Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä nois omegois nii tärkeetä on ku sanotaa et voi käydä huonosti jossei niitä syö.. ei mun ruuista ainakaa niitä tule ja hengissä oon.. en usko et monetkaa niitä saa ravinnosta ku eletää kebabilla..?
Mikä nois omegois nii tärkeetä on ku sanotaa et voi käydä huonosti jossei niitä syö.. ei mun ruuista ainakaa niitä tule ja hengissä oon.. en usko et monetkaa niitä saa ravinnosta ku eletää kebabilla..?
Minulla olisi tarkoitus lisätä ruokavaliooni nyt rasvoja, kun en niitä nykyään saa ruokavaliostani kuin 12%.
Joten siis, aamupuuroon ajattelin lisätä joko luomu neitsytkookosöljyä tai soijalesetiiniraetta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Ja paljonko sitä kannattaisi aamupuuron sekaan lisätä? Miten voisin muilla aterioilla lisätä rasvan saantia?
Kannattaisiko myös iltapalarahkan sekaan lisätä joko öljyä tai soijalesetiiniraetta?
++ mitä eroa on soijalesetiinirakeilla ja lesetiinirakeilla? Kumpi pitäisi valita?
Moi! Nikula sulle näistä jo vastailikin. Lisäksi voisin vinkata sellaisen, jonka olen itselläni huomannut toimivaksi. Itselläkin kun on jatkuvasti ongelmana se, etten aina riittävästi rasvoja saa, enkä edes rasvaisesta ruoasta välitä. Olenkin ratkaissut sen niin, että päivittäin syön 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä lisärasvana ihan sellaisenaan ruoan päälle. Ja jos kun ei ole rasvaan tottunut, jakaisin sen saannin tasaisesti päivän aterioille, vaikka niin että aina aamulla, päivällä ja illalla ruokalusikallisen verran rasvoja sen lisäksi mitä ruoan rasvoista saat.
Senverran korjaan että jos öljyä alkaa yleisenä rasvanlähteenä noin enemmänkin ottamaan, niin ei mielellään oliiviöljyä. Oliiviöljyssä on omega 3 ja 6 happojen suhteet suoraansanottuna surkeat (paljon enemmän kutosta). Rypsiöljy käy tuohon paljon paremmin.
Ok, eli munkin kannattaisi siis vaihtaa? Päivittäin toki Omega 3:sta tulee otettua pillereiden muodossa se purkin kyljessä suositeltu 3.
edit: Ja mä siis suosin tuota lusikalla suoraan nassuun -metodia senkin takia, vs. esim ruoan öljyssä paistaminen, että silloin kuitenkin jää helposti osa rasvoista pannuun, ja kun koitan että saisin edes sen minimin faktisesti kokoon päivittäin.
edit2: Onko noissa laadullisesti mitään väliä? Eli kaupan hyllyn halvin rypsäri vai kalleimmasta päästä oleva?
Ok, eli munkin kannattaisi siis vaihtaa? Päivittäin toki Omega 3:sta tulee otettua pillereiden muodossa se purkin kyljessä suositeltu 3.
edit: Ja mä siis suosin tuota lusikalla suoraan nassuun -metodia senkin takia, vs. esim ruoan öljyssä paistaminen, että silloin kuitenkin jää helposti osa rasvoista pannuun, ja kun koitan että saisin edes sen minimin faktisesti kokoon päivittäin.
edit2: Onko noissa laadullisesti mitään väliä? Eli kaupan hyllyn halvin rypsäri vai kalleimmasta päästä oleva?
Yleensä se hintaero tulee pelkästä merkistä. Pirkan tai rainbown rypsäri on ihan hyvää kamaa.
Onko perjaatteessa sama mistä lihkaset sen proteiinin saa? OLen heti kuntosali harrastuksen alettua pitänyt huolta että proteiinia tulee 2g/painokiloa kohden, kuitenkaan ei ole mahdollisuutta kokkailla joka päivä kanaa ja riisiä tai jotain muuta sellaista vaan syön kotiruokaa tai sitten jotain munakasta tai tonnikalaa ja makaroonia. Noin kerran viikossa teen kanaa. Kysmys siis on se että kehitynkö yhtä hyvin syömällä normaalia kotiruokaa jos kuitenkin saan tarvittavan määrän proteiinia päivässä kuin että söisin tarkan ohjelman mukaan? (Kotiruoalla meinaan oikeastaan vain 1-2 ateriaa päivässä, lounas ja päivällinen, muuten kaikki aamupalat ja muut on ''bodymuonaa'')
Lisäksi kaloreita en laske vaan seuraan vaakaa..
Ihan vinkkinä noihin omegoihinkin, kannattaa purkista myös katsoa paljonko niissä 3 kapselissa on sitä itse omegaa, eli epa/dha/ala. Useimmissa purkeissa se 3tablettia jättää kokonaismäärän omegassa alle 1gramman. IMO taas sellainen annos jolla voi jo terveydellistä merkitystä olla olisi 5-10g päivässä.
Hintaeroa tulee myös siitä että halvimmat ei ole kylmäpuristettua joka on aika tärkeää noissa öljyissä joissa monityydytttymättömiä on runsaammin.
Nyt on menossa nuo perus Möllerin Tuplat, kolme kapselia sisältää 975 mg. Purkin kyljessä lukee, että suositeltua päiväannosta ei saa ylittää. Ja vähän varauksella itse suhtaudun suositusten ylittämiseen. Voisin tietty seuraavaksi tsekata, mitä ihan perinteisestä kalanmaksaöljystä saisi suositellulla päiväannoksella.
Nyt on menossa nuo perus Möllerin Tuplat, kolme kapselia sisältää 975 mg. Purkin kyljessä lukee, että suositeltua päiväannosta ei saa ylittää. Ja vähän varauksella itse suhtaudun suositusten ylittämiseen. Voisin tietty seuraavaksi tsekata, mitä ihan perinteisestä kalanmaksaöljystä saisi suositellulla päiväannoksella.
Kiitos! Nyt on kylmäpuristettua ja luomuakin vielä. Maistuu kenties vielä kamalammalle pelkästään. Mutta samapa tuo. Itselle mukavampi ja helpompi vaihtoehto, kuin rasvaisen ruoan syöminen.
Itseasiassa muistin just, että oli mua jo aiemmin vinkattu siirtymään rypsäriin. Silloin oli vaan juuri tullut ostettua uusi pullo oliiviöljyä, ja joka oli tarkoitus ensin käyttää alta pois.
Yksi ongelma rypsiöljyissä on myös että purkit on läpinäkyvää, kandee koittaa metsästää mallia joka olisi muun värisessä potussa tai ainakin pitämään valolta hiukan piilossa.
Oliiviöljyä ja rypsäriä suositellaan säilytettäväksi jääkaapissa avaamisen jälkeen ja näin itse teen. Se nyt toki on niitä elämän suuria mysteereitä, että sammuuko se valo sieltä jääkaapista oven ollessa suljettuna ihan varmasti. :D
Mutta kiitos vinkeistä uudelleen, täytyy koittaa optimoida tuota nyt vielä ajan kanssa. En edes halua ajatella sitä, miten pitkään tuli mentyä ihan liian vähärasvaisella ruokavaliolla ennen kalorilaskurin käyttöönottoa. On vaan niin jotenkin sisäänrakennettuna aina päätyä vähärasvaiseen vaihtoehtoon ja tai salaattien syöminen. Kaloreita sinänsä kyllä tulee riittävästi jopa nyt dieetillä ja proteeiinejakin nykyään hyvin verrattuna aikaisempaan hiilarihöttöön.
Haha. Tunnustan melko suoraviivaisen, jopa miesmäisen logiikan itselläni tässä. Viileässä -> aha, jääkaappi.