Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko 12 kananmunaa päivässä liikaa? Työttömyyden johdosta rahaa on hetkellisesti niukasti ja täytyy ruokavaliota miettiä uusiksi. Toistaiseksi en ole keksinyt kananmunia halvempaa proteiiniin lähdettä. Eli lounaalla riisin/makaronin kanssa 6kpl munia ja päivällisellä myös 6kpl. Onko siis jotenkin haitallista, jos tuolla tyylillä söisin 1.5kk? Saa ehdottaa halvempaakin proteiinin lähdettä.

Tuosta tulee jo aikamoinen määrä rasvaakin. Eikä munat kai edes niin halpoja ole? Luulisi että halvimmalla saman proteiinimäärän saisit syömällä broileria tai vaikka halpaa heraa

Kiitti nipa linkistä!
Gobbe: Tuota rasvapuolta en miettinytkään. Täytyy varmaan ostaa isompi erä kanafilettä ja paksataa, jos löytyisi tarjoushintaan jostain kaupasta.

Kiitti nipa linkistä!
Gobbe: Tuota rasvapuolta en miettinytkään. Täytyy varmaan ostaa isompi erä kanafilettä ja paksataa, jos löytyisi tarjoushintaan jostain kaupasta.

Ja onhan esimerkiksi rahkakin kananmunia halvempi vaihtoehto. Se ei tietenkään ole ihan samanlaista ruokaa (enemmänkin "välipalaa"), mutta ravintoa sekin on.

Oon huomannu et joskus jos on syystä tai toisesta nukkunut pitkät yöunet(12-15 h), niin aamulla kun herää niin on laihtunut ja kuihtunut huomattavasti. Ajattelin että vaan jtn nesteitä lähtee yms. mutta googlattuani löysin lukuisia eri nimisiä dieettejä joissa tätä metodia käytetään. kai se on kun kroppa on niin kauan syömättä niin haihtuu kaikki siinä ajassa. esim yhden päivän aikana olen onnistunut lihomaan 6,5 kg(i shit you not) aamupaino oli 62. mättäsin sen 5000+ kaloria(todennäkösesti vitusti enemmän, ruoka-kalenterista puuttu vaikka mitä siltä päivältä). Ja omasin myös erittäin huonon unirytmin tuolloin joten yön tultua katselin jtn leffoja sen 10 h.kävin puntarilla vielä ennen nukkumaan menoa ja se näytti 68,5. nukkumaan menin n.8 aamulla, ja heräsin samana päivänä kello 9 illalla. vaaka näytti alle 62. Ja mun aamu/yöpaino ei heittele vakiona noin paljon(normaalisti sen max 2 kiloa) eli kaikki on selvästi mahdollista :D. tai emmänyt tiedä onks toi ees outoa, mutta mun mielestä aika jännä.

Niin, onnistuin reilussa viikossa lihomaan jonkun 21kg. Itse kävin sunnuntai-iltana puntarilla, näytti 105 ja jotain, maanantai-aamuna 99,0kg ja tänä aamuna 93,6kg. Nukuin itseasiassa tosi huonosti jokaisena yönä aikaerorasituksesta johtuen. Ja onhan se nyt sinänsä aika loogista, että jos olet unessa(=paastossa) eli ruokaa tai juomaa ei tule naamariin, mutta kuitenkin aineenvaihduntasi käy ja kulutat koko ajan, niin painoa putoaa. Nukkuessa se paino putoaa jo pelkästään hikoilunkin puolesta.

Elikkäs palautumisjuomaa varten olis tarkotus hankkia jotain - jostakin! Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:tä olen tässä nyt selaillut ja tässä nyt ois kaks tuotetta edessä. Mass Recovery ja Mass Super Gainer. Elikkäs - Recoveryssä ois suunnilleen 1:1 prot:hiil kun taasen MSG:ssä 1:3.

Oikeestaan, mä en tajua yhtään et mikä hitto noiden välinen ero on varsinkin kun netissä kaikkialla kerrotaan ihan eri asioita sen suhteen, että miten paljon mitäkin pitää juomassa olla.

Eli tarkoitus olisi hankkia palautumisjuoma mitä nappaisisin yhen juoman aamupalalla ja toisen treenin jälkeen. Ei kai sen kummempia rajoituksia, toiveena tietysti hyvä hinta/laatu-suhde. Kreatiinin mukana oleminen plussaa.

Elikkäs palautumisjuomaa varten olis tarkotus hankkia jotain - jostakin! Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:tä olen tässä nyt selaillut ja tässä nyt ois kaks tuotetta edessä. Mass Recovery ja Mass Super Gainer. Elikkäs - Recoveryssä ois suunnilleen 1:1 prot:hiil kun taasen MSG:ssä 1:3.

Oikeestaan, mä en tajua yhtään et mikä hitto noiden välinen ero on varsinkin kun netissä kaikkialla kerrotaan ihan eri asioita sen suhteen, että miten paljon mitäkin pitää juomassa olla.

Eli tarkoitus olisi hankkia palautumisjuoma mitä nappaisisin yhen juoman aamupalalla ja toisen treenin jälkeen. Ei kai sen kummempia rajoituksia, toiveena tietysti hyvä hinta/laatu-suhde. Kreatiinin mukana oleminen plussaa.

Osta recovery, jos vaan palautusjuomaa haluat. Jos taas tarttet enemmän kaloreita (hiilihydraatteja) ruokavalioon, valitse massajauho.

Miksei tuonkin sokerikasan eli massajuoman sijaan ottaisi niitä kaloreita ihan ruuasta?

Jos ei pysty/ehdi syödä perusruokaa niin paljon? Ite juon tosi paljon kaloreitani ja silti tulee 2 isoa ateriaa sitä "ihan ruokaa" syötyä joten ei jää pulaa mikroravinteista sun muista :) Ei tietenkään ole lähtökohtasesti hyvä ratkasu tollanen. Kannattaa muuten mielummin tilata malto+hera erikseen ja sotkea itse niin tulee paljon halvemmaksi.

Kalanmaksaöljyä ei kannata syödä. Siitä tulee aika nopeasti a-vitamiinin osalta toksisuus vastaan.

No ei ihan heti.

Möller Kalanmaksaöljy ravintosisältö:

Ravintosisältö pr 5 ml

Omega-3-rasvahappoja 1200 mg
- josta DHA 600mg
- josta EPA 400 mg
A-vitamiini 250 µg (31%*)
E-vitamiini 10 mg (83%)*

Toksisuus eli myrkyllisyys

Jatkuvat suuret A-vitamiinin annokset voivat ylittää maksan varastointi- ja hajotuskyvyn ja aiheuttaa myrkytyksen.

Kerta-annoksena myrkytyksen aikaansaa aikuisilla yli 100- ja lapsilla yli 20 -kertainen annos suosituksiin nähden. Oireina ovat mm. pahoinvointi, päänsärky, huimaus, näkökyvyn heikkeneminen, lihasten toimintahäiriö. Oireet häviävät muutamassa päivässä.

Pitkäaikainen, useista viikoista vuoteen kestävä A-vitamiinin yliannostus, yli 15 mg/vrk (15 000 µg) aikuisilla ja 6 mg/vrk lapsilla, (hieman yli 10 kertaa suositus) johtaa krooniseen A-vitamiinimyrkytykseen, jossa päänsäryn ja pahoinvoinnin lisäksi esiintyy mm. iho-oireita, lihaskipuja, niveltulehdusta ja maksavaurioita. Alkoholin jatkuva käyttö, vähäinen proteiinien saanti, maksan ja munuaisten taudit edesauttavat A-vitamiinimyrkytystä.

Retinoidit, erityisesti retiinihappo ovat voimakkaita sikiön epämuodostumia aiheuttavia yhdisteitä eli teratogeeneja. Synteettisten A-vitamiiniyhdisteiden on todettu olevan sikiölle haitallisempia kuin luontaisten A-vitamiinien. Esimerkiksi valmisteina nautittu 30 - 90 mg päivässä viikon ajan tai jatkuva 7,5 mg/vrk raskauden alkuaikana voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiölle epämuodostumia. A-vitamiinin ja muiden sikiön epämuodostumia aiheuttavien yhdisteiden yhtäaikainen käyttö voi vaurioittaa sikiötä pienempinäkin annoksina.

Karotenoidien haitallisuus
A-vitamiinin esiasteiden, karotenoidien runsaskaan nauttiminen ei yleensä elimistössä johda A-vitamiinimyrkytykseen, koska elimistössä karotenoidien muuttuminen A-vitamiiniksi on säädeltyä A-vitamiinitilan mukaan. Sen sijaan tupakoivilla miehillä annetun beetakaroteenilisän on todettu lisäävän keuhkosyövän riskiä (ks. syöpä). Yli 30 mg/vrk karotenoideja lisää plasman karotenoidipitoisuutta ja aiheuttaa ihon keltaisuutta.

Hyvin suurina määrinä, jatkuvasti nautittuna karotenoideista kantaksantiini voi aiheuttaa silmään verkkokalvosairauden. Lisäksi suuret määrät yksittäisiä karotenoideja saattavat heikentää muiden karotenoidien ja/tai rasvaliukoisten vitamiinien toimintaa elimistössä.

http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_vita_avita.shtml

Ite oon monena kesänä vetänyt 10ml/vrk eli tupla-annoksen ton pullos usositukseen nähden. Oon muuten sunossa, joten purkki D:tä en syö.

Kanattaa ottaa huomioon, että lusikat ovat eri kokoisia eli mittaa lusikkasi millilitramäärä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
On.

1 kananmuna painaa keskimäärin 60 grammaa (LÄHDE: google)

Katso tästä kanamunan ravintoarvot keskimäärin:
Kananmuna, keitetty - Fineli

Eli 12*60 grammaa = 720 grammaa

Eli kerrot kaikki ravinteet 7

Esim. A-vitamiinia tulee n. 1834 µg, kun virallinen suositus on 900µg

Rasvaakin tulee jo 70 grammaa

Sitten kannattaa taas olla hieman lähdekriittinen.. Finelin antamat saantisuositukset on vielä melko alhaiset. Vertailun vuoksi jenkkilässä suositusraja +19 vuotiaille on 3000ug

Sitten vielä mun käsittääkseni tuokin raja on lisäravinteista tulevalle vitskulle, toisinsanoen ruuasta saatava on aina vähän eriasia kuin purkista napattu. Ei siis vaikuta yhtä suoraan.

summasummarum, 12 kananmunaa päivässä aikuiselle miehelle ei ole vaarallista. Toki sitten makrojakauman suhteen voidaan aina miettiä mikä pointti on pitkällä aikavälillä noin paljon vetää. Tietysti tässäkin on eriasia olla 120 kiloinen mies kuin 80 kiloinen.

Mikä on ihan maksimi rasvamäärä päivässä? Itsellä tuntuu, että ylittyy tuo 1g/painokilo aika helposti nykyään. Pitää niin kiirettä töissä ja muiden asioiden parissa, että ei ehdi tarkkailemaan niin tarkasti mitä syö. 3000kcal saa päivässä syötyä, johon sisältyy aamupala, 2-3 lämmintä ateriaa, iltapala tai sitten vain 2 lämmintä ateriaa ja yksi välipala. Näistä 3000 kalorista tulee iltapalana se 1000kcal :D ei varmasti kovin hyvä juttu. Tulee pähkinöitä ja rahkaa vedettyä iltasin pirusti.

Menee rumasti kyllä makrot tällä hetkellä. Olen huolehtinut, että proteiinia tulee se väh. 2g/painokilo ja muuten vain sen, että kalorit tulevat täyteen. Pääosin tulee normaalista ruoasta, mutta aika paljon tulee liikaa vedettyä rasvoja ja hiilareita. Kannattaako jatkaa vain tällä samalla tavalla vai syödä mielummin vähän vähemmän?

Tulokset ovat kyllä nousussa puntilla ja painokin on noussut mukavasti viime aikoina. Peilistä kun katsoo, niin saattaa nähdä vähän kasvamisen elkeitä, mutta myös mahaa on alkanut vähän tulla. Joten joten jatkanko näin ja diettaan esim joulun jälkeen pois?

Tulee siis syötyä AINA joka päivä niin, että aamupala n. klo 8.00, Lounas aina klo 11.00, Välipala/lämmin ateria(edellisen päivän ruokaa) klo. 14.00, päivällinen klo 18.00 ja iltapala 21-22.00. Pitää aivan älytöntä kiirettä, että ehdin syödä noin ja käytännössä juoksenkin aina "kotiin syömään" :D

Neuvoja?

EDIT. Mitat 180cm/81kg

OLen tehnyt kanaa ja vihanneksia nyt aika paljon kun päätin että alan kokkailemaan enemmän itse. Kanan rinnalle olisi hyvä saada jotain muutakin helposti valmistettavaa lihaa ja jauhenlihan lisäksi mietin kalaa. Mikä kala olisi parasta? Pakaste Seiti on ilmeisesti aika hyvää tavaraa mitä olen lukenut.
Lisäksi onko tärkeää ottaa ennen nukkumaanmenoa jotain hitaasti imeytyvää proteiinia kuten rahkaa? Kun olen katsellut netistä erilaisten bodaajien ruokaohjelmia niin olen huomannut että aika usealla on viimeinen ateria ihan vain ruoka eikä sinäänsä mitään rahkoja ole.

Neuvoja?
EDIT. Mitat 180cm/81kg

Yleisesti makroja kannattaa jakaa siten, että jos rasvamäärät on korkealla, niin hiilarit sitten vähän matalemmalla, ja vice versa. Rasvan määrässä kannattaa sitten myös katsoa että rasvan lähteet ei ole ihan surkeita. Toisinsanoen lihaperäinen tyydyttynyt rasva ainakin minimiiin.

Sitten taas noilla sun nykysillä mitoilla ei nyt vielä voi hirveästi ylimääräistä olla jos lihasta on edes nimeksi. Toki peili kertoo kaiken ja jos haluat olla laihempi niin diettaa.

Yleisesti makroja kannattaa jakaa siten, että jos rasvamäärät on korkealla, niin hiilarit sitten vähän matalemmalla, ja vice versa. Rasvan määrässä kannattaa sitten myös katsoa että rasvan lähteet ei ole ihan surkeita. Toisinsanoen lihaperäinen tyydyttynyt rasva ainakin minimiiin.

Sitten taas noilla sun nykysillä mitoilla ei nyt vielä voi hirveästi ylimääräistä olla jos lihasta on edes nimeksi. Toki peili kertoo kaiken ja jos haluat olla laihempi niin diettaa.

Ei ole periaatteessa liikaa ylimääräistä. Muuten olen hyvinkin tyytyväinen tällä hetkellä, paitsi että mahasta saisi kyllä ottaa hieman pois. Täytynee varmaa lisätä aerobista, jos siitä on mitään hyötyä näin "kevyellä bulkilla". (?)

Täytyy tsiigailla noita rasvan lähteitä. Tai ainakin niihin mihin pystyn vaikuttamaan. Lounasravintolan lounas sisältää varmasti aina suhteessa samat makrot. 2x viikossa on kalaa tarjolla ja loppuina päivinä pääosin lihaa/kanaa ja yhtenä päivänä keittoa. Aamupalalla rasvat tulevat kananmunista, lounaalla ja päivällisellä ihan normi ruoasta ja iltapalalla pääosin pähkinöistä.

Oon koittanu epätoivosesti kasvattaa massaa. Treenipäivinä 4000 kcal ja lepopäivinä 3500kcal starting strenghtiä väännän 3 kertaa viikossa. Työskentely kevyttä ulkohommaa puutarhanhoitoon liittyviä tehtäviä, saatan istua 8 tuntia ruohonleikkurilla ajellen. Pituus 179 ja paino 77 kuukauden ajan paino pysyny samoissa lukemissa, syönkö todella liian vähän?

Oon koittanu epätoivosesti kasvattaa massaa. Treenipäivinä 4000 kcal ja lepopäivinä 3500kcal starting strenghtiä väännän 3 kertaa viikossa. Työskentely kevyttä ulkohommaa puutarhanhoitoon liittyviä tehtäviä, saatan istua 8 tuntia ruohonleikkurilla ajellen. Pituus 179 ja paino 77 kuukauden ajan paino pysyny samoissa lukemissa, syönkö todella liian vähän?

Jos paino ei nouse, niin kyllä. Nosta vaikka aluksi lepopäivien kaloreita lähemmäksi 4000:a.

Sitten kannattaa taas olla hieman lähdekriittinen.. Finelin antamat saantisuositukset on vielä melko alhaiset. Vertailun vuoksi jenkkilässä suositusraja +19 vuotiaille on 3000ug

Sitten vielä mun käsittääkseni tuokin raja on lisäravinteista tulevalle vitskulle, toisinsanoen ruuasta saatava on aina vähän eriasia kuin purkista napattu. Ei siis vaikuta yhtä suoraan.

summasummarum, 12 kananmunaa päivässä aikuiselle miehelle ei ole vaarallista. Toki sitten makrojakauman suhteen voidaan aina miettiä mikä pointti on pitkällä aikavälillä noin paljon vetää. Tietysti tässäkin on eriasia olla 120 kiloinen mies kuin 80 kiloinen.

Totta.

On paljon spekulaatiota, että suomen viralliset suositukset kaiken suhteen on tehty estämään puutokset ja siihenkin käytetty kultaista keskitietä. Ja loput perustuu leipomoteollisuuteen ja Valion prokakandaan.

Esim. C- ja D-vitamiinista on tutkimuksia ja paljon, jotta tarve on moninkertainen, jota ei saa mitenkään ruuasta (ja sitäpaitsi D-vitamiinin lähde onkin aurinko).

Noh oli kuin tahansa, niin itse käytän näitä oppeja

Luen aina tuoteselosteen ja jos on jotain mistä en tiedä, niin googlaan oli kyseessä ravintolisä taikka esim. jogurtti.

Vertaan aina hinta/laatu, koska ne eivät aina kohtaa.

Vertaan aina kilo ja litrahintaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom