Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mikä vaihtoehto olis paras pidon lisäämiseen? Eli esim sjmv:ssä loppuu voima forkuista ennen takareisiä. Vetoremmitkö pitäis hankkia? Edullinen vaihtoehto on mieluisin vaihtoehto.

Mikä vaihtoehto olis paras pidon lisäämiseen? Eli esim sjmv:ssä loppuu voima forkuista ennen takareisiä. Vetoremmitkö pitäis hankkia? Edullinen vaihtoehto on mieluisin vaihtoehto.

Ristiote. Toinen käsi vastaotteella ja toinen myötäotteella. Tee aina vuorotellen, ettei tuu mitään ongelmia.

Joo kiitti! :) pitää testaa ens treenissä ja sori et meni vahingos väärään ketjuun ku oli tossa samaan aikaan monta ketjuu auki nii en sitä huomannut.

Ja jos ei ristiote kelpaa kokeile niin sanottua hook grippiä. Tubesta löydät opastuksen, magneusium on tietty aina hyvä lisä.

Porukan ruokavaliota kun täällä selaillut, niin moni (suurin osa) rytmittää Omega-3:sen annoksen kolmeen osaan. Onko sillä 'tavoitteelliseempaan treeniin siirtynyt puuhastelija' -tasolla mitn merkitystä, vaikka hulauttaisi koko setin aamulla? Aamulla suoritepaikka on yleensä sama eli koti, joten silloin mulla on helpoin muistaa ottaa ravintolisät.

Ja toinen kysymys. Nämähän kai ovat vain hyvä ja järkevä lisä, koska eihän kolmesta kapselista rasvaa ruokavalioon päivässä saa lisää kuin rapiat 4g? Eli lisäksi pari ruokalusikallista oliiviöljyä esim., niin homma alkaa olla edes lähellä tasoa normaali tarve? Olen ollut niin äärettömän vähärasvaisella ruokavaliolla, että nyt kun aloin sitä seuraamaan ja laskemaan, niin itseäkin hirvittää, miten on edes hengissä ja ihan ok-vointinen kuitenkin ollut.

Porukan ruokavaliota kun täällä selaillut, niin moni (suurin osa) rytmittää Omega-3:sen annoksen kolmeen osaan. Onko sillä 'tavoitteelliseempaan treeniin siirtynyt puuhastelija' -tasolla mitn merkitystä, vaikka hulauttaisi koko setin aamulla? Aamulla suoritepaikka on yleensä sama eli koti, joten silloin mulla on helpoin muistaa ottaa ravintolisät.

Ja toinen kysymys. Nämähän kai ovat vain hyvä ja järkevä lisä, koska eihän kolmesta kapselista rasvaa ruokavalioon päivässä saa lisää kuin rapiat 4g? Eli lisäksi pari ruokalusikallista oliiviöljyä esim., niin homma alkaa olla edes lähellä tasoa normaali tarve? Olen ollut niin äärettömän vähärasvaisella ruokavaliolla, että nyt kun aloin sitä seuraamaan ja laskemaan, niin itseäkin hirvittää, miten on edes hengissä ja ihan ok-vointinen kuitenkin ollut.

Kohtaan yksi. Ei ole mitään merkitystä, aamulla huiviin vaan kaikki ni se on sillä selvä.

Kohtaan kaksi. Ne on ihan järkevä lisä joo ja tuo oliiviöljy on hyvä veto siihen kylkeen.

Noissa omega 3 tableteissa on lähinnä se pointti, että niissä on sitä tärkeää EPA ja DHA rasvahappoa, mitä taas ei saa mistään öljyistä vaan lähinnä oikeastaan rasvaisista kaloista lohi jne. Vaikkakin ALA -omega3 happoa saa jonkinverran öljyistä ja se muuttuu elimistössä osittain EPAksi ja DHAksi.
Sitten siinä on myös se, että jos oikein paljon kuluttaa erilaisia öljyjä, ja sitäkautta saa paljon myös linolihappoa(omega 6), niin se taas tavallaan huonontaa tuota omegoiden suhdetta estämällä alfalinoleenihapon(ALA) muuntumista EPAksi ja DHAksi.

Oliiviöljyssä taas ei ole juuri yhtään omega 3 rasvoja(ALA), joten se tavallaan pahentaa vaan tuota suhdetta. Siksi itse käyttäisin ennemmin vaikka ihan rypsäriä, jossa on paljon ALA happoja, ja täten se hieman enemmän auttaa tuota suhdetta.

Paras ratkaisu olisi toki syödä hyvää rasvaista kalaa rasvojen lähteenä 2-3 kertaa viikossa.

Tuo kalan syönti on sellainen, että hyvä kun onnistun siinä edes kerran viikossa, joten lienee pakko turvautua pillereihin. Onko tuolla nyt siis aidosti miten paljon merkitystä? Jos niin toki sitä rypsiöljyä sitten hankin. Tässä kun kirjaimellisesti pitkin hampain vasta aika isoon ruokavalion muutokseen opettelen tuon rasvan saannin osalta, ja olen skarppaamalla saanut rasvat hilattua per päivä n. 45 grammaan joka sekin aika vähäistä. Rasvan lähteinä tällä hetkellä tuo oliiviöljy, siemenet ja pähkinät. Hankintalistalla myös rasvaisemmat juustot niiden itselle normien 17% -hässäköiden sijaan.

Tuo kalan syönti on sellainen, että hyvä kun onnistun siinä edes kerran viikossa, joten lienee pakko turvautua pillereihin. Onko tuolla nyt siis aidosti miten paljon merkitystä? Jos niin toki sitä rypsiöljyä sitten hankin. Tässä kun kirjaimellisesti pitkin hampain vasta aika isoon ruokavalion muutokseen opettelen tuon rasvan saannin osalta, ja olen skarppaamalla saanut rasvat hilattua per päivä n. 45 grammaan joka sekin aika vähäistä. Rasvan lähteinä tällä hetkellä tuo oliiviöljy, siemenet ja pähkinät. Hankintalistalla myös rasvaisemmat juustot niiden itselle normien 17% -hässäköiden sijaan.

No ei sun tuosta nyt ehkä kannata liikaa stressata.. mitä pähkinöitä nyt sitten vetelet? Ehdottomasti suosittelen saksanpähkinöitä, siemenissä taas pellavansiemeniä. Juuston rasvakin on mun käsittääkseni suurimmaksi osaksi kovaa, joten ota rauhassa senkin kanssa.

Koko elämän mulle on kaikki sanonu, että rasva on pahasta. Juo poka rasvatonta maitoa, syö vähärasvasia juustoja, älä käytä paljon rasvaa paistaessa jne jne. Suonet menee tukkoon, lihoo blaa blaa.. Tämä foorumi kumminki antaa ymmärtää että kulaus olvi-öljyä tai rypsiä on vaa hyvä juttu ja että rasvaa pitää saada!

Voisko joku hiukan selventää että miks pitää saada rasvoja, kuinka paljon ja eikö sitä rasvaa saa tarpeeks ku syö normisti (lue kaikissa ruuissa on rasvaa)???

Woot... ????

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No ei sun tuosta nyt ehkä kannata liikaa stressata.. mitä pähkinöitä nyt sitten vetelet? Ehdottomasti suosittelen saksanpähkinöitä, siemenissä taas pellavansiemeniä. Juuston rasvakin on mun käsittääkseni suurimmaksi osaksi kovaa, joten ota rauhassa senkin kanssa.
Kiitos vinkistä! Salaatteihin lisään GoGreen salaattisekoitusta tai pinjansiemeniä, naposteluun ostin nyt pistaaseja. Pähkinät ovat mulle ihan luksusta, vanhastaan kalori- ja rasvakammoisena ne kun ovat olleet itselle "kiellettyjen" ruoka-aineiden listalla, kunnes nyt sitten tuli opittua, että sehän on pelkästään vain hyvä, että niitä maltillisesti syön. Stressaus tähän rasvansaantiin johtuu lähinnä siitä, että mähän ihan helposti olen aiemmin huidellut rasvansaannissa tuolla 10-20g/pvä. Mutta onneksi havahduin asiaan edes nyt.

Koko elämän mulle on kaikki sanonu, että rasva on pahasta. Juo poka rasvatonta maitoa, syö vähärasvasia juustoja, älä käytä paljon rasvaa paistaessa jne jne. Suonet menee tukkoon, lihoo blaa blaa.. Tämä foorumi kumminki antaa ymmärtää että kulaus olvi-öljyä tai rypsiä on vaa hyvä juttu ja että rasvaa pitää saada!

Voisko joku hiukan selventää että miks pitää saada rasvoja, kuinka paljon ja eikö sitä rasvaa saa tarpeeks ku syö normisti (lue kaikissa ruuissa on rasvaa)???

Woot... ????

Rasvaa yleensä suositellaan saamaan se 1g/painokilo. Rasva auttaa hormonitoiminnassa ja testosteronituotannon kannaltakin se lienee edullinen, joten ei siinä mitään pahaa ole. Toki rasvankin kanssa kannattaa pitää kohtuus, onhan siinä tuplasti enemmän kaloreita kuin hiilareissa tai proteiinissa, mutta sitä ei silti tarvitse pelätä tai välttää. Tyydyttyneitä, yksittäis- ja monityydyttymättömiä rasvoja tasaisesti, vaikka kovista rasvoista kovin paljon pelotellaankin, niin ei se pelkkä yksittäistyydyttymättömien rasvahappojen käyttökään suositeltavaa ole.

Meillä kaikilla on oma normaali ruokavalio, joten sen pohjalta on vaikea analysoida kenenkään rasvansaantia.

Kysytääs täältä, jos tulis vastauksia.
Eli siis tuli laskettua päivän syömiset ja makroravintokoostumus näyttää P50%/H38%/R12% ja kalorit 934 ILMAN LOUNASTA ( en osannut arvioida koululounaan ravintoarvoja)
Mitat on 150cm/35 kg ja ikää löytyy 16v.

Miltäs toi makroravintoaineiden koostumus näyttää? Tiedostan, että rasvaa pitäisi ainakin saada reilusti lisää. Ja protskua tulee vissiin liikaa?
Oon kuitenkin pienikokonen niin päivittäinen kulutus ei vissiin oo hirveesti? Aattelin et paljonkohan uskaltais sit syödä? Jos lisäis rasvoja vaikka pähkinöiden avulla niin siitähän tulis hyvin rasvaa mut tuleeks sen mukana sit liikaa kaloreita jo ?
Tavotteena siis lihasmassan kasvatus, mut mahdollisimman pienellä läskin tulolla eli yrittäisin mennä pienillä plussilla.

Eli siis tuli laskettua päivän syömiset ja makroravintokoostumus näyttää P50%/H38%/R12% ja kalorit 934 ILMAN LOUNASTA ( en osannut arvioida koululounaan ravintoarvoja)

Miltäs toi makroravintoaineiden koostumus näyttää? Tiedostan, että rasvaa pitäisi ainakin saada reilusti lisää. Ja protskua tulee vissiin liikaa?
Oon kuitenkin pienikokonen niin päivittäinen kulutus ei vissiin oo hirveesti? Aattelin et paljonkohan uskaltais sit syödä? Jos lisäis rasvoja vaikka pähkinöiden avulla niin siitähän tulis hyvin rasvaa mut tuleeks sen mukana sit liikaa kaloreita jo ?
Tavotteena siis lihasmassan kasvatus, mut mahdollisimman pienellä läskin tulolla eli yrittäisin mennä pienillä plussilla.

Pyri saamaan tuo jakauma vaikka HH 40%/P30%/R30% -muotoon eli rasvaa proteiinin tilalle. Suuntaa-antavan kulutuksen voit katsoa kalorilaskuri.fi:stä, kulutus on kuitenkin yksilökohtainen, joten sen oman kulutuksen löydät vain pitämällä itseäsi laboratoriona ja tarkkailemalla kaloreita ja painon kehitystä. Lihasmassan hankinnassa sitä läskiä ei kannata suuremmin pelätä, etenkään noilla mitoilla, kun sen voi aina dieettailla pois.

Moikka Jennad! Ensinnäkin tosi hienoa, että olet itsekin havahtunut esim. tuohon liian alhaiseen rasvansaantiin. Uskon että olet varmasti erittäin sirorakenteinen, mutta jopa 150cm -mittaiselle tuo 35 kg on tosi vähän, vaikkei kohdallasi vielä aikuisten BMI:t pädekään.

Mä suosittelisin että hilaat painosi tuonne 40 kg pintaan edes, ja sitten vasta suunnittelet lihasmassan kasvatusta. Ne lihakset kun kuitenkin myös tarvii jotain matskua :)

Lisäät rasvan määrää. Tarvittaessa vähennät vähän proteiinia. Eli illalle vaikka vähän öljyä.

Kiitoksia vastauksista!
Mites mä saisin sit muutettuu ruokailulla tota jakaumaa niin,että rasvaa tulis protskun tilalle?

Kannattaa lopettaa sen ruoan pelkääminen ensinnäkin. Syöt ihan normaalia, terveellistä ruokaa monipuolisesti. Tämä ohje sopii sulle paremmin kuin mitkään dieettiartikkelit, sellaisia kun et tarvi. Mitään en sinuna vähentäisi, vaan lisäät ihan kaikkea, toki niin että se ruoka on terveellistä ruokaa jatkossakin roskaruoan sijaan. Ja niitä pähkinöitä voit myös ihan huoletta syödä vaikka kourallisen kerrallaan.

Lueskelin tuota sun viestihistoriaa, niin siellä myönsitkin, että anoreksia on. Ja se mitä se pitkään sairastettuna aiheuttaa, on pysyviä haittoja, mm. hedelmällisyyden heikkenemisen ja luukadon muodossa. Plus että hiukset ohenevat, kynnet lohkeilevat ja iho vanhenee eli rypistyy ennen aikojaan. Ja pahimmillaan lähtee henki.

Se että täällä jengi laskee makrojaan yms. ei ole ihan kattaus normaalimaailmasta. Mutta siinä mielessä olet kyllä hyvässä paikassa, että täältä palstalta löytää kyllä vinkkejä siihenkin, miten saada terveellisellä tavalla lisää painoa. Parempi paikka sulle kuitenkin olisi mennä lääkärille, mutta jos sporttisen vartalon ihannointi ja sellaisen itsellekin haluaminen on sulle oikea tapa parantua, niin tosi hienoa. Kunhan alat nyt vaan ensin nostamaan painoa.

Saa syyttää paleofanaatikoksi tai karppaajaksi, mutta ihan oikeasti virallisen ravitsemussuosituksen voi tunkea roskiin niin kauan kuin sen takana häärii elintarvikealan toimijoita yhtä vahvasti kuin nyt. Noissa suosituksissa, kun on vilja- ja maitotuotteet aika kovassa huudossa, vaikka ne niitä ongelmia monille tuottaa. Syyn em. tuotteiden "ylistämiselle" noissa suosituksissa arvaa varmaan tyhmempikin. Rasvahan on noissa suosituksissa suoraan helvetistä, jota pitää välttää, vaikka asia ei ihan näin ole. Epäilen, että naisella se rasvansaanti voi olla vielä merkittävämpi kuin miehellä.

En tiedä, kuinka syvällä kysyjä on syömishäiriön kanssa, mutta kannustaisin syömään rasvaa ja ehkä niitä hiilareitakin enemmän. Lihasta, kun hankit, niin se vaaka heilahtaa pakostakin ylöspäin ja sun pitää syödä enemmän kuin sä kulutat, jotta lihaskasvu on mahdollista. Oliivi-, rypsi-, avokado-, macadamiaöljyt, saksanpähkinät ja pellavansiemenet ovat mielestäni oikein hyviä rasvanlähteitä, eikä omega-3 -kapselitkaan haitaksi ole, jos et pysty rasvaa enempää nauttimaan.

En tiedä, kuinka syvällä kysyjä on syömishäiriön kanssa

En minäkään, mutta jos nyt painaa 35 kg ja reilu kuukausi sitten vielä 37 kg, ja täällä kertoo pelkäävänsä lihomista, niin liian syvällä on anycase. Tärkeintä on nyt alkaa syömään. Kunhan nyt hätäpäissäni jonkun ei-laihduttamiseen liittyvän artikkelin linkkasin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom