Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ajattelin hieman kuulumisia päivittää. Täällä 11+3 menossa ja nyt on kolme neljä viikkoa oltu taas treenin maussa. Kolme kertaa viikossa käyn salilla ja sen lisäksi joko spinnissä tai/ja sauvakäveleen. Töihin pyöräilen edelleen. Väsytystä on edelleen ja kun se yllättää, niin mitään ei jaksa, mutta kun nukkuu hyvät yöunet, niin ei niitä päikkäreitä välttämättä tarvii ottaa. Pahoinvointi tulee illasta ja sillon ei tee mieli syödä kuin hedelmiä. Välillä pakosta syön rahkaa. Salilla oon aika normaalisti tehnyt yläkroppaa. Jalkatreeniä oon vähän muokannut, mutta edelleen teen prässiä noin 80 kg:n painoilla. Tämä on tuntunut hyvälle. Etu- ja takareidet teen istualtaan. Taljapotkuja oon tehnyt ja sitten kevyesti askelkyykkyä smithissä. Mites muut jalkojen kanssa? Minusta tosi ankeaa tehdä ns. puoli teholla, kun jalat on olleet mulle se lemppari lihasryhmä.

Täälä saleillaan edelleen 2 x viikossa ja muuten ulkoillaan :)
Salitreenin määrä tuntuu nyt sopivalta kun kotona on kaikenlaista tekemistä koko ajan, niin en enää ota stressiä treenaamisesta.

Jalkatreeneistä sen verran, että tässä vaiheessa kun raskausviikkoja on 23+4, niin jalkojen treenaus koostuu kyykystä kevyillä painoilla ja reidenojennuksista laitteessa. Takareiskoille jonkinlaista treeniä saa jumppapallon avulla. Itse asiassa tuon jumppapallo-jutskan bongasin ruotsinkielisestä Fitness Magazinesta, jonka uusimmassa numerossa on asiaa raskaana treenaamisesta, tai siis lähinnä esimerkkiohjelma erään raskaana olevan kohdalta.

Mullahan ensimmäiset 4kk oli huonovointista aikaa ja päänsärkyjä. Kun sitten teki paluun salille viidennen kuun alun tienoilla, niin en siinä vaiheessa lähtenyt enää treenipainoja entiselleen nostamaan, vaan treenailen sellaisilla painoilla joilla saa tuntumaa lihaksiin ja toistoja olen lisäillyt sen sijaan, että automaattisesti painavampaan rautaan vaihtaisin. Jalkojen osalta siis treeni keventynyt älytömästi, mutta haitanneeko tuo tässä vaiheessa kun reiskoissa (etenkin etu) on tavaraa ihan kiitettävästi....

tanaan vasta tajusin etta eihan siihen laskettuunaikaan ole enaa kun 12 viikkoa, Dios Mio!! :eek: :lol2:
ihan huimaa mita vauhtia aika kulkee!!

nyt kun on opiskelua 2 X viikossa, 6 iltaa viikossa 7h tyot ja 1 X viikossa synnytysvalmennus ja terveyskeskuskaynnit jne...
niin eihan tassa kerkea edes ajatella etta sita ollaan jo nain pitkalla.

ainakin mieliala on parantunut huimasti, eika enaa ole ahdistellut, kavelylenkkejakin on jaksanut tehda paljon pitempia ja muutenkin tahan on nyt niin "tottunut" etta alkaa menna kaikki niinkun omalla painollaan, vihdoinkin :D

puntilla en ole kaynyt enka edes ajatellut kayda ennen kun vaavi on syntynyt. valmentaja jo kuitenkin lupaili etta takaisin salikuntoon paasen varmasti muutamassa kuukaudessa kun lihasmuisti on niin tehokas :whip:
ja kun en ole paljoa lihonnutkaan, vaikka onhan tassa viela 3kk aikaa levita,
etta eipa hymyilla ennen loppusuoraa ;)

mukavaa kun ilma on jo viilentynyt, paivisin ei ole enaa kun n.+20C niin etta pitkahihasta saa vetaa paalle, sekin piristaa mielta :D
sellaista kuuluu nyt tanne, kaikkea hyvaa myos muille odottajille!!

Ilmottaudun onnellisten odottajien joukkoon, odotan kolmatta- viikkoja 21 tällä hetkellä. Salilla olen yrittänyt käydä suht säänöllisesti, mutta alkuraskauden oli todella pahoinvoiva eli se siitä sitten :)

Keskimäärin treeniä 2Xvk, kevyttä aerobista ja melko normaali yläkropan treeni. Jalat jouduin jättämään ohjelmasta kun meinvät jatkuvasti ihan sika tukkoon. Painoa on tullut vasta 2kg- mutta lähtökohdista sen verran että edellisestä raskaudesta on vasta 1,5vuotta joten en todellakaan ollut takaisin omissa mitoissa kun tulin raskaaksi, joten painon ei tarvitsekkaan hurjasti nousta.

Nyt olen huomannut, miten hel*** kipeäksi lonkat tulee lumessa tarpomisesta, onko kenelläkään vastaavaa??Itse olen täysipäiväinen opiskelija ja pienet lapset pitää kiireisenä eli tässä raskaudessa ei ole ehtinyt levätä juurikaan-mikä on ihan syvältä..kun kokoajan väsyttää..:eek:

Ja niin viedään meikäläisellä jo viikkoa 36+1, huh!
Huomenna olisi äippäpolilla synnytystapa-arvio ja sen jälkeen pelkopolikäynti, katsotaas sitten miten menee..

Mulla on viikon sisällä tullut tosi paljon turvotusta ja paineetkin ovat hieman kohonneet. Neuvolassa oli tullut painoa 4 päivässä lisää 850g ja paineet oli 132/94:(
Pissinäyte nyt oli onneksi puhdas, mutta nyt sitten kotona mittailen noita paineita ja pissaa, ettei vaan raskausmyrkytys pääse iskemään.

Onneksi kotona mittaillessa nuo paineet on ollut n.120/83, että osittain jännitys noita arvoja nostaa..Mutta turvotus senkun on ja pysyy, ja ajattelin nyt kokeilla kevyttä hierontaa ja akupunktiota, josko ne saisivat nesteitä liikkeelle. Miten muilla, onko raskaus tuonut turvotusta tai jopa raskausmyrkytyksen oireita?

Kun kuulemma jos tästä oireita enempi alkaisi tulla, niin se tarkottaisi vuodelepoa sairaalassa ja mahdollisesti sektiota/käynnistä aikaisemmassa vaiheessa.. Kaverilla iski raskausmyrkytys hyvin voimakkaana ja nopeasti, ja hänellä raskaus päätyi sektioon viikolla 35, onneksi kaikki sitten meni kuitenkin hyvin ja selvittiin vain säikähdyksellä.

Ohi on!

Meille syntyi vajaa viikko sitten pieni poika, reilut kolme kiloa ja 49 cm viikoilla 38+0. Pikkuinen on hurmannut tuoreet vanhempansa täysin. Synnytys oli nopea ja mielestäni melko kivutonkin. Homma kesti 3,5 h ja kivunlievitykseksi sain petidiiniä, kohdunkaulapuudutteen ja ilokaasua, jota höngin kuin viimeistä päivää.

Raskauskilot ovat lähteneet, mutta niin myös jalkalihakset raskauden aikana, joten tuo paino ei pidä paikkaansa raskautta edeltäneeseen tilaan verrattuna. Maha on jo aika tehokkaasti pienentynyt, mikä on mulle yllätys. Vatsoja en treenannut raskausaikana lainkaan, mutta näyttäishän tossa kaikesta huolimatta jotain lihaksia tallella olevan.

Salilla meinasin kevyesti treenata jo huomenna. Millaisia ohjeita jo vauvaantuneet olette saaneet punttistreenaukseen synnytyksen jälkeen? Mulle sanottiin lantionpohjalihasohjeistuksessa, että mitään ei sais nostella, voisi aluksi vaan laitteissa treenata, joopa...

Synnytyspäivä oli aika aktiivinen, aamulla kävelin 7km lenkin ja vielä 12h ennen pojan syntymää olin treenaamassa olkapäitä salilla.

t. Elli ja Poju

Isot onnittelut täältäkin Ellille :haart:

Onko muilla odottajilla ilmennyt tällaista, että leposyke huitelee välillä jopa 90 tienoilla ja hengittäminen tuntuu raskaalta? Ensin luulin, että johtuu siitä kun olin jossain kaupassa toppatakki päällä ja tuli kuuma, samalla alkoi hengitys käydä raskaaksi ja pulssi nousta. Mutta esim. tänään nytten töissä ihan paikalla istuessa leposyke 90 ja hengittäminen tuntuu hankalalta. Ei varmaan mitään vaarallista, mutta ajattelin kuitenkin soitella asiasta neuvolaan.

Onnittelut Ellille!

Nelli paineli salille samana päivänä kun kättäriltä kotiin pääsi. Treenailin normaaliin tapaan alhaisen hb:n sallimissa rajoissa. Vatsaliikkeet, juoksut ja hypyt voi kuitenkin aloittaa vasta kun koko keskivartalon lihaksisto on jonkinlaisessa kuosissa. Suorien vatsalihasten pitäisi palata omalle paikalleen niin että kun jännität vatsaa ja tunnustelet kädellä, keskellä ei enää tunnu "railoa". Lantionpohja on riittävästi palautunut silloin, kun pysyt aktivoimaan näitä lihaksia (ja pitämään jännityksen) liikkuessa. Ensin kävellessä ja portaissa, sitten näissä em. liikkeissä. Vatsa- ja pompputreeni liian aikaisessa vaiheessa venyttää jo muutenkin kovilla ollutta lantionpohjaa.

Vaikka aloittaisitkin vapailla painoilla saman tien, niin voihan sitä aina käyttää penkkiä, tukea selän seinää vasten yms. Kun kuuntelet kroppaasi ja kiinnität joka liikkeesä huomiota suoritustekiikkaan ja keskivartalon ja lantionpohjan hallintaan (ja niinhän me aina teemme ;) ), huomaat kyllä, tarvitsetko enemmän tukea.

Siitä se lähtee! Tsemppiä treeniin ja vauva-arkeen!

Miljoonasti onnea Ellille!!

Mulla nyt menossa 18+5 ja kaksi viikkoa enää hyppimistä töissä jonka jälkeen pääsen keskittymään omiin treeneihini :D jei! :D Työt siis jatkuu edelleen, mutta kevenee huomattavasti osan tunneista jäädessä joulutauolle. Saa nähdä miten jaksan joulun jälkeen lyllertää töissä..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Onnea tosi isosti Elli! Mie oon myös kumpinakin kertoina mennyt melkein suoraan salilta punnertamaan ja treenin olen aloittanut 2vko synnytyksen jälkeen. Viikon verran treenasin vähän hissummin ja sitten taas takaisin tositoimiin. Mitään pahaa se ei ole aiheuttanut. Pomppiminen (juokseminen) on kohdunlaskeuman kannalta paljon pahempi kuin painojen nostelu.

Ja Lulu, anna palaa!!! Mie treenasin ihan kunnolla jalkoja loppuun asti. Ehkä vikoilla viikoilla n.75% teholla.. Jos ei pahalta tunnu, niin eiku hiki pintaan!

Mites muilla tulevilla äideillä pyyhkii?

Täälä vointi on ollut tosi hyvä, eikä mitään ihmeempiä vaivoja ole ilmaantunut. Tuossa sanoinkin työkaverille, että välillä melkein unohtaa olevansa raskaana.

Salilla edelleen tahkoan kahdesti viikossa ja sielä ei kyllä tuo raskaus pääse unohtumaan.... Mutta pääasia kunhan jotain saa tehtyä, ettei ihan täydelliseen rapakuntoon mene. Kävelyllä käyn ahkerasti, mutta sen verran on vaivoja tullut, että tunnin lenkki on maksimi, alaselkä alkaa ilmoitella itsestään. Onneksi sekin on vaan hetkellinen "kiputila", lähinnä selkä vaan väsyy.

Viikkoja kasassa 26+4, äkkiä se aika vaan tahtoo mennä kun ajattelee, että saa jäädä jo tammikuun lopulla äitiyslomalle :) Ellei sitä ennen joudu jostain syystä sairauslomalle, toivottavasti ei.

Masu kasvaa, lihakset kramppailee, punttia ei kärsi nostaa ja turvotus lisääntyy. Eli ei mitään hälyyttävää, tasasen harmaata. Kuten ulkonakin. Pirun kaamosmasennus.

Mullakin lihakset kramppailee.. Anopille kiitos villasukista, ilman niitä en selviäisi öisin! Eilen alkoi pakara kramppaamaan keilatessa:eek: se oli jotain ihan uutta. Töissä loppuu happi kun huutaa ja jumppaa samaan aikaan ja sit alkaa supistelemaan, muuten jaksaa urheilla ihan hyvin kunhan ei hypi eikä huuda :jahas: Painot ei paljon heilu, mutta uiminen tuntu mielettömän hyvältä pitkästä aikaa.
Viikkoja kasassa 21+3 ja maha olisi ihana jos se pysyisi tälläisenä koko loppuajan, tämmösen killikän kanssa vielä pärjäilee ja kauhulla odotan miten selviän ison mahan kanssa.. napakin kohta pullahtaa iiik!

Voiton puolella ollaan!! :D
eli viikolla 32. huilimaan toista olen ajatellut jaada tossa vuoden vaihteen tienoilla.
en tieda miten siella Suomessa on nama terveyskeskus hommat mutta meilla viimeinen eli 4. ekografia ensi kuun puolella.
viime viikolla sellainen about 2kg tyyppi siella masussa rapsytteli silmiaan ja vilkutteli pienilla kasillaan paa alaspain :)
etta kohta nahdaan kasvotusten mami!
kylla se on vaan niiiiin hellyttavaa kayda aina katsomassa etta miten kaikki kehittyy :)

tsemppia kaikille odottajille!!

Joo Natsuli, kyllä mullekin olis kelvannu se kymmenen viikon takainen masu. Nyt siis viikko 31 menossa. Mut kun ei se sellaiseksi jääny... Napa mulla on sellainen hassu ruttuinen solmu ollu aina, ja nyt se on aika oudon näköinen, nappi jossa on spiraalikukkakuvio :) V****taa tämä olotila, harmaata, märkää, flunssa, mies tekee pitkää päivää ja mie roijaan kahtakymmentäviittä ylimääräistä kiloa, jotka kaikenlisäksi on sijoittunu mukavan olon kannalta mahollisimman hankalaan kohtaan kroppaa. Pisteenä iin päälle porukat on tämän viikon Madeiralla kaamosta karussa. Toivottavasti rapu puree niitä varpaasta. Pah.

Hei,
taalla missa asutaan synnyttajien keski-ika on aika korkea, eika meidan ystavapiiriin kuulu yhtaan pariskuntaa joilla olisi pienia lapsia, ainoastaan siippani serkulla on 6v poika... joten aitikavereita minulla ei taalla ole yhtaan :(

haluaisinkin mielenkiinnosta kysya etta paljonko urheilullisiin elamantapoihin tottuneilla odottajilla on about tullut lisapainoa raskauden aikana (riippuu varmaan paljon henkilosta) ja niilla jotka on jo synnyttaneet etta miten kilot on tasaantuneet synnytyksen jalkeen kun on paassyt taas kuntoilemaan vahan aktiivisemmin??
Olen nyt raskausviikolla 32 eli synnytykseen on viela n.2kk, oletettavasti ja viime viikon ekografiassa kaydessa oli punnitus samassa ja painoa oli kertynyt 8kg, eli ei mitenkaan ihan kauheasti mutta on sita rasvaakin tullut vyotarosta alaspain...
toinen mita haluaisin kysya on se etta miten on puhti riittanyt harjoituksiin sitten synnytyksen jalkeen kun se alkuaika pienokaisen kanssakin on varmaan aika vaativaa?
nama on nyt varmaan kylla sellaisia kysymyksia joihin vastaukset vaihtelee aikalailla henkilosta riippuen mutta olisi kiva kuulla erilaisia kokemuksia raskaudesta ja sen jalkeisesta kehon palautumisesta :)

Moikka!

Tuohon synnytyksestä palautumiseen. Mulla paino nousi 9kg, viikko synnytyksen jälkeen oli jäljellä n.2kg (joista osa pari kokoa paisuneessa rintavarustuksessa), nyt kun pieni poika on neljän viikon ikäinen, mahtuvat kaikki vanhat housut oikein hyvin päälle, maha on kadonnut (kuten kyllä vatsalihaksetkin), paino sama kuin ennen raskauden alkamista ja koko ajan tippuu. Pitäisi muistaa syödä enemmän, mutta kun ei ehdi.

Salilla käyn nyt n. 4krt viikossa, lisäksi vaunulenkeillä, uimassa. Tällä viikolla menen pitkästä aikaa spinningiin. Jalkalihakset ovat kadoksissa eikä niitä voikaan ihan heti täysillä treenata, koska lantionpohja meni huonoon kuntoon pitkän ponnistusvaiheen takia.

Miten muilla nuo lantionpohjahommat?

Täällä jaksellaan kanssa oikein mukavasti, ainoa mistä menee hermot on se, että vessassa saa ravata koko ajan. Kotona se ei haittaa, mutta kun kassahommissa on ja joutuu tunnin välein tiiraamaan hetken, jolloin pitää ampaista, niin... Yleensä käyn noin tunnin lenkeillä ja salilla aina kun ehdin, välillä ei ehdi ollenkaan ja välillä taas useasti viikossa. Yritän sitten paikkailla vähän kotona treenaamalla, vaikka se ei ole ollenkaan sama asia.

Täälä nytten raskausviikkoja tasan 27 koossa ja paino on noussut n. 5kg, ihan sopivasti mielestäni ja olen tosi onnellinen siitä ettei enempää tähän mennessä ole tullut, sillä 157cm varressa yksikin ylimääräinenkin kilo näkyy.

Raskausaikana ei tietty saisi fanaattisesti kiloja tuijottaa, mutta kun ekalla neuvolakäynnillä sain taas kuulla olevani ylipainoinen niin alkoi heti tuo kilojen kyttääminen itsellä. Neuvolassa kun ei ajatella sitä, että kyseessä on tavallista naista enemmän lihaksia omaava henkilö, niin tuijottavat vaan sitä painoindeksiä.

Toivottavasti painonnousu jatkuu maltillisena... yhdessä vaiheessa oli kauhea makeanhimo ja karkkia tuli syötyä vähintään kahtena päivänä viikossa. Nyt on jo mennyt monta viikkoa ilman tuota kauheaa makeanhimoa ja ruokavalio on samanlainen perusterveellinen kuin ennen raskautta. Viikonloppuna saatan syödä 100-200g namuja ja jokusen pullan, mutta siihen olen pyrkinyt herkkujen syönnin rajoittamaan.

Itseänikin kovasti mietityttää tuo synnytyksen jälkeinen elämä. Sitä kun ei voi ennustaa tuleeko helppo vai vaativampi lapsi ja miten energiaa riittää treenaamiseen. Onneksi mies on sellainen kotosalla viihtyjä, että varmasti pääsen taas salille kuten ennenkin ja päivisinhän sitten lenkkeillään tietysti vaunujen kanssa. Näin ainakin toivon :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom