OLen tehnyt kanaa ja vihanneksia nyt aika paljon kun päätin että alan kokkailemaan enemmän itse. Kanan rinnalle olisi hyvä saada jotain muutakin helposti valmistettavaa lihaa ja jauhenlihan lisäksi mietin kalaa. Mikä kala olisi parasta? Pakaste Seiti on ilmeisesti aika hyvää tavaraa mitä olen lukenut.
Lisäksi onko tärkeää ottaa ennen nukkumaanmenoa jotain hitaasti imeytyvää proteiinia kuten rahkaa? Kun olen katsellut netistä erilaisten bodaajien ruokaohjelmia niin olen huomannut että aika usealla on viimeinen ateria ihan vain ruoka eikä sinäänsä mitään rahkoja ole.
Parasta voi ymmärtää melko monella tavalla. Maultaan paras kala on mun mielestä taimen. Rasvainen kala on loistava rasvojen lähde, esim. lohi. Muikuista saa myös enemmän rasvaa kuin "kuivista" kotimaisista mm. ahvenesta tai kuhasta. Lisäksi muikut on hyvä valinta kalakantoja ajatellen.. Hauki, ahven, kuha, kaikkissa melko samat makrot, lähinnä pelkkää proteiinia. Hauessa kannattaa muistaa saantisuositus. Sama homma silakan kanssa. Hyvää vaihtelua tarjoaa siika, halvempaa vaihtelua saat syömällä lahnaa. Molemmat melko "meheviä" kaloja. Pakasteesta en ole seitiä tm. ostanut.
Lisäksi sitten vielä lukuisat eri tavat valmistaa kalaa.. Niistä en nyt ala enempää höpöttään, muuta kuin sen, että nopeasti kypsyvät esim. pannulla tai keittäen, paljon lihaa tai kanaa nopeammin. Joten helppous/nopeus kohdallaan, varsinkin kun ostat valmiiksi putsattuja fileitä.
Tuorekalaa ostaessa varmista aina, että kala on nimenomaan tuoretta. Esim. prismassa näkee usein lohta, joka pyydetty jo viikko takaperin. Jos kala haisee, sen on vanhaa. Kalan kanssa myös tärkeää huolehtia kylmäketjusta. Vain tuore kala on hyvää ja voittaakin mun mielestä maussa lihat ja kanat.