Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän se hölmöä oleonko hölmöä syödä puuroa kaksi kertaa päivässä, oon puurohullu ja mielelläni korvaan leivän tai pastan puurolla:D?
, oon puurohullu ..
Morjensta morjensta,
Pidempään pakkista lukeneena piti nyt kuitenkin ihan rekkautua sisään, jotta pääsee kyseleen valistuneemmilta neuvoja. Eli miten ihmeessä tota rasvaprosenttia saa alespäin ja siten, että lihasmassaa ei liikaa lähtisi pois?
Olen tällainen ~185cm pitkä ja ~90kg painava jässikkä ja rasvaprosentti karvan alle 20%. Pari vuotta nyt salilla käynyt. Syksyllä alotin käymään 4x/viikko salilla. Tän vuoden tehnyt aika tunnollisesti 5-3-1 ohjelmalla liikkeitä ja tulokset on kyllä lähteneet monilta osin hyvin kasvamaan. Tuon lisäksi sitten kuitenkin oon yrittänyt hieman saada myös tuota ylimäärästä rasvaa kehosta pois ruokavaliolla ja lisäämällä hieman kevyemmillä painoilla tehtäviä hikisarjoja mukaan. Eli nykyisin salilla yleensä joka päivä teen 1-2 pääliikettä 5-3-1:n mukaan ja siihen päälle sitten jotain rääkkisarjoja.
Ruokavalio on kutakuinkin jotain tällaista:
Aamupala siinä 8-9 aikoihin. Hedelmäistä mysliä lautasellinen rasvattomassa maidossa, banaani tai ruisleipä, viinirypäleitä. Olen harkinnut, että lisäisin tuohon vielä sitten jotain proteiinipitoisempaa kuten vaikka raejuustoa.
Lounas yleensä töiden yhteydessä joskus 11-12 aikoihin. Työpaikalta saa ruuan, joten liikaa siihen ei voi ite vaikuttaa, mutta pyrin valitsemaan paljon vihanneksia, siemeniä ja salaattia, mutta myös hieman perunoita tai muuta hiilaria. Lihaksi valitsen yleensä kanaa tai kalaa, mikäli tarjolla. Jos on liian tiheästi vain punaista lihaa tarjolla saatan jonain päivänä skipata lihan kokonaan ja syödä kasviksia senkin edestä. Yritän syödä reilun lounaan kuitenkaan tulematta ähkyyn. Viikonloppuisin teen usein lounaaksi salaatteja, joissa yritän pitää paljon max 10% rasvaisia juustoja, pähkinöitä ja kanaa.
Välipalan syön siinä 15-17 välissä. Välipalaksi syön usein (liian usein?) raejuustoa ~200g ja tonnikalaa ~200g sekä jonkun hedelmän.
Reeni 17-20 välisenä aikana riippuen siitä miten ehdin reenaamaan.
Illallinen yleensä reenien jälkeen, kunhan ehdin. Illallisessa onkin ehkä se suurin ongelma mulla, koska sitä ei aina ehdi tekemään kunnolla. Usein se koostuu sitten jostain rahkasta ~500g, marjoista, proteiinilisävalmisteesta/palkkari, jos raskas reeni, muna taikka pari, joista keltuaisen yleensä jätän syömättä, kannattaako? Jos on aikaa niin saatan tehdä useammalle päivälle esimerkiksi reilun munarullan, jossa sitten jotain kanaa, tonnikalaa, raejuustoa ja muita melko proteiinipitoisia, mutta hiilarittomia aineita.
Summa sumarum:
Eli pääosin pyrin syömään hiilareita aamulla ja alkupäivällä ja iltaa kohden sitten siirryn proteiinipitoisempaan ruokavalioon. Vettä juon melko paljon väh. 2dl/tunti ja sitten ruokailujen yhteydessä väh 5dl. Lisäksi olen pyrkinyt jättämään ylimääräisen sokerin kokonaan pois. Sokeria syön sen mitä hedelmistä saan. Kaljaa juon nykyisin korkeintaan kahtena iltana kuukaudessa. Yrittänyt sitäkin jättää pois, jottei se kertyisi kehoon.
Sen mitä oon täältä ja muualta netistä lukenut niin kutakuinkin tuollaisella ruokavaliolla pitäisi kait jotain tulosta saada aikaan.
En osaa oikein tarkkaan laskea, että kuinka paljon saan kaloreita ruoastani, koska en pysty sitä kovin täsmällisenä pitämään ja en osaa oikein arvioida esimerkiksi työpaikkaruuan eri ruoka-aineiden kalorimääriä. Yritän kuitenkin pitää tervettä maalaisjärkeä syömisessä ja välttää älytöntä ylensyömistä sekä herkkujen syömistä. Kulutuksen raskaina reenipäivinä arvioisin siihen 2700-3000 välille. Joinain päivinä saatta ilmetä sellaista erikoista oloa, joka ei ole varsinaista nälkää, mutta hieman sellaista nuutunutta oloa ja väsymystä. Mitähän se tarkoittaa? Liian heikot hiilarivarastot? Liian ykspuolista ruokaa?
Nyt tässä Joulukuu-Helmikuun puoliväli painoa on puonnut vain 1,5kg, mutta vastaavasti tulokset ei ole mitenkään älyttömästi kehittyneet. Hieman kyllä, mutta ei mielestäni niin paljoa, että lihasmassan kasvu selittäisi painon lähes ennallaan pysymisen. Ja kyllähän sen peilistäkin näkee, että ei se rasvaprosentti ole vielä ainakaan kovinkaan paljoa puonnut :D Tavoitteena olisi päästä johonkin 10%-15% haarukkaan edes. Lisäksi tuntuu, että suurin osa tuosta rasvasta on onnistunut kasautumaan tuohon vyötärölle :D
Nyt kuitenkin kaivataan vinkkejä. Eli mitä tehdä ja onko tuossa mun ruokavaliossa + treenissä mitään järkeä?
Tässä muutamia asioita, joita oon miettinyt:
Pitäisikö välipäiville lisätä ihan vaikka keveitä juoksulenkkejä?
Olenko liian kärsimätön? Mikä voisi olla sellainen realistinen kuukaudessa tapahtuva rasvaprosentin lasku mikäli samalla yrittää pitää lihasmassaa ennallaan tai hävikin mahdollisimman pienenä? Olen sen verran vasta-alkaja, että en pitäisi lihasmassan yhtäaikaista pientä kasvuakaan mahdottomana.
Niin ... sellaista ... tais mulla olla jotakin muutakin alunperin mielen päällä, mutta pääs katoamaan, kun yritin saada tän pitkän tekstin luettavaksi ja ymmärettäväksi. Jospa ne tästä jossain välissä muistuis niin vois käydä lisää kyselemässä. Kait tuolla nyt alkuun päästään.
Tulee tällä hetkellä vedettyä hera+malto+kreatiini+beta-alaniini-sekotuksella palkkarit. Herat on kohta loppumassa ja kiinnostaisi kokeilla tuota Star Nutritionin Recovery Prota seuraavaksi. Maltoa, kreatiinia ja betaa on vielä kuitenkin jäljellä ja kysymys kuuluukin, kannattaako noita enää vetää Recovery Pron kanssa vai ei?
Kiitti, pitää varmaan koittaa kaupitella kavereille loput kreat ja maltot!
Himmeesti tekstiä, en jaksa ihan kaikkea lukea, anteeksi