Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kiitos tästä, mahtavaa että joku oikeesti jaksaa vastata näinkin perusteellisesti, tuntuu että saa oikeen lisämotivaatioita imettyä tästä. Varmaan ihan totta että todellisuudessa on varsin vaikeeta oikeesti balansoida pääasialliseks energialähteeks rasvat jos illallakin syö hiilareita. Jollain omituisella tavalla pelottaa lähtee ajattelemaan "mitä milläkin aterialla syö" ihan yleisellä tasolla, kuumottelee että suhde ruokaan muuttuu kokonaisuudessaan "epänormaaliksi". Tämäkin johtuu todennäkösesti vaan siitä että ruoka kauttaaltaan toimii aika suurena nautinnon tuojana ihmisille. Tosin tän harrastuksen myötä käsitys ja suhtautuminen ruokaan on muuttunut ja tulee muuttumaan varmasti tulevaisuudessakin paljon.

All in all täytyy vaan ruveta miettiin iltasyömistäkin tarkemmin, lähinnä sen monipuolistamista, ei samat rahkat jne tipu enää alas.

Niin no siis se on ihan hyvä pitkän tähtäimen neuvo yleiseen ruokaan suhtautumiseen että aina tietää mitä varten mitäkin syö milläkin aterialla.
Toki Pitää osata myös höllätä aika-ajoin, varsinkaan jos ei oikeasti ole tarvetta olla ruokailuistaan millintarkka(kisadietti jne).
Älä myöskään liian kirjaimellisesti ota noita aiempia neuvoja jos tuntuu että ne ei vaan omalle kohdalle sovi.
Jos olet esimerkiksi suht nopealla aineenvaihdunnalla varustettu ektomorfi niin silloin voi olla ihan asiallista nauttia hyvänlaatuista hiilaria vähän joka aterialla.
Päinvastoin taas hitaan aineenvaihdunnan mesomorfin kannattanee yleisellä tasolla välttää hiilareita jos niille ei tarkkaan määriteltyä tarkoitusta ole(esim glykogeenivarastojen täydennys treenin jälkeisellä aterialla).

Kuinka oleellista on/minkä takia olisi hyvä laskea makrot? Oon laskenut vaan sen, että kalorit on plussalla ja proteiinia on tarpeeksi, hiilaria ja rasvaa siinä suhteessa missä milloinkin sattuu olemaan. Onko vaarana ylimääräisen ihrakerroksen kertyminen vai mikä?

Kuinka oleellista on/minkä takia olisi hyvä laskea makrot? Oon laskenut vaan sen, että kalorit on plussalla ja proteiinia on tarpeeksi, hiilaria ja rasvaa siinä suhteessa missä milloinkin sattuu olemaan. Onko vaarana ylimääräisen ihrakerroksen kertyminen vai mikä?

Ei se mun mielestä oo kovinkaan tärkeää, jos ei mitään sen suurempia tavotteita ole, ja perusasiat nyt on jotenkin hallussa. Tietysti sen verran siitä hyötyis, että voisit tarkemmin säädellä kaloreiden määrää ja energian jakautumista eri ravinteiden kesken, mutta mielestäni tuo ei ole niin tärkeää, jos ei esim. kisaa kehonrakennuksessa ja syö hyvin ja terveellisesti sekä kalori- ja proteiinimääristä on jonkunlaista käsitystä ilmankin laskemista.

Riippuu tavoitteista. Painonpudotuksessa tuolla on hiukan enemmän merkitystä kuin painon kasvatuksessa.

Montakos kalaöljykapselia suosittelisitte vetämään päivään kun pitoisuudet on 180/120 noissa halpis omegoissa. Oisko 6 päivään fine? Onko parempi ottaa puolet aamulla ja puolet illalla vai onko eroa siihen että ottaa koko satsin aamulla?

Yleensä painonpudotusdietillä hiilarit on ne eniten karsittu makro, lähinnä siitä syystä että se on myös ainoa ei välttämätön makro ihmiselle.
Lähde tälle? Mä olen siinä uskossa, että ihminen tarvitsee myös hiilareita.

Pitäisikö se sopiva proteiinin saantimäärä itselle laskea 1g per rasvaton painokilo vaiko 1g per painokilo mukaan? Ja 3 x jompikumpi lienee ehdoton maksimi?

Plussailen tässä vähän, ja tietty pieni lihastenkasvatus tavoitteena. Kiinnostaisi vain pitää proteiininsaantikin kohtuudessa, ja tarvittaessa sitten kuitenkin kasvattaa hiilareiden osuutta, josko proteiinia tulee jo 'liikaa'.

Keho kyllä tarvitsee hiilihydraattejakin, esimerkiksi ihmisen aivot kuluttavat suuren osan kokonaisenergiansaannista. Ravinnosta hiilareita ei kuitenkaan ole pakko ottaa, koska keho voi hajottaa eri yhdisteitä (mm. proteiineja) glukoosiksi, kun niitä tarvitaan. Hiilarit ovat hyödyllisiä, mutta eivät ole välttämättömiä ravinnosta saatuna, toisin kuin tietyt amino- ja rasvahapot.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Pitäisikö se sopiva proteiinin saantimäärä itselle laskea 1g per rasvaton painokilo vaiko 1g per painokilo mukaan? Ja 3 x jompikumpi lienee ehdoton maksimi?

Plussailen tässä vähän, ja tietty pieni lihastenkasvatus tavoitteena. Kiinnostaisi vain pitää proteiininsaantikin kohtuudessa, ja tarvittaessa sitten kuitenkin kasvattaa hiilareiden osuutta, josko proteiinia tulee jo 'liikaa'.

Valtzuhan sen tuossa jo kertoikin. Kyseessä siis ilmiö nimeltään Glukoneogeneesi.

Mitä siihen proteiinin tarpeeseen tulee, niin se vähän riippuu toki diettaako vai ei, ja onko ruokavalio muuten minkälainen. Yleisohjeena kuitenkin siis naiselle 1,5-2g per painokilo on aika maksimi. Miehetkin menee pitkälle 2g/painokilo annostuksella, ja miehillä kuitenkin proteiinin perustarve on noin 1/3 isompi kuin naisilla.

Mitä siihen proteiinin tarpeeseen tulee, niin se vähän riippuu toki diettaako vai ei, ja onko ruokavalio muuten minkälainen. Yleisohjeena kuitenkin siis naiselle 1,5-2g per painokilo on aika maksimi. Miehetkin menee pitkälle 2g/painokilo annostuksella, ja miehillä kuitenkin proteiinin perustarve on noin 1/3 isompi kuin naisilla.

En dieettaa, vaan maltillisesti päinvastoin, eli koitan nakuttaa nyt n. 300 plussaa per päivä. Mutta siis lasketaanko tuo 1 g rasvattomasta painosta, vai koko painosta? Tietyllä tavalla tekisi mieli nostaa kaloreita entuudestaan juurikin proteiinin osalta, mutta kun tajuan, että rajansa siinäkin. Ja siis yleisesti vetelen aika IIFYMisti, ja proteiinia tulee nykyisellään 120-150g, rasvaa 60-65g, ja loput hiilareista. Painoa n. 60 kg.

edit: Ja tietty haluan syödä treeniä tukevasti, mutta tässä on kuitenkin enemmän vielä kyse siitä hyvän olon tasapainosta. Eli että virtaa riittää, aineenvaihdunta pelaa nopeasti, ei mitään hiilaripöhötyksiä jne. Ja noilla määrillä tuntuisi menevän niin mulla. Mutta kyllä tuo silti taitaa olla jo melkoinen määrä protskua, vaikka toki harvemmin se tuo 150 on.

^ Tarkoitin koko painoa tuossa omassa viestissä.

IIFYM.iin en ota enempää kantaa.. kaikki tyylillään :) Ja siis 60kiloiselle naiselle 150g on _paljon_ proteiinia. En hirveästi näe järkeä ainakaan tuota rajaa ylittää. Miten sitten tuosta kaloreita nostaa lisää? No sun IIFYMin kanssa voit vetästä vaikka juustohampparin tai pari donitsia lisää päivään ;) eimutta vakavissaan.. Jos et ole herkkä hiilareille ja niitä muutenkin tulee aika paljon niin lisää niitä sitten. IMO molempien rasvan ja hiilarin ei kannata ehkä olla samanaikaisesti korkeilla prosenteilla ruokavaliossa.

IIFYM.iin en ota enempää kantaa.. kaikki tyylillään :) Ja siis 60kiloiselle naiselle 150g on _paljon_ proteiinia. En hirveästi näe järkeä ainakaan tuota rajaa ylittää. Miten sitten tuosta kaloreita nostaa lisää? No sun IIFYMin kanssa voit vetästä vaikka juustohampparin tai pari donitsia lisää päivään ;) eimutta vakavissaan.. Jos et ole herkkä hiilareille ja niitä muutenkin tulee aika paljon niin lisää niitä sitten. IMO molempien rasvan ja hiilarin ei kannata ehkä olla samanaikaisesti korkeilla prosenteilla ruokavaliossa.

Lolz! No joo, ehkä mun IIFYM lienee kuitenkin melko bodymunkihtava sellainen, koska lähinnä vetelen niitä 'huonompia' hiilareita tuoremehusta, vaaleasta leivästä, satunnaisista saunakaljoista yms. eli se varsinainen höttöosasto, kuten sipsit ja hampurilaiset, eivät ole kuuluneet ruokavaliooni oikeastaan koskaan. Ja siis nuo mun proteiinit menee tappiin raejuustosta, kanasta, rahkasta jne. Viime keväänä kun siivosin ruokavaliota, heitin vihkoon pastan, riisin ja perunan (tilalle runsaasti kasviksia ja vihanneksia), mutta ehkä nyt lienee järkevää ottaa ne takaisin.

Lolz! No joo, ehkä mun IIFYM lienee kuitenkin melko bodymunkihtava sellainen, koska lähinnä vetelen niitä 'huonompia' hiilareita tuoremehusta, vaaleasta leivästä, satunnaisista saunakaljoista yms. eli se varsinainen höttöosasto, kuten sipsit ja hampurilaiset, eivät ole kuuluneet ruokavaliooni oikeastaan koskaan. Ja siis nuo mun proteiinit menee tappiin raejuustosta, kanasta, rahkasta jne. Viime keväänä kun siivosin ruokavaliota, heitin vihkoon pastan, riisin ja perunan (tilalle runsaasti kasviksia ja vihanneksia), mutta ehkä nyt lienee järkevää ottaa ne takaisin.

Kenties. Tosin pastan itse jättäisinkin sinne vihkoon. Maan alla kasvavat lajikkeet on hyviä hiilarilähteitä.

Kuinka kauan valmiiksi sekoitettu proteiinijuoma, esim gainomax/valio profeel tyyppinen maitoon sekoitettu, säilyy yli parasta ennen päiväystä noin suunnilleen?
Eikös nuo ole UHT-tuotteita kuitenkin, että varmaan jonkin aikaa?

paljonko porukka vetää hiilareita päivässä? Ite maltillisilla plussilla ja painan 72kg tällä hetkellä ( P:180-200g, H:250g, R:60-70g) ja kaloreita niukasti se 2500 lepopäivinä ja 2700 reenipäivinä. Kannattaako nostaa hiilarin määrää enempää?

paljonko porukka vetää hiilareita päivässä? Ite maltillisilla plussilla ja painan 72kg tällä hetkellä ( P:180-200g, H:250g, R:60-70g) ja kaloreita niukasti se 2500 lepopäivinä ja 2700 reenipäivinä. Kannattaako nostaa hiilarin määrää enempää?

Ite söin eilen reilut puoli kiloa hiilihydraattia. Tavallisesti pikkusen vähemmän, mut siltikään tarkotuksenani ei oo olla vaan maltillisilla plussilla. Ei hiilarin määrää kannata nostaa, jos painosi nousee sopivaa tahtia, mut jos ei nouse, lisää (lähinnä) hiilihydraattia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom