Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Mä oon ihan varma että nyt on pylly päässyt leviämään... en tiedä kun en oo mitannut, mutta näin itseni juuri peilistä ja näytin muumilta! Maanantaina neuvolassa selvinnee totuus :eek: Viimeksi painoa oli kertynyt kokonaisuudessaan vasta 3kg vaan saapa nähdä kuinka nyt on käynyt olen nimittäin löytänyt itseni useammin kuin kerran käsi suklaa rasiassa (ja toinen suussa). Töissäkin tahti hiljentynyt näin joulun alla joten ei voi ihan holtittomasti syödä kun kulutus on puolet normaalista. Tänään tuli kyllä käytyä puntteja nostelemassa, ei tosin kilojen pelossa vaan ihan nostelemisen ilosta ja niskankin takia. Olen nostanut nukkuma-asennon tyynyjen avulla niskan kannalta luonnottomaksi, mutta närästyksen takia hyväksi ja nyt saan sitten kärsiä kun pää ei käänny! Ojasta allikkoon..

Morqaise: Ei voi olla totta, mun vanhemmat on myös tän viikon madeiralla ja eilen tuli viesti että aurinko paistaa ja mukavaa on *vihertyy kateudesta*

Ärsyttääkö muita kun ihmiset hokee ympärillä kuinka ihanaa raskausaika on? Siis tällä hetkellä ei ole mitään valittamista (paitsi se närästys ja suonenvedot) ja olen todella onnellinen lähes kokoajan, mutta kun joku 60v mies tulee sanomaan kuinka ihanaa aikaa raskaus on nii mua alkaa ärsyttämään! Hormoonitko?

rv 21+6 ja ärsytyskynnys hyvin hyvin matalalla..

Ärsyttääkö muita kun ihmiset hokee ympärillä kuinka ihanaa raskausaika on? Siis tällä hetkellä ei ole mitään valittamista (paitsi se närästys ja suonenvedot) ja olen todella onnellinen lähes kokoajan, mutta kun joku 60v mies tulee sanomaan kuinka ihanaa aikaa raskaus on nii mua alkaa ärsyttämään! Hormoonitko?

rv 21+6 ja ärsytyskynnys hyvin hyvin matalalla..

Sittehän meitä on kaksi. Meinasin tänään kaupassa tintata puolituttua rouvaa, joka hyökkäsi ensin taputtelemaan masuani (lupaa kysymättä) ja sen jälkeen ilmoitti olevansa melkein kateellinen, kun ei ole itse tullut aikoinaan lapsia hankkineeksi, kun on tuo raskausaikaa aina naisella niin ihanaa... :curs:

Mietin tässä sitä, miten lyhyt tämä raskaana olemisen aika ihmisen elämässä kuitenkin on- nyt rv 25- ja onko tuo kilojen kertyminen ym. ym. niin maailmankaikkeuden suurin asia kun vauva voi hyvin ja raskaus on normaali. Ehtiihän nuo kilot karistaa sitten synnytyksen jälkeen suhteellisen nopeasti ja raskausvaivojen tilalle tulee varmasti 1000 muuta "valittamisen" aihetta-hih-

Itse olen tässä kolmatta odotellessa tajunnut, miten tämä elämä on kuitenkin liian lyhyt turhasta valittamiseen-ei nyt ketään loukatakseni- koettakaa nyt edes hitusen nauttia olotilasta joka menee ohi todella nopeasti ja sitten sitä joskus vielä tulee kaipaamaankin.

Mä aikoinani miehelleni luin jostain artikkelista, että "Raskaana olevalla naisella voi ärsytyskynnys olla hieman matala."
Se tuumas samantien, et meillä ei oo mitää kynnystä vaan muovimatto:lol2:

En mä muuten murehtisikkaa noita kiloja, mutta kun on alle ala-asteikäisestä käsketty laihduttaa, ja vaikka olen nykyään ihan sopusuhtainen ainakin omasta mielestäni, niin taas ensimmäinen asia mistä sanottiin oli tuo paino.

On meinaan jääny sen verran traumoja kun koko elämä on milloin miltäkin taholta hoettu, että pitää laihduttaa, niin sitä on sitte tällänen sen asian suhteen. Pitäis varmaan mennä johonkin terapiaan tai jotain...

Onhan ne tulevat kilot toissijainen asia ja vauvan hyvinvointi numero ykkönen :haart:

Mä aikoinani miehelleni luin jostain artikkelista, että "Raskaana olevalla naisella voi ärsytyskynnys olla hieman matala."
Se tuumas samantien, et meillä ei oo mitää kynnystä vaan muovimatto:lol2:

:D :D :D hih meillä on kuulemma kans aika matalaksi hiottu kynnys :D

Se mulla oli pointtina että oikeasti ei ole mitään valitettavaa ja niin kuin sanoin olen onnellinen, mua vaan ärsyttää kun muut ihmiset tulee hehkuttamaan kuinka ihanaa mun elämä on ja kuinka ihanaa aikaa elän ja lässyn lässyn.. Ei mua tämä olotila ärsytä eikä nää pienet vaivat vaan ne muut ihmiset :rolleyes:
Ja painosta vielä, olen ollut sitä mieltä alusta lähtien että se tulee mikä on tullakseen ja jos kiloja jää ja ne alkaa ärsyttämään niin sitten tiputan pois. Mutta en tieten tahtoen halua hankkia turhaa lisäpainoa muuttamalla terveellistä ruokavaliota huonommaksi ihan oman ja vauvani terveyden takia. En usko että jo ennestään rasitusvammaiset polveni kestää 30kg lisäpainoa ja uskon että kun itse syön terveellisesti on vauvanikin helpompaa saada kaikki tarvitsemansa vaikka kyllä tiedän hänen kaiken tarvittavan minusta imevän :haart: On silti joskus mukava heittäytyä turhamaiseksi ja murehtia pari minuuttia oman takapuolensa leveysasteita. Kun itse kuitenkin tiedän mikä minulle on tällähetkellä tärkeintä niin kuin varmasti meille kaikille jotka pientä elämää sisällään kantaa.

:haart: :D :haart: Loppusuora haamottaa eli lahtolaskenta on melkeen alkanut :D

Tahan voisin todeta etta alku- ja puolivalin raskaus olivat psyykkisesti vaikeinta aikaa, mutta nyt kun fyysinen ketteryys on tipotiessaan, sita lyllertaa kuin ankka ja pissilla pitaa rampata vahan valia niin silti tuntuu huomattavasti mukavammalle eika tassa oikeastaan enaa muuta odota kun itse synnytysta, etta kaikki menee hyvin ja etta mukula syntyy terveena :rolleyes:

Aippaloma alkaa parin paivan sisaan, sitten ei tuu kaytya taalla netissakaan kovin usein, mutta siina on kylla varmaan muutenkin sitten kadet aikalailla muuta tyota taynna :)

Eipa tassa muuta kun hyvaa vointia kaikille odottajille ja jo lapsellisille ;)
Palataan asiaan ja hyvaa alkanutta vuotta 2007 kaikille!!

Hyvää Uutta Vuotta 2007 kaikille! Ja lil'bluelle onnea matkaan tulevaan koitokseen :haart:

Itelläkin alkaa jo äitiysloma pikkuhiljaa häämöttää, tammikuun 26pv olis viimeinen työpäivä, ihanaa! Olen ollut itselleni huomattavasti armollisempi sen jälkeen kun maha yhtäkkiä jostakin tuohon ilmestyi. Katsoin juuri kuvia rv 26+4jolloin mahaa ei vielä ollut juuri ollenkaan ja nyt rv 30+5 maha on olemassa...tosin ei mikään jättipallo vieläkään.

Ei sitä jaksa samalla tavalla kuin ennen ja olen sen nyt hyväksynyt, ajattelen niin että pari kuukautta mitä odotusta on jäljellä on kuitenkin lyhyt aika jos ajattelee treenaamisen kannalta. Edelleen teen kävelylenkkejä ja uin pari kertaa viikossa + kerta viikkoon käyn salilla (tai siis yritän). Pääasia, että jotain tulee tehtyä niin pysyy mielikin virkeämpänä ja täytyy olla tyytyväinen siitä, että olen säästynyt vaivoilta ja kivuilta tähän saakka. Toivottavasti tämä helppo odotus ei kostaudu synnytyksessä.....

Kiitokset onnen toivotuksesta She Devil :D :haart:

Sullakaan ei enaa kauheasti ole jaljella joten juu lepoa loppusuoralle jotta sitten jaksaa touhuta kun pikkunen on kasivarsilla!! ;)

kavin juuri jaloittelemassa tuossa kadulla ja huomasin etta siellahan on ihan kertakaikkisen ihana ilma, ei liian kuuma mutta varmaan n.+20C ja aurinko paistaa, eli villapaita paalla juuri sopiva keli ulkoiluun :hyper:
ja ajattelin etta jos tallaiset saat jatkuu niin nyt kun vapaalle paasen niin taytynee kayda paivittain rannalla kavelemassa koirien kanssa kun siella ei ole auringonottajiakaan :rolleyes:
ihan siis loistavaa loppuraskauden liikuntaa kavella hiekkarannalla!! :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Okei, nyt iski iso ongelma. Vaavin laskettu saapumisaika on neljän viikon päästä, ja painoa on tullut melkein 30kiloa. Mies kosi uutena vuotena, ja häät on sovittu syyskuun alkuun. Millä pirulla mie pääsen kiloistani eroon turvallisesti ja järkevästi siihen mennessä, mieluiten ilman hermoromahdusta (mikäli mahdollinen yhtälö.....vastasyntynyt+imetys+häävalmistelut+dieetti=:itku: ?) Minähän en mene puolijoukkueteltta päällä vihille, vaikka se ehkä jonkun mielestä olisikin järkevintä. Korsetilla voi tehdä paljon, mutta ihmeiden tekoon silläkään ei pystytä. Eli hädin kahdeksan kuukautta aikaa. Kellään kokemusta imetysajan dieettaamisesta, ja ketään joka haluaisi asiassa opastaa?? Apuva...!

Kaipaisin nyt ihanien punttimammojen apua.

Mulla on yleensä 26-28 päivän kuukautiskierto. Se on joskus ollut pidempikin, mutta niin kauan aikaa sitten että en edes muista koska. Kiertoni on perinteisesti ollut todella säännöllinen.
Tänään on kierron 30. päivä. Tein apteekin raskaustestin iltapäivällä. Ensin testi-ikkuna oli ensin ihan valkoinen, mutta pikkuhiljaa siihen ilmestyi hentoinen punainen viiva. Ohjeissa sanotaan, että jos tulos on 5 minuutin kuluttua epäselvä, odota toiset 5 min ja lue tulos uudestaan. 10 minuutin kuluttua testin teosta testi-ikkunassa oli yhä hento, mutta selvästi silmällä erotettava viiva. Onko mahdollista että raskaustestiin voi tulla hento viiva jos ei ole raskaana? Oma tulkintani testin perusteella olisi hiukkasen raskaana. :D Testin ohjeissa sanotaan että jos viiva on todella heikko, testi tulee tehdä uudestaan 2 päivän kuluttua.

Kyselyn aihe onkin se, että onko mahdollista että aivan alkuraskauden aikana on lievää kuukautiskipua muistuttavaa tunnetta? Tuota on ollut mulla muutamana päivänä viime viikolla, ja nyt taas tänään. Kipu ei ole munasarjoissa, vaan juuri häpyluun yläpuolella. Onko kellään ollut tällaista?

Emme käytä mieheni kanssa mitään ehkäisyä. Ovulaatiopäiviä on koitettua varoa, mutta ei ehkä tarpeeksi tarkasti. Nyt toivomme molemmat kovasti että menkkoja ei tulisi. Odotus tekee mut sekopäiseksi! Keho antaa ymmärtää että menkat olisi tulossa (juuri tuo pieni kipu), toisaalta ne ovat kiistämättömästi myöhässä. Labrasta suositeltiin testin tekoa viikon kuluttua menkkojen oletetusta alkamispäivästä. Kuinka sitä jaksaisi odottaa pari päivää ennen verikokeeseen menoa?

:hyper: Apua!

Riippuu siitä millainen testisi on, eli joissakin pitää tulla kaksi viivaa tai viiva ja + merkki toiseen ikkunaan, mutta jos kyseessä on testi johon ilmestyy vain yksi viiva positiivisuuden merkiksi, niin hyvin haaleakin viiva voi merkitä, että olet raskaana.

Mulla oli ekassa raskaudessa just silleesti, että tuli tosi tosi haalea viiva jonka just ja just erotti, mutta seuraavalla viikolla kun tein uusintatestin niin tuloksesta ei ollut enää epäilystäkään.

Raskauden alussa saattaa olla voimakkaitakin "kuukautiskipuja", monella on ihan normaalit tuntemukset että menkat olis tulossa, mutta nuo kivut kuuluu kyllä mennä ohi jossain vaiheessa alkuraskautta tai ainakin lieventyä.

Nyt täytyy kyllä sormea heristää tuolle ehkäisy-asiallesi!!!!! Mitään "varmoja päiviä" ei ole olemassakaan.

Kiitos She Devil vastauksestasi! Tuossa apteekin omassa testissä on sekä kontrolli-ikkuna että testi-ikkuna. Kontrolli-ikkunan viiva oli huomattavasti vahvempi, toisaalta pakkauksessa lukee, että viivojen vahvuutta ei tule verrata toisiinsa.

Tuo varmojen päivien suuri epävarmuus oli toki meillä tiedossa. Asia juteltiin läpi ennen kuin luovuimme hormonaalisesta ehkäisystä, joka valitettavasti ei sovi minulle missään muodossa. Olimme henkisesti valmistautuneita siihen että tulen raskaaksi jossain vaiheessa. Vaikka emme tähän varsinaisesti tähdänneetkään, mitään estettä lapsen saannille ei ole (ellei nuorta ikää lasketa semmoiseksi).

En oikein kykene nukkumaan, eikä ruokakaan maistu. Haluaisin niin varmuuden ennen kuin uskallan iloita. Huomenna teen uuden koti-testin, jos sekin näyttää positiiviselta, menen verikokeeseen.

Morgaiselle

Imetysaikana ei periaatteessa saisi dietata (dietti laittaa kuona-aineita liikkeelle ja niitä pukkaa myös maitoon). Mutta nou hätä: Ajattelisin tuon diettikiellon koskevan kovin tiukkoja rutistuksia ja näitä kaalisoppashittidiettejä, terveet elämäntavat toki sallitaan ja imetys itsessään kuluttaa valtaisat määrät energiaa.

Energiankulutuksen lisäys on jopa 25%, joten usein paino palautuu nopeasti lähtötasolle ja jopa sen alle, vaikka ravintoon ei kiinnittäisi sen kummempaa huomiota. Toimii paremmin kuin mikään dietti! Ja punttimimmeillä tietysti treeni ja terveellinen, puhdas ruokavalio kuuluvat asiaan vaikkei varsinaisella dietillä ollakaan. Ruokahalu tosin voi lisääntyneen energiankulutuksen myötä olla myös omaa luokkaansa ;) , mutta putoaa se paino silti. Osa kavereistani on jopa joutunut puoliväkisin mättämään pullaa naamariin, jottei putoaisi liikaa..

Ja lisää empiirisiä havaintoja: Imetysaikana punttitreeni toimii kuin häkä! Pötsi ei enää ole tiellä ja hormonit boostaavat treeniä, kehitystä tapahtuu silmissä! Siihen tosin tarvitaan paaaljon ruokaa, joten ehkä tämä vinkki oli enemmänkin muille kuin Morgaiselle. Myös vaunujen kanssa käppäily on tehokasta. Ja kesäaikana vauva voi nauttia välipalatkin matkan varrella, jos (ja kun) nälkä yllättää kesken lenkin.

Joten pelko pois Morgaise! Katsele rauhassa, miten imetys lähtee käyntiin ja kilot karisemaan. Ja pidä meidät ajan tasalla!

Cassylle: Mulla näytti 2 ekaa raskaus testiä negatiivistä ja vasta kolmas kertoi totuuden ja vatsassa oli juuri tuollaisia menkkamaisia tuntemuksia. Tuntui siltä että kroppa ja testit huijaa etten ole raskaana ja silti jossain sydämen pohjalla tiesin olevani:) Onnea odotukselle jos positiivisen tuloksen saat :haart:

Mites muuten tuon imettämisen kanssa, esim. juuri urheilusuorituksen jälkeen. Voiko saman tien imettää vai onko tuolla treenillä jotain vaikutusta maidon laatuun tms.???? Että pitääkö urheilusuorituksen ja syöttämisen välillä pitää tietyn ajan taukoa?

Varmaan tyhmä kysymys, mutta tuli vaan mieleen :rolleyes:

Tulinpa minäkin tänne kurkkaamaan, kun muistin edellisestä raskaudesta, että täällähän niitä treenaavia naisia oli :)

Itse olen jo viikoilla 28+3 ja treenit on olleet mitä on. Salijäsenyyden olen katkaissut heti alkuunsa mm. jo muutonkin takia mutta olen sen tilalla sitten yrittänyt liikkua muuten (=kävellä + tehdä kotona punttitreeniä + polkea kuntopyörällä) Mutta huonommassa kunnossa olen ollut kuin esikoisen odotusaikana ja se on henkisesti tosi stressaavaa. Nytkin olen sairaslomalla supistelujen takia, joten sekin rajoittaa.

SHE DEVIL: minä ainakin imetin esikoistani heti urheilusuoritusten jälkeenkin eikä kukaan koskaan sanonut, ettei saisi. Ja oikeastaan oli pakkokin, koska vauva söi kahden tunnin välein eikä koskaan suostunut pullosta juomaan.

CASSY: jos sulla oli haalea viiva siinä kohtaa missä piti olla se "olet raskaana viiva", niin sillä viivan paksuudella ei ole väliä, haaleakin tarkoittaa raskaana olemista. Sinulla ei vaan ole raskaushormonia niin paljon vielä kehossasi. Tee muutaman päivän päästä uusi testi ja viivan pitäisi vahvistua kyllä siitä.

MORGAISE: mulla painoa ekasta raskaudesta tuli 12 kiloa (tai olisko ollut 14 turvotuksen kera) mutta jos vaan imetys onnistuu, niin se on tosi hyvä keino pudottaa painoa. Minun myös piti syödä kaikenlaista ylimääräistä, ettei paino olisi päässyt tippumaan liiaksi. Ja vaunulenkit on supertehokkaita. Olin yleensä päivässä ainakin 3 tuntia vaunujen kanssa kävelemässä mäkisessä maastossa. Varsinaista dieettiä en minäkään suosittele mutta terveellinen ruokavalio on kyllä kaiken A ja O sekä sinun, että imetyksen kannalta.

Tästä on varmaan ollut juttua noilla monilla sivuilla mutta onko jotain punttiliikettä, jota ei saisi raskaana tehdä? Tilasin nyt itselleni semmoisen simple joga DVD:n, että edes jotenkin pysyisi kunnossa, jos ei muuta pysty tekemään. Pääasiassa kai se on tuo pylly, joka on levinnyt enkä tiedä mitä sille enää tässä vaiheessa saisi tehtyä???

Meikällä viikkoja nyt tasan 32 ja treenaaminen on kans mitä on. Salille ei ole ollut enää innostusta, mutta uimassa ja kävelyllä olen käynyt.

Olotila on hyvä, mutta kunto on varmasti rapistunut urakalla. Se selviää sitten synntyksen jälkeen kun lähtee taas "normaalissa" olotilassa liikkeelle, näin raskausaikana kun hengästyttää muutenkin niin sitä ei voi ainakaan pitää kunnon huononemisen merkkinä :D

Odotan aivan mahdottoman paljon, että pääsen vauvan syntymän jälkeen taas treeneihin kiinni ja kannustimeksi olenkin hankkinut mm. Bahialta ihanaa treenivermettä kaappiin odottamaan kevättä. Ja toisena hyvänä kannustimena treeneihin toimii Pakkiksen upeiden mimmien kuvat!

Kyllä tässä pieni paniikinpoikanen tuli kun tajusin, että vauva voi syntyä koska vaan ja että laskettuun aikaankaan ei enää niin pitkä matka ole. Tuli sellainen APUA!!!- tunne, että mitenköhän sen pikkuisen kanssa sitten selviää, mutta eiköhän se elämä lähde siitä omalla painollaan vauvan kanssa rullaamaan jotenkuten. Miehellä ei tunnu olevan mitään huolta aiheen suhteen kun sillä on neljä nuorempaa sisarusta joita on joutunut nuorempana hoitamaan, niin sillä ehkä alkaa sitten hoitojutut sujua vanhasta muistista ;)

She Devil: Kai se teoriassa on mahdollista, että maitohappoa anaerobisissa suorityksissa erittyy rintamaitoon, mutta tuskinpa tuolla käytännön merkitystä on. Harvemmin sitä kuitenkaan imettää kesken 400 m aitojen. Maitohappoa erittyy vereen prosentuaalisesti hyvin pieniä määriä ja se myös poistuu nopsaan kun keho palautuu. Näin siis maalaisjärjellä ajateltuna, mitään Nobel-tason tietoa minulla ei aiheesta ole, mutta en ole myöskään koskaan mitään varoituksia tai edes spekulointia aiheesta kuullut.

MUTTA: itsesi kannalta on sitäkin tärkeämpää, että juot runsaasti sekä treenin aikana että ennen imetystä! Sekä energian että nesteen kulutus on uskomatonta ja kroppaa on tankattava huolella että jaksaa!

Mustikka: Meikäläinen kirjoittelee noista punttijutuista ja muustakin treenistä muutamaa sivua taaempana. Katso, jos löytyy sopivaa vinkkiä.
Edit: tarkemmin sanottuna sivuilla 14 ja 15

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom