Rahastosäästäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
twinlab sanoi:
Juu näinpä taidan tehdä, vaikka se pankkien rahastosäästäminen voi olla osittain kusetusta, tai ainakin rahastusta, niin voi olla järkevää että aloitan sillä.

Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota niihin merkintä-, lunastus ja vuotuisiin hallinnointipalkkioihin, niissä kun on suuriakin eroja. Nuo maksut saattavat vuosien aikana pienentää tuottoa useita prosentteja (täytyy muistaa korkoa korolle periaatte). Kannattaa myös katsastaa useamman eri pankin rahastoja ainakin vertailun vuoksi, hommanhan voi tehdä kotoa käsin netissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
grimJester sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta EQ onlinesta? Sitä ovat jotkut hehkuttaneet.

No minä ainakin olen EQ:n asiakas. Pelaan osakkeilla, en warreilla enkä rahastoilla. Hintoja en nyt muista tarkkaan, mutta nehän näkee sieltä pankin sivuilta. Hyvin on yhteydet pelanneet, ja kauppoja on tehty. Perusasiakas näkee kurssit muistaakseni 15min viiveillä. Ja sitten on mahdollisuus ihmetellä liukuvia keskiarvoja ym. sekä nähdä firmojen tiedotteet. Mitään analyysipalveluita sieltä ei ilmaiseksi saa (paitsi joskus on ollut jotain tutustumiskamppanjaa).
 
Agony sanoi:
Yleensä ajatellaan, että kannattaa sijoittaa "hyviin yhtiöihin", koska ne tuottavat parhaiten. Mutta tämä ei periaatteessa pidä paikkaansa: jos yrityksen oletetaan olevan vahva, heijastuu tämä osakkeen hinnassa.

Mutta eikös tuo tarkoita, että markkinat osaisivat ennustaa firman parin vuoden tulevaisuuden varmasti jo etukäteen? En oikein jaksa uskoa. Toki vahvat odotukset nostavat kursseja, varsinkin joidenkin "pelipapereiden" kohdalla.

Itse olen ostanut viimeksi vain osakkeita, joilla on pitkä nousu takana. Eli puhun nyt vähintään vuoden parin nousevasta hinnasta. Ajattelin kokeilla tätä teoriaani (joka on lainattu jo threadissa mainitulta Warrenilta :) nyt vähän aikaa, ja katsoa tuleeko taskuun kilisevää vaiko pelkkä reikä. Itse olen aika vihreä sijoitushommissa. Tosin väitän, että niin ovat kaikki muutkin joilla ei ole vähintään paria miljoonaa sijoitusvoittoja. Kirjoja ja analyysejä toki voi kirjoitella, mutta kai sen pankkitilistä näkee tietääkö jamppa mitään. Vähän sama jos 70kg kynäniska jakelisi 200kg penkkausneuvoja salilla ;)

Joku aikaisemmin mainitsi day-treidauksesta. Mun kirjoissa se ei ole enää sijoittamista, vaan pelaamista. Ja tekniset analyysit pistän samaan kategoriaan alkemian kanssa. Ellei jollain ole näyttää toisenlaista faktaa (eli tienattuja euroja). Jälkeenpäin on tietenkin aina helppo tulkita käppyröitä ja spekuloida. Mutta kun tarttis tietää se huominen ;)

Vielä mä en ole voittoa tehnyt osakkeilla. Mutta on tää periaatteessa hyvä harrastus, josta voi jonain päivänä saada jotain takaisinkin. Ja tuleepa seurattua uutisiakin. Ja kaverit pitää juppina :D Huono puoli on se vaadittava rahamassa, jos aikoo rikastua. Nyt mulla on muutama tonni kiinni osakkeissa, ja niillä on tullut joskus parin sadan voittoja. Tosin nopeasti tulee ne tappiotkin. Vielä ei ole Ferrari kiikarissa. Ei oikein Helkamakaan.
 
kodari76 sanoi:
Mutta eikös tuo tarkoita, että markkinat osaisivat ennustaa firman parin vuoden tulevaisuuden varmasti jo etukäteen? En oikein jaksa uskoa. Toki vahvat odotukset nostavat kursseja, varsinkin joidenkin "pelipapereiden" kohdalla.

Juuh, sinänsä olet oikeassa siinä, että markkinat voivat hyvinkin erehtyä, mutta keskimäärin markkinoiden ennustus osuu oikeaan.

Epäilet sitä, ettäkö markkinat osaisivat ennustaa firman parin vuoden tulevaisuuden varmasti jo etukäteen. Ja kuten sanottu, kyllä markkinatkin erehtyvät. Mutta tämä ei muuta asiaa. Parempi kysymys olisikin, osaatko sinä ennustaa tuon tulevaisuuden paremmin kuin markkinat keskimäärin? Toisin sanoen, onko sinun ennustuksesi parempi kuin tuhansien muiden markkinapelaajien "yhteisnäkemys"? Jos on, niin voit tehdä ylisuuria voittoja. Mutta harvoin näin tapahtuu.

Sorry, näistä asioista on aina kiva viilata pilkkua, kun satun tutkimaan rahoitusmarkkinoita ja niiden toimintaa. Yhdistää mukavasti työn ja huvin. ;)
 
Agony sanoi:
Toisin sanoen, onko sinun ennustuksesi parempi kuin tuhansien muiden markkinapelaajien "yhteisnäkemys"? Jos on, niin voit tehdä ylisuuria voittoja. Mutta harvoin näin tapahtuu.

No joo, kun asian noin sanot niin ehkä tuossakin on perää. Jostain syystä vakailla firmoilla on monesti pitkiä, jopa vuosien pituisia, kasvukausia. Tällaiseen nousuun tekisi mieli päästä kiinni. Ehkä markkinat osaavatkin ennustaa tulevaisuutta, mutta tuskin se tekee sitä yhdessä yössä. Tarkoitan tällä sitä, että esim. joku Nokian paperi olisi ensin 10€ pari kuukautta putkeen, ja sitten nousisi 25 euroon ja pysyisi siellä vuoden. Nousu tapahtuu kuitenkin enemmän tai vähemmän hitaasti. Päivässä parissa, tai sitten "hitailla" firmoilla kuukausien ajanjaksoissa. Vai voisiko tässä puhua markkinoiden ennustuksen tarkentumisesta?

Joissain tapauksissa oma ennustus voi toki olla parempi mitä muilla pelaajilla. Varsinkin nykyään, kun jokainen urpo saa kotikoneeltaan ostaa IT papereita kun naapurin Unto vain antaa vinkkiä. Toki isot pelaajat osaavat paremmin laskea sijoituksensa, mutta niidenkin analyytikot vaikuttavat joskus hieman omintakeisilta. Tosin nehän ne markkinahinnat määräävät, ei voi mitään vaikka kuinka olisi itse oikeassa. Kurssit laskee vaikka pitäisi nousta ;)

:offtopic: Joku sanoikin, että kannattaa sijoittaa omaan alaan. Mä sitä tein, ja jotain voittoa tulikin. Tuli myös yllätystappioita. Ja alana oli tietty IT-firmat. Nykyään en omista enkä osta mitään IT-paperia. Sen verran on inside informationia että kurssit voi mennä miten sattuu koska tahansa, ja yksikään Suomalainen IT-yritys ei ole vakaalla pohjalla. Jos ei irtisanota niin sitten ollaan rosiksessa.
 
Olikohan Talouselämä-lehti joka pitää isoa listaa rahastoista ja pisteyttää ne monen tekijän mukaan? Vaikuttavina asioina oli nimenomaan noi hallinnointimaksut sekä rahaston pärjääminen verrokkiin verrattuna. Ihan muistin varassa, tavispankkikin (tais olla Sampo) oli selvinnyt kohtalaisesti noissa korko/yhdistelmärahastovertailussa. Ainahan toki on mahdollisuudet pelata osakkeilla jos viitsii ja uskaltaa. Mistä sitä nyt kukainenkin haluaa maksaa; edes jonkun verran kontrolloidusta riskistä vai paremmista voitto-odotuksista...

Nykyään kun talletustileillä ei ole enää korkoa niinkuin wanhoina hyvinä aikoina, niin imo jotkut yhdistelmärahastot on tietty ihan ok vaihtoehtoja rahojen tilillä makuuttamiseen (tai naisiin ja viinaan polttamiseen). Matalan riskin rahaston tai pari kun valitsee niin voi ainakin toivoa pääsevänsä pitkällä ajalla ehkä vähän voitollekin. Vielä kun vähän tekee taustatyötä niin ei tule (niin pahasti) kusetettua hallinnointimaksuissa.
 
Kaikille sijoitus-urasta haaveileville niin kerrottakoon, että nyt on EQ:lla hyvä tarjous uusille asiakkaille. (tämä ei ole maksettu mainos!)
Tarjoamme 1.4.2005 jälkeen tulleille uusille asiakkaillemme etupaketin, jonka kokonaisarvo on parhaimmillaan jopa 330 euroa! Reaaliaikaisten markkinoiden seurantavälineiden lisäksi lahjoitamme myös 10 ensimmäistä toimeksiantoa Helsingin Pörssissä ilman välityspalkkiota.
Ja pienellä präntätty teksti:
Tarjous koskee kymmentä ensimmäistä asiakkaaksi tulokuukauden ja seuraavan kuukauden aikana online-palvelussamme tai puhelimella annettua toimeksiantoa, jotka ovat suuruudeltaan alle 10.000 euroa Helsingin Pörssissä. Myös kampanja-aikana annetut, mutta vasta kampanja-ajan jälkeen toteutuneet toimeksiannot kuuluvat tarjouksen piiriin. Jos tarjoushintainen toimeksianto peruutetaan, tarjousetu vapautuu uudelleen käyttöön.

Lähde www.eqonline.fi

Itse en ole EQ:n asiakas, mutta olen kuullut vain positiivista heidän palveluistaan. Sivut toimii ja ovat selkeät. Monissa välittäjävertailuisa ovat olleet kärkipaikalla.
 
grimJester sanoi:
Olen itsekin miettinyt sijoittamista ja saanut tukun hyviä neuvoja paremmin tietäviltä kavereilta, mutta en ole päässyt niin pitkälle että katsoisin arvo-osuustilin maksua ja välityspalkkioita. Onko kenelläkään kokemusta EQ onlinesta? Sitä ovat jotkut hehkuttaneet.

On kokemusta - hyvin toimii ja kätevä tapa ostaa/myydä osakkeita. Välityspalkkio itsellä näyttää olevan 8.4 Euroa + 0.18 %.

Omat osto/myyntipäätökset perustuvat seuraaviin

- alhainen P/E x P/B
- osaava johto
- markkinoiden kiinnostus ko osakkeisiin esim Sepon lista tai arvopaperi.fi

Ainakin itsellä toimineet suht hyvin salkun arvo yli 100 % plussalla aloitukseen 2002 verrattuna
 
twinlab sanoi:
Juu näinpä taidan tehdä, vaikka se pankkien rahastosäästäminen voi olla osittain kusetusta, tai ainakin rahastusta, niin voi olla järkevää että aloitan sillä. Tässä vaiheessa elämää en ala tuhansilla euroilla pelaamaan, ensin auto ja asunto sitten vois miettiä suurempia panoksia :) Hyvähän se on jostakin aloittaa. Vielä on tulevaisuus aikaa sijoittaa sitten viisaampana oikein osakkeisiin.

Jos ehdottomasti haluat rahastoihin rahasi pistää, suosittelen kauko-idän rahastoja. Sieltä voit saada korkeaa tuottoa ja varmasti jännitystä riittää.

Baltian maat ym. entiset neuvostoliitto maat ovat kovin hitaasti kehittyviä, vaikka pankit mielellään myyvätkin juuri tälle alueelle rahastoja. Ongelma on saada luotettavaa tietoa tai ylipäänsä mitään tietoa itä-blokin maiden markkinoista.

Pankkien Suomi-ja pohjoismaa rahastot ovat usein järjestään tappiolla, joten niitä ei kannata suosia, vaikka tuntuisivatkin helpommin ymmärrettäviltä paikoilta rahoillesi. Poikkeuksia toki löytyy aina.
 
grimJester sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta EQ onlinesta? Sitä ovat jotkut hehkuttaneet.

Itse olen ollut eQonlinen asiakas jo muutaman vuoden ja olen ollu tyytyväinen heidän toimintaansa. Tulee aina välillä kutsuja eQn järjestämiin sijoittaja iltamiin :)
 
Itse kans käytän EQ:ta. Hyvin pelittää, ei mitään valittamista. Nykyään on mielenkiinto sijoittamiseen laskenut, koska on tullut aika nätisti takkiin (ei euromääräisesti, mutta suhteessa mun "varallisuuteen"). Luen kuitenkin joka päivä EQ:n lähettämän aamukatsauksen. Taloudesta kiinnostuneelle se on erinomaisen kiinnostava ja yleissivistävä paketti.
 
Mitä itse noita tutkinut, niin isommissa rahastoissa, missä on kohtuulliset säilytys ja lunastupalkkiot voi minimi merkintä olla esimerkiksi 50 000e. Miksei periaatteessa uskaltaisi sijoittaa samoihin rahastoihin kuin esimerkiksi vakuutusyhtiöt.

Lyhyen koron rahastoissa ei ole mitään järkeä. Tavallisessa sijoitustalletuksessa on usein sama tuotto ja riski == 0. Pitkissä koroissa tuotto on parempi ja harvoin nekään miinukselle menevät.
 
Nyt on ollut hiton kovaa arvonnousua rahastoilla. Osakerahastoissa mulla on hieman sijoitusta ja jopa 30% ovat plussan puolella. Aika suoraan HEXIÄ nuo seuraa kun Suomalaisiin firmoihin sijoittavat. Eli varmaan niinkauan kun HEX on yleisesti nousussa, pysyy nuo rahastotkin plussalla.

Onko kukaan sijoitellut OP:n sijoitusvakuutuksen kautta? Sinne sijoitetut rahat saa ilman kuluja vaihdella rahastosta toiseen vaikka joka päivä ja mitää nostopalkkioita ei mene jos pitää rahat sisässä vähintään 5 vuotta.
 
Timba79 sanoi:
Onko kukaan sijoitellut OP:n sijoitusvakuutuksen kautta? Sinne sijoitetut rahat saa ilman kuluja vaihdella rahastosta toiseen vaikka joka päivä ja mitää nostopalkkioita ei mene jos pitää rahat sisässä vähintään 5 vuotta.

Mikä on todennäköisyys, että teet oikeita siirtoja? Jos ei kovin paljoa jaksa/viitsi seurata niitä rahastoja ja markkinaa, niin voi huonolla säkällä vaihtaa aina huonoon rahastoon. Tietysti jos on massia paljon, niin kyllä ne siellä pankissa neuvoo ja suosittelee.

Tuo on tietysti tosi hyvä etu, että halutessaan voi vaihtaa sijoituskohdetta. Siinä kannattaa kuitenkin huomioida, että vakuutuksessa itsessään on melkoiset hoitokulut.
 
Timba79 sanoi:
Ja tietenkään noita osuuksia ei pidä myydä pois jos ne miinuksella ovat, jos ei ihan pakko ole.

Tämä on se perinteinen harhakäsitys ja tappioiden lähde ainakin osakemarkkinoilla. Ammattilaiset osaavat painaa stop-loss nappulaa, mutta kadunmiehet jäävät pää märkänä odottamaan sitä, että pääsevät omilleen.

Rahastoihin sijoittaminen on ihan hyvä tapa säästää. Kannattaa vain olla tarkkana hallintokulujen kanssa. Itse asiassa aktiivisesti hoidetut rahastot eivät tuota yhtään sen paremmin kuin indeksirahastot, mikä on vain ilmentymä siitä, että markkinat ovat tehokkaat ja loppupeleissä systeemi on lyhyellä aikavälillä nollasummapeliä. Joku saa aina mustan pekan.

Suosittelen sijoittamaan indeksirahastoihin, joiden hallinointikulut ovat pienet ja indeksin tuotto-odotukseen pääseminen on lähes varmaa. Laskekaapa huviksenne, että mitä häviätte, jos sijoitatte 100 euroa per kk 15 vuoden ajan joko rahastoon A tai B. Rahaston A hallinointikulut ovat 1.5% ja B:n hallinointikulut 0.75%. Oletetaan, että molempien rahastojen odotettu tuotto ja riski on sama sekä kohdeindeksi sama. Paljonko tulee vähemmän tuottoa rahastoon A sijoittaneelle?

Arvatkaapa, miksi isot pankit ja rahalaitokset eivät myy tuulipuvuille indeksirahastoja tai itse asiassa niitä ei ole edes heidän tuotepaletissaan ollenkaan. Syy on se, että näin he käärivät vuosikymmenien aikana isot tuotot itselleen. Onneksi tarjontaa indeksirahastojen osalta on ilmestynyt muilta pelureilta.
 
Indeksirahastojen insinöörimäisen yksinkertainen logiikka vetoaa minuunkin. Nehän yksinkertaisesti seuraavat markkinoiden keskiarvoa. On periaatteessa vääjäämätöntä, että osakesijoituksista puolet häviää (ja puolet voittaa) indeksin. Mutta indeksirahastossa ei tarvita kallispalkkaista asiantuntijaa valitsemaan osakkeita, joten pitkällä aikavälillä indeksirahasto voittaa aktiivisen sijoittamisen keskimäärin kulujen erotuksen verran. Eli indeksirahastoon sijoittamalla pääsee ikäänkuin "vapaamatkustamaan" muiden kovalla työllä ja rahalla hankkimalla markkina-informaatiolla.:thumbs:

Ja jos jollain mustaa valkoisella siitä, että jotkut rahastoyhtiöt muka pistävät osinkotuotot omiin liiveihinsä, haluaisin ehdottomasti tietää mitkä, että tiedän pysyä kaukana. Ainakin esim. Evlin sivuilla sanotaan, että "Osingot lisätään rahaston sijoitettavaan pääomaan ja niillä ostetaan lisää osakkeita. "
 
jarre55 sanoi:
Vapaaehtoinen eläkevakuutus mielummin kuin rahastosäästö. Saat vielä(kin) verohyötyäkin, vaikka menivät sitä lakia rukkaamaan. Esim. 20-30 euroa eläkevakuutukseen joka kuukausi, ja 60-vuotiaana olet onnellinen nuorena tekemästäsi ratkaisusta.

Mulla menee 100e/kk tuollaseen rahastoon.. Tuntuu vähän kaukaiselta näin 25 vuotiaana säästää eläkettä, mutta jospa sitä ei sitten pappana tarvitse niin kituuttaa :rolleyes: Alexandrian setä meinas, että voi irrotella varoja tuolta jos tulee esim. työttömyyttä ym. En sitten tiedä miten helppoa semmonen on. Nyt kun miettii niin ois niillä rahoilla enemmän käyttöä ennen 60 vuotispäiviä :D
 
kannattas mun mielestä aloittaa mahd. nuorena...
meidän vajaat 9 Kk:tta vanha tytärkin on jo rahastosäästäjä...:rock:
"isukki pakotti" :nolo:
 
skeema sanoi:
Ammattilaiset osaavat painaa stop-loss nappulaa, mutta kadunmiehet jäävät pää märkänä odottamaan sitä, että pääsevät omilleen.
Ei se stop-loss paljon auta, jos kaikki isot sijoittajat painavat paniikkinappulaa samanaikaisesti ja shorttaajat lyövät lisää vettä kiukaalle... Japanissakin tais mennä kaupankäyntijärjestelmä solmuun ulkomaisten sijoittajien pelästyessä tällä viikolla. Kun suurten rahastoyhtiöiden salkut ovat erittäin samankaltaisia, niin kurssireaktiot ampuvat aina yli.
 
kalmukki sanoi:
Ja jos jollain mustaa valkoisella siitä, että jotkut rahastoyhtiöt muka pistävät osinkotuotot omiin liiveihinsä, haluaisin ehdottomasti tietää mitkä, että tiedän pysyä kaukana. Ainakin esim. Evlin sivuilla sanotaan, että "Osingot lisätään rahaston sijoitettavaan pääomaan ja niillä ostetaan lisää osakkeita. "
Kaikissa rahastoissa osingot lisätään pääomaan. Osinkotuotto taitaa olla keskimäärin jossain 3% paikkeilla, ja tällaisen summan saa kerättyä sijoittajilta kuluina pienellä kikkailulla. Kotimaisten rahastojen vertailuindeksinä käytetään usein OMX Helsinki Capin hintaindeksia, jolloin osinkojen verran voi ottaa välistä ilman, että tulee tappiota indeksille. Hallinnointipalkkion lisäksi kaupankäyntikustannukset veloitetaan asiakkailta ja tuottosidonnaisella palkkiollakin voidaan rahastaa, kun valitaan sopiva vertailuindeksi. Kokonaiskustannuksia ei taida näkyä yhdenkään suuremman rahastoyhtiön sivuilla.

Mutu-tuntumalta arvioisin, että kehittyneillä markkinoilla indeksirahastot ovat ainoa järkevä ratkaisu. Indeksijohdannaisilla voi myös suojata salkkua tarpeen tullen. Kehittyvillä markkinoilla aktiivinen salkunhoito voi ainakin alkuvaiheessa olla hyvä ratkaisu korkeista kuluista huolimatta. Ulkomaisiin rahastoihin sijoittavien kannattaa myös muistaa valuuttariskit, joilla voi olla suuri merkitys rahaston tuoton kannalta.

Rahastoraportista (http://www.sijoitustutkimus.fi/rahastoraportti.shtml) löytyy hyvin infoa kaikista Suomessa tarjolla olevista rahastoista ja Morningstar (http://www.morningstar.fi/) on myös tutustumisen arvoinen saitti.
 
Back
Ylös Bottom