Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mikä nois omegois nii tärkeetä on ku sanotaa et voi käydä huonosti jossei niitä syö.. ei mun ruuista ainakaa niitä tule ja hengissä oon.. en usko et monetkaa niitä saa ravinnosta ku eletää kebabilla..?

Mikä nois omegois nii tärkeetä on ku sanotaa et voi käydä huonosti jossei niitä syö.. ei mun ruuista ainakaa niitä tule ja hengissä oon.. en usko et monetkaa niitä saa ravinnosta ku eletää kebabilla..?

No ruuan merkitys nyt loppuenlopuksi ei ole niin iso kuin usein lehdissä/tvssä yms annetaa ymmärtää. Sanotaan nyt näi et luultavasti mitä sattuu syövä positiivisesti elämään suhtautuva saattaa elää jopa pidempää ku yrttitee-puolukka-superfood-kasvis-itu-lasken kalorit stressaaja...

No ne on välttämättömiä rasvahappoja joita keho ei voi tehdä. Niitä käytetään eripaikoissa kuitenkin solutasolla kehossa ja niiden puute ei tietysti heti missään näy vaan voi näky vasta vuosien päästä. Ja mitä esim. omega-rasvojen saantiin tulee niin keskimäärin väestötasolal niitä saadaan aikalailal riittävästi. En tiedä mitä syöt, mutta omega-rasvahappoja tulee aika monesta ruuasta. Toisista enemmän, toisista vähemmän.

Minulla olisi tarkoitus lisätä ruokavaliooni nyt rasvoja, kun en niitä nykyään saa ruokavaliostani kuin 12%.
Joten siis, aamupuuroon ajattelin lisätä joko luomu neitsytkookosöljyä tai soijalesetiiniraetta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Ja paljonko sitä kannattaisi aamupuuron sekaan lisätä? Miten voisin muilla aterioilla lisätä rasvan saantia?
Kannattaisiko myös iltapalarahkan sekaan lisätä joko öljyä tai soijalesetiiniraetta?

++ mitä eroa on soijalesetiinirakeilla ja lesetiinirakeilla? Kumpi pitäisi valita?

Moi! Nikula sulle näistä jo vastailikin. Lisäksi voisin vinkata sellaisen, jonka olen itselläni huomannut toimivaksi. Itselläkin kun on jatkuvasti ongelmana se, etten aina riittävästi rasvoja saa, enkä edes rasvaisesta ruoasta välitä. Olenkin ratkaissut sen niin, että päivittäin syön 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä lisärasvana ihan sellaisenaan ruoan päälle. Ja jos kun ei ole rasvaan tottunut, jakaisin sen saannin tasaisesti päivän aterioille, vaikka niin että aina aamulla, päivällä ja illalla ruokalusikallisen verran rasvoja sen lisäksi mitä ruoan rasvoista saat.

Moi! Nikula sulle näistä jo vastailikin. Lisäksi voisin vinkata sellaisen, jonka olen itselläni huomannut toimivaksi. Itselläkin kun on jatkuvasti ongelmana se, etten aina riittävästi rasvoja saa, enkä edes rasvaisesta ruoasta välitä. Olenkin ratkaissut sen niin, että päivittäin syön 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä lisärasvana ihan sellaisenaan ruoan päälle. Ja jos kun ei ole rasvaan tottunut, jakaisin sen saannin tasaisesti päivän aterioille, vaikka niin että aina aamulla, päivällä ja illalla ruokalusikallisen verran rasvoja sen lisäksi mitä ruoan rasvoista saat.

Senverran korjaan että jos öljyä alkaa yleisenä rasvanlähteenä noin enemmänkin ottamaan, niin ei mielellään oliiviöljyä. Oliiviöljyssä on omega 3 ja 6 happojen suhteet suoraansanottuna surkeat (paljon enemmän kutosta). Rypsiöljy käy tuohon paljon paremmin.

Senverran korjaan että jos öljyä alkaa yleisenä rasvanlähteenä noin enemmänkin ottamaan, niin ei mielellään oliiviöljyä. Oliiviöljyssä on omega 3 ja 6 happojen suhteet suoraansanottuna surkeat (paljon enemmän kutosta). Rypsiöljy käy tuohon paljon paremmin.

Ok, eli munkin kannattaisi siis vaihtaa? Päivittäin toki Omega 3:sta tulee otettua pillereiden muodossa se purkin kyljessä suositeltu 3.

edit: Ja mä siis suosin tuota lusikalla suoraan nassuun -metodia senkin takia, vs. esim ruoan öljyssä paistaminen, että silloin kuitenkin jää helposti osa rasvoista pannuun, ja kun koitan että saisin edes sen minimin faktisesti kokoon päivittäin.

edit2: Onko noissa laadullisesti mitään väliä? Eli kaupan hyllyn halvin rypsäri vai kalleimmasta päästä oleva?

Ok, eli munkin kannattaisi siis vaihtaa? Päivittäin toki Omega 3:sta tulee otettua pillereiden muodossa se purkin kyljessä suositeltu 3.

edit: Ja mä siis suosin tuota lusikalla suoraan nassuun -metodia senkin takia, vs. esim ruoan öljyssä paistaminen, että silloin kuitenkin jää helposti osa rasvoista pannuun, ja kun koitan että saisin edes sen minimin faktisesti kokoon päivittäin.

edit2: Onko noissa laadullisesti mitään väliä? Eli kaupan hyllyn halvin rypsäri vai kalleimmasta päästä oleva?

Yleensä se hintaero tulee pelkästä merkistä. Pirkan tai rainbown rypsäri on ihan hyvää kamaa.

Ihan vinkkinä noihin omegoihinkin, kannattaa purkista myös katsoa paljonko niissä 3 kapselissa on sitä itse omegaa, eli epa/dha/ala. Useimmissa purkeissa se 3tablettia jättää kokonaismäärän omegassa alle 1gramman. IMO taas sellainen annos jolla voi jo terveydellistä merkitystä olla olisi 5-10g päivässä.

Onko perjaatteessa sama mistä lihkaset sen proteiinin saa? OLen heti kuntosali harrastuksen alettua pitänyt huolta että proteiinia tulee 2g/painokiloa kohden, kuitenkaan ei ole mahdollisuutta kokkailla joka päivä kanaa ja riisiä tai jotain muuta sellaista vaan syön kotiruokaa tai sitten jotain munakasta tai tonnikalaa ja makaroonia. Noin kerran viikossa teen kanaa. Kysmys siis on se että kehitynkö yhtä hyvin syömällä normaalia kotiruokaa jos kuitenkin saan tarvittavan määrän proteiinia päivässä kuin että söisin tarkan ohjelman mukaan? (Kotiruoalla meinaan oikeastaan vain 1-2 ateriaa päivässä, lounas ja päivällinen, muuten kaikki aamupalat ja muut on ''bodymuonaa'')
Lisäksi kaloreita en laske vaan seuraan vaakaa..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onko perjaatteessa sama mistä lihkaset sen proteiinin saa? OLen heti kuntosali harrastuksen alettua pitänyt huolta että proteiinia tulee 2g/painokiloa kohden, kuitenkaan ei ole mahdollisuutta kokkailla joka päivä kanaa ja riisiä tai jotain muuta sellaista vaan syön kotiruokaa tai sitten jotain munakasta tai tonnikalaa ja makaroonia. Noin kerran viikossa teen kanaa. Kysmys siis on se että kehitynkö yhtä hyvin syömällä normaalia kotiruokaa jos kuitenkin saan tarvittavan määrän proteiinia päivässä kuin että söisin tarkan ohjelman mukaan? (Kotiruoalla meinaan oikeastaan vain 1-2 ateriaa päivässä, lounas ja päivällinen, muuten kaikki aamupalat ja muut on ''bodymuonaa'')
Lisäksi kaloreita en laske vaan seuraan vaakaa..

Kyllä kehityt.

Ihan vinkkinä noihin omegoihinkin, kannattaa purkista myös katsoa paljonko niissä 3 kapselissa on sitä itse omegaa, eli epa/dha/ala. Useimmissa purkeissa se 3tablettia jättää kokonaismäärän omegassa alle 1gramman. IMO taas sellainen annos jolla voi jo terveydellistä merkitystä olla olisi 5-10g päivässä.

Nyt on menossa nuo perus Möllerin Tuplat, kolme kapselia sisältää 975 mg. Purkin kyljessä lukee, että suositeltua päiväannosta ei saa ylittää. Ja vähän varauksella itse suhtaudun suositusten ylittämiseen. Voisin tietty seuraavaksi tsekata, mitä ihan perinteisestä kalanmaksaöljystä saisi suositellulla päiväannoksella.

Hintaeroa tulee myös siitä että halvimmat ei ole kylmäpuristettua joka on aika tärkeää noissa öljyissä joissa monityydytttymättömiä on runsaammin.

Kiitos! Nyt on kylmäpuristettua ja luomuakin vielä. Maistuu kenties vielä kamalammalle pelkästään. Mutta samapa tuo. Itselle mukavampi ja helpompi vaihtoehto, kuin rasvaisen ruoan syöminen.

Itseasiassa muistin just, että oli mua jo aiemmin vinkattu siirtymään rypsäriin. Silloin oli vaan juuri tullut ostettua uusi pullo oliiviöljyä, ja joka oli tarkoitus ensin käyttää alta pois.

Nyt on menossa nuo perus Möllerin Tuplat, kolme kapselia sisältää 975 mg. Purkin kyljessä lukee, että suositeltua päiväannosta ei saa ylittää. Ja vähän varauksella itse suhtaudun suositusten ylittämiseen. Voisin tietty seuraavaksi tsekata, mitä ihan perinteisestä kalanmaksaöljystä saisi suositellulla päiväannoksella.

Nuo suositellut päiväannokset voit heittää mäkeen :) Vai mites sitten kun Möllerin kalanmaksaöljy antaa päivittäiseksi annokseksi 1200mg omegaa? Sehän on enemmän kuin tuo kapseliversion annos?! kuoleekohan siihen..

Kiitos! Nyt on kylmäpuristettua ja luomuakin vielä. Maistuu kenties vielä kamalammalle pelkästään. Mutta samapa tuo. Itselle mukavampi ja helpompi vaihtoehto, kuin rasvaisen ruoan syöminen.

Itseasiassa muistin just, että oli mua jo aiemmin vinkattu siirtymään rypsäriin. Silloin oli vaan juuri tullut ostettua uusi pullo oliiviöljyä, ja joka oli tarkoitus ensin käyttää alta pois.

Kalanmaksaöljyä ei kannata syödä. Siitä tulee aika nopeasti a-vitamiinin osalta toksisuus vastaan. Kalaöljyä voi taas syödä, mutta tsekkaa että siihenkään ei ole lisätty a-vitamiinia. Nuo suositusmäärät on yleensä vain laadittu jonkun turvarajan mukaan ja tuo teksti siksi ettei syytettä pääse tulemaan. Omegarasvojen tarve on useamman gramman päivässä, eli voi mainiosti syödä kyllä kapselista tai öljystä sen 2-3g.

Kylmäpuristettu rypsiöljy on tosiaan aika tiukan makuista. Yksi ongelma rypsiöljyissä on myös että purkit on läpinäkyvää, kandee koittaa metsästää mallia joka olisi muun värisessä potussa tai ainakin pitämään valolta hiukan piilossa.

Yksi ongelma rypsiöljyissä on myös että purkit on läpinäkyvää, kandee koittaa metsästää mallia joka olisi muun värisessä potussa tai ainakin pitämään valolta hiukan piilossa.

Oliiviöljyä ja rypsäriä suositellaan säilytettäväksi jääkaapissa avaamisen jälkeen ja näin itse teen. Se nyt toki on niitä elämän suuria mysteereitä, että sammuuko se valo sieltä jääkaapista oven ollessa suljettuna ihan varmasti. :D

Mutta kiitos vinkeistä uudelleen, täytyy koittaa optimoida tuota nyt vielä ajan kanssa. En edes halua ajatella sitä, miten pitkään tuli mentyä ihan liian vähärasvaisella ruokavaliolla ennen kalorilaskurin käyttöönottoa. On vaan niin jotenkin sisäänrakennettuna aina päätyä vähärasvaiseen vaihtoehtoon ja tai salaattien syöminen. Kaloreita sinänsä kyllä tulee riittävästi jopa nyt dieetillä ja proteeiinejakin nykyään hyvin verrattuna aikaisempaan hiilarihöttöön.

Oliiviöljyä ja rypsäriä suositellaan säilytettäväksi jääkaapissa avaamisen jälkeen ja näin itse teen. Se nyt toki on niitä elämän suuria mysteereitä, että sammuuko se valo sieltä jääkaapista oven ollessa suljettuna ihan varmasti. :D

Mutta kiitos vinkeistä uudelleen, täytyy koittaa optimoida tuota nyt vielä ajan kanssa. En edes halua ajatella sitä, miten pitkään tuli mentyä ihan liian vähärasvaisella ruokavaliolla ennen kalorilaskurin käyttöönottoa. On vaan niin jotenkin sisäänrakennettuna aina päätyä vähärasvaiseen vaihtoehtoon ja tai salaattien syöminen. Kaloreita sinänsä kyllä tulee riittävästi jopa nyt dieetillä ja proteeiinejakin nykyään hyvin verrattuna aikaisempaan hiilarihöttöön.

Hyvä että olet kokenut oivalluksia. Mun työssä tärkeintä on aina saattaa itsensä tarpeettomaksi siten että asiakas oivaltaa itse ja oppii soveltamaan :) monissa rypsi ja oliiviöljypurkeissa lukee vain että viileässä, se ei suoraa tarkoita jääkaappia joka tekee varsinkin oliiviöljystä aika paksua tavaraa. Itse säilytän öljyjä keittiön kaapissa. Valolta suojassa eikä liiassa lämmössäkään.

Esim: noissa pirkan harmaissa oliiviöljypulloissa lukee vain 10-20 asteessa valolta suojattuna. Hyvää myös noissa että pullossa on selkeästi mainittu että öljy säilyy hyvälaatuisena vain kaksi kuukautta avaamisesta.

Onko 12 kananmunaa päivässä liikaa? Työttömyyden johdosta rahaa on hetkellisesti niukasti ja täytyy ruokavaliota miettiä uusiksi. Toistaiseksi en ole keksinyt kananmunia halvempaa proteiiniin lähdettä. Eli lounaalla riisin/makaronin kanssa 6kpl munia ja päivällisellä myös 6kpl. Onko siis jotenkin haitallista, jos tuolla tyylillä söisin 1.5kk? Saa ehdottaa halvempaakin proteiinin lähdettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom