin aikana litkuja.

Jos rasvat nousee bulkilla/offilla jo ilman lisärasvojen ottamista siihen 1-1,5g/painokilo, niin kannattasko silti ottaa vielä niitä ns. Hyviä rasvoja? Rasvat siis lähinnä lihasta, kananmunista ja maitotuotteista. Ja miten paljo hyvät rasvat vaikuttaa sitte läskin kertymiseen?

Kannattaako välipäivinä/lepopäivinä panostaa enempi proteiineihi vai hiilareihi? Painan 75kg/176cm, päivän makrot= p:200 h:260 r:60 ja kaloreita 2500 kcal

Oon tottunut treeniin aikana juomaan paljon vettä, yleensä noin 2litraa. Nyt kun oon ottanut ton Octanen käyttöön, niin ongelmana on, että se loppuu usein jo puolessa välissä treeniä (3scoop,500ml vettä). Voiko tuota ottaa tupla annoksen treenin yhteydessä, kannattaisiko nuo 3 scooppia jakaa 2 shakeriin vai pitäisikö octanen loppumisen jälkeen juoda vettä?

Siis kaada se octane annos vaan isompaan määrään vettä.. Ja siis oleellisesti hommaa isompi juomapullo. S-ryhmän kaupoista esim saa 2l pakastepulloja, toimii hyvin salilla. Voit toki myös nostaa annostusta hieman. esim 1/3 isompi annos että saat bcaa.n 10g.

Moro!

Oon aikalailla noviisi näissä ruokavalioon liittyvissä asioissa ja tarvisin vähän kokeneempien ihmisten jeesiä siihen että mitä syön ja milloin syön.

Treeniä tulee tehtyä noin 4-5 kertaa viikkoon. Aikalailla 3-4 rankkaa salitreeniä jolloin tulee vedettyä itsensä kyl ihan piippuun (ohjelmana Golden Six). Tämän lisäksi 1-2 kertaa aerobista treeniä (1h juoksulenkki ja/tai 2h salibandy höntsäilyt)

Ruokavalio on nyt kolmisen viikkoa näillä treeneillä ollut jokseenkin seuraavanlainen:

n. 8.30 Maitorahka mehukeitolla, 1-2 tumma leipä kinkulla ja juustolla, 1-2 kuppia kahvia
n. 11.30 Maitorahka mehukeitolla, kuppi kahvia
n. 14.00 Riisi/Pasta + Kana/Jauheliha, lisänä usein raejuusto
n. 17.00 Maitorahka/Banaani tms
n. 19.30 Lämmin ruoka (yleensä sama kuin 14.00)
Treenin jälkeen illalla usein vielä rahkaa ja pari lasia maitoa

Pituus 173cm ja paino 73kg. Tarkoitus olisi siis saada hieman lisää lihasmassaa, siinä määrin että kroppaan saisi vähän muotoa ja yhtä tärkeää olisi pysyä ns. timmissä kunnossa.

Syönkö tarpeeksi? Tarpeeksi monipuolisesti? Mitä ennen salitreeniä? Mitä ennen aerobista treeniä?

Nopeasti katsottuna kaloreita voisi hieman lisätä. Hyviä rasvoja ja kasviksia ainakin näyttäisi puuttuvan.

Joo mitä nyt yhtäkkiä tänään laskeskelin niin noista tulis (vaan?) se vajaat 2000kcal / päivä. Tästä lähtien oli ajatus että illalla treenin jälkeen, n. klo 22 vielä Leaderin Hera+ proteiinii joka ehkä korvais tuon ainaisen rahkan mättämisen.

Lounaan yhteydessä tulee syötyä kasviksista useimmiten parsakaalta, tomaattia, kurkkua. Riittääkö nuo mihinkään vai pitäskö keskittyä noihin monipuolisemmin?

Mikä on hyvien rasvojen, esim kalan arvo ja tärkeys treenatessa?

Mitä syödä ennen kuntosalitreeniä? Mitä ennen lenkkiä?

Mikä on hyvien rasvojen, esim kalan arvo ja tärkeys treenatessa?
Mitä syödä ennen kuntosalitreeniä? Mitä ennen lenkkiä?

Pehmeä rasva sisältää välttämättömiä rasvahappoja, joita ihmisen elimistö ei kykene itse valmistamaan sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Pehmeä rasva pienentää veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta ja parantaa HDL/LDL-kolesterolisuhdetta. Lisäksi se saattaa parantaa insuliiniherkkyyttä eli sokeriaineenvaihduntaa.

Näin siis sydänliitto, eli ainakin hyvät rasvat ovat terveydelle tärkeitä. Jostain muualta luin, että hyvää rasvaa tarvitaan energianlähteeksi ja normaalin hormonaalisen toiminnan. Lisäksi sanotaan muualla:

Omega-3-rasvahapot voivat parantaa myös suorituskykyä tehostamalla veren hapenkuljetusta. Lisäksi omega-3-rasvahappojen tulehdusta vaimentava vaikutus näyttäisi lieventävän rasitusastman oireita ja parantavan keuhkojen toimintaa.

Tarkoitatko nyt, että mitä pitäisi syödää juuri ennen treeniä vai tyyliin pari tuntia aikaisemmin ? Jos ei oo energiaa niin juuri ennen treeniä voi syödä vaikka banaanin tai sit niitä kalliita pre workout patukoita... Ennen lenkkiä pätee varmaan aika sama. Voit lähteä tyhjällä vatsalla, mutta et täydellä vatsalla. Jos on vatsa täys niin safka saattaa tulla suorinta reittiä ulos ;)
Verihän ei oo treeneissä siellä vatsan seudulla, siellä missä sitä tarvis ruuan sulatukseen.

Tarkoitatko nyt, että mitä pitäisi syödää juuri ennen treeniä vai tyyliin pari tuntia aikaisemmin ? Jos ei oo energiaa niin juuri ennen treeniä voi syödä vaikka banaanin tai sit niitä kalliita pre workout patukoita... Ennen lenkkiä pätee varmaan aika sama. Voit lähteä tyhjällä vatsalla, mutta et täydellä vatsalla. Jos on vatsa täys niin safka saattaa tulla suorinta reittiä ulos ;)
Verihän ei oo treeneissä siellä vatsan seudulla, siellä missä sitä tarvis ruuan sulatukseen.

Lähinnä, mitä syödä paria tuntia aikaisemmin. Tai yleensäkin saako ruokavalion pitää samana päivästä riippumatta, oli kyseessä sitten salitreeni tai lenkki. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin punttitreeni ja aerobinen treeni ovat jokseenkin toistensa vastakohtia.

Syökö aerobinen treeni siis myös lihaksia rasvanpolton lisäksi? Ja mikäli näin on, pystyykö tuohon omalla syömisellä/muulla toiminnalla jotenkin vaikuttaa?

Dieetillä olen vähentänyt hiilihydraatteja, mutten kuitenkaan ole kokonaa ottanut pois. Onko iltapalalla hyvä syödä hiilareita vai pitääkö iltapala muodostaa pelkästä proteiinista?
-Iltapala vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Dieetillä olen vähentänyt hiilihydraatteja, mutten kuitenkaan ole kokonaa ottanut pois. Onko iltapalalla hyvä syödä hiilareita vai pitääkö iltapala muodostaa pelkästä proteiinista?
-Iltapala vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.

Vähän riippuu mihin aikaan päivästä treenaat. Jos olet treenannut myöhään illalla, niin itse ottaisin. Jos olet treenannut päivällä ja syönyt hiilaripainoitteisemman aterian puntin jälkeen, et tarvitse hiilihydraatteja enää yötä vasten.

Iltapalalla kannattaa ottaa proteiinin lisäksi jonkin verran rasvaa, koska rasva hidastaa proteiinin imeytymistä. Esimerkiksi vanha kunnon hyvä maitorahka+rypsöljy tai kananmunat ovat simppeleitä ja hyviä iltapaloja dieetille, miksei myös bulkille. Kalorit ne loppupeleissä ratkaisee.

Olen iltapalalla syönyt pähkinöitä, rahkaa ja pellavansiemenrouhetta. Tuota rouhetta ei pitäisi syödä niin kauheasti kun sisältää jotain myrkkyä. Millä voisin korvata tuon rouheen, että saisin rasvaa ja kuituja?

Öljyä en halua lotrata rahkaan, koska se pilaa maun, eikä anna kuitua. Siemenet?

Olen iltapalalla syönyt pähkinöitä, rahkaa ja pellavansiemenrouhetta. Tuota rouhetta ei pitäisi syödä niin kauheasti kun sisältää jotain myrkkyä. Millä voisin korvata tuon rouheen, että saisin rasvaa ja kuituja?

Öljyä en halua lotrata rahkaan, koska se pilaa maun, eikä anna kuitua. Siemenet?
Mitäs myrkkyä se sitten sisältää?

Kaivoinpa tiedon itse:
1. Onko pellavalle olemassa syöntirajoituksia?

Eviran edeltäjä Elintarvikevirasto antoi vuonna 2000 suosituksen, jonka mukaan leivän leivonnassa pellavansiemeniä suositellaan käytettäväksi enintään 10 % leivän painosta. Sellaisenaan pellavansiemeniä tai rouheita suositellaan nauttivan enintään 30 g päivässä ravintolisänä. Useimmissa tuotepakkauksissa mainitaan käyttösuosituksena noin 2 rkl/päivä (noin 25g) ja tätä on hyvä noudattaa.

Pellavalla on geneettinen ominaisuus kerätä maaperästä pieniä määriä kadmiumia. Kadmium on maaperässä esiintyvä raskasmetalli ja sitä on todettu pellavansiemenissä ja –rouheessa. Pellavaöljyä rajoitus ei koske, sillä kadmium sitoutuu siemenen proteiinifraktioon.

Usein kysyttyä - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Vehnäleseet antaa kuidut ja lisää pähkinää rasvoihin.

Viime kesänä olin jotain 188/69/18v (tiedän...) ja erittäin lihomispelkoinen, mutta kun ei se maha siitä parantunut vaikka kuinka tiputteli niin siitä sitten aloin ahmimaan kunnolla ja jatkoin saleilua. Nyt kesä-nykyhetki olen nostanut painoani 69-80kg, mutta miksi nyt taas tuntuu ettei tuohon verrattuna ole tullut "yhtään" näkyvää läskiä lisää? 4 vatsapalikkaakin melkein näkyy (2 täysin, mutta ei rasvaa mahassa ainakaan näy enempää kuin silloin) ja rintalihakset ainakin kehittyneet (jalat, kädet paljon paremmat myös), mutta kuitenkaan vyötäryskoko (housuissa) ei ole kasvanut siitä 69kg yhtään oikeastaan, samat menee yhä.

Mutta kuitenkin siis varmaan yhä kannattaa jatkaa vain syömistä plussilla ilman kauheaa pelkoa läskistä? En oikeastaan ole ollenkaan mittailut painoa tai syömisiä, mutta peili ollut vaan mittarina ja tyytyväinen olen ollut. Ja ihan tämä muutenkin niin, että mitä täältä nyt lukee näitä samoilla aloitusmitoilla olevia ketkä tavoittelee kunnon vatsalihaksia == kesäkuntoa niin kannattanee vaan syödä plussilla...

Miksi joillain valmistajilla on annosteluohjeen ylittämiskielto? esim. eräs heraisolaatti?

Ei nyt vittu. Se on maidosta erotettua proteiinia. Eli todennäköisesti yliannoksen otettua munuaiset sanoo poks, kivekset surkastuu ja jäät huumetestissä kiinni ja rattijuopumuksen.

Eli ihan turvallisesti voit käyttää sen verran kuin tarve vaatii. Halpa ja hyvä prodelähde.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom