Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tykkään älyttömän paljon just hunajamarinoidusta broilerin fileesuikaleesta ja inhoon sitä maustamatonta, miedosti suolattua fileesuikaletta. Sen takia mietinkin, että onko toi marinaati oikeesti niin epäterveellistä, että sen takia pitäis alkaa syömään "pahaa" kanaa?

Ei se valmismarinaadi niissä joo terveellisimmästä päästä ole ja miksi maksaa vähemmästä lihasta ja marinaadista vs. halvemmasta maustamattomasta? Ja itse tekemällä saa parempaa kun näkee pienen vaivan kuten tompsu totesi.

Sulla tuntuu olevan käsitys, että saman tien kun pistät suuhusi proteiinia, se ikäänkuin "juoksee suoraan lihakseen". Todellisuudessa tämä ei tapahdu niin nopeasti, vaan veren aminohappotasojen kohoaminen alkaa tapahtua vasta aikaisintaan 60 minuutin kohdalla nopeimpienkin proteiinien kanssa. Hitaammat proteiinit kestää selvästi kauemmin. Lihaksen vaurioiden korjaamisessa kestää aikansa. (jopa useita päiviä). Eivät ne lihakset sillä palautusjuomalla korjaudu, vaan sillä ravinnolla mitä syöt vielä seuraavana päivänäkin.

Sen sijaan hiilihydraatit joilla on korkea glykeeminen indeksi, nostavat verensokeria varsin nopeastikin. Tämän vuoksi juuri palautusjuomassa hiilihydraatit ovat minun käsittääkseni isossa roolissa. Hiilihydraatit nostavat insuliinitasoa ja estävät katabolian syntymisen. Toki proteiiniakin kannattaa nauttia palautusjuoman seassa, mutta minun käsittääkseni proteiini ei ole yhtä tärkeää kuin hiilihydraatti.

Lue vaikka selkeällä suomenkielellä tämä: Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori

Yhteenveto harjoituksen jälkeisestä ravitsemuksesta
Välttämättömät aminohapot (erityisesti leusiini) harjoittelun jälkeen lisäävät lihasproteiinisynteesiä.
Heraproteiini on harjoituksen jälkeen erityisen hyvä aminohappolähde (Kerksick ym. 2008, Hulmi ym. 2010).
Hiilihydraatit heti voimaharjoituksen jälkeen täydentävät tehokkaasti glykogeenivarastoja, mikä voi joissain tilanteissa olla hyödyllistä. Proteiini hiilihydraattien kanssa tehostaa edelleen glykogeenivarastojen palautumista.

Marinadeissa on yleensä runsaasti turhaa suolaa, sokeria ja lisäaineita.

Mitä jos sitä suolaa saa muuten hyvin vähän? Oon tässä viime aikoina syöny 2kpl hunajamarinoitua broilerin fileesuikaleita, makaronia, rahkaa sekä kananmunia, eikä mun tietääkseni sitä suolaa muista lähteistä kun marinaadista mun ruokavalioon hirveästi tule.

Mites noi kananmunat?

Oon miettiny tota kolesterolia, kun suvussa on ollu korkeet kolesterolit. Oon kuullu kauheesti ristiriitasta tietoa siitä, nostaako noi munat nyt sitten oikeesti sitä kolesterolia. Esim Nyyssölähän vetelee noita abauttia kymmenen päivään, ja uskaltaisin väittää että herran kolesterolit on aika normaaleissa arvoissa.

Se on se vanha uskomus, että kananmunan keltuainen olisi syntinen ja nostaisi kolesterolia. Netti on täynnä tutkimuksia jossa tuo vanha väite kumotaan, kananmunassa on vaan hyvää rasvaa ja keltuainen muutenkin täynnä vitamiinia ja proteiinia joten munia ei ole syytä pitää pannassa sen takia.

Onko muilla kokemuksia antibioottien ja särkylääkkeiden keräämästä pöhöstä? Itsellä poistettiin viime to viisaudenhammas, ja olen sen vuoksi syönyt penisiliinikuuria + 800 mg buranaa. Melko pehmeällä ruoalla olen ollut, joka on tarkoittanut lähinnä maitorahkaa yms. terveellistä ravintoa. Eli mitään hiilarimättöä ei ole tullut vedettyä, mutta silti aamupaino on pompannut n. 73,5 kg:sta 76 kg:een.

Olen yrittänyt hillitä pöhön kertymistä syömällä rahkan kanssa runsaasti ananasta, mutta se tuntuu lähinnä korkeintaan hillitsevän pöhön kertymistä. Vettä tulee juotua kohtuudella (n. 2 l), mutta epämiellyttävää pöhöä kertyy tasaisesti päivittäin. Sinänsä mikään maailmanlopun tilanne tämä ei ole, mutta en muista vastaava käytöstä aikaisemmilta lääkekuureiltani (en kyllä muista koska viimeksi olen ollut).

Kaipaan siis lähinnä muiden kokemuksia antibioottien keräämästä pöhöstä.

Kaipaan siis lähinnä muiden kokemuksia antibioottien keräämästä pöhöstä.

Antibiooteista en tiedä, mutta kyllä tulehduskipulääkkeet (burana ym.) kerää nestettä. Jos sellaisia joutuu muutaman päivän syömään, niin kyllä minulla ainakin kroppa kerää nestettä ylimääräiset 2-3kg. Ja eikös se mahda olla yksi osa niiden toimintamekanismia eli ei sitä pöhöä pitäisi edes yrittää ehkäistä.

Idiootti kysymys, mutta teen itsestäni idiootin ja kysyn kuiteskin:
Onko painon lisäyksessä hitaat vai nopeat hiilarit parempia?

Viime bulkkikaudella käytin maltodekstriiniä lisänä mutta siinähän on nopeita hiilareita? Kyllähän tuo paino nousi mutta nyt vasta rupesin miettimään asiaa

Suosi hitaita. Nopeita ottaisin ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Juu reenin jälkeen aina prodejauho+malto mutta mietin vain nyt bulkkikaudella massanlisääjänä. Vitun koulu kun sotkee ruokailutottumukset niin pitää keksiä kompromisseja =D

Aamupala normaalisti, välipala reppuun ja koulussa ruokaa/omat safkat? Näin mennään itellä.

Kyllä koulussa on välipalat mukana. Mutta kesällä tottui siihen että 2-3h välein söi. Kunhan nyt saisi painon nostettua tuonne 100kg paremmalle puolelle ja keväämmällä sitten dieetti : )

Joo mut kun 65km koulumatka ja se tarkoittaa että neljältä kun koulu loppuuu niin olen 18.15 kotona.. Saa kyllä reppuun pakata leivän jos toisenkin

Onko esimerkiksi appelsiinitäysmehun hiilareissa merkittävää eroa sokerilitkuihin (limsat yms.) nähden? Ilmeisesti appelsiinimehussa sokeri on hedelmäsokeria, mutta mites tuo eroaa normaalista?

Tätä olen jo pitkän aikaa miettinyt kun tulee noita appelsiinitäysmehuja juotua. Ravintoarvot näyttää numeroina olevan melkeen tismalleen samat kuin kokiksessakin.

Onko esimerkiksi appelsiinitäysmehun hiilareissa merkittävää eroa sokerilitkuihin (limsat yms.) nähden? Ilmeisesti appelsiinimehussa sokeri on hedelmäsokeria, mutta mites tuo eroaa normaalista?

Tätä olen jo pitkän aikaa miettinyt kun tulee noita appelsiinitäysmehuja juotua. Ravintoarvot näyttää numeroina olevan melkeen tismalleen samat kuin kokiksessakin.

Joo siis ei ole se sokeri/hiilarin laatu mikä tekee kokiksesta epäterveellisen ja appelsiinitäysmehusta suht terveellisen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom