Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
mikä öljy on terveellisin auringonkukka, oliivi vai rypsi?

Lainaus Tri. Toloselta:

"Haluaisin mieluummin saada omega-3-rasvat kasviöljystä kuin kalasta. Paljonko kasviöljyä pitää ottaa, jotta saisi esimerkiksi 1000 mg EPAa?

Tätä asiaa kysytään paljon. Useimmat – mutta eivät kaikki – ihmiset kykenevät muuttamaan maksassaan kasveista peräisin olevaa alfalinoleenihappoa (ALA) EPAksi ja DHA:ksi. Ihmisen muuntokyky on kuitenkin valitettavan huono, isotooppitutkimusten mukaan vain 7–8 %, josta noin puolet on EPAa ja toinen puoli DHA:ta. 1000 mg EPAa vastaa yli 5 ruokalusikallista pellavansiemenöljyä tai 25 rkl rypsiöljyä. Pellavansiemenöljystä ALAa on 50 %, hamppuöljystä n. 20 %, rypsiöljyssä ja marganiineissa 10–12 % ja Canolaöljystä 10 %. Rypsi- ja Canolaöljyä tulisi siis ottaa 25 rkl/vrk. Sittenkin on riski, että juuri sinun elimistösi ei kykenekään muuuntamaan sitä EPAksi. Ikääntyminen sekä magnesiumin, sinkin, B3-, B6- ja C-vitamiinin piilevät puutteet heikentävät muuntokykyä. Miksi ottaisit tällaisia riskejä? Ota omega-3-rasvahapot suoraan tehokkaana kalaöljynä."

Omiin kokemuksiin vedoten sanon - pellavansiemenöljy ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi.

Auringonkukka-, soija- ja maissiöljyt ovat vältettävien listoilla. En ole oikein vakuuttunut rypsiöljystäkään. Länsimaissa saadaan ihan liikaa omega-6:sta suhteessa omega-3:een.

Itse käytän neitsytoliiviöljyä, voita/oivariinia ja neitsytkookosöljyä. Joskus esim. hamppu- ja avocadoöljyä. Omega-3:t otan lohesta ja pillereinä (E-EPA/DHA).

+ esim ruokalusikallisessa pellavansiemenrouhetta on lusikan koosta riippuen 2-4g omega 3. Ja vielä täysin turvallista tuollainen määrä rouhetta(kadmium määrän mukaan).

+ esim ruokalusikallisessa pellavansiemenrouhetta on lusikan koosta riippuen 2-4g omega 3. Ja vielä täysin turvallista tuollainen määrä rouhetta(kadmium määrän mukaan).

Samaa mieltä... Mun aamiaiseen kuuluu maustamaton (mutta ei rasvaton) jugurtti, johon laitan omatekoista "mysliä" johon kuuluu seuraavia aineksia:

- pellavansiemenrouhetta
- vehnänalkioita
- auringonkukansiemeniä
- mantelirouhetta

Lisäksi sekaan (yön yli huoneenlämmössä) sulatettuja:

- mustaviinimarjoja
- mustikoita
- pinaattia

Vitamiineja:

- 2 kalaöljykapselia
- 125 µg D-vitamiinia

Lasi tomaattimehua, keitetty muna sekä hyvää kahvia.

Eikö tuossa ole jo liikaa? Itse käytän 40 mg. Liian vähän?

Ei sitä voi kertoa onko liikaa vai ei. Ainoo tapa saada varmuus on käydä verikokeissa tarkistamassa veren D-25 on ainakin yli sen 50 nmol/l, mielummin jopa yli 80. Toisilla se voi vaatia vuoden päivät 125 mcg, jollekkin voi riittää 50.

Ei sitä voi kertoa onko liikaa vai ei. Ainoo tapa saada varmuus on käydä verikokeissa tarkistamassa veren D-25 on ainakin yli sen 50 nmol/l, mielummin jopa yli 80. Toisilla se voi vaatia vuoden päivät 125 mcg, jollekkin voi riittää 50.

Olen miettinyt itsekin onko tuo 125/vrk liikaa ympäri vuoden. Tiedän monia jotka käyttää D:tä saman verran ja enemmänkin. Suunnitelmissa on mennä lähiaikoina tutkituttamaan veren D-arvot. Kerron sitten tuomion.

Moi!
21v, 180cm - 95kg, salitreenistä 1v taukoa takana vamman vuoksi, sitä ennen 1 vuosi 3-jakoisella 3krt/vko. Myös jalkapalloa nuoruudessa pelattu muutamat vuodet.

Nyt aikomuksena palata salirutiiniin tuolla Starting Strenght-ohjelmalla, ja kysymys on seuraava:

Minkälaiset kalorit tähän voimaohjelmaan kannattaa sisällyttää? Makrojakauma? Oma kulutukseni on n. 3000kcal/pv, saliajat aina klo 18-20
Tavoitteina saada voimatasot (sekä tietysti sarjapainot) nostettua mahdollisimman paljon ja nopeasti, sekä laihtua minimaalisella lihaskadolla. Ei minulla kuitenkaan mikään kiire ole... Mieluummin hissukseen ja laadulla.

Omasta mielestäni maltilliset miinuskalorit, proteiinivoittoinen? Itse olen laskenut 2700kcal ruokaohjelman jossa proteiinia 240g ja hiilareita n. 170g.

Olenko täysin metsässä?

Kiitän!

Olen miettinyt itsekin onko tuo 125/vrk liikaa ympäri vuoden. Tiedän monia jotka käyttää D:tä saman verran ja enemmänkin. Suunnitelmissa on mennä lähiaikoina tutkituttamaan veren D-arvot. Kerron sitten tuomion.

Mä tiedän ihmisiä joilla toi ei ole riittänyt nostamaan veren seerumin 25:sta kunnolla tuon suositellun 80nmol- tason yli. Mulla nousi hädintuskin 50 kun söin 62.5mcg päivittäin ja satunnaisesti ehkä kerran pari viikossa 120mcg jos ei tullut oltua ulkona. Oikeasti ainoa tapa saada varmuus on verikoe, se ei montaa kymppiä maksa edes yksityisellä.

Pakko vielä kysyä noista rasvoista. Onko oliiviöljy siis terveellisempää kuin rypsiöljy rasvalähteenä? Kylmäpuristettuttua vai tavallista kannattaa käyttää?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pakko vielä kysyä noista rasvoista. Onko oliiviöljy siis terveellisempää kuin rypsiöljy rasvalähteenä? Kylmäpuristettuttua vai tavallista kannattaa käyttää?

Tää väittely on käyty varmaan 18 miljoonaa kertaa. Lopputulos taitaa aina olla se, että ei kumpikaan oo varsinaisesti parempi, vaan molempien sekakäyttö on fiksuinta. Jokin on pahasti vialla, jos koko terveys ja hyvinvointi kaatuu rypsiöljy vs. oliiviöljy -valintaan. Ruokaan, johon sopii paremmin rypsäri, käytetään rypsiöljyä ja siihen, mihin oliiviöljy sopii paremmin, käytetään oliiviöljyä. Ei tää elämä sen vaikeempaa oo. Kylmäpuristettu saattaa jonkun mielestä olla parempi vaihtoehto, mutta ei-kylmäpuristettu on niin paljon paremman makusta (lue: mautonta), et se on mun valintani ehdottomasti.

Aloin taas nostelemaan painoa ylöspäin, ja pasta ja riisi tuli mukaan ruokavalioon. Nyt pari päivää reilusti niitä syöneenä, vatsa on ihan sekaisin koko ajan. Monta kertaa päivässä saa juosta vessassa ja vatsassa kiertää. Ei pitäis mistää kuitujen puutteesta johtua kun täysjyvä makaronia ja riisiä vedän päivittäin? Mitähän tässä pitäis tehdä? Odotella että menee ohi jossain vaiheessa ?

Minulla olisi tarkoitus lisätä ruokavaliooni nyt rasvoja, kun en niitä nykyään saa ruokavaliostani kuin 12%.
Joten siis, aamupuuroon ajattelin lisätä joko luomu neitsytkookosöljyä tai soijalesetiiniraetta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Ja paljonko sitä kannattaisi aamupuuron sekaan lisätä? Miten voisin muilla aterioilla lisätä rasvan saantia?
Kannattaisiko myös iltapalarahkan sekaan lisätä joko öljyä tai soijalesetiiniraetta?

++ mitä eroa on soijalesetiinirakeilla ja lesetiinirakeilla? Kumpi pitäisi valita?

Minulla olisi tarkoitus lisätä ruokavaliooni nyt rasvoja, kun en niitä nykyään saa ruokavaliostani kuin 12%.
Joten siis, aamupuuroon ajattelin lisätä joko luomu neitsytkookosöljyä tai soijalesetiiniraetta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Ja paljonko sitä kannattaisi aamupuuron sekaan lisätä? Miten voisin muilla aterioilla lisätä rasvan saantia?
Kannattaisiko myös iltapalarahkan sekaan lisätä joko öljyä tai soijalesetiiniraetta?

++ mitä eroa on soijalesetiinirakeilla ja lesetiinirakeilla? Kumpi pitäisi valita?

Niin no haluatko lisätä soijalesitiiniä, josta tyydyttynyttä rasvaa on noin 10%, vai haluatko kookosöljyä josta tyydyttynyttä rasvaa on 100%. Jos haluat vain lisää rasvaa koska et saa tarpeeksi, niin todennäköisesti tarvitset hyviä rasvoja. Valitsisin siis itse soijalesitiinin noista kahdesta sun tilanteessa.

Lesetiinillä tarkoitat varmaan vain lesitiiniä. Lesitiinillä taas lähes aina tarkoitetaan ainesosaa jota saadaan soijapavusta käsiteltäessä. Lesitiiniä saa myös kananmunavalkuaisesta, mutta tuota versiota harvoin näkee kaupan.

Nyt kun rasvoista on tässä keskuteltu ilmeisesti paljon, niin heitänpä itsekkin yhden rasvoihin liittyvän kysymyksen.
Eli, mitenkäs on kananmunien omega-3 pitoisuudet? Olen elänyt siinä uskossa, että ovat ihan hyvä lähde, ja muutenkin todella hyvää ravintoa (helvetin hyviä ne ainakin on... :D)
Itse söin tässä jonkun aikaa kalaöljy kapseleita, mutta itse kun omaan matalan verenpaineen (yleensä mitattu 95/55 ja pulssi n.50) niin tuntui, että kalaöljyä syödessä huippasi entistä enemmän, nyt kun olen ollut pari viikkoa syömättä ei ole huimannut niin paljoa ihan. Voinko syödä kananmunia omega-3 lähteenä? Tulee vedettyä 3-4 päivässä yleensä? Riittääkö vai ostanko vain suosiolla lisää kalaöljyä?

Nyt kun rasvoista on tässä keskuteltu ilmeisesti paljon, niin heitänpä itsekkin yhden rasvoihin liittyvän kysymyksen.
Eli, mitenkäs on kananmunien omega-3 pitoisuudet? Olen elänyt siinä uskossa, että ovat ihan hyvä lähde, ja muutenkin todella hyvää ravintoa (helvetin hyviä ne ainakin on... :D)
Itse söin tässä jonkun aikaa kalaöljy kapseleita, mutta itse kun omaan matalan verenpaineen (yleensä mitattu 95/55 ja pulssi n.50) niin tuntui, että kalaöljyä syödessä huippasi entistä enemmän, nyt kun olen ollut pari viikkoa syömättä ei ole huimannut niin paljoa ihan. Voinko syödä kananmunia omega-3 lähteenä? Tulee vedettyä 3-4 päivässä yleensä? Riittääkö vai ostanko vain suosiolla lisää kalaöljyä?

Normimunissa on omega3:sta aika vähän, omega-versioissa enemmän.mjos syöt kalaa pari-kolme kertaa viikossa ja muuten otat vaikkapa pellavansiemeniä niin homma on hoidossa.

Normimunissa on omega3:sta aika vähän, omega-versioissa enemmän.mjos syöt kalaa pari-kolme kertaa viikossa ja muuten otat vaikkapa pellavansiemeniä niin homma on hoidossa.

Okei, kalaa tulee syötyä aina kun on vain mahdollista. Esim yliopistolla on aika usein lohta ruokana. Seitiä syön itse myös paljon, mutta siinä nyt ei ole rasvaa alkuunkaan paljoa ollenkaan, että sitä nyt ei varmaan tarvi ns. omega-3 lähteeksi laskea.

Okei, kalaa tulee syötyä aina kun on vain mahdollista. Esim yliopistolla on aika usein lohta ruokana. Seitiä syön itse myös paljon, mutta siinä nyt ei ole rasvaa alkuunkaan paljoa ollenkaan, että sitä nyt ei varmaan tarvi ns. omega-3 lähteeksi laskea.

Ruokalusikallinen niitä pellavansiemeniä ja saat hyvän määrän omegaa. Kuitenkin rahkaa syöt niin sinne sekaan vaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom